Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden

22-08-2025 07:54 1105 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'

Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.

De enige die fout zat was de dader.

https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Nogmaals, niet elke man maakt zich schuldig aan grensoverschrijdend gedrag maar zo lang wij niet weten wie veilig is zal elke man zich veilig mogen gedragen.

In tegenstelling tot alle decennia hiervoor. Toen was het andersom.
.
SurferRosa schreef:
26-08-2025 15:44
Dicht achter een vrouw lopen om haar eventueel te redden zie jij wel als oplossing? En vele vrouwen die aangeven dat ze zich onveilig voelen met een man dicht achter ze en daardoor verzoeken even over te steken is niet de oplossing? Jij laat vrouwen liever angstig rondlopen?
Lees even wat verder terug. De antwoorden zijn al te vinden in mijn eerdere reacties.
noogieman schreef:
26-08-2025 16:10
Als iedere man zich zou gedragen hoef ik niet aan de andere kant van de straat te gaan lopen.
Ik zou zeggen, spreek andere mannen op hun gedrag aan. Wijs ze terecht bij lastigvallen, kleedkamerhumor en andere vormen van vrouwonvriendelijk gedrag. Als alle mannen dat zouden doen is het probleem al een stuk minder.
Het is niet heel moeilijk denk ik. Gisteren stond ik (man) bij een stoplicht als voetganger. Bij het stoplicht wachtten ook drie vrouwen. Ik loop vrij snel maar twee van hen ook. Geen zin om naast te lopen/bij ze te lopen. Dan loop ik wel sneller tot ik ver voor ben.
Vanielje schreef:
26-08-2025 15:57
Kijk, en dat is dus een best groot verschil met vrouwen.

Die moeten leven met het feit dat een (gemiddelde) man veel sterker is en haar op straat rustig kan lastigvallen, naroepen, aanraken of erger. En als ze zich daartegen verzetten dat er een goede kans is dat het alleen maar erger wordt. En daarom voelen veel vrouwen zich niet veilig als ze in het donker ergens lopen met een onbekende man achter zich.
Kijk aan dit soort inzichten/verschillen heb ik wat. Dat geeft echt duidelijk weer wat het verschil is tussen mijn denkwereld en dat wat vrouwen beleven. Ik heb de gemiddelde vrouw namelijk als veel daadkrachtiger en fysiek sterker in mijn hoofd zitten.
Als ik met mijn vriendin loop ben ik minder bezig met al dan niet om andere vrouwen heen lopen.
noogieman schreef:
26-08-2025 16:12
Lees even wat verder terug. De antwoorden zijn al te vinden in mijn eerdere reacties.
Ja dat is toch krom? Wat is er mis met even oversteken en versnellen? We hebben het hier over de avond/nacht en rustige enge plekken, niet over een drukke winkelstraat.

Wat houdt je tegen? Je ego? Wij zijn bang, we kunnen aan de neus niet zien wie iets kwaads in de zin heeft en wie niet. Veel vrouwen hebben regelmatig in de stuatie vervelende dingen meegemaakt met een man, dat zijn geen sporadische incidenten.
surferrosa wijzigde dit bericht op 26-08-2025 16:22
0.26% gewijzigd
Where is my mind?
Rooss4.0 schreef:
26-08-2025 16:12
Nogmaals, niet elke man maakt zich schuldig aan grensoverschrijdend gedrag maar zo lang wij niet weten wie veilig is zal elke man zich veilig mogen gedragen.

In tegenstelling tot alle decennia hiervoor. Toen was het andersom.
Maar wanneer voel jij je dan wel veilig? Wat heb jij als vrouw uberhaupt nodig om je veilig te voelen bij een onbekende man? Hoe is dat voor je op een date? Op je werk? En 's nachts op straat? In alle situaties ben je alleen en zijn er geen bekende om je heen?
noogieman schreef:
Als iedere man zich zou gedragen hoef ik niet aan de andere kant van de straat te gaan lopen.
Klopt. Maar dat doen ze niet dus steek gewoon over.
SurferRosa schreef:
26-08-2025 16:19
Ja dat is toch krom? Wat is er mis met even oversteken en versnellen? We hebben het hier over de avond/nacht en rustige enge plekken, niet over een drukke winkelstraat.

Wat houdt je tegen? Je ego? Wij zijn bang, we kunnen aan de neus niet zien wie iets kwaads in de zin heeft en wie niet. Veel vrouwen hebben regelmatig in de stuatie vervelende dingen meegemaakt met een man, dat zijn geen sporadische incidenten.
Ook dat heb ik al beantwoord.
noogieman schreef:
26-08-2025 16:18
Kijk aan dit soort inzichten/verschillen heb ik wat. Dat geeft echt duidelijk weer wat het verschil is tussen mijn denkwereld en dat wat vrouwen beleven. Ik heb de gemiddelde vrouw namelijk als veel daadkrachtiger en fysiek sterker in mijn hoofd zitten.
De meeste mannen zijn echt veel sterker dan vrouwen. Al voor de fysieke piek van mannen, en erna ook nog.
noogieman schreef:
26-08-2025 16:21
Maar wanneer voel jij je dan wel veilig? Wat heb jij als vrouw uberhaupt nodig om je veilig te voelen bij een onbekende man? Hoe is dat voor je op een date? Op je werk? En 's nachts op straat? In alle situaties ben je alleen en zijn er geen bekende om je heen?
Wat ik en anderen nu al pagina’s lang zeggen;
In de nacht op straat en plekken met moeilijke ontspanningsmogelijkheden, steegjes: houd afstand en ga niet achter me lopen of fietsen of me zogenaamd ‘veilig thuisbrengen’.

En date en werk zijn totaal andere situaties, daar heb en we het niet over.
Where is my mind?
noogieman schreef:
26-08-2025 16:18
Daadkracht en fysiek handelen kan een gevaarlijke en traumatische ervaring voor een vrouw ook omzetten in een dodelijke ervaring. Van verkrachting naar verkracht en vermoord worden bijvoorbeeld. En dus (onbewust) freeze je bijv en hoop/bid je maar dat het zsm voorbij is.
noogieman schreef:
26-08-2025 16:23
Ook dat heb ik al beantwoord.
Je ego dus.
Where is my mind?
noogieman schreef:
je zegt dat je al het een en ander hebt geleerd in dit topic, waarom dan zo blijven drammen? De realiteit is dat niet iedere man zich gedraagt dus gaan we voor de oplossing die veel vrouwen prettig vinden en dat is even de straat oversteken. Waarom blijf je zo hameren dat dat schijnveiligheid is? Het gaat er niet om dat jij persoonlijk aangesproken wordt alszijnde gevaarlijk he.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
noogieman schreef:
26-08-2025 16:09
Maar dat is het precies he. We ervaren dingen compleet anders omdat we alleen al vanwege het geslacht nooit in elkaars schoenen zullen staan. Ik heb dmv jullie uitspraken al een aantal dingen geleerd.

Zoals ik al eerder zei zou ik juist iemand willen zien aankomen omdat ik dan kan zien wat voor intenties iemand heeft. Als iemand me van achteren pakt ben ik sowieso af.

Dat is het precies. Ik stoor me er aan dat ik als man wordt vergeleken met dat tuig. Die uitgedragen mening is mij een doorn in het oog en ik pik dat niet van hen die dat zodanig uitspreken. Ondanks dat kan ik best begrijpen dat sommige vrouwen dat zo ervaren.

Hier een vers voorbeeld: https://nos.nl/artikel/2579990-veilighe ... enprobleem

Ik ben van mening dat het geen "mannenprobleem" is omdat simpelweg niet alle mannen zich met dat soort gedrag identificeren. Het gaat om het individu. Influencers kunnen uberhaupt de boom in.
Ik ben het met je eens Noogleman, ik vind het ook geen mannenprobleem.

En voor mij hoef je niet aan de andere kant van de weg te gaan lopen. Daar wordt het namelijk niet veiliger van.

Ik reis vaak met het openbaar vervoer en ben eigenlijk nooit bang, wel altijd alert.
madamzonderm schreef:
26-08-2025 16:19
Als ik met mijn vriendin loop ben ik minder bezig met al dan niet om andere vrouwen heen lopen.
als jij met je vriendin loopt, vorm je al minder een potentieel gevaar. Het gaat echt om mannen alleen of in groepen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Teardrop2 schreef:
26-08-2025 16:28
Ik ben het met je eens Noogleman, ik vind het ook geen mannenprobleem.

En voor mij hoef je niet aan de andere kant van de weg te gaan lopen. Daar wordt het namelijk niet veiliger van.

Ik reis vaak met het openbaar vervoer en ben eigenlijk nooit bang, wel altijd alert.
Fijn dat jij het anders ervaart!
SurferRosa schreef:
26-08-2025 16:26
Je ego dus.
Kijk, je kan wel (net als een aantal anderen) met dit soort uitspraken komen, maar wat bereik je er mee? Heb je me dan voor je gevoel mij even op mijn plaats gezet?
Als een man even oversteekt, kan dat schijnveiligheid zijn. Maar voor dat moment scheelt het me wel weer een stoot adrenaline, mijn hart een kwartier lang in mijn keel en een kurkdroge mond. Want dat krijg ik als er in het donker een man achter me blijft lopen of fietsen.
noogieman schreef:
26-08-2025 16:33
Fijn dat jij het anders ervaart!
Maar blijkbaar zijn er vrouwen die het anders ervaren.

Maar wat ik niet zo goed snap is waarom zij zelf dan niet oversteken.
Yakuzakiko schreef:
26-08-2025 16:35
Als een man even oversteekt, kan dat schijnveiligheid zijn. Maar voor dat moment scheelt het me wel weer een stoot adrenaline, mijn hart een kwartier lang in mijn keel en een kurkdroge mond. Want dat krijg ik als er in het donker een man achter me blijft lopen of fietsen.
Maar wat zou een man die achter je fietst dan moeten doen?
noogieman schreef:
26-08-2025 16:34
Kijk, je kan wel (net als een aantal anderen) met dit soort uitspraken komen, maar wat bereik je er mee? Heb je me dan voor je gevoel mij even op mijn plaats gezet?
Vrouwen: we zouden ons veiliger voelen als je in het donker niet achter ons loopt, maar de straat oversteekt.

Jij: nah, dat lost het probleem niet op, dat zijn die andere mannen.
vanielje wijzigde dit bericht op 26-08-2025 16:40
0.24% gewijzigd
Even wat knoeien door de quote in quote

Renske schreef: ↑26-08-2025 11:04
Noogieman, zou het kunnen dat jij door over te steken het gevoel krijgt daarmee aan te (moeten) geven dat je tot de groep 'potentieel gevaarlijke mannen' behoort?

Noogieman:
Dat is het precies. Ik stoor me er aan dat ik als man wordt vergeleken met dat tuig. Die uitgedragen mening is mij een doorn in het oog en ik pik dat niet van hen die dat zodanig uitspreken. Ondanks dat kan ik best begrijpen dat sommige vrouwen dat zo ervaren.
‐------‐------------------

En met wat wij voorstellen (oversteken) kan je dus laten zien dat je niet tot dat tuig behoort en geen gevaarlijke man bent. Kan je weigeren, maar dan blijf je tot de groep potentieel gevaarlijke mannen behoren in die situatie.
Kan je heel vervelend vinden, maar dan zou ik zelf de afweging maken of jouw 'vervelend' opweegt tegen het gevoel van onveiligheid van de vrouwen (+ geplaatst worden in de categorie 'gevaar').
Teardrop2 schreef:
26-08-2025 16:37
Maar blijkbaar zijn er vrouwen die het anders ervaren.

Maar wat ik niet zo goed snap is waarom zij zelf dan niet oversteken.
Ik steek dan zelf over. Helaas zijn er dan ook wel eens van die gekken die óók oversteken.

Het gaat er alleen een beetje over dat het iedere keer zo is dat de vrouw iets moet doen. Niet alleen in het donker, geen kort rokje etc. Nu is er een klein verzoek aan de man.
Where is my mind?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven