Werk & Studie alle pijlers

Perfecte baan, maar...

08-09-2025 12:39 33 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk nu zo'n anderhalf jaar bij mijn huidige werkgever. Ik werk 100% vanuit huis, ik werk vier (vaste) dagen per week. Ik kan dus als ik wil ook vanuit het buitenland werken, wat erg fijn is in de winter. En ik heb hierdoor veel tijd met mijn hond. Ik heb weinig contact met collega's.

Bij eerdere werkgevers heb ik het nog nooit langer dan anderhalf jaar vol gehouden, ondanks mijn intentie om ergens wél lang te blijven. Ik vind mijn werkzaamheden snel heel erg saai worden. En door recente de komst van ChatGPT is mijn werk nóg makkelijker en saaier geworden. Ook dwingt dit mij om na te denken over een carrièreswitch naar een praktischer beroep dat niet zo makkelijk overgenomen kan worden door AI.

Ik ben programmeur en programmeren doe/deed ik ook graag hobbymatig, maar ik merk dat deze interesse steeds minder wordt. Ik heb heel lang sociale angst gehad, maar hier heb ik sinds kort geen last meer van. Waar ik eerst leefde als een soort kluizenaar, merk ik nu juist dat ik met plezier sociale situaties opzoek. Dit doe ik nu dan ook zoveel mogelijk. Ik ben lid geworden van sportclubs, neem meer initiatief om dingen de doen, etcetera.

Toch blijf ik het lastig vinden om vier lange werkdagen per week helemaal alleen thuis te zitten. Waarbij ook nog eens bij komt dat het sinds mei héél rustig is qua werkzaamheden. Ik hou er juist van om het lekker druk te hebben.

Het lijkt mij erg leuk om in de horeca of hospitality ervaring op te doen, als vrijwilliger of als bijbaan. Dit is voor mij wel ver buiten mijn 'comfort-zone' en ik ben bang dat als ik dit naast mijn huidige leven (werk + thuisstudie + meerdere sporten + andere bezigheden) dat dit dan toch net te veel wordt.

Het liefst zeg ik gewoon mijn baan op. En stort ik mij volop op alles wat ik nog wil leren/doen op sociaal gebied. Ik ben zo blij dat ik eindelijk van mijn sociale fobie af ben, dat ik het liefst geen minuut meer onnodig thuis zit. Maar of ik op de langere termijn ook in bijv. de horeca wil werken? Dat weet ik nu niet.

Financieel gezien kan ik in principe mijn baan opzeggen. Ik heb een grote buffer. Maar tegelijkertijd is het natuurlijk idioot om zo'n unieke baan (veel vrijheid + fijne collega's + goed salaris) op te geven.

Een andere optie is minder uren werken. Verstandiger. Maar het voelt voor mij ook als een 'halve oplossing'. Ik heb eerder ook parttime gewerkt en ik vond dat heel onprettig. Ik hou ervan als een project een beetje vlot af is en dat lukt natuurlijk niet als je weinig uren werkt.

Ik heb ook gekeken naar allerlei BBL opleidingstrajecten. Dan heb je een salaris terwijl je iets nieuws leert in de praktijk. Maar past zo'n beroep bij mij? Geen idee.. En het reizen kunnen we dan wel vergeten en het salaris is ook een stuk lager.

Wat zouden jullie doen?
Is je uren halveren een optie voor je? En vanuit daar verder gaan kijken wat je wilt en wat bij je past. Je houdt op structurele basis inkomen en krijgt ruimte om iets nieuws te proberen.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Parttime gaan werken lijkt me toch de beste oplossing. Het is veel rustiger geworden sinds mei schrijf je, dus dan kun je de projecten wellicht alsnog vlot afronden in de werkdagen die je overhoudt.
Je schrijft dat je steeds na anderhalf jaar stopt met een baan, omdat je het trucje gezien hebt en je geen uitdaging meer vindt. Wat zou het dan nu wél anders maken? Ik bedoel, als je weg wilt, niemand houdt je tegen. Maar dit lijkt minder te liggen aan het werk en meer aan hoe jijzelf tikt. En je neemt jezelf altijd mee, ook naar die nieuwe baan.

Is er geen optie om binnen je bestaande baan dingen te wijzigen, waardoor je meer vindt wat je zoekt? Ik bedoel, wat houdt je tegen om naar kantoor te gaan, iets bij je werkgever op te pakken waardoor je wél mensen ziet en spreekt, jezelf iets aanleert wat nieuw en uitdagend is? Kun je dat niet scheppen binnen bestaande kaders? Uitdaging komt vaak ook door verdieping of verbreding. Niet alleen maar uit steeds iets nieuws.
Je kunt ook iets socialers doen in de IT (bv scrum master, functioneel beheerder of analist of een devops-functie) er is zoveel meer dan alleen developen of gewoon een bedrijf zoeken waar je op kantoor kunt werken.
Als je het al sinds mei zeer rustig hebt, is het volgens mij een kwestie van tijd voor de keuze voor jou gemaakt gaat worden.
Kan je niet 1 of 2 dagen op werk werken?

Ik ken iemand die ook 100% thuiswerkt, ook in de IT. Zij huurt nu een werkplek in de stad en gaat daar regelmatig werken. Mensen kennen elkaar ook dus ze heeft er contacten.
Ik zou van 4 naar 3 dagen per week gaan, wellicht dat je dan al je huidige werkzaamheden gewoon kan blijven doen maar dan in een wat fijner tempo dan nu (minder traag). En voor die ene dag (of 2/3 avonden per week ofzo) een ander soort baan erbij zoeken, in de horeca bijvoorbeeld. Kijken hoe dat bevalt en eventueel later een hele overstap maken.
Horeca/ hospitality betekent een halvering van je salaris. Kun je dat dragen?
Ik zou ook 1 of 2 dagen minder werken, en dan daarnaast iets gaan doen wat beter past bij je sociale behoeftes. Als cursus/opleiding voor als je wilt investeren in langer termijn, of gewoon beginnen met hobbies of vrijwilligerswerk om te kijken wat je wel/niet leuk zou vinden aan andere sectoren.

Maar het is zonde om een stabiele baan op te geven als je zelf nog niet weet wat je wilt.
Bedankt voor alle reacties!

En meteen een update: Ik heb inmiddels gesolliciteerd op een hospitality functie. Ze zoeken een oproepkracht, o.a. voor in het weekend en in de avond. Dus als ik aangenomen wordt hoef ik niet eens minder te gaan werken bij mijn huidige werk misschien.. Maar kan natuurlijk alsnog! Maar ja, waarschijnlijk word ik niet eens uitgenodigd want ik heb helemaal geen ervaring (en ik had misschien iets meer tijd moeten besteden aan mijn motivatiebrief..).

Een flexplek huren in de stad is inderdaad ook iets wat ik uitgezocht heb en binnenkort wil gaan proberen! Goed om te horen dat je daar ook echt andere mensen kunt leren kennen. Ik was toch een beetje bang dat zoiets echt individueel is (ik woon in een stad).

Mijn werkgever heeft geen kantoor helaas.

Tja, bang voor ontslag ben ik altijd een beetje als er zo weinig te doen is. Maar ik heb dit al vaak meegemaakt (bij andere werkgevers) en toch ben ik tot nu toe nog nooit ontslagen.

Een andere functie in de IT spreekt mij niet echt aan. Ik ben mij nu wel aan het omscholen tot iets anders middels een deeltijd thuisstudie. Dus over tig jaar wil ik wel weer een 'serieuze baan' die ik echt leuk vind, maar voor nu wil ik dus liever iets simpels.
xdgkeit wijzigde dit bericht op 08-09-2025 20:20
0.20% gewijzigd
Wat een leuk topic vind ik dit, de energie spat van het scherm af :). Persoonlijk zou ik een loopbaancoach in de arm nemen (of iets dergelijks), vrijwilligerswerk gaan doen in een sector die je leuk lijkt of vindy, en als je het kan dragen, de helft minder gaan werken zodat je ook echt headspace hebt om eea uit te zoeken. Ik kan me zo, als voormalig loopbaancoach :), voorstellen dat je nu je je angsten hebt overwonnen, gelijk naar het andere uiterste wil gaan, maar de vraag is of je dit na een lange tijd ook vol kan houden. Doe eens wat testen van beroepen die bij je passen, of kijk eens, zoals hierboven ook omschreven, naar andere vakgebieden binnen de IT die net iets socialer zijn. Leuk hoor, dat de wereld nog helemaal openligt.
Ah ik zie dat je inmiddels al hebt gereageerd op een aantal zaken :)
hoe komt het dat je steeds opnieuw na 1,5 jaar verveeld bent en wat anders wil? En ben je daar voor jezelf ok mee? Ik bedoel, als het niet tegen je werkt en het staat je niet in de weg, dan kun je dat doen. Het kán op een bepaald punt wel tegen je gaan werken, maar ook daar kun je je schouders over ophalen en denken, dat zie ik dan wel.

Vraag is dus meer of het je dwars zit. Nou, je hebt al gesolliciteerd, dus zo ontzettend zal dit vraagstuk je wel niet bezighouden.
Kun je niet de helft naar kantoor komen of ergens een flexplek huren of ergens in een eettentje gaan zitten waar ze flexplekken aanbieden zodat je ook onder werktijd wat meer onder de mensen komt?
Graze schreef:
08-09-2025 18:55
Kun je niet de helft naar kantoor komen of ergens een flexplek huren of ergens in een eettentje gaan zitten waar ze flexplekken aanbieden zodat je ook onder werktijd wat meer onder de mensen komt?
Alleen OP gelezen?
Geen tips, maar wel heel benieuwd hoe je van je sociale angst bent afgekomen (heb her zelf ook al jaren)
Ik zou, als ik jou was, de verdieping juist zoeken in bijscholing. Als ik je zo beluister heb jij daar tijdens en naast je werk voldoende ruimte en gelegenheid voor. Volgens mij brengt dat je veel verder dan iedere anderhalf jaar naar een ander job hoppen.
Leuk dat je gesolliciteerd hebt op die hospitality functie. Nooit geschoten is altijd mis!

Paar praktische overwegingen:
  • Ik moet mijn werkgever op de hoogte brengen van nevenwerkzaamheden en zij moeten ook toestemming geven. Ik weet niet of dat wettelijk verplicht is of per organisatie/sector anders is, maar wellicht moet je dus toestemming van je huidige werkgever vragen om een tweede baan te nemen.
  • Afhankelijk van hoe goed het contact met je werkgever is: weet die dat je je verveelt en tijd over houdt? Misschien ligt hier ook wel een kans om binnen je huidige baan iets anders op te pakken. Dan heb jij je uitdaging en kan je proeven aan 'iets met mensen' doen, zonder dat je productiviteit in je eigen functie omlaag gaat. Zeker bij grotere bedrijven zijn er vaak mogelijkheden voor (tijdelijke) functies van 1-2 dagen per week om naast of deels in plaats van je eigen functie te doen. Bijvoorbeeld coördinator van het een of andere thema.
  • Zijn er doorgroeimogelijkheden naar een andere functie binnen je huidige werk? Als je daarvoor een opleiding moet doen dan lijkt daar nu ruimte voor en heb je gelijk sociale contacten. Dit heb ik gedaan toen ik uitdaging en samenwerken met anderen miste in mijn vorige baan. Enige nadeel is dat je vaak een bepaalde tijd moet blijven werken of anders de opleiding terugbetalen.
Wat misschien ook leuk is is om privé les te geven. Ik ben dat na een kantoorbaan gaan doen en ik vind het erg leuk. Een stuk praktischer. Ik doe het online maar het kan ook in persoon. In jouw geval kan dat dan bijvoorbeeld bijles in jouw programmeertaal zijn.
De studie doe ik nu in de avond en op vrije dagen, ondanks dat ik tijdens werktijd ook voldoende tijd heb. Ik merk dat ik mij slecht kan concentreren als ik het gevoel heb dat ik eigenlijk moet werken (lees: achter mijn computer zitten en alsnog andere dingen doen). Rare gedachtekronkel nu ik het zo opschrijf haha.

Ik weet helaas niet precies waarom ik mijn werk zo snel saai vind. Het is gewoon veel van hetzelfde. Als ik net bij een nieuwe werkgever begin, leer ik veel nieuwe dingen is het nog interessant. Maar op een bepaald moment kan ik dingen vaak beter en/of sneller dan de 'senior' collega en voel ik niet meer de druk om mijn uiterste best te doen. Als er dan genoeg werk is, daag ik mezelf nog uit om het werk zo snel mogelijk af te ronden (met een time-tracking tool). Maar als er dan maanden lang zo weinig werk is dat dat ook nergens meer op slaat, is de lol er wel vanaf bij mij.

Voor mijn CV zou het beter zijn om langer ergens te blijven werken en dat was/is ook echt mijn intentie, steeds weer opnieuw. Maar ik vind het wel heel lastig en had behoefte aan advies. Vandaar dit topic.

@Sterrenstof74: Vervelend dat je daar ook last van hebt! Ik heb helaas geen tips voor je. Ik heb wel heel veel therapie gehad, wat mij helaas nauwelijks geholpen heeft. Echter bleek het bij mij een lichamelijke oorzaak te hebben, namelijk (onontdekte) coeliakie. Ik was dus eigenlijk 'gewoon' chronisch ziek/vermoeid, lichamelijk ging het erg slecht en had veel last van 'brain fog', waardoor ik in sociale situaties niet kon functioneren zoals anderen maar dat tegelijkertijd wel van mezelf verwachtte (aangezien ik niet wist dat ik ziek was). Zodra ik lichamelijk herstelde ging al het sociale ineens heel makkelijk en was de angst ook spontaan verdwenen.
Het is een heel klein bedrijf. Dus mogelijkheden voor andere taken of iets dergelijks zijn er niet. Iedereen weet volgens mij dat we in een zeer rustige periode zitten, maar echt uitgesproken wordt het niet.

Ik heb trouwens in mijn vrije tijd genoeg te doen! Ik wil juist nog veel meer doen dan dat er in mijn vrije tijd past! Het topic gaat puur over de mijn dilemma qua werk. Het feit dat ik juist zoveel wil doen, zorgt ervoor dat het extra wringt dat ik vast zit in een baan die zo saai is (en tegelijkertijd ook juist zoveel voordelen heeft).
Pelle schreef:
08-09-2025 19:37
Alleen OP gelezen?
Ja...
Allereerst, wat heerlijk dat je van je sociale angst af bent! En ook knap, hoe heb je dat voor elkaar gekregen.

Verder moest ik ook denken aan bardiensten bij de sportclub bij 1 vd sporten die je doet.
Natuurlijk vrijwillig maar en buiten werktijden, je kan ervaren wat je ervan vindt en club is waarschijnlijk ook blij.

Aanvullend; oh lees nu dat je al hebt geschreven hoe je er vanaf bent gekomen. Evengoed heel fijn voor je dat de angst weg is en je zo te lezen ook veel meer energie hebt!

Ook klinkt het dat je eigenlijk wel goed gaat op afwisseling als je werk verder snel saai vindt. Dus optie minder uren in dit werk en andere baan ernaast kan wellicht juist wel goed voor je werken
karnemelk wijzigde dit bericht op 08-09-2025 21:40
Reden: Aanvulling
36.55% gewijzigd
Heb je weleens gedacht aan workations? Of als digital nomad een tijdje in het buitenland werken?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven