Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 2891 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
Phlox24 schreef:
25-08-2025 17:58
Het stemgedrag zegt slechts ten dele iets over hun standpunt. Het is veel uitzoekwerk om te achterhalen waarom ze voor of tegen stemden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de motie niet ver genoeg ging, dat de motie onzinnig is, dat ze stemmen conform afspraken coalitie enz. enz.. Ik vind dat je de context mist bij kijken naar stemgedrag.
Ik vind het wel wat zeggen bij bijvoorbeeld de PVV. Die stemmen vaak anders dan ze op sociale media roeptoeteren.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Sun.lover schreef:
25-08-2025 18:03
Ik vind het wel wat zeggen bij bijvoorbeeld de PVV. Die stemmen vaak anders dan ze op sociale media roeptoeteren.
Als ik jouw posts bekijk was jij toch al niet van plan de PVV te stemmen. Ja, het zal wat zeggen, maar hoe helpt het mensen die nooit PVV zouden gaan stemmen?
We krijgen volgens peilingen GL als grootste coalitiepartij, samen met cda, vvd en d66 als kabinet. Tenminste, als de vvd aan zo'n kabinet wil meewerken.
Pioen00 schreef:
26-08-2025 08:41
We krijgen volgens peilingen GL als grootste coalitiepartij, samen met cda, vvd en d66 als kabinet. Tenminste, als de vvd aan zo'n kabinet wil meewerken.
Politieke zelfmoord als de VVD in een kabinet gaat zitten met deze samenstelling. En een middenkabinet klinkt natuurlijk aardig maar veelal is dit een pappen en nathouden kabinet omdat er weer compromissen moeten gesloten.
margreetder schreef:
26-08-2025 08:54
Politieke zelfmoord als de VVD in een kabinet gaat zitten met deze samenstelling. En een middenkabinet klinkt natuurlijk aardig maar veelal is dit een pappen en nathouden kabinet omdat er weer compromissen moeten gesloten.
Nee, dan een lekker rechts kabinet! Dat kan tenminste een forse slag maken op al die belangrijke onderwerpen.

O, wacht...

Liever een middenkabinet dat compromissen sluit dan een uiterst rechts kabinet det elkaar gillend de tent uit vecht zonder ook maar één keer aan het landsbelang te denken.
GriebusDus schreef:
26-08-2025 08:59
Nee, dan een lekker rechts kabinet!
Dat zeg ik toch nergens.
margreetder schreef:
26-08-2025 09:05
Dat zeg ik toch nergens.
Wat is volgens jou het ideale kabinet?
Pluviofiel|Firm believer of Karma
Pioen00 schreef:
26-08-2025 08:41
Bron? Ik lees nergens dat deze coalitie al beklonken zou zijn.
margreetder schreef:
26-08-2025 09:05
Dat zeg ik toch nergens.
Nou, impliciet dus wel. Rechts of midden is wel zo'n beetje de keus in NL, waar links traditioneel te weinig voet aan de grond krijgt om een meerderheid te vormen.
Kidneybean schreef:
26-08-2025 09:06
Wat is volgens jou het ideale kabinet?
Ik trap af: VVD-CDA-D66. Gaat hem niet worden, weet ik zelf ook.
margreetder schreef:
26-08-2025 08:54
Pappen en nathouden = de noodzakelijke dingen goed regelen binnen de kaders van de rechtstaat. Lijkt me een verademing.

Vermogensrendementsheffing fixen bijvoorbeeld.
Stikstof- en watervervuiling aanpakken zodat we weer echt woningen kunnen gaan bouwen.

Mijn ideale kabinet is groenlinks/pvda plus d66 en volt. PvdD mag wat mij betreft ook aanschuiven. Maar in plaats van volt of PvdD zal het wel vvd of cda worden, of beiden.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Kleinezon schreef:
26-08-2025 10:04
Pappen en nathouden = de noodzakelijke dingen goed regelen binnen de kaders van de rechtstaat. Lijkt me een verademing.
Niet mijn definitie.
Kleinezon schreef:
26-08-2025 10:04

Vermogensrendementsheffing fixen bijvoorbeeld.
Stikstof- en watervervuiling aanpakken zodat we weer echt woningen kunnen gaan bouwen.

Mijn ideale kabinet is groenlinks/pvda plus d66 en volt. PvdD mag wat mij betreft ook aanschuiven. Maar in plaats van volt of PvdD zal het wel vvd of cda worden, of beiden.
:high5: ik hoop CDA ipv VVD
Pluviofiel|Firm believer of Karma
CDA zal wel in het kabinet komen denk ik. VVD mag wat mij betreft wel een keer in de oppositie blijven. Ik verwacht met Yesilgoz ook niet dat ze nog veel meer gaan stijgen in de peilingen.

PvdD zie ik echt niet graag in de regering, net zoals DENK.

Maar met de laatste peilingen zal toch GL/PvdA met CDA, D66, VVD moeten om een meerderheid te vormen.
Kidneybean schreef:
26-08-2025 10:11
:high5: ik hoop CDA ipv VVD
Tussen die twee twijfel ik. Praktisch gezien meer cda, maar geloof de politiek intrekken vind ik principieel een slecht plan :-[ . Daarnaast vind ik het klassieke liberalisme waar soms nog bij de vvd echoot ook nog wel te pruimen; die van het echt gelijke kansen met hoge erfbelasting etc.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Kleinezon schreef:
26-08-2025 10:53
Tussen die twee twijfel ik. Praktisch gezien meer cda, maar geloof de politiek intrekken vind ik principieel een slecht plan :-[ . Daarnaast vind ik het klassieke liberalisme waar soms nog bij de vvd echoot ook nog wel te pruimen; die van het echt gelijke kansen met hoge erfbelasting etc.
Bij mijn weten is het klassiek liberalisme waar je naar verwijst, nauwelijks meer relevant bij de VVD.

Je hebt gelijk dat liberalen vroeger voor een hoge erfbelasting waren en voor gelijkheid, maar dat is dan wel de liberale beweging van voor de Tweede Wereldoorlog.

De JOVD heeft in deze context weleens verwezen naar de liberale wortels bij onder andere Cort van der Linden. Maar die man is al 90 jaar dood. En ten tijde van Van der Linden bestond de VVD nog niet.

Die echo ten aanzien van gelijke kansen is er bij de VVD niet meer. Daarvoor moet je bij andere partijen zijn.
Vanielje schreef:
26-08-2025 09:34
Bron? Ik lees nergens dat deze coalitie al beklonken zou zijn.
Dit is een coalitie waar met de huidige peilingen slechts 4 partijen voor nodig zijn en die tot de gevestigde partijen behoren.
Ik zie het al zeer realistisch, vooral als je het partijprogramma van de vvd leest.
Pioen00 schreef:
26-08-2025 11:34
Dit is een coalitie waar met de huidige peilingen slechts 4 partijen voor nodig zijn en die tot de gevestigde partijen behoren.
Ik zie het al zeer realistisch, vooral als je het partijprogramma van de vvd leest.
Dat klinkt bemoedigend, fijn dat je er enthousiast over bent. Waar lees je dit in het verkiezingsprogramma van de VVD?
Vanielje schreef:
26-08-2025 11:40
Dat klinkt bemoedigend, fijn dat je er enthousiast over bent. Waar lees je dit in het verkiezingsprogramma van de VVD?
Ik ben er (totaal) niet enthousiast over, ik denk alleen dat gezien de huidige peilingen het een realistische coalitie is.
De vvd heeft zaken als migratie losgelaten als speerpunt bijvoorbeeld.
Pioen00 schreef:
26-08-2025 11:50
Ik ben er (totaal) niet enthousiast over, ik denk alleen dat gezien de huidige peilingen het een realistische coalitie is.
De vvd heeft zaken als migratie losgelaten als speerpunt bijvoorbeeld.
Klopt niet. Lees het programma maar eens vanaf pagina 62. Ze willen vluchtelingen aan de grens tegenhouden, criminele asielzoekers direct terugsturen en de internationale verdragen hieraan aanpassen. Dat er in de media minder over wordt geroepen is iets anders.
De laatste peiling van een vandaag vind ik dan toch wel verrassend. Dat VVD verder weg zakt vind ik logisch, maar dat PVV zo op kop gaat snap ik helemaal niets van. Zijn die potentiële stemmers nu echt zo blij met dat de PVV is opgestapt? Of zijn ze dat allang weer vergeten en groeit de steun vanwege hetgeen er vorige week in Amsterdam gebeurd is?

Nu is dit slechts een peiling en zegt dat nog lang niet alles over de uiteindelijke uitslag. Maar ik vind het wel zorgelijk.

Met een PVV waarmee niemand wil samenwerken, een VVD die mogelijk veel liever in de oppositie gaat vanwege het grote verlies wordt het wel heel lastig een stabiel kabinet te vormen. Zou mooi zijn als CDA, GL/PvdA en D66 samen genoeg zetels halen. Maar de komende 2 maanden kan er nog veel veranderen.
Phlox24 schreef:
26-08-2025 13:33
De laatste peiling van een vandaag vind ik dan toch wel verrassend. Dat VVD verder weg zakt vind ik logisch, maar dat PVV zo op kop gaat snap ik helemaal niets van. Zijn die potentiële stemmers nu echt zo blij met dat de PVV is opgestapt? Of zijn ze dat allang weer vergeten en groeit de steun vanwege hetgeen er vorige week in Amsterdam gebeurd is?

Nu is dit slechts een peiling en zegt dat nog lang niet alles over de uiteindelijke uitslag. Maar ik vind het wel zorgelijk.

Met een PVV waarmee niemand wil samenwerken, een VVD die mogelijk veel liever in de oppositie gaat vanwege het grote verlies wordt het wel heel lastig een stabiel kabinet te vormen. Zou mooi zijn als CDA, GL/PvdA en D66 samen genoeg zetels halen. Maar de komende 2 maanden kan er nog veel veranderen.
De PVV heeft voor een deel gematigde stemmers, veelal wat oudere, die op de "Geert Milders" stemmen zoals hij af en toe voor de camera staat en een enigszins gematigd verhaal ophangt. Een ander, jonger en extremer deel stemt op zijn X-optreden met keiharde tweets.

De geest is gewoon echt uit de fles. Die mensen wíllen geloven dat Wilders de oplossingen heeft, op een vergelijkbare manier waarop mensen een religie belijden.
Vanielje schreef:
26-08-2025 13:45
De PVV heeft voor een deel gematigde stemmers, veelal wat oudere, die op de "Geert Milders" stemmen zoals hij af en toe voor de camera staat en een enigszins gematigd verhaal ophangt. Een ander, jonger en extremer deel stemt op zijn X-optreden met keiharde tweets.

De geest is gewoon echt uit de fles. Die mensen wíllen geloven dat Wilders de oplossingen heeft, op een vergelijkbare manier waarop mensen een religie belijden.
Wilders heeft geen oplossingen en zijn voorstellen brengen Nederland geen klap verder. Maar goed, sommige stemmen op de PVV om een antigeluid te laten horen. De (oude) arbeidersklasse herkent zich niet meer in de PvdA en denkt dat de PVV hun problemen wel gaat oplossen. Fleur Agema wist het in de oppositie allemaal zo goed, de sluiting van de SEH in Heerlen was waanzin. Totdat zij minister werd en met de dagelijkse realiteit geconfronteerd werd.
margreetder schreef:
26-08-2025 13:52
Wilders heeft geen oplossingen en zijn voorstellen brengen Nederland geen klap verder. Maar goed, sommige stemmen op de PVV om een antigeluid te laten horen. De (oude) arbeidersklasse herkent zich niet meer in de PvdA en denkt dat de PVV hun problemen wel gaat oplossen. Fleur Agema wist het in de oppositie allemaal zo goed, de sluiting van de SEH in Heerlen was waanzin. Totdat zij minister werd en met de dagelijkse realiteit geconfronteerd werd.
Ik vind dat een beetje een dooddoener. Het programma van PvdAGL is veel beter voor lagere inkomens dan dat van de PVV, maar teksten als "we moeten de welvaart beter herverdelen" doen het minder goed dan "pas op dat die buitenlanders je koekje niet opeten".
Vanielje schreef:
26-08-2025 13:57
Ik vind dat een beetje een dooddoener. Het programma van PvdAGL is veel beter voor lagere inkomens dan dat van de PVV, maar teksten als "we moeten de welvaart beter herverdelen" doen het minder goed dan "pas op dat die buitenlanders je koekje niet opeten".
tsja, misschien omdat we dat al doen?

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/23 ... -van-de-eu
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven