De wolf in Nederland

20-12-2022 17:46 2361 berichten
De wolf....

Mooie aanwinst in Nederland of oppassen geblazen?

(volgens mij was er al een topic over, maar door een bug kan ik alleen de eerste twee blz. van actueel zien)

De wolf is in Nederland

Totaal aantal stemmen: 305

een mooie aanwinst (43%)
oppassen geblazen (30%)
allebei (22%)
anders (leg uit) (5%)
Alle reacties Link kopieren Quote
louise1 schreef:
27-08-2025 17:09
Nou ja, verder getrokken? Dit is, zeker voor een wolf, niet héél ver van zijn woongebied af hoor. Tenminste, als we het hebben over wolf GW3237m. Het militair terrein waar die wolf zijn nest heeft is voor een wolf binnen een kwartier te lopen.

Maar wel balen dat hij die hoek nu aan het verkennen is: ik ga daar regelmatig met de hond wandelen, hij kan daar lekker in de beek poedelen. Op de UH is alles afgesloten voor honden.
Het was in ieder geval terrein dat hij nog minder frequent bezocht had.
Bij zijn eigen territorium was op dat moment een groep mensen met megafoons in de weer, ze huilden als wolven. Misschien dat hij daarom voor deze keer wat verder ging kijken.
Ah, die groep van Animal Rights die in Maarn aan het toeteren was? Hebben juist zij nou de wolf verstoord en zijn vrouwtje en kindertjes verstoord?
Poep, wie heeft jou gescheten?
thistle schreef:
28-08-2025 06:31
Bij zijn eigen territorium was op dat moment een groep mensen met megafoons in de weer, ze huilden als wolven. Misschien dat hij daarom voor deze keer wat verder ging kijken.

Ja, dat was ook idioot. Zij een hoop kabaal maken, wolf ondertussen maar even ergens anders wat schapen te pakken nemen.
Vond het wel triest, waren leuke schapen. En ik bedoelde inderdaad dat hij op die plek nog geen problemen had veroorzaakt. Het is aan die kant van Amersfoort heel groen/ bossig en hij kan makkelijk nog wat verder richting de stad. Straks blijft er geen ruimte meer over waar mensen kunnen wandelen/ honden kunnen loslopen etc.
huismuis
Ach, nog een schaapskudde die niet meer de heide op kan.
Als het zo door gaat zijn er over een paar jaar geen grazers meer op de heide.
Dag mooie paarse heide. Dag roodborsttapuit. Dag adder. Dag zandhagedis. Dag heideblauwtje.
Maar hé, wel de wolf en die zorgt voor biodiversiteit!
louise1 schreef:
04-09-2025 22:22
Maar hé, wel de wolf en die zorgt voor biodiversiteit!
Het is inderdaad een zegen.
Ik vind het een verschrikking! Hoeveel dieren.die wolven al hebben aangevreten terwijl ze nog niet eens dood waren, mensen die wonen in wolvengebied die zich niet vrij kunnen bewegen.

Snap niet dat het zo lang duurt om gw3732m om te leggen.
thistle schreef:
28-08-2025 06:31
Valt mee hoor, is maar een paar km van waar dat BSO-kindje omver gelopen is. Het heet anders, maar het Lockhorsterbos grenst gewoon aan een stuk van Den Treek waar vaker een wolf gezien wordt en dat vorig zomer afgezet was.

Ik was meer verbaasd dat het midden op de dag gebeurde op een stuk weiland dat ingeklemd wordt door menselijke activiteit, maar wellicht speelt die lawaaiactie daar dan idd een rol in.
ik stem op 'anders' en vind dat best lastig want wat is dit een beladen topic.

Andere en dan:
  • om toe te staan dat de wolf door de Provincie via faunabeheer wordt afgeschrokken of bepaintballed, zodat ze mensenschuw blijven vanaf jongere leeftijd.
Waarom? Iedere regio in Nederland is in Europese definitie 'predominantly urban', zelfs in Natura2000gebieden **zie Eurostat.
  • een afschotvergunning, enkel voor faunabeheer zelf, voor wolven die herhaaldelijk bijvoorbeeld in de bebouwde kom komen of waarbij bij ontlastingsanalyse blijkt dat het menu vooral bestaat uit bijvoorbeeld schaap.
  • een algemene vergunning binnen de bebouwde kom. Ik vind het best bijzonder dat ze in Polen en Frankrijk wel succesvol wolven weren uit toeristische wandelgebieden en sowieso natuurlijk stedelijk gebied. Kennelijk lukte de provincies dat hier nog niet met haar faunabeheer, ook door de eigen wat vooringenomen houding naar critici van beide kanten. Hopelijk verbetert dat
Tegelijk snap ik ook mensen die zeggen dat wolven nou niet het grootste probleem zijn voor de flora en fauna en de veiligheid van mens en dier. We kunnen veel strenger beleid hebbens op huisdieren en zeker op honden.
  • Een aantal soorten en iedere kruising daarvan verbieden
  • bij bijt- en vechtincidenten veel strengere straffen voor eigenaar en helaas ook voor de hond zelf
  • de aanlijnplicht strenger monitoren
  • actieve campagne over wat het betekent om een hond te hebben, hoe je die kort houdt, dat je honden in de pupfase actief kunt afleren contact te zoeken met vreemde mensen (!*)
    • normaliseren een tik te geven als een hond ongevraagd lang aan je snuffelt op openbaar terrein
    • landelijke monitoring van bijtincidenten herintroduceren
    Want heel eerlijk, Nederland is vooral te klein voor zo ongelofelijk veel honden met hun onopgevoede baasjes. ik heb zelf een deeltijdhond waar ik gek mee ben, maar zie echt het probleem wel. Uiteraard mag dan ook een campagne op gratis castratie bij boerderijkatten en halfverwilderde katten niet ontbreken..

*ik zag dat laatst een hondeneigenaresse heel slim doen. Ze had haar pup een hesje aan gedaan met 'in training, niet aaien' erop, zodat deze niet ongevraagd aangehaald zou worden in het openbaar. Ze had hier eerder ook goede ervaring mee en haar oudere hond bleef inderdaad fantastisch onder appel en leek ook rustiger, gelukkiger.
Amaryllis schreef:
04-09-2025 22:33
Valt mee hoor, is maar een paar km van waar dat BSO-kindje omver gelopen is. Het heet anders, maar het Lockhorsterbos grenst gewoon aan een stuk van Den Treek waar vaker een wolf gezien wordt en dat vorig zomer afgezet was.

Ik was meer verbaasd dat het midden op de dag gebeurde op een stuk weiland dat ingeklemd wordt door menselijke activiteit, maar wellicht speelt die lawaaiactie daar dan idd een rol in.
Het meisje is gebeten in haar zij. Dit is door DNA vastgesteld; ze is niet allen maar omver gelopen, ze is niet in een bramenstruik gevallen. Ze had beetwonden in haar zij en is dus gebeten door een wolf. Laten we het beestje bij de naam noemen en bij de feiten blijven.

Sorry als ik wat kribbig overkom maar door deze onwaarheden te blijven schrijven zijn er misschien mensen die denken dat het allemaal wel meevalt met die wolf. Dat is niet zo. Het valt niet mee.
louise1 schreef:
05-09-2025 08:39
Het meisje is gebeten in haar zij. Dit is door DNA vastgesteld; ze is niet allen maar omver gelopen, ze is niet in een bramenstruik gevallen. Ze had beetwonden in haar zij en is dus gebeten door een wolf. Laten we het beestje bij de naam noemen en bij de feiten blijven.

Sorry als ik wat kribbig overkom maar door deze onwaarheden te blijven schrijven zijn er misschien mensen die denken dat het allemaal wel meevalt met die wolf. Dat is niet zo. Het valt niet mee.
Excuses, dat had ik gemist. De berichten vorig zomer hadden het alleen over wolven-DNA op de kleding. Jammer dat je gelijk denkt dat ik bewust desinformatie verspreid.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven