Wat stemt Viva?

01-09-2025 20:23 487 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat het aantal poll opties te klein is om alle partijen te noemen verdeel ik de boel in blokken.

Welke richting gaat je stem op?

Totaal aantal stemmen: 242

Links (PvdA/GL, SP, D66, Volt) (60%)
Centrumrechts (VVD, CDA, NSC, CU) (18%)
Radicaal rechts (PVV, JA‘21, BBB, FvD, SGP) (15%)
Anders. (7%)
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Quinnepin schreef:
01-09-2025 21:04
Radicaal rechts.
Dat heeft de afgelopen 2 jaar ook zoveel voor elkaar gekregen.... Of hebben ze nu wel opeens goede kamerleden en bestuurders beschikbaar?
appletje wijzigde dit bericht op 01-09-2025 22:55
18.56% gewijzigd
MrsM schreef:
01-09-2025 21:44
Ik denk dat ik uitkom bij CDA. Hoewel de C me niet helemaal bevalt... maar VVD met Yesilgoz zie ik al helemaal niet zitten.
Maar met CDA kom je uiteindelijk altijd samen met de VVD terecht, tenzij CDA helemaal niet in het kabinet komt te zitten?
Is het idee van dit topic dat een ieder die niet in de algemene vergaarbak 'links' zit aangesproken wordt op hun centrum rechts danwel radicaal rechtse expose?
.
Appletje schreef:
01-09-2025 22:50
En hoe lost rechts de echte problemen in de samenleving op? Sociale woningbouw, zorg, onderwijs? Rechts heeft al ruim 15 jaar de kans gehad om het op te lossen en het is alleen maar erger geworden.
Nee maar die zijn tegengehouden door links :-P :blabla:
betweenthewaves schreef:
01-09-2025 22:54
Maar met CDA kom je uiteindelijk altijd samen met de VVD terecht, tenzij CDA helemaal niet in het kabinet komt te zitten?

Het verschil kan wel zijn dat Bontenbal het dan gaat leiden, en niet Yesilgoz
PvdD. Links heeft iedere stem keihard nodig, dus ik stem zo links mogelijk.
Ik stem op GroenLinks. Op welke kandidaat ben ik nog niet over uit. Eerder stemde ik op Lisa Westerveld, maar nu neig ik naar Laura Bromet of Suzanne Kroger. Ik ben bang dat voor mij belangrijke thema’s (groen, klimaat, milieu en dierwelzijn) ondergesneeuwd raken bij de combinatie GL/PvdA.
MrsM schreef:
01-09-2025 21:44
Ik denk dat ik uitkom bij CDA. Hoewel de C me niet helemaal bevalt... maar VVD met Yesilgoz zie ik al helemaal niet zitten.
Dat is exact mijn dilemma, met dien verstande dat die C me echt tegenstaat. Ik weet het dus echt niet, op dit moment.
Zo links mogelijk, punt!
What have we done....
Drackie schreef:
01-09-2025 23:19
Gewoon links stemmen is voldoende. Zo links mogelijk stemmen heeft geen extra effect.
paradise wijzigde dit bericht op 01-09-2025 23:49
0.21% gewijzigd
nbk schreef:
01-09-2025 23:42
Zo links mogelijk, punt!
Ik ben toch wel benieuwd. Wat is zo links mogelijk? SP? Maar de SP is voorstander van een streng migratiebeleid. Is dat zo links mogelijk? Denk is volgens sommigen ook erg links.

Dus: zo links mogelijk zegt niet zoveel.

Ik stem zelf Groenlinks/PvdA trouwens. Met ietwat gemengde gevoelens.
Groenlinks/PvdA. Van de linkse partijen de grootste, en ik ben rechts na al deze jaren zó zát.
Ik stem al decennia Groen Links, en zie geen enkele reden om daarvan af te wijken. Ik zou heel, heel graag willen dat de vaderlandse politiek die kant op beweegt. Solidair en groen. Ontzettend tegen de tijdgeest maar harder nodig dan ooit.
Paradise schreef:
01-09-2025 23:42
Gewoon links stemmen is voldoende. Zo links mogelijk stemmen heeft geen extra effect.
PvdD is sowieso de enige partij waar ik nog een beetje vertrouwen in heb.
Drackie schreef:
02-09-2025 00:03
PvdD is sowieso de enige partij waar ik nog een beetje vertrouwen in heb.
Dat snap ik wel.
betweenthewaves schreef:
01-09-2025 22:54

Ja die kans bestaat, de kans bestaat ook dat de VVD een keer in de oppositie mag plaatsnemen.

En voor mij is dat op rechts wel de beste keuze.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Drackie schreef:
01-09-2025 23:19

En hoe groot is de kans dat die mee gaan regeren? Ik heb het programma gelezen maar daar word ik verre van blij van... waarom geen GL/PvdA dan? Als ik vragen mag...
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
02-09-2025 02:53
En hoe groot is de kans dat die mee gaan regeren? Ik heb het programma gelezen maar daar word ik verre van blij van... waarom geen GL/PvdA dan? Als ik vragen mag...
Hier nog een stem voor de pvdd. Dus die kans wordt al ietsje groter :-D
Frost schreef:
02-09-2025 03:37
Hier nog een stem voor de pvdd. Dus die kans wordt al ietsje groter :-D

Maar wat vind je dan zo goed aan het programma van de PvdD?

Ik vind het echt totaal onrealistisch, beetje PVV maar dan op links.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
02-09-2025 06:24
Maar wat vind je dan zo goed aan het programma van de PvdD?

Ik vind het echt totaal onrealistisch, beetje PVV maar dan op links.
Nou inderdaad, vergaande plannen voor dierenwelzijn zijn echt heel sterk te vergelijken met moslims bashen.
De rechtse partijen hebben voor mij bewezen hoe het niet moet, in de afgelopen 10 jaar. Ik wil een land waar solidariteit is, waar geen kortzichtig beleid gevoerd word en waar wonen, milieu, onderwijs en zorg belangrijk gevonden worden.

Ik heb inmiddels zo'n hekel gekregen aan het populisme van VVD, BBB en PVV en de tendens dat de maatschappij vol zit met mensen die alleen maar aan zichzelf denken, niets een ander gunnen. Dat de rijken alleen maar rijker worden en dat zo'n partij als de PVV helemaal niet voor 'het volk' opkomt als je kijkt hoe ze stemmen in de tweede kamer. Maar dat 'het volk' blind achter het geroeptoeter aanlopen en weer op de hitser gaan stemmen.
Dus denk ik dat het PvdA/GL wordt.
links progressief van het midden. Wanneer ik de stemwijzer invul dat komen er meestal aantal partijen uit die 75% overeenkomen met mijn ideeen. Dus kijk ik ook naar standpunten waar ik het (totaal) niet mee eens ben.

Stemmen doe ik dan ook een stuk strategisch. Een partij met bestuurlijke ervaring, geen nieuwe partij die het 1 verkiezing volhoudt en ondertussen rollend over straat gaat.
Ik wil op D66, maar ga waarschijnlijk op PvdA/GL stemmen.

Ik wil graag dat links wint dus denk ik dat ik op een partij moet stemmen die de grootste kans heeft daadwerkelijk groot te worden.

Meer tactisch dus.

Ik twijfel wel nog of ik het op deze manier wil aanpakken dit keer.
Danae schreef:
02-09-2025 06:49
Nou inderdaad, vergaande plannen voor dierenwelzijn zijn echt heel sterk te vergelijken met moslims bashen.

Ja, want dat is ook het enige wat in het programma staat... :facepalm:
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
02-09-2025 08:19
Ja, want dat is ook het enige wat in het programma staat... :facepalm:
Ik hoop dat het voor de meeste mensen genoeg is dat het überhaupt zo'n duidelijk doel van de pvv is om geen vergelijkingen te gaan maken met partijen die niet gebaseerd zijn op haat.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven