Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
dinsdag 2 september 2025 om 15:15
Zowel verkiezingen voor de Tweede Kamer als voor het Europees parlement zijn op basis van evenredige vertegenwoordiging. Het aantal zetels benadert hierbij vrij nauwkeurig het aantal op die partij uitgebrachte stemmen. Waarom vind je dat je stem er dan niet toe doet?
dinsdag 2 september 2025 om 15:24
woensdag 3 september 2025 om 15:42
Engeland heeft helemaal geen eigen parlement toch? VK heeft al veel meer dan 4 partijen in het Lagerhuis.Paradise schreef: ↑02-09-2025 13:37Ik weet niet of dit zo is.
Landen als Spanje, Duitsland, Italië, België, Zweden, Denemarken, Noorwegen, Canada, India, Brazilië, Indonesië hebben allemaal meer dan 4 partijen in het parlement zitten. En dit is niet de volledige lijst.
(Volgens mij geldt in ieder geval gemiddeld in de EU: de keuze is flink. Nieuwe partijen ontstaan regelmatig.)
Maar ook Engeland heeft al 4 partijen.
Nederland is op dit moment wel erg versnipperd. Maar dat was 15/20 jaar geleden nog niet zo. En die versnippering tekent zich ook af in andere landen.
Verder: het vertekent wat. Landen met daadwerkelijk een tweepartijenstelsel (oa VS) hebben doorgaans een lagere verkiezingsopkomst. Er is een grote groep die helemaal niet stemt. Mogelijk omdat ze zich nergens in herkennen.
woensdag 3 september 2025 om 16:44
Als je kijkt naar de districten in Engeland dan zijn er wel vier partijen gekozen. Labour, Conservative, LibDem en Reform UK.Vivalafete25 schreef: ↑03-09-2025 15:42Engeland heeft helemaal geen eigen parlement toch? VK heeft al veel meer dan 4 partijen in het Lagerhuis.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
zondag 7 september 2025 om 12:35
Ik ben zo aan t twijfelen wat te gaan stemmen. Heb altijd links gestemd. Eerst SP, toen Groen-Links. Maar nu GL samen is met PvdA is het echt ingewikkelder. Ik heb zo'n afkeer voor Frans Timmermans. Dat begon al bij zijn verzonnen dramatische verhaal rondom de MH17, maar het is het laatste jaar niet beter geworden. Het zal best een hele goede politicus zijn, maar ik vind m arrogant en schreeuwerig en laat zich snel op de kast jagen door Wilders. Als Klaver partijleider zou zijn dan zou ik niet twijfelen. Ik ben nu voorzichtig aan t kijken naar D66 , maar dat voelt ook raar met mijn 'linkse hart'. Echt lastig!!
zondag 7 september 2025 om 13:07
Ter info: dat verhaal van Timmermans bleek later dus niet verzonnen te zijn. Wat je verder ook van hem mag vinden, ik weet dat er nogal veel mensen zijn met een aversie tegen hem. Ik heb daar zelf niet zo'n last van.yeps1 schreef: ↑07-09-2025 12:35Ik ben zo aan t twijfelen wat te gaan stemmen. Heb altijd links gestemd. Eerst SP, toen Groen-Links. Maar nu GL samen is met PvdA is het echt ingewikkelder. Ik heb zo'n afkeer voor Frans Timmermans. Dat begon al bij zijn verzonnen dramatische verhaal rondom de MH17, maar het is het laatste jaar niet beter geworden. Het zal best een hele goede politicus zijn, maar ik vind m arrogant en schreeuwerig en laat zich snel op de kast jagen door Wilders. Als Klaver partijleider zou zijn dan zou ik niet twijfelen. Ik ben nu voorzichtig aan t kijken naar D66 , maar dat voelt ook raar met mijn 'linkse hart'. Echt lastig!!
Is het overigens geen optie om op iemand anders op de lijst te stemmen? Ik stem meestal op Lisa Westerveld omdat ik vind dat ze geweldig werk doet in de kamer. Maar ik twijfel nu ook over Barbara Kathman.
zondag 7 september 2025 om 14:44
Heb je daar een bron van? Volgens mij is die bewering over het zuurstofmasker helemaal niet waar gebleken.Bidov48220 schreef: ↑07-09-2025 13:07Ter info: dat verhaal van Timmermans bleek later dus niet verzonnen te zijn. Wat je verder ook van hem mag vinden, ik weet dat er nogal veel mensen zijn met een aversie tegen hem. Ik heb daar zelf niet zo'n last van.
Is het overigens geen optie om op iemand anders op de lijst te stemmen? Ik stem meestal op Lisa Westerveld omdat ik vind dat ze geweldig werk doet in de kamer. Maar ik twijfel nu ook over Barbara Kathman.
What would Patsy do?
zondag 7 september 2025 om 14:46
https://www.om.nl/actueel/nieuws/2014/1 ... asker-mh17
"Bij het identificatieonderzoek is inderdaad een zuurstofmasker aangetroffen. Het betreft een slachtoffer met niet Nederlandse nationaliteit. Het zuurstofmasker was bevestigd met een elastiek om de nek van het slachtoffer."
zondag 7 september 2025 om 14:52
Ah, dank je. Dat heb ik destijds helemaal niet meegekregen. Wat een akelig idee…Vanielje schreef: ↑07-09-2025 14:46https://www.om.nl/actueel/nieuws/2014/1 ... asker-mh17
"Bij het identificatieonderzoek is inderdaad een zuurstofmasker aangetroffen. Het betreft een slachtoffer met niet Nederlandse nationaliteit. Het zuurstofmasker was bevestigd met een elastiek om de nek van het slachtoffer."
What would Patsy do?
zondag 7 september 2025 om 15:21
Er gaan hier verschillende verhalen over rond (ook over de nationaliteit maar ook hoe dat gegaan is met dat masker), ik bedoel ook niet alleen dat stukje maar hij heeft er heel wat bij gezegd wat niet op feiten berust. Dus toen hij partijleider werd was ik wel wat skeptisch, maar ik wist ook dat hij een echt goede politicus is. Wat mij betreft heeft hij dat niet waargemaakt, daarnaast dus zijn uitstraling / houding die ik echt vervelend vind.Vanielje schreef: ↑07-09-2025 14:46https://www.om.nl/actueel/nieuws/2014/1 ... asker-mh17
zondag 7 september 2025 om 15:22
Ja dat zou zeker kunnen, feit blijft wel dat Timmermans het gezicht van de partij blijft, de overleggen rondom formatie doet en in de kamer een prominente rol speeltBidov48220 schreef: ↑07-09-2025 13:07
zondag 7 september 2025 om 15:37
Ik stem altijd op een vrouw die net wel/net niet in de kamer kan komen. Op die manier zorg je voor meer vrouwen in de politiek!Bidov48220 schreef: ↑07-09-2025 13:07Ter info: dat verhaal van Timmermans bleek later dus niet verzonnen te zijn. Wat je verder ook van hem mag vinden, ik weet dat er nogal veel mensen zijn met een aversie tegen hem. Ik heb daar zelf niet zo'n last van.
zondag 7 september 2025 om 15:38
Als het je gaat om de inhoud, zou de lijsttrekker niet van invloed op je stem moeten zijn.yeps1 schreef: ↑07-09-2025 12:35Ik ben zo aan t twijfelen wat te gaan stemmen. Heb altijd links gestemd. Eerst SP, toen Groen-Links. Maar nu GL samen is met PvdA is het echt ingewikkelder. Ik heb zo'n afkeer voor Frans Timmermans. Dat begon al bij zijn verzonnen dramatische verhaal rondom de MH17, maar het is het laatste jaar niet beter geworden. Het zal best een hele goede politicus zijn, maar ik vind m arrogant en schreeuwerig en laat zich snel op de kast jagen door Wilders. Als Klaver partijleider zou zijn dan zou ik niet twijfelen. Ik ben nu voorzichtig aan t kijken naar D66 , maar dat voelt ook raar met mijn 'linkse hart'. Echt lastig!!
woensdag 10 september 2025 om 14:15
Stem gewoon voor de partij waarvan jij vindt dat die de komende tijd het beste voor Nederland of jouw belangen opkomt en kies er dan een goede kandidaat bij, ongeacht kleur of geslacht.ladadieladieda schreef: ↑07-09-2025 15:37Ik stem altijd op een vrouw die net wel/net niet in de kamer kan komen. Op die manier zorg je voor meer vrouwen in de politiek!
Veel mensen zien de verkiezingen als een soort populariteitscontest, dan vinden ze die weer leuk, dan die weer. Alsof ze op een songfestivalkandidaat stemmen.
woensdag 10 september 2025 om 14:24
Heb je het bericht dat je quote wel begrepen? Dat heeft niets met populariteitswedstrijden te maken.Pioen00 schreef: ↑10-09-2025 14:15Stem gewoon voor de partij waarvan jij vindt dat die de komende tijd het beste voor Nederland of jouw belangen opkomt en kies er dan een goede kandidaat bij, ongeacht kleur of geslacht.
Veel mensen zien de verkiezingen als een soort populariteitscontest, dan vinden ze die weer leuk, dan die weer. Alsof ze op een songfestivalkandidaat stemmen.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 10 september 2025 om 14:26
Verkiezingen zijn ook gewoon een populariteitscontest.Pioen00 schreef: ↑10-09-2025 14:15Stem gewoon voor de partij waarvan jij vindt dat die de komende tijd het beste voor Nederland of jouw belangen opkomt en kies er dan een goede kandidaat bij, ongeacht kleur of geslacht.
Verder: het is een logische gedachte dat vrouwen (of minderheden) jouw belangen beter kunnen vertegenwoordigen als je vrouw bent of zelf tot een minderheid behoort.
Ik snap dus niet waar je moeilijk over doet.
donderdag 11 september 2025 om 15:14
Ik hoor van velen dat ze niet meer weten waar ze op moeten stemmen en het vertrouwen in de politiek kwijt zijn.
Wat velen dan niet weten, is dat je dat kenbaar kunt maken door 'blanco' te stemmen. Je vult dan geen enkel hokje in.
Je stem wordt dan niet meegenomen in de verdeling van partijen, maar wel meegeteld in opkomst. Blanco stemmen en ongeldige stemmen worden apart geteld. Blanco stemmen worden gezien als protest stem. Dus dat er geen politieke partij is die jou kan vertegenwoordigen.
Zie ook https://www.elle.com/nl/lifestyle/lifes ... t-stemmen/
Ik vind eigenlijk dat iedereen dit zou moeten weten en hier us meer aandacht en voorlichting voor moet komen. Bijv standaard onderdeel bij maatschappijleer en voorlichtingsfilmpjes (a la Postbus 51).
Wat velen dan niet weten, is dat je dat kenbaar kunt maken door 'blanco' te stemmen. Je vult dan geen enkel hokje in.
Je stem wordt dan niet meegenomen in de verdeling van partijen, maar wel meegeteld in opkomst. Blanco stemmen en ongeldige stemmen worden apart geteld. Blanco stemmen worden gezien als protest stem. Dus dat er geen politieke partij is die jou kan vertegenwoordigen.
Ik vind eigenlijk dat iedereen dit zou moeten weten en hier us meer aandacht en voorlichting voor moet komen. Bijv standaard onderdeel bij maatschappijleer en voorlichtingsfilmpjes (a la Postbus 51).
donderdag 11 september 2025 om 15:19
Ik heb precies hetzelfde! Ik heb altijd GL gestemd, progressief, sociaal en voor een leefbare wereld voor ons nageslacht.yeps1 schreef: ↑07-09-2025 12:35Ik ben zo aan t twijfelen wat te gaan stemmen. Heb altijd links gestemd. Eerst SP, toen Groen-Links. Maar nu GL samen is met PvdA is het echt ingewikkelder. Ik heb zo'n afkeer voor Frans Timmermans. Dat begon al bij zijn verzonnen dramatische verhaal rondom de MH17, maar het is het laatste jaar niet beter geworden. Het zal best een hele goede politicus zijn, maar ik vind m arrogant en schreeuwerig en laat zich snel op de kast jagen door Wilders. Als Klaver partijleider zou zijn dan zou ik niet twijfelen. Ik ben nu voorzichtig aan t kijken naar D66 , maar dat voelt ook raar met mijn 'linkse hart'. Echt lastig!!
Maar PvdA, da's in mijn optiek ouderwets en conservatief links en Frans Timmersmans, wat een vreselijke bal gehakt inderdaad.
Ik ga nu voor Volt, ook progressief, sociaal en een leefbare wereld en voor Europa, wat mijn inziens nu echt noodzakelijk wordt gezien we de VS als bondgenoot kwijt zijn en we het als Europa alleen gezamenlijk tegenwicht kunnen bieden tegen en serieus genome worden door grootmachten als VS, Rusland, China en India.
donderdag 11 september 2025 om 15:23
Blanco stemmen geeft hetzelfde signaal als niet stemmen. Als veel mensen niet stemmen is het opkomstpercentage laag. Bij blanco stemmen wordt er gecommuniceerd dat opkomst huppeldepup is en dat daarvan zoveel procent blanco was. Dus dezelfde uitkomst.PaulP schreef: ↑11-09-2025 15:14Ik hoor van velen dat ze niet meer weten waar ze op moeten stemmen en het vertrouwen in de politiek kwijt zijn.
Where is my mind?
donderdag 11 september 2025 om 15:34
Daar ben ik het niet mee eens. Niet opkomen wordt gezien als gebrek aan interesse in de politiek. Een blanco stem geeft aan dat je wel de intentie hebt om te stemmen, maar er geen partij jou is waarop je wil stemmen.SurferRosa schreef: ↑11-09-2025 15:23Blanco stemmen geeft hetzelfde signaal als niet stemmen. Als veel mensen niet stemmen is het opkomstpercentage laag. Bij blanco stemmen wordt er gecommuniceerd dat opkomst huppeldepup is en dat daarvan zoveel procent blanco was. Dus dezelfde uitkomst.
donderdag 11 september 2025 om 15:58
Dit lijkt me zeer twijfelachtig en eigenlijk ook niet kloppend.
Van alle kiesgerechtigden stemde 0.19 procent bij de verkiezingen in 2023 blanco. Het gaat om nog geen 20.000 mensen.
Terwijl 22 procent van de kiezers niet kwam opdagen. Dat zijn bijna 3 miljoen kiesgerechtigden.
Je kunt volgens mij niet stellen dat al die 3 miljoen mensen geen interesse hebben, en die 20.000 wel. Misschien zijn die 20.000 wel plichtsgetrouw.
Er zijn teveel variabelen om conclusies te verbinden aan die blanco stem. Er zijn bijvoorbeeld altijd mensen die verhinderd zijn tijdens de verkiezingen (op reis, in het ziekenhuis, overlijdensgeval familie, en vergeten/geen tijd om te machtigen). Of mensen die het simpelweg vergeten. Of die het biljet kwijt zijn en geen zin hebben in gedoe/zin om te zoeken.
Of mensen die de taal slecht spreken.
Etc etc etc.
In het artikel in Elle waar je naar linkt zegt iemand van NOSop3 dat blanco stemmen betekent dat je gebruik maakt van je stemrecht. Ik vind die uitspraak ook zeer discutabel.
paradise wijzigde dit bericht op 11-09-2025 16:17
25.73% gewijzigd
donderdag 11 september 2025 om 16:07
In dit artikel van de NOS uit 2017 staan redenen waarom mensen niet gaan stemmen.
https://nos.nl/artikel/2162970-waarom-b ... e-zijn-het
27 procent weet niet welke partij. Dat zijn al meer dan 600.000 mensen.
4 procent was verhinderd. Dat zijn al 92.000 mensen.
1 procent had geen legitimatie. Dat zijn meer dan 23.000 mensen.
Slechts 15.000 mensen stemde blanco in 2017.
Blanco stemmen, op zich goed dat de optie er is. (Voor mensen die in het stemhokje maar geen keuze kunnen maken. En om te voorkomen dat ze dan maar iets aankruisen.)
Maar blanco stemmen om een statement te maken? Dat is op basis van de cijfers onzin.
https://nos.nl/artikel/2162970-waarom-b ... e-zijn-het
27 procent weet niet welke partij. Dat zijn al meer dan 600.000 mensen.
4 procent was verhinderd. Dat zijn al 92.000 mensen.
1 procent had geen legitimatie. Dat zijn meer dan 23.000 mensen.
Slechts 15.000 mensen stemde blanco in 2017.
Blanco stemmen, op zich goed dat de optie er is. (Voor mensen die in het stemhokje maar geen keuze kunnen maken. En om te voorkomen dat ze dan maar iets aankruisen.)
Maar blanco stemmen om een statement te maken? Dat is op basis van de cijfers onzin.
donderdag 11 september 2025 om 16:17
Omdat het zo onbekend is!
Als het veel bekender zou zijn en mensen weten en beseffen dat je hiermee actief (ipv passief) een signaal afgeeft, dan denk ik dat de cijfers veel hoger worden.
donderdag 11 september 2025 om 16:21
Je geeft helemaal geen signaal af met blanco stemmen. Dat maken sommige mensen ervan. Een signaal is alleen maar interessant als het meetbaar is.
En verder:
-Ik weet niet of het zo onbekend is.
-Het lijkt me met scholing en campagnes onmogelijk om het verschil tussen niet-stemmers en blanco-stemmers dusdanig te dichten dat informatie relevant wordt.
-Blanco stemmen is en blijft tamelijk onzinnig. Ik vind ook niet dat er op in moet worden gezet dat mensen er van moeten weten. We hebben in Nederland al een stemrecht inplaats van stemplicht. Dat weet iedereen echt wel.
- Er valt veel meer politieke winst te behalen bij bijvoorbeeld mensen die wel wilde gaan stemmen, maar die verhinderd waren/paspoort kwijt waren/taal niet spreken etc.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in