Tot wanneer moet een nukkige puber mee op vriendenweekend?

05-09-2025 13:08 171 berichten
TL:DR

Ouders willen gezellig vrienden weekend met kids, puber 15 wil alleen thuisblijven. Ouders willen toch dat ze meegaat.
anoniem_68c030eebd1f6 wijzigde dit bericht op 09-09-2025 12:01
Reden: Op anoniem
93.41% gewijzigd
ikbenhetzozat schreef:
05-09-2025 17:27
Oh, ik zou zeker verwachten dat ze mee zou gaan en dat ze zich normaal en sociaal gedraagt die twee dagen. Ik zou dergelijk gemopper en op de kamer blijven zitten niet accepteren en daar ook gerust een straf tegenover zetten.

In het leven gaat niet alles zoals je wil, dat is een belangrijke les om al zo vroeg mogelijk te leren. Soms moet je iets doen waar je geen zin in hebt maar juist dan moet je er het beste van maken.

Het is twee dagen, ik neem aan dat er veel meer dingen zijn over het hele jaar genomen die jullie voor haar doen waar jullie geen zak zin in hebben. Dus.

Haar alleen thuis laten zou ik niet doen, een kind van die leeftijd en met haar gedrag en vrienden, nee, ik zou er niet op vertrouwen dat dat goed komt nog.
Wat een raar argument. Een kind komt met lusten én lasten. Jij bent niet de puber, je bent volwassen, en je hebt zelf voor dat kind gekozen. Ze mag verwachten dat je soms dingen voor haar doet gewoon omdat het erbij hoort, ook al heb je er op dat moment geen zin in.
En natuurlijk moet een kind leren dat het soms iets moet doen waar het geen zin in heeft. Daarbij denk ik aan dingen zoals (bijvoorbeeld) naar de verjaardag van oma gaan. Dan mag je van haar verwachten dat ze daar niet met hun gezicht op onweer gaan zitten mokken. Maar je kunt een kind niet dwingen het een heel weekend naar haar zin te hebben, of in ieder geval te doen alsof, alleen omdat jij zo graag tijd met je vrienden wilt doorbrengen. En al helemaal niet door daar straf tegenover te zetten. Beter kun je het gesprek aan gaan, om te vragen wat voor haar een werkbare oplossing zou zijn, en dan proberen tot een compromis te komen.
Hier op Viva zijn vaak genoeg topics geopend door TO's die geacht worden naar een (meestal door de schoonfamilie georganiseerd) familieweekend te komen. Meestal stroomt het dan vol met reacties over hoe vreselijk zo'n verplichting wel niet is. Voor een puber is dat niet anders. Het zijn net mensen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Loren schreef:
05-09-2025 17:56
Oh, ik had even het straffen gemist. Waar ga je precies voor straffen? Dat een puber zich gedraagt als een puber?

Kijk, als de puber stenen door een ruit gooit, de auto bekrast of een klein kind knijpt, ja dan kun je straf uitdelen.

Maar straf geven voor 'niet gezellig' doen? Doe je zelf wel altijd gezellig dan, no matter wat? Klinkt ongezond.
Nee, natuurlijk is niet iedereen altijd gezellig, ik ook niet. Maar als ik het zoveelste debiele teambuilding uitje heb van werk (mijn werkgever is er dol op) dan kan ik ook niet de hele tijd als een zuurpruim me af gaan zonderen.

Persoonlijk vind ik puber zijn ook helemaal geen excuus om overal mee weg te komen. Ook als puber kan je je gewoon normaal gedragen. Puber kan het hele jaar doen waar ze zin in heeft, is twee dagen je gewoon normaal gedragen dan teveel gevraagd? We zullen wel van mening verschillen maar ik vind het niet meer dan normaal dat je gewoon normaal gedrag mag verwachten van een kind/puber. Mijn moeder leerde ons bijvoorbeeld van kleins af aan dat je dingen moet doen voor een ander zonder daar iets voor terug te verwachten. Zo hadden mijn ouders kennissen die nogal.. hoe zal ik het netjes zeggen, rommelig waren. Mijn zusje en ik hebben daar welleens de hele keuken schoongemaakt terwijl we daar met ouders op visite waren. Inclusief een afwas van drie weken of zo. De vrouw wilde ons elk een zakcentje geven omdat ze het zo lief vond maar mijn moeder was van mening dat dat niet nodig was. Dat vonden wij helemaal niet leuk maar ook al waren we pubers, we gingen ons niet abnormaal gedragen.

Het is net hoe je ertegenaan kijkt denk ik. Ik vind alles afschuiven op "het is nou eenmaal een puber" ongezond gedrag en daar kweek je vaak ook niet de leukste volwassenen mee. Kijk, dat een puber ineens aankomt met een of andere piercing of haar haar groen heeft geverfd, prima. maar qua gedrag kan je je nog wel gewoon normaal gedragen.
Draaideurforummer schreef:
05-09-2025 18:03
Wat een raar argument. Een kind komt met lusten én lasten. Jij bent niet de puber, je bent volwassen, en je hebt zelf voor dat kind gekozen. Ze mag verwachten dat je soms dingen voor haar doet gewoon omdat het erbij hoort, ook al heb je er op dat moment geen zin in.
En natuurlijk moet een kind leren dat het soms iets moet doen waar het geen zin in heeft. Daarbij denk ik aan dingen zoals (bijvoorbeeld) naar de verjaardag van oma gaan. Dan mag je van haar verwachten dat ze daar niet met hun gezicht op onweer gaan zitten mokken. Maar je kunt een kind niet dwingen het een heel weekend naar haar zin te hebben, of in ieder geval te doen alsof, alleen omdat jij zo graag tijd met je vrienden wilt doorbrengen. En al helemaal niet door daar straf tegenover te zetten. Beter kun je het gesprek aan gaan, om te vragen wat voor haar een werkbare oplossing zou zijn, en dan proberen tot een compromis te komen.
Hier op Viva zijn vaak genoeg topics geopend door TO's die geacht worden naar een (meestal door de schoonfamilie georganiseerd) familieweekend te komen. Meestal stroomt het dan vol met reacties over hoe vreselijk zo'n verplichting wel niet is. Voor een puber is dat niet anders. Het zijn net mensen.
Nee, maar ik mag wel verwachten dat kind het in elk geval probeert en meedoet in plaats van zich al bij voorbaat mokken op te sluiten op de slaapkamer. Dat vind ik wel een verschil.
ikbenhetzozat schreef:
05-09-2025 18:08
Nee, maar ik mag wel verwachten dat kind het in elk geval probeert en meedoet in plaats van zich al bij voorbaat mokken op te sluiten op de slaapkamer. Dat vind ik wel een verschil.
Waarom? Wat doet ze precies verkeerd dan?
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Lady*Voldemort schreef:
05-09-2025 17:42
Een straf nog wel. Wat valt er dan te bestraffen? Kind is vijftien he, dus ze weet al lang dat niet alles gaat zoals je wil. Dat weten peuters al, als ze naar bed moeten terwijl ze nog lang niet moe zijn. Echt hou op hoor.

En dan 5 jaar later klagen dat de kinderen nooit meer thuis komen.
ikbenhetzozat schreef:
05-09-2025 18:06
Nee, natuurlijk is niet iedereen altijd gezellig, ik ook niet. Maar als ik het zoveelste debiele teambuilding uitje heb van werk (mijn werkgever is er dol op) dan kan ik ook niet de hele tijd als een zuurpruim me af gaan zonderen.

Persoonlijk vind ik puber zijn ook helemaal geen excuus om overal mee weg te komen. Ook als puber kan je je gewoon normaal gedragen. Puber kan het hele jaar doen waar ze zin in heeft, is twee dagen je gewoon normaal gedragen dan teveel gevraagd? We zullen wel van mening verschillen maar ik vind het niet meer dan normaal dat je gewoon normaal gedrag mag verwachten van een kind/puber. Mijn moeder leerde ons bijvoorbeeld van kleins af aan dat je dingen moet doen voor een ander zonder daar iets voor terug te verwachten. Zo hadden mijn ouders kennissen die nogal.. hoe zal ik het netjes zeggen, rommelig waren. Mijn zusje en ik hebben daar welleens de hele keuken schoongemaakt terwijl we daar met ouders op visite waren. Inclusief een afwas van drie weken of zo. De vrouw wilde ons elk een zakcentje geven omdat ze het zo lief vond maar mijn moeder was van mening dat dat niet nodig was. Dat vonden wij helemaal niet leuk maar ook al waren we pubers, we gingen ons niet abnormaal gedragen.

Het is net hoe je ertegenaan kijkt denk ik. Ik vind alles afschuiven op "het is nou eenmaal een puber" ongezond gedrag en daar kweek je vaak ook niet de leukste volwassenen mee. Kijk, dat een puber ineens aankomt met een of andere piercing of haar haar groen heeft geverfd, prima. maar qua gedrag kan je je nog wel gewoon normaal gedragen.
Ik neem aan dat jij voor een teamuitje wordt betaald en dat het onderdeel is van je werk. En als jij verplicht een heel weekend op teamuitje moet dan is het natuurlijk toegestaan om je met telefoon op je kamer terug te trekken, mag ik hopen.

Daarnaast vind ik het totaal geflipt dat je als puber gratis de keuken moet poetsen bij volwassen vrienden van je ouders die notabene zelf te beroerd zijn om hun eigen bende op te ruimen. Echt een heel raar voorbeeld.

Mijn moeder werd vtoeger ook gebruikt als huissloof door haar tantes. Ze is nu 81 en heeft er nog steeds last van.
Tot wanneer wordt een puber gedwongen om mee te gaan met suffe familieweekendjes?

Alleen al dat woord 'nukkige' maakt duidelijk hoe de verhoudingen zijn.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
ikbenhetzozat schreef:
05-09-2025 18:06

Persoonlijk vind ik puber zijn ook helemaal geen excuus om overal mee weg te komen.
Dat vindt niemand hier hoor. Als dat kind nou gewapende roofovervallen zou plegen en ieder weekend stomdronken thuis kwam en drugs zou dealen zou niemand hier zeggen 'ach het is een puber'. Maar dit kind zit gewoon een beetje te mokken en op haar telefoon. Nou vreselijk hoor.
ikbenhetzozat schreef:
Lukt dat bij jouw kinderen goed?
ikbenhetzozat schreef:
Maar wat is er dan zo mis met een puber die zich terugtrekt op haar slaapkamer? Het is ook vast niet alsof ze zo leuk met de grown up talk mee mag doen. Als 'bowlen is voor boomers' ongeveer het ergste is wat ze zegt (naar eigen vrienden notabene!), dan misdraagt ze zich toch niet?

Er komt een hoop meer gemopper uit mij (in een privegesprek met mijn vriendinnen) als ik onvrijwillig een weekend bij mensen moet zitten waar ik niets mee heb en zij niet met mij.
ikbenhetzozat schreef:
Waarom mag je dat verwachten?

Zou jij andersom ook bereid zijn om een heel weekend te doen wat kind wil?

David Dunning
Sowieso, wat moet ze proberen dan? Proberen doe je toch als iets nieuw is en je nog niet weet of je het leuk gaat vinden? Dat vriendenweekend is er kennelijk al tig jaar, ze weet inmiddels heus wel wat ze kan verwachten en wie er nog meer meegaan, en ze weet dat ze het niet (meer) leuk vindt. Dus ze gaat mee in het belang van haar ouders, omdat zij zo graag een weekend weg willen met hun vrienden, maar ze trekt zich dan wel terug. Dat die andere vrienden in de vriendengroep daar iets van vinden en dat kennelijk ook niet onder stoelen of banken steken, ligt meer bij die vrienden dan bij het meisje. Je kan haar ook gewoon met rust laten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Solomio schreef:
05-09-2025 18:22
Tot wanneer wordt een puber gedwongen om mee te gaan met suffe familieweekendjes?

Alleen al dat woord 'nukkige' maakt duidelijk hoe de verhoudingen zijn.

Ik denk dat TO nog denkt dat opvoeding alles oplost.
Solomio schreef:
05-09-2025 18:24
Waarom mag je dat verwachten?

Zou jij andersom ook bereid zijn om een heel weekend te doen wat kind wil?
Ja precies, mee op vriendenweekend van je kind en dan verplicht het hele weekend zwemmen, bowlen en midgetgolfen met de andere ouders. En dat ieder jaar.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Lady*Voldemort schreef:
05-09-2025 18:23
Dat vindt niemand hier hoor. Als dat kind nou gewapende roofovervallen zou plegen en ieder weekend stomdronken thuis kwam en drugs zou dealen zou niemand hier zeggen 'ach het is een puber'. Maar dit kind zit gewoon een beetje te mokken en op haar telefoon. Nou vreselijk hoor.

Op haar kamer ook nog dus ze hoeven er niets eens tegenaan te kijken.
Merys schreef:
Die moet nog zo'n tweede kind krijgen dan?

David Dunning
Merys schreef:
Haar kinders zullen net twee jaar jonger zijn. En geen klas overgeslagen natuurlijk, dat is Heel Belangrijk. Maar over drie jaar wil ik TO nog wel eens horen koeren over haar pubers.
Solomio schreef:
05-09-2025 18:27
Die moet nog zo'n tweede kind krijgen dan?

Of een derde als de tweede ook makkelijk blijkt.
merys wijzigde dit bericht op 05-09-2025 18:32
11.86% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
05-09-2025 18:27
Haar kinders zullen net twee jaar jonger zijn. En geen klas overgeslagen natuurlijk, dat is Heel Belangrijk. Maar over drie jaar wil ik TO nog wel eens horen koeren over haar pubers.

Dat klas overslaan is de Sleutel tot alle Kwaad.
Merys schreef:
05-09-2025 18:31
Ja ik ben ook blij dat TO die misstand even heeft aangestipt.
Susan schreef:
05-09-2025 18:25
Ja precies, mee op vriendenweekend van je kind en dan verplicht het hele weekend zwemmen, bowlen en midgetgolfen met de andere ouders. En dat ieder jaar.
:rofl:.

En dan ook een kamer delen met een ander ouderpaar. Twee stapelbedden.

Ze mogen blij zijn als ik het dan bij mokken hou.
Merys schreef:
05-09-2025 18:31
Mijn kinderen zijn daarvan het bewijs.

Hoewel degene die uiteindelijk 3 klassen oversloeg (ja, dat wil ik toch ff gemeld hebben) toch best redelijk succesvol is.

Conclusie: 1 klas is geen klas, 2 klas is een halve klas, 3 klas is een paasklas.

David Dunning
Liv8 schreef:
05-09-2025 18:23
Maar wat is er dan zo mis met een puber die zich terugtrekt op haar slaapkamer? Het is ook vast niet alsof ze zo leuk met de grown up talk mee mag doen. Als 'bowlen is voor boomers' ongeveer het ergste is wat ze zegt (naar eigen vrienden notabene!), dan misdraagt ze zich toch niet?

Er komt een hoop meer gemopper uit mij (in een privegesprek met mijn vriendinnen) als ik onvrijwillig een weekend bij mensen moet zitten waar ik niets mee heb en zij niet met mij.
Nou inderdaad, als dat het ergste is, dan mag je gewoon in je handjes knijpen. Hier kwalificeert dat als makkelijke puber.

En er wordt ook hier gezegd: puber hoeft zich maar twee dagen tegen haar zin te zitten. Maar de rest van het jaar moet een puber ook al van alles, terwijl het brein en de hormonen overuren maken. Dat chagrijnig zijn is vaak niet eens echt te controleren, als ze echt zo’n puberbui hebben kan dat hen zelf ook erg overvallen. Das echt niet altijd een kwestie van ‘gewoon even leuk doen’. Ik heb sowieso het idee dat de mensen die zo reageren of jongere kinderen hebben, of gewoon een makkelijke puber (en nee, niet te denken aan hun geweldige opvoeding maar gewoon door geluk).

En ja ik vind dit soort weekendjes ook echt horror, dus ik snap puber wel.
Ik heb alleen de OP gelezen dus misschien is dit al vaak geopperd maar ik zou het 15-jarige meisje niet alleen thuislaten en haar een vriendinnetje laten meenemen, zodat zij met z’n tweeën een leuke tijd kunnen hebben (en intussen lekker afgeven op alle losers door wie ze omringd worden). Ik zou ook betalen voor het vriendinnetje; over een paar jaar kan de dan 17/18-jarige alleen thuisblijven dus het is een kleine investering.
Claire45 schreef:
05-09-2025 18:41
Ik heb alleen de OP gelezen dus misschien is dit al vaak geopperd maar ik zou het 15-jarige meisje niet alleen thuislaten en haar een vriendinnetje laten meenemen, zodat zij met z’n tweeën een leuke tijd kunnen hebben (en intussen lekker afgeven op alle losers door wie ze omringd worden). Ik zou ook betalen voor het vriendinnetje; over een paar jaar kan de dan 17/18-jarige alleen thuisblijven dus het is een kleine investering.
Dit is ook een goede optie

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven