Saxenda, Ozempic, Wegovy, Mounjaro - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 om 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 08-09-2025 13:26
Reden: Titel aangepast
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
woensdag 10 september 2025 om 12:20
woensdag 10 september 2025 om 12:21
Eens!Karrota schreef: ↑10-09-2025 12:20Eigenlijk zou het best handig zijn om een tabel in de OP te hebben wie hier meeschrijven met de medicatie die ze gebruiken en sinds wanneer. Hoeveel kg afgevallen weet ik niet of dat handig is, het moet geen wedstrijd worden. Maar kan wel handig zijn voor het overzicht.
woensdag 10 september 2025 om 13:09
Naar. Hopelijk helpt dat voorzichtiger opbouwen.
Diaree én obstipatie is wel bijzonder, van die tegengestelden. (ik ken alleen die laatste)
Dat wakker worden van stikken in je eigen maagzuur/maaginhoud ken ik ook van de Saxenda. Echt heel naar. Ik was ook grootgebruiker van rennies. Lag ook standaard een strip op mijn nachtkastje.
Het gekke is dat ik de laatste paar maanden dat helemaal niet meer had. Of het toch ergens een keer went ofzo.
Vandaag het laatste restje uit mijn Saxenda pen gespoten en nu een paar dagen niks. Zaterdag komt mijn Mounjaro binnen.
woensdag 10 september 2025 om 13:48
Goed idee.Karrota schreef: ↑10-09-2025 12:20Eigenlijk zou het best handig zijn om een tabel in de OP te hebben wie hier meeschrijven met de medicatie die ze gebruiken en sinds wanneer. Hoeveel kg afgevallen weet ik niet of dat handig is, het moet geen wedstrijd worden. Maar kan wel handig zijn voor het overzicht.
We zitten al bijna op de 100 pagina's dus een nieuw deeltje is misschien een goed idee?
Dit is mijn lijstje:
Begonnen met afvallen: 6 januari
Begonnen met GLP-1 - 13 maart
Middel: Mounjaro. (gebruikte doses 2,5-5-3.75)
Start BMI 29.7
BMI nu 22.5
Gemiddeld ben ik vanaf januari rond de 700-800 gram per week afgevallen.
woensdag 10 september 2025 om 13:55
Begonnen met afvallen: januari 2024
Begonnen met Saxenda (via huisarts) februari 2024 (en va okt 2024 een hele poos gestopt en begin 2025 weer met lage dosis begonnen)
Ga starten met Mounjaro (via Yazen) op 13 september 2025
Start BMI 33.4
BMI nu 27.1
En ik ben een zelfbetaler.
Beetje onhandig om in een tabel te gieten denk ik
Begonnen met Saxenda (via huisarts) februari 2024 (en va okt 2024 een hele poos gestopt en begin 2025 weer met lage dosis begonnen)
Ga starten met Mounjaro (via Yazen) op 13 september 2025
Start BMI 33.4
BMI nu 27.1
En ik ben een zelfbetaler.
Beetje onhandig om in een tabel te gieten denk ik

woensdag 10 september 2025 om 14:05
woensdag 10 september 2025 om 15:01
Misschien is het al genoemd, maar skyr is een stuk hoger in eiwitten dan (gewone) yoghurt. Misschien kun je daarin een aanpassing doen.BeeDifferent schreef: ↑10-09-2025 10:39Eiwitten vind ik ook lastig. Ik eet ook nog eens vegetarisch en dan blijft het zoeken.
Gelukkig wel dol op burrata en yoghurt en af en toe een extra eitje.
Gisterenavond nam ik nog een schaaltje cottage cheese met wat gesneden groenten erin. Niet súperhoog in eiwitten, maar het tikt wel lekker door.
woensdag 10 september 2025 om 15:11
Oh haha. Ik vind het (gelukkig) juist lekker. 
En ik ben sinds kort begonnen met skyr, dus ben voorlopig nog niet uitgegeten. Maar ik snap wel dat je erop uitgekeken kunt zijn. De skyr van AH vind ik bijvoorbeeld echt niet lekker, die krijg ik bijna niet doorgeslikt. Van de Lidl vind ik goed te doen, voor nu

En ik ben sinds kort begonnen met skyr, dus ben voorlopig nog niet uitgegeten. Maar ik snap wel dat je erop uitgekeken kunt zijn. De skyr van AH vind ik bijvoorbeeld echt niet lekker, die krijg ik bijna niet doorgeslikt. Van de Lidl vind ik goed te doen, voor nu

woensdag 10 september 2025 om 15:47
Staafmixer gebruiken en je hebt er geen last meer van.
woensdag 10 september 2025 om 18:26
In mijn geval reageerde ik puur op Felidaez en haar opmerking "Ik ben namelijk niet van de krachttraining" en dan vraag ik me af wie er "wel van is". Je krijgt bij je geboorte niet een sticker op je voorhoofd dat je wel of niet van krachttraining bent. Dus vind dat een rare opmerking en klinkt meer als een excuus. Zeg dan gewoon dat je er geen zin in hebt en dat je dus heel bewust meer risico neemt om idd meer moeite te hebben/krijgen met op gewicht blijven na het afvalproces. Want straks krijgt de medicatie de schuld. of iets anders de schuld. Maar men heeft zelf ook een aandeel natuurlijk waar dat mogelijk is.MissUnderstood schreef: ↑10-09-2025 10:57
De mensen in dit draadje zijn dik (geweest), maar niet dom.
En over haar dieetist die het onderwerp blijkbaar niet (meer?) inbrengt bij haar en volgens de comment "Zij heeft wat nuttige tips gegeven en behandeld mij niet gelijk als een idioot en dat is ook erg fijn" zijn blijkbaar alle mensen die de belangen onderstrepen van goede zelfzorg tijdens en na het medicatiegebruik, mensen die je als een idioot behandelen.
Ok dan. Als je het allemaal zo goed weet, waarom zet je die spieren dan niet aan het werk? IPV schrijven "dat je er niet zo van bent". Zó goed weet je het blijkbaar ook niet.
Ja, ik weet dat vitaminen belangrijk zijn. Maar hé, ik ben er niet zo van.
Ja, ik weet dat voldoende slaap belangrijk is om geen brokken te maken in het verkeer, maar weet je "dat is niet zo mijn ding".
Ik ben niet dom hoor en snap heus wel dat een gezond gewicht samenhangt met voldoende beweging, maar weet je "zo ben ik niet gemaakt".
Ik snap dat niet. Dan heb je een goede kans, een goede ondersteuner, een medicijn om je weer terug naar een gezond BMI te krijgen, maar voor de dingen als sporten die bijdragen aan die gezondheid "ben je niet zo van" en gelukkig zegt mijn gezondheidsprofessional er lekker niks van, zodat ik mijn kop verder in het zand kan blijven steken?
Het is zo'n stuk tekst waar ik dan op aansla en vraagtekens bij heb en mezelf afvraag wat je daarmee nu eigenlijk wil zeggen, als reactie op het belang van krachttraining inbrengen, omdat dat onderwerp hier niet zo'n punt lijkt te zijn. Wel hoe goed iedereen afvalt en wat de bijwerkingen zijn en dat men hoopt om na het stoppen op gewicht te blijven en hoe belachelijk het is dat overgewicht niet als ziekte erkent wordt. Maar mag leefstijl tijdens en na dit traject niet genoemd worden, want dan worden er lange tenen geraakt?
woensdag 10 september 2025 om 18:32
Onderkoffer schreef: ↑10-09-2025 07:46Wow 14 kilo, mooi resultaat Poldervrouw, gefeliciteerd! Hoe lang ben je bezig?
Wat zie je als een misstap? Dat je geen appel maar naar iets anders grijpt bij emotie-eten? Ik ben benieuwd hoe dat bij mij gaat want ben echt een emotie eter, zal daar een andere uitweg voor zien moeten vinden.
** ik ben een binge eater en emotie eter dus voor mij is het enorme overwinning als ik dus iets gezonds pak ipv rommel.
Lastig dat sportschool instructeurs er geen verstand van hebben. Mss kun je thuis aan de gang met weerstandsbanden? Genoeg oefeningen te vinden via google en youtube.
Op vakantie naar Zuid-Afrika is een leuk vooruitzicht! Wat maakt het precies een ding?
***. Nieuwe kleding.
woensdag 10 september 2025 om 18:37
BeeDifferent schreef: ↑10-09-2025 10:31Wauw, je gaat hard!
Ik heb voor thuis twee gewichtjes gekocht. Kun je op eigen tempo wat krachttraining (ja daar is ie weer) doen.
Er zijn ook gewichtjes die je met een band om je enkels kunt doen voor de beenspieren maar die heb ik (nog) niet.
https://www.action.com/nl-nl/search/?q=dumbbell
En qua kleding, H&M heeft heel fijne wijde modellen met elastiek. Fijn in warme landen en door het elastiek kun je er lang mee in je afvalproces.
https://www2.hm.com/nl_nl/search-result ... NCE&page=1
Thanks !
woensdag 10 september 2025 om 18:41
NomenNescio schreef: ↑10-09-2025 18:26In mijn geval reageerde ik puur op Felidaez en haar opmerking "Ik ben namelijk niet van de krachttraining" en dan vraag ik me af wie er "wel van is". Je krijgt bij je geboorte niet een sticker op je voorhoofd dat je wel of niet van krachttraining bent. Dus vind dat een rare opmerking en klinkt meer als een excuus. Zeg dan gewoon dat je er geen zin in hebt en dat je dus heel bewust meer risico neemt om idd meer moeite te hebben/krijgen met op gewicht blijven na het afvalproces. Want straks krijgt de medicatie de schuld. of iets anders de schuld. Maar men heeft zelf ook een aandeel natuurlijk waar dat mogelijk is.
En over haar dieetist die het onderwerp blijkbaar niet (meer?) inbrengt bij haar en volgens de comment "Zij heeft wat nuttige tips gegeven en behandeld mij niet gelijk als een idioot en dat is ook erg fijn" zijn blijkbaar alle mensen die de belangen onderstrepen van goede zelfzorg tijdens en na het medicatiegebruik, mensen die je als een idioot behandelen.
Ok dan. Als je het allemaal zo goed weet, waarom zet je die spieren dan niet aan het werk? IPV schrijven "dat je er niet zo van bent". Zó goed weet je het blijkbaar ook niet.
Ja, ik weet dat voldoende slaap belangrijk is om geen brokken te maken in het verkeer, maar weet je "dat is niet zo mijn ding".
Ik ben niet dom hoor en snap heus wel dat een gezond gewicht samenhangt met voldoende beweging, maar weet je "zo ben ik niet gemaakt".
Ik snap dat niet. Dan heb je een goede kans, een goede ondersteuner, een medicijn om je weer terug naar een gezond BMI te krijgen, maar voor de dingen als sporten die bijdragen aan die gezondheid "ben je niet zo van" en gelukkig zegt mijn gezondheidsprofessional er lekker niks van, zodat ik mijn kop verder in het zand kan blijven steken?
Het is zo'n stuk tekst waar ik dan op aansla en vraagtekens bij heb en mezelf afvraag wat je daarmee nu eigenlijk wil zeggen, als reactie op het belang van krachttraining inbrengen, omdat dat onderwerp hier niet zo'n punt lijkt te zijn. Wel hoe goed iedereen afvalt en wat de bijwerkingen zijn en dat men hoopt om na het stoppen op gewicht te blijven en hoe belachelijk het is dat overgewicht niet als ziekte erkent wordt. Maar mag leefstijl tijdens en na dit traject niet genoemd worden, want dan worden er lange tenen geraakt?
Ik sla hier dus op aan. Ik ga ook niet naar de sportschool. Domweg omdat ik er slechter van wordt. Heel simpel. Door de onkunde van de instructeurs loop ik veel meer risico dan niet te gaan sporten.
Hou gewoon op met je geoordeeld en hoepel op uit dit topic met je commentaar en gesneer. Ik zet je weer terug waar
je hoort. Onder de negeer.
woensdag 10 september 2025 om 18:42
Daar ga ik eens naar kijken. Yoga is hier niet in de buurt helaas.Lois schreef: ↑10-09-2025 08:17Wat ga je goed, Poldervrouw!
Wat betreft sporten: ik word altijd blij van yoga. Als ik wat ben afgevallen, ga ik dit weer oppakken (ben nu echt te zwaar om het te doen). Ik doe thuis lesjes van Adriene (YouTube). Het is echt spieropbouwend en ze begeleid je goed door de oefeningen heen. Het makkelijkst is om te beginnen met een 30-day journey. Je hoeft hiet niet dagelijks te doen, maar bijv 2x per week. Het heeft een fijne opbouw en afwisseling. En ze zijn behapbaar (max 40min)
woensdag 10 september 2025 om 18:42
Gelukkig hoef jij er helemaal niets mee.NomenNescio schreef: ↑10-09-2025 18:26In mijn geval reageerde ik puur op Felidaez en haar opmerking "Ik ben namelijk niet van de krachttraining" en dan vraag ik me af wie er "wel van is". Je krijgt bij je geboorte niet een sticker op je voorhoofd dat je wel of niet van krachttraining bent. Dus vind dat een rare opmerking en klinkt meer als een excuus. Zeg dan gewoon dat je er geen zin in hebt en dat je dus heel bewust meer risico neemt om idd meer moeite te hebben/krijgen met op gewicht blijven na het afvalproces. Want straks krijgt de medicatie de schuld. of iets anders de schuld. Maar men heeft zelf ook een aandeel natuurlijk waar dat mogelijk is.
Je mag invullen wat je wil hoor.
Ik lees in dit stukje tekst zoveel aannames en onzin.
Het is gewoon lachwekkend.
Blijf hier gewoon weg, want je enige reacties hier zijn om mensen de les te lezen.
Je geeft geen nuttige informatie, je deelt het mede alsof (we) ik een idioot ben.
Je kan helemaal niet uit mijn: 'ik ben er niet van' opmaken hoe ik dit proces doorloop, wat ik wel of niet doe en hoe gezond ik wel of niet bezig ben.
Echt, ga je druk maken om je eigen persoonlijke situatie thuis.
Want daar kan je beter wat energie in steken.
felidaez wijzigde dit bericht op 10-09-2025 18:44
0.12% gewijzigd
woensdag 10 september 2025 om 18:44
Precies dit ‘ samen met die andere die ik weer onder de negeer heb gegooid. Hou toch op !Felidaez schreef: ↑10-09-2025 09:23Waar ik mij aan erger is dat mensen op basis van een paar post denken te weten hoe een ander in elkaar steekt.
Dat ze er vanuit gaan dat (belerend) advies en tips in de wind wordt geslagen of zelfs dat men dat niet zelf weet. Mensen die al jaren leven met overgewicht kennen al die tips echt wel. Die weten hoe ze zijn aangekomen, hoe ze moeten afvallen, hoe moeilijk het is, hoe lastig de eetruis/emotie eten/etc etc is.
Ik heb jou niet nodig om mij op de dingen die ik al weet te wijzen, en al helemaal niet op de toon die jij gebruikt.
woensdag 10 september 2025 om 18:44
NomenNescio schreef: ↑10-09-2025 18:26In mijn geval reageerde ik puur op....blablablablaaablabla blablablablablaaablabla blablablablablaaablablabla...Maar mag leefstijl tijdens en na dit traject niet genoemd worden, want dan worden er lange tenen geraakt?
Hou gewoon op met je ongevraagde adviezen. Jij en je tweelingzuster hier komen alleen maar belerend doen. Zit niemand op te wachten.
We zijn dik, niet achterlijk.
beedifferent wijzigde dit bericht op 10-09-2025 18:47
75.45% gewijzigd
woensdag 10 september 2025 om 18:50
Hey Poldervrouw,
Toen ik 1000 jaar geleden in Afrika was hadden ze van die wikkelbroek achtige dingen.
Die kan je zo groot en zo klein om je taille wikkelen als je wil.
https://www.etsy.com/listing/711250402/ ... wrap-pants
Toen ik 1000 jaar geleden in Afrika was hadden ze van die wikkelbroek achtige dingen.
Die kan je zo groot en zo klein om je taille wikkelen als je wil.
https://www.etsy.com/listing/711250402/ ... wrap-pants