Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 2891 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
thistle schreef:
01-09-2025 19:55
Wat hierboven gebeurt, deze manier van met elkaar omgaan, dat gebeurt dus ook in de politiek. En we komen er geen steek verder mee, hier niet, en ook niet in de politiek.
Ik wil niet dat mijn stem gaat naar politici die alleen maar gelijk willen halen. Ik wil niet dat mijn stem gaat naar politici die de focus leggen op de ander ipv op de inhoud, door die ander (of zijn gedrag) racist(isch), tuig, populist(isch), leugenaar etc te noemen. Ik wil niet dat mijn stem gaat naar politici die op zoek zijn naar debat-technische foutjes ipv verbeteren van de inhoud. Dat leidt allemaal alleen maar af van die inhoud, van waar het over gaat.
Ik wil dat mijn stem gaat naar mensen die over de inhoud nadenken, die op inhoud beoordelen en mee willen denken aan een oplossing. Met elkaar een middenweg zoeken, niet tegen elkaar en de afstand tot elkaar vergroten. En misschien vind ik deze houding dit jaar wel net iets belangrijker dan de inhoud zelf.
In theorie mee eens. Maar de praktijk is een stuk weerbarstiger. Dat mensen bijvoorbeeld waarschuwen voor bepaalde stromingen of ideeën in de politiek is iets waar je denk ik niet aan ontkomt.

Met populistische partijen is het doorgaans lastig samenwerken. Pogingen hiertoe van andere partijen zijn vaak zat ondernomen. Waarbij populistische partijen met onwerkbare oplossingen komen of voor oplossingen weglopen.
Paradise schreef:
01-09-2025 20:04
In theorie mee eens. Maar de praktijk is een stuk weerbarstiger. Dat mensen bijvoorbeeld waarschuwen voor bepaalde stromingen of ideeën in de politiek is iets waar je denk ik niet aan ontkomt.

Met populistische partijen is het doorgaans lastig samenwerken. Pogingen hiertoe van andere partijen zijn vaak zat ondernomen. Waarbij populistische partijen met onwerkbare oplossingen komen of voor oplossingen weglopen.
nou, die regel wil ik wel uitbreiden. Het kan ook slecht kersen eten zijn met idealistische bewegingen. Daar waar idealen en principes vóór gezond verstand gaan. Omdat dat nu eenmaal onze principes zijn....
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
grenada schreef:
02-09-2025 09:11
nou, die regel wil ik wel uitbreiden. Het kan ook slecht kersen eten zijn met idealistische bewegingen. Daar waar idealen en principes vóór gezond verstand gaan. Omdat dat nu eenmaal onze principes zijn....
Dat zag je bijvoorbeeld met het afgelopen kabinet. Op zich een redelijk functionerende regering die zomaar plompverloren op werd geblazen door een eenmansactie van Wilders door acceptatie van een onuitvoerbaar 10-punten-plan te eisen. Zó jammer.
grenada schreef:
02-09-2025 09:11
We hebben gelukkig (nog) een meerpartijenstelsel. En hierin is prima plaats voor partijen met principes of idealen, of dat principe nu over dieren (PvdD), geloof (SGP), leeftijd (50+), provincie (OOS Limburg), economisch model (PPB) of wat dan ook gaat. Tuurlijk houdt zo een partij keihard vast aan het principe dat het fundament van zijn partij vormt. Dit zijn wel de partijen met diepgaande kennis en ervaring over dat onderwerp, die best zinnige dingen kunnen zeggen daarover.
Paradise schreef:
01-09-2025 20:04

Je doet nu precies wat ik in mijn bericht op doelde. Ik schreef dat ik graag zou kunnen stemmen op iemand die op inhoud discussieert en niet door iemand/een partij een etiketje op te plakken. Jij plakt het etiketje populistisch (wat heel lastig te definieren is, maar wel een negatieve lading heeft gekregen) erop en zegt dat het daarom niet kan.
thistle schreef:
02-09-2025 10:14
Je doet nu precies wat ik in mijn bericht op doelde. Ik schreef dat ik graag zou kunnen stemmen op iemand die op inhoud discussieert en niet door iemand/een partij een etiketje op te plakken. Jij plakt het etiketje populistisch (wat heel lastig te definieren is, maar wel een negatieve lading heeft gekregen) erop en zegt dat het daarom niet kan.
Ik snap het.

Maar dan kan ik weer herhalen dat je daaraan niet altijd ontsnapt. En zo blijf je bezig.

Verder was mijn punt ook inhoudelijk: ik vind het onwenselijk en politiek niet handig om groepen over 1 kam te scheren. Ik zou het op mijn beurt fijn vinden als politieke partijen dat bijvoorbeeld minder zouden doen. En ik vind het soms ook goed dat partijen andere partijen daarop wijzen. Ook als het resultaat op korte termijn is dat er niet bestuurd wordt.

Ik vind veel zaken ook fundamenteel.

In ieder geval: discussie hoort er nu eenmaal bij. Er ontstaat snel een catch 22-situatie.
paradise wijzigde dit bericht op 02-09-2025 10:28
4.04% gewijzigd
Het kan best zo zijn dat ideologische partijen veel kennis op inhoud van hun ideologie hebben, echter als je met meerdere partijen een coalitie moet vormen, dan zal er altijd water bij de wijn moeten. En als dat water teveel in de wijn van hun ideologie moet, dan verliest zo'n partij ook zijn identiteit en steun van de achterban.

Dus ik vraag me af hoe dat in de praktijk zal werken?
MrsM schreef:
02-09-2025 10:26
Het kan best zo zijn dat ideologische partijen veel kennis op inhoud van hun ideologie hebben, echter als je met meerdere partijen een coalitie moet vormen, dan zal er altijd water bij de wijn moeten. En als dat water teveel in de wijn van hun ideologie moet, dan verliest zo'n partij ook zijn identiteit en steun van de achterban.

en zo krijg je dus bv politieke oplossingen en gedrochten van wetten en regels met de vreemdste uitzonderingen bijvoorbeeld.
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Volgens mij maakt zo'n beetje iedere lijsttrekker / partij zich tegenwoordig schuldig aan populistische retoriek, naar mijn mening is dat niet slechts voorbehouden aan nieuwe rechtse partijen. Uitzondering is misschien de SGP, die wel vaak op inhoud debatteert.
Populisme is een soort politieke stijl geworden om zichzelf duidelijk te kunnen profileren; “de gewone Nederlander die houvast en gemeenschap zoekt” tegenover “de Randstedelijke elite” of “de doorgeslagen liberalisering” (Bontenbal). "Gewone mensen die niet rondkomen” tegenover “de rijke bedrijven en hun aandeelhouders” (Timmermans). “Hardwerkende Nederlanders” tegenover “profiteurs/asielmisbruikers” (Yesilguz).

Ik zie het als een soort vicieuze cirkel: politici laten zich populistischer en simplistischer uit, waardoor het vertrouwen in de politiek afneemt, waardoor politici zich nog populistischer profileren om zich te kunnen onderscheiden, etc. etc.
MrsM schreef:

Zoals het al jaren werkt. Verder betekent niet mee-regeren niet dat je niets te zeggen hebt in de kamer. Ook dan geldt je stem. De extreem idealistische partijen zoals bv SGP of PvdD zullen waarschijnlijk niet snel in een coalitie stappen, maar in de opositie plaatsnemen.
Where is my mind?
Kaatje_Ka schreef:
02-09-2025 10:49
Volgens mij maakt zo'n beetje iedere lijsttrekker / partij zich tegenwoordig schuldig aan populistische retoriek, naar mijn mening is dat niet slechts voorbehouden aan nieuwe rechtse partijen. Uitzondering is misschien de SGP, die wel vaak op inhoud debatteert.
Populisme is een soort politieke stijl geworden om zichzelf duidelijk te kunnen profileren; “de gewone Nederlander die houvast en gemeenschap zoekt” tegenover “de Randstedelijke elite” of “de doorgeslagen liberalisering” (Bontenbal). "Gewone mensen die niet rondkomen” tegenover “de rijke bedrijven en hun aandeelhouders” (Timmermans). “Hardwerkende Nederlanders” tegenover “profiteurs/asielmisbruikers” (Yesilguz).

Ik zie het als een soort vicieuze cirkel: politici laten zich populistischer en simplistischer uit, waardoor het vertrouwen in de politiek afneemt, waardoor politici zich nog populistischer profileren om zich te kunnen onderscheiden, etc. etc.
Dit is een beetje wat ik bedoel.
Lastig lastig. Van de partij programma’s die er nu bekend zijn is er geen 1 waarmee ik het 100% eens ben.

Maar dat is denk ik ook een utopie.

Ik ga de komende weken maar zoveel
Mogelijk lezen en bekijken.
poldervrouw schreef:
02-09-2025 10:53
Lastig lastig. Van de partij programma’s die er nu bekend zijn is er geen 1 waarmee ik het 100% eens ben.

Eens. Ik heb er nu ook een flink aantal gelezen en ik kan me ook niet 100% vinden in een partij. Maar VVD en CDA komen wel het dichtst bij, misschien weet ik het pas zeker als ik in het stemhokje sta.
Paradise schreef:
02-09-2025 10:22
Verder was mijn punt ook inhoudelijk: ik vind het onwenselijk en politiek niet handig om groepen over 1 kam te scheren. Ik zou het op mijn beurt fijn vinden als politieke partijen dat bijvoorbeeld minder zouden doen. En ik vind het soms ook goed dat partijen andere partijen daarop wijzen. Ook als het resultaat op korte termijn is dat er niet bestuurd wordt.
Eens hiermee. En dat wijzen is prima, zolang het soms is.
MrsM schreef:

Dat kan prima werken, ook (of misschien wel juist) als ze niet in de coalitie zitten. De PvdD heeft heel goed door hoe dit werkt en heeft al best wat veranderingen teweeg gebracht.
poldervrouw schreef:
Wat ik dan doe, is voor mezelf bepalen wat ik het belangrijkst vind. En op basis daarvan een partij kiezen.

Dan kom ik bij de Dieren uit, hoewel bv dierentuinen van mij niet dicht hoeven en met hun nieuwe defensiestandpunt ben ik het ook niet eens. Maar voor dat laatste ga ik niet switchen naar de nieuwe Vrede voor Dieren partij.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
poldervrouw schreef:

Het is ook best een beetje typisch Nederlands om op zoek te zijn naar een partij waarmee je het volledig eens bent. In de meeste democratische landen heb je de keus tussen twee of hooguit drie partijen en stem je op de partij waarmee je het 't minst oneens bent.
GriebusDus schreef:
02-09-2025 13:00
Het is ook best een beetje typisch Nederlands om op zoek te zijn naar een partij waarmee je het volledig eens bent. In de meeste democratische landen heb je de keus tussen twee of hooguit drie partijen en stem je op de partij waarmee je het 't minst oneens bent.
Ik weet niet of dit zo is.

Landen als Spanje, Duitsland, Italië, België, Zweden, Denemarken, Noorwegen, Canada, India, Brazilië, Indonesië hebben allemaal meer dan 4 partijen in het parlement zitten. En dit is niet de volledige lijst.
(Volgens mij geldt in ieder geval gemiddeld in de EU: de keuze is flink. Nieuwe partijen ontstaan regelmatig.)

Maar ook Engeland heeft al 4 partijen.

Nederland is op dit moment wel erg versnipperd. Maar dat was 15/20 jaar geleden nog niet zo. En die versnippering tekent zich ook af in andere landen.

Verder: het vertekent wat. Landen met daadwerkelijk een tweepartijenstelsel (oa VS) hebben doorgaans een lagere verkiezingsopkomst. Er is een grote groep die helemaal niet stemt. Mogelijk omdat ze zich nergens in herkennen.
Paradise schreef:
02-09-2025 13:37
Ik weet niet of dit zo is.

Landen als Spanje, Duitsland, Italië, België, Zweden, Denemarken, Noorwegen, Canada, India, Brazilië, Indonesië hebben allemaal meer dan 4 partijen in het parlement zitten. En dit is niet de volledige lijst.
(Volgens mij geldt in ieder geval gemiddeld in de EU: de keuze is flink. Nieuwe partijen ontstaan regelmatig.)

Nederland is op dit moment wel erg versnipperd. Maar dat was 15/20 jaar geleden nog niet zo. En die versnippering tekent zich ook af in andere landen.

Verder: het vertekent wat. Landen met daadwerkelijk een tweepartijenstelsel (oa VS) hebben doorgaans een lagere verkiezingsopkomst. Er is een grote groep die helemaal niet stemt. Mogelijk omdat ze zich nergens in herkennen.
In de VS krijg je niet automatisch een oproep om te gaan stemmen. Je moet je registeren. Dat kan ook een reden zijn voor een lagere opkomst. En hoewel in praktijk de race om de verkiezingen inderdaad maar tussen 2 partijen gaat, zijn er wel meer partijen om op te stemmen.
What would Patsy do?
Paradise schreef:
02-09-2025 13:37

In Engeland zit op dit moment 1 partij in de regering (Labour) en in Duitsland 2 (CDU + SPD).

Een 5% kiesdrempel zoals ze die in Duitsland hebben, zou voor Nederland ook een goede oplossing zijn om de versnippering tegen te gaan en het land regeerbaar te houden.
Aan de andere kant gaat er steeds meer macht naar Europa en waar je ook op stemt voor de 2e kamer, het zal allemaal steeds minder uitmaken.
Ladyday21 schreef:
02-09-2025 14:18
In de VS krijg je niet automatisch een oproep om te gaan stemmen. Je moet je registeren. Dat kan ook een reden zijn voor een lagere opkomst. En hoewel in praktijk de race om de verkiezingen inderdaad maar tussen 2 partijen gaat, zijn er wel meer partijen om op te stemmen.
De opkomst is ook laag omdat je stem er vaak niet toe doet. Als je in een staat of district woont waar partij A altijd met grote meerderheid wint heeft het geen zin om daar op partij B te stemmen. De presidentsverkiezingen wordt maar in 6 staten beslist. In de andere staten ligt al vast naar welke partij die staat gaat. Hetzelfde geldt voor de verkiezingen van het Huis van Afgevaardigden en de Senaat.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
Pioen00 schreef:
02-09-2025 14:40
In Engeland zit op dit moment 1 partij in de regering (Labour) en in Duitsland 2 (CDU + SPD).

Een 5% kiesdrempel zoals ze die in Duitsland hebben, zou voor Nederland ook een goede oplossing zijn om de versnippering tegen te gaan en het land regeerbaar te houden.
Aan de andere kant gaat er steeds meer macht naar Europa en waar je ook op stemt voor de 2e kamer, het zal allemaal steeds minder uitmaken.
In Engeland heb je ook een Winner takes all systeem. De huidige Labour regering heeft maar 30% van de stemmen gekregen. De vorige Tory regering maar 40%. Dat betekent dat grote meerderheden niet op de regeringspartijen hebben gestemd.
Makkelijk? Ja!
Democratisch? Nee!
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
oudebaas schreef:
De opkomst is ook laag omdat je stem er vaak niet toe doet. Als je in een staat of district woont waar partij A altijd met grote meerderheid wint heeft het geen zin om daar op partij B te stemmen. De presidentsverkiezingen wordt maar in 6 staten beslist. In de andere staten ligt al vast naar welke partij die staat gaat. Hetzelfde geldt voor de verkiezingen van het Huis van Afgevaardigden en de Senaat.
Ja, dat is zeker ook een factor.
What would Patsy do?
oudebaas schreef:
02-09-2025 14:43
In Engeland heb je ook een Winner takes all systeem. De huidige Labour regering heeft maar 30% van de stemmen gekregen. De vorige Tory regering maar 40%. Dat betekent dat grote meerderheden niet op de regeringspartijen hebben gestemd.
Makkelijk? Ja!
Democratisch? Nee!
Zeker wel democratisch én werkbaar.
oudebaas schreef:
De opkomst is ook laag omdat je stem er vaak niet toe doet.
Dat geldt natuurlijk ook in Nederland en al helemaal bij Europese verkiezingen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven