Samenlevingscontract, wat is zijn bedoeling?
dinsdag 2 september 2025 om 16:15
Edit, ik hou dit expres vaag, met reden.
Dit vraag ik niet voor mezelf maar omdat ik me iets afvraag.
Kennis heeft een platonische relatie met een zeer rijke man, zij wonen niet samen en zijn dat ook niet van plan.
Deze man wil heel graag een samenlevingscontract met haar sluiten, zij heeft haar eigen koophuis, hij natuurlijk ook.
Ik vertrouw het echter niet en vraag mij af of deze man hier duistere zaken mee voor ogen kan hebben. Dat wantrouwen berust puur op mijn onderbuikgevoel, verder heb ik geen info over deze man.
Wat is jullie idee hierover? Misschien ben ik te achterdochtig, dat kan natuurlijk ook.
Dit vraag ik niet voor mezelf maar omdat ik me iets afvraag.
Kennis heeft een platonische relatie met een zeer rijke man, zij wonen niet samen en zijn dat ook niet van plan.
Deze man wil heel graag een samenlevingscontract met haar sluiten, zij heeft haar eigen koophuis, hij natuurlijk ook.
Ik vertrouw het echter niet en vraag mij af of deze man hier duistere zaken mee voor ogen kan hebben. Dat wantrouwen berust puur op mijn onderbuikgevoel, verder heb ik geen info over deze man.
Wat is jullie idee hierover? Misschien ben ik te achterdochtig, dat kan natuurlijk ook.
cochise wijzigde dit bericht op 02-09-2025 17:20
6.98% gewijzigd
dinsdag 2 september 2025 om 18:46
dinsdag 2 september 2025 om 18:47
dinsdag 2 september 2025 om 18:59
Haha, dat is waar.Lady*Voldemort schreef: ↑02-09-2025 18:57Als je topics überhaupt stomvervelend vindt kun je je beter niet op een forum begeven![]()
dinsdag 2 september 2025 om 20:37
Nee, als gehuwden of geregistreerd partners hoe je niet samen te wonen.MissNuada schreef: ↑02-09-2025 16:27Dat is niet waar.
Je mag apart wonen, het zou dan vooral om fiscale voordelen ( gok vooral voor hem) kunnen gaan.
Erfrecht maar dan moet je ook testamenten samen afsluiten volgens mij.
Ik zie online staan dat de meeste latters juist niet zitten te wachten op de verplichtingen en kosten die je aangaat terwijl je niet samenwoont.
Een samenlevingscontract is zoals de naam zegt, een overeenkomst tussen samenwoners.
dinsdag 2 september 2025 om 22:10
dinsdag 2 september 2025 om 22:12
Nogmaals dat is niet waar. Vroeger niet en nu ook niet.
Nee, je hoeft niet te samenwonen om een samenlevingscontract te hebben, maar je moet wel een liefdesrelatie hebben om een juridisch erkend samenlevingscontract te kunnen tekenen. Je kunt een samenlevingscontract ook later opstellen dan dat je samenwoont.
Wanneer is het wel verstandig om het te doen?
Om afspraken vast te leggen:
Een samenlevingscontract is een manier om afspraken vast te leggen over jullie gemeenschappelijke huishouding, bijvoorbeeld over de verdeling van kosten, gezamenlijke bezittingen en schulden.
Voor juridische zekerheid:
Hoewel een samenlevingscontract niet verplicht is, biedt het wel zekerheid bij een relatiebreuk of overlijden, wat bij het samenwonen zonder het contract niet geregeld is. .... ect. ect.
dinsdag 2 september 2025 om 22:23
Cochise schreef: ↑02-09-2025 17:27Ik speculeerde niet maar schreef dat dat tot de gedachten hoorde.
Jammer dat jullie het zo negatief opvatten zonder daadwerkelijk te weten hoe de vork in de steel zit.
Nogmaals, degene die dit met mij deelde kent haar redelijk goed en spreekt ook met haar maar is niet iemand die allemaal kritische vragen gaat stellen. Wel draagt diegene haar een warm hart toe. Is dat voldoende info?
Maar jij staat er dan toch nog verder vanaf om te weten hoe of wat? Kun je wel beledigd reageren maar als jij al het fijne niet weet, hoe wil je dan dat er hier gereageerd wordt?
Afijn, je OP gelezen dus ik speculeer maar even mee: heeft hij kinderen waarmee hij een slechte relatie heeft om zodoende zijn vermogen, bij overlijden, bij de langstlevende in eerste instantie te laten zodat kinderen alleen aanspraak kunnen maken op hun legitieme portie?
wij slapen nooit.
dinsdag 2 september 2025 om 22:24
Interessante casus inderdaad die vragen oproept. Wat wint de rijkaard bij zo'n contract? Waarom zou zij het doen? Is het voor de bühne platonisch en achter gesloten deuren wat anders? Is er sprake van een groot leeftijdsverschil? Gaat zij op termijn zijn inwonend mantelzorger oid worden? Afijn, je vat hem al: de ene na de andere vraag doemt op.
dinsdag 2 september 2025 om 22:37
Precies!Lalaloepsie schreef: ↑02-09-2025 22:24Interessante casus inderdaad die vragen oproept. Wat wint de rijkaard bij zo'n contract? Waarom zou zij het doen? Is het voor de bühne platonisch en achter gesloten deuren wat anders? Is er sprake van een groot leeftijdsverschil? Gaat zij op termijn zijn inwonend mantelzorger oid worden? Afijn, je vat hem al: de ene na de andere vraag doemt op.

Maar inderdaad, ik weet het fijne er nog niet van. Zodra ik eventueel iets meer weet post ik het hier.
dinsdag 2 september 2025 om 22:38
Niks beledigd, gewoon geërgerd over het gezanik van sommigen.iceteapeach schreef: ↑02-09-2025 22:23Maar jij staat er dan toch nog verder vanaf om te weten hoe of wat? Kun je wel beledigd reageren maar als jij al het fijne niet weet, hoe wil je dan dat er hier gereageerd wordt?
Afijn, je OP gelezen dus ik speculeer maar even mee: heeft hij kinderen waarmee hij een slechte relatie heeft om zodoende zijn vermogen, bij overlijden, bij de langstlevende in eerste instantie te laten zodat kinderen alleen aanspraak kunnen maken op hun legitieme portie?
Je laatste alinea zou inderdaad aan de hand kunnen zijn.
dinsdag 2 september 2025 om 23:01
Oke, geërgerd dan

Nog een speculatie: heeft hij een ex die aanspraak kan maken op zijn vermogen bij verkoop (wat dan ook) maar door de constructie 'samenlevingscontract', kan ex daar geen aanspraak (meer) op maken?
Of wil hij bepaalde zaken op een andere naam laten zetten zodat bijv. de belastingdienst niet meer kan aankloppen?
Als platonische 'relatie' zou ik hier voor geen meter in meegaan. Denk dat diegene er heel slecht uit gaat komen uiteindelijk. Het klinkt schimmig in mijn oren.
wij slapen nooit.
woensdag 3 september 2025 om 08:14
MissNuada schreef: ↑02-09-2025 22:12Nogmaals dat is niet waar. Vroeger niet en nu ook niet.
Nee, je hoeft niet te samenwonen om een samenlevingscontract te hebben, maar je moet wel een liefdesrelatie hebben om een juridisch erkend samenlevingscontract te kunnen tekenen. Je kunt een samenlevingscontract ook later opstellen dan dat je samenwoont.
Wanneer is het wel verstandig om het te doen?
Om afspraken vast te leggen:
Een samenlevingscontract is een manier om afspraken vast te leggen over jullie gemeenschappelijke huishouding, bijvoorbeeld over de verdeling van kosten, gezamenlijke bezittingen en schulden.
Voor juridische zekerheid:
Hoewel een samenlevingscontract niet verplicht is, biedt het wel zekerheid bij een relatiebreuk of overlijden, wat bij het samenwonen zonder het contract niet geregeld is. .... ect. ect.
Voor officiele instanties MOET je wel samenwonen, zoals de belastingdienst. Met een samenlevingscontract geef je aan dat je elkaars partners ben, bijvoorbeeld in combinatie met een testament heb je als samenwonend partner een vrijstelling van €804.698 op de erfbelasting. Hiervoor moet je een notarieel samenlevingscontract hebben en op één adres staan ingeschreven, idem voor partnerpensioen.
Dit zijn wel de belangrijkste zaken om een samenlevingscontract te hebben.
woensdag 3 september 2025 om 08:19
Maar dat zei je niet. En de overheid is ook een officiele instantie. Voor hun maakt dus niet uit.essychan schreef: ↑03-09-2025 08:14Voor officiele instanties MOET je wel samenwonen, zoals de belastingdienst. Met een samenlevingscontract geef je aan dat je elkaars partners ben, bijvoorbeeld in combinatie met een testament heb je als samenwonend partner een vrijstelling van €804.698 op de erfbelasting. Hiervoor moet je een notarieel samenlevingscontract hebben en op één adres staan ingeschreven, idem voor partnerpensioen.
Dit zijn wel de belangrijkste zaken om een samenlevingscontract te hebben.
Dus voor sommige instanties moet je blijkbaar wel echt samenwonen om aanspraak te maken op bepaalde voordelen/rechten.
Maar men MOET dus niet per se op 1 adres wonen om een samenlevingscontract af te kunnen sluiten.
missnuada wijzigde dit bericht op 03-09-2025 08:21
20.25% gewijzigd
woensdag 3 september 2025 om 08:20
woensdag 3 september 2025 om 08:34

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in