Lijf & Lijn alle pijlers

After holiday, gezonder eten en afvallen!

20-08-2025 15:42 359 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Iedereen heeft na de vakantie wel het idee om weer gezonder te eten en wat kilo’s kwijt te raken.

De zomer periode vind ik altijd een hele lastige i.v.m ijsje/BBQ/borrels maar nu de vakantie weer voorbij is en regio noord nu ook weer naar school gaat willen we hier in huis gezonder eten maar ook weer wat kilo’s kwijt!

Wie doet er mee met afvallen en fitter 2026 in te gaan?

Je mag hier lekkere en gezonde recepten delen! Maar ook je afval struggles, motivatie en je gewicht!

Stel jezelf even voor, als je mee wilt doen!
Je huidige gewicht, doel, lekkerste eten en wie je bent etc.

🍓🍎🍉🥦🥒🍅🍲
beauty32 wijzigde dit bericht op 20-08-2025 16:35
1.27% gewijzigd
Wat knap kwikstaart!!

Hier een slechte dag: 2 croissantjes, een stukje slagroomtaart (afscheid collega), 2 slagroomsoesjes (oud collega's op bezoek), 2 puntjes hartige taart (zalm/broccoli en gegrilde groente en feta).

En eigenlijk valt het totaal nog best mee qua calorieën (zit nu op ongeveer 1400 kcal). Maar de dag was veel te druk en alles suist in mijn hoofd en draait. En nu roept de lion die in de koelkast ligt mij...

Dus iemand een goede reden om het niet tr doen :P?
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
Maisnon dankje voor de tip!! Ik heb nu als plan besloten dat ik thee mag :lol: Of een klein kommetje yoghurt als ik het echt niet volhoud, maar ik denk dat het gaat lukken. :)

Lucy, je hebt vandaag lekkere dingen gegeten zo te lezen! En toch best weinig calorieën! Echt goed.

Zo lastig als er dan iets klaarligt in je koelkast... Hopelijk lukt het je om er toch van af te blijven :) You can do it!!
(Nouja en al lukt het niet, wees ook lief voor jezelf hè. Niet elke dag hoeft goed te zijn)
Over het darmenprobleem, eten jullie chiazaad of lijnzaad en dat soort dingen?
Dat zijn voor mij volgens mij echt teveel vezels, kunnen mijn darmen niet zo goed tegen.
Moet inderdaad zorgen bij meer eiwitten dat ik ook meer vezels eet, maar ook weer niet teveel.
Wat zijn jullie goed bezig!
Het darm probleem is wat minder, maar wellicht moeten ze wennen aan het gezonder eten.

Ik bedenk met net dat ik de hele week niet op de weegschaal heb gestaan. Geen zin, niet lekker in mijn vel en ik voel me dik.

Wellicht komt het omdat mijn menstruatie eraan gaat komen.

Het weekend gaat een heerlijk weekend worden. Zaterdag een dag op de boot in de omgeving Leiden/kaag & waarschijnlijk ‘s avonds ergens een hapje eten. En zondag hebben we gereserveerd bij een strandtent voor lunch en borrel. Het wordt niet mijn beste weekend maar ik ga vooral genieten.

Vandaag knallen en maandag weer 100% de knop om want op werkdagen gaat het juist wel redelijk goed
Sinds 25 augustus -1.2 kilo. Het gaat niet heel snel maar ik voel het echt goed aan mijn kleding, vooral bij de buik.
Ik eet 's avonds vaak een maaltijd uit één van de boeken van Project Gezond en die vul ik overdag aan met lunch en ontbijt van ca.400 en dan 's avonds vaak iets kleins zoals fruit. Gisteren was het een moeilijke dag en mijzelf getracteerd op twee blokjes chocolade met pistache vulling.
@ diedietje, ik eet inderdaad chiazaad door mijn yoghurt.
Maar mensen gaan voorbij
Lekker bezig allemaal! We zijn in ieder geval heel bewust bezig, dat is al heel mooi.

Ik heb vanochtend even m'n 'tussenweegmoment' gehad en er is weer 0,6 kg af ten opzichte van maandag! Nu in totaal sinds vorige week maandag 2,3 kg kwijt. Heel fijn!

Vanavond ga ik uit eten en ik denk dat dit hele weekend wat buitenhuizig wordt met het mooie weer, maar ik wil gewoon de gezondere keuzes maken. Komt goed!
Goedemorgen allemaal! Vandaag was mijn wekelijkse weegmoment. Er is weer ruim een kilo af. Daar ben ik wel erg blij mee, maar ik twijfel ook een beetje of dit niet iets te snel gaat. Terwijl ik afgelopen week juist het gevoel had dat ik iets minder streng voor mezelf ben geweest... Nouja. Ik hou het in de gaten maar ben ook wel echt blij dat er wat kilo's af zijn.

Ik had in juli toen ik op m'n zwaarst was wat broeken gekocht, die zitten inmiddels erg losjes. Maar mijn oude broeken passen natuurlijk nog niet. Ik moet dus toch maar weer de stad in.

Ik eet trouwens geen dingen als chiazaad of lijnzaad. Eigenlijk eet ik niet heel anders dan normaal, vooral kleinere porties, minder koolhydraten, geen chocola/chips etc en weinig alcohol. Ik denk dus toch dat de darmproblemen bij mij echt door stress komen.
Kwikstaart schreef:
05-09-2025 08:46
Goedemorgen allemaal! Vandaag was mijn wekelijkse weegmoment. Er is weer ruim een kilo af. Daar ben ik wel erg blij mee, maar ik twijfel ook een beetje of dit niet iets te snel gaat. Terwijl ik afgelopen week juist het gevoel had dat ik iets minder streng voor mezelf ben geweest... Nouja. Ik hou het in de gaten maar ben ook wel echt blij dat er wat kilo's af zijn.
In het begin verlies je veel vocht maar ben je al langer bezig dan is ruim één kilo per week best fors.
Goedemorgen!

Ik ben begonnen op 94,5 kilo en woog vanmorgen 88,7 kilo. Ik ben echt al 10 jaar niet onder de 90 geweest dus ben heel blij.

Vandaag is mijn laatste werkdag voor de vakantie. Normaal zouden we die inluiden met snackjes en wijn. Maar waarom eigenlijk? Dus we doen gewoon normaal :proud:

Gister heb ik uiteindelijk eimuffins gemaakt en een soepje gegeten van inderdaad zo een pureerbeker met verse groente. Was heel prima

Als ik kwark eet, gooi ik daar inderdaad een schep Chiazaad bij. Als ik dat niet eet, neem ik 2 plakken roggebrood. Ook bomvol vezels.

Bij mij gaat de stoelgang nu de goede kant op. Maar dat komt vooral omdat ik ben gestopt met de ijzertabletjes denk ik.
Hier gelijk gebleven en dat vind ik prima! Weer begonnen met alle buitengewone activiteiten en daar komt ook wat slechter eten bij kijken. Dus al prima tevreden met gelijk gebleven.
Swampi schreef:
05-09-2025 09:51
Vandaag is mijn laatste werkdag voor de vakantie. Normaal zouden we die inluiden met snackjes en wijn. Maar waarom eigenlijk? Dus we doen gewoon normaal :proud:
Hier ook laatste werkdag, de snackjes laat ik vanmiddag staan maar één wijntje ga ik nemen.
Wat zijn jullie allemaal goed bezig! Het zijn te veel successen om allemaal individueel te beantwoorden, maar wat goed zeg. Stiekem echt wel heel trots ook al kennen we elkaar eigenlijk helemaal niet. Bijzonder toch 🥰

Ik heb na mijn tapas etentje van dinsdag flinke obstipatie gehad (hoe dan?! Ingewikkelde darmen). Ook mentaal een stap terug helaas, wat resulteerde in gisteren een enorme eetbui. Maar, vandaag de draad weer helemaal opgepakt! 🙌🏼
margreetder schreef:
05-09-2025 09:02
In het begin verlies je veel vocht maar ben je al langer bezig dan is ruim één kilo per week best fors.
Ik ben nu 1,5 maand bezig. Dus wie weet is het inderdaad vooral vocht. Er is nu 5,3 kilo af ten opzichte van 20 juli, mijn startdatum.
@kwikstaart: de eerste week is het vooral vocht. Daarna niet meer. De persoon die mij begeleid gaf aan dat meer dan halve kilo afvallen leuk klinkt maar zelden duurzaam is. Let op dat je je niet slap gaat voelen of eetbuien in de hand werkt door dat je structureel te weinig binnen krijgt. Maar motiverend is het wel :)

@Daphne: wat rot dat het mentaal even niet ging. Voel je je weer beter?

@Margreet: fijne vakantie! En geniet lekker van je wijntje
Swampi schreef:
05-09-2025 19:21
@Daphne: wat rot dat het mentaal even niet ging. Voel je je weer beter?
Jawel! Gisteren een fijn gesprek gehad met mijn baas en vandaag met de bedrijfsarts, we zijn het gelukkig met elkaar eens. Dus ik kan gerustgesteld het weekend in. ☺️
@Swampi, precies daarom twijfel ik dus een beetje. Het gekke is, ik voel me niet slap en eigenlijk kost het me de meeste dagen weinig moeite. Dat lijkt me allemaal een goed teken. Maar ik wil echt heel graag dat het duurzaam gaat zijn. Zoeken naar balans dus!

Wat rot Daphne dat je mentaal een dip hebt. Maar fijn om te lezen dat je een beetje gerustgesteld bent. Hopelijk kan je het in het weekend loslaten!

Beauty veel plezier met je weekendplannen! Ik ben dol op Leiden dus je vaarplannen klinken fantastisch :)

Fijn weekend iedereen! En fijne vakantie margreetder 😊
Hoe is het hier meiden? Weekend weer doorgekomen?
Ik had een prima weekend. Wel laatste dag vandaag dat ik mijn kcal heb bijgehouden, heb gesport en heb gewogen. Dinsdag gaan we rijden en dan kan ik de komende 2 weken toch niks bijhouden want buitenlandse producten

Vind het wel lastig want ik ga zo goed en ben bang dat ik het in de vakantie verknal en aankom en de opgebouwde conditie opeens weg is. Onzin natuurlijk maar zo voelt het nu even wel.

Ben benieuwd hoe het jullie is vergaan :D
Ik ben nog bijna niks afgevallen…..
Maar heb vandaag op de verjaardag heel normaal gegeten en ben daarna ipv naar de Mac naar de supermarkt gegaan en heb agv gekocht en gemaakt. Dus ben wel trots op vandaag. Hopelijk morgen leuk getal op de weegschaal en eindelijk verder afvallen.
Wow, Swampi. Wat fijn zeg dat je voor het eerst in zoveel jaar onder de 90kg zit. Dat zal vast veel motivatie geven. Fijna vakantie!

Hier begon ik vorige week met 65.1kg en een week later nu op 64.2kg. Zoals jullie al zeiden zal dat voornamelijk vocht zijn. Ik heb een aantal goede dagen gehad, maar ook een aantal dagen waar ik toch veel heb gesnackt helaas. Ik heb wel lekker veel yoga gedaan, plus gewandeld, gefietst and nog een pilates klas.

Success allemaal deze week!
SunShine35 schreef:
07-09-2025 23:06
Ik ben nog bijna niks afgevallen…..
Maar heb vandaag op de verjaardag heel normaal gegeten en ben daarna ipv naar de Mac naar de supermarkt gegaan en heb agv gekocht en gemaakt. Dus ben wel trots op vandaag. Hopelijk morgen leuk getal op de weegschaal en eindelijk verder afvallen.
Nou, super goed!
Wat goed Swampi!

Ik heb voor mezelf twee mijlpalen (kleintjes) bereikt. Sinds lange tijd weer onder de 100kg, ja oeps ik weeg echt heel veel, en -5kg. Super blij mee wel!

Er lijkt toch een knop om te zijn gegaan waardoor ik makkelijk koekjes af kan slaan etc. Kost me weinig tot geen moeite. En nu door! ☺️
Lekker bezig, usagirl. Eraf is eraf :)

Wat fijn Daphne! Van het makkelijk afslaan en de 2 cijfers voor de komma :cheer2:
Weekend is weer voorbij!
Wat een heerlijk zomers weekend! Genoten op de boot en van de patatjes en gisteren de hele dag op het terras op het strand met vrienden en de kindjes.

Super lekker gegeten en genoten van het eten en wat lekkere drankjes.

Vandaag weer back to normal inclusief een menstruatie en een enorme verkoudheid. De weegschaal heb ik overgeslagen en zaterdag ga ik weer wegen. Goede hoop!

ook op mijn to do list meer bewegen want op het terras en in op een boot is bewegen toch minimaal.
Goedemorgen allemaal! Wat zijn jullie allemaal lekker bezig zeg. En wat een leuke weekenden!

Hier ook een lekker weekend met veel beweging. Vrijdag ging ik met een vriendin naar een workshopdag waar we wat dansworkshops hebben gedaan. Mega leuk maar heb nu nog steeds spierpijn.
Gisteren ging ik met vriendinnen afspreken op 8 km fietsen, ik dacht top maar ben echt enorm verdwaald. Uiteindelijk zo ver omgefietst dat ik toch maar de trein terug heb genomen :lol:
Hier komt mijn eerste mijlpaal in de buurt: de 90 kilo grens. Ik hoop dat ik er in 2 weken voorbij ben! Uiteindelijk wil ik naar 75... dat voelt echt nog zo ver weg.

Wat goed Daphne dat het niet meer zoveel moeite kost! Heel herkenbaar ook, bij mij is de knop echt om.

En Swampi niet te veel zorgen maken om vakantie, gewoon gaan genieten! En dan daarna weer verder knallen.

Geen tijd meer om op de rest te reageren maar nogmaals, goed bezig iedereen :high5:
Wauw, wat gaat iedereen weer goed zeg!

Ik was vanochtend precies even zwaar als afgelopen vrijdag. Daar kan ik wel mee leven, want het was een matig weekend qua voeding. Nu weer een weekje knallen en dan ben ik heel benieuwd wat de weegschaal vrijdag laat zien.

Heel veel succes allemaal! 🍀

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven