Ik kan het niet meer horen zonder boos te worden

22-08-2025 07:54 1105 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gesprek van de dag gisteren. Hoevaak ik wel niet heb horen zeggen: 'Waarom fietst zo'n meisje daar alleen?' 'Waarom vinden die ouders dat goed?' Waarom zeggen mensen niet: 'Wat een klootzak!'

Kom op, laten we voortaan niet oordelen over het hoe en waarom van het meisje. Laten we anderen daarop aanspreken. Lisa deed niks fout, net als al die andere meisjes die niks fout deden.

De enige die fout zat was de dader.

https://nos.nl/artikel/2579430-insta-be ... oed-gedaan
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
BuzzieBee schreef:
11-09-2025 15:01
En als vrouwen pepperspray kunnen krijgen kunnen mannen dat ook gewoon. En als die dat gebruiken tegen een vrouw ben je meteen uitgeschakeld en kunnen ze alles met je doen. Ik vind het dus geen oplossing.
Ik denk dat pepperspray veel beter is om te verdedigen dan om aan te vallen.
Mannen zijn nu eenmaal veel sterker. Dan maakt het voor een man echt niet uit of die pepperspray heeft.
Als het iemand helpt zich te verdedigen lijkt het me een geschikt middel daarvoor.
Ik weet niet of alle argumenten tegen pepperspray kloppen.

In een artikel in Trouw zeggen experts:

"Het kan bij daders woede oproepen als zij een vrouw pepperspray zien gebruiken."

"Vrij verkrijgbare pepperspray kan een handig middel zijn voor criminelen, bijvoorbeeld bij overvallen of ontvoeringen."

Dat eerste argument vind ik dubieus. Alsof het kansrijk is of zin heeft een dader te vriend te houden. En dat geldt dan sowieso als een vrouw terugvecht. Er zit een laagje victimblaming in dat argument.

Dat tweede argument vind ik ook twijfelachtig. Gaan er meer mensen overvallen en ontvoeringen plegen als het vrij verkrijgbaar is? En overvallers zijn vaak toch ook gewapend? Iets dat ook verboden is?

En pepperspray is verboden, maar alsnog online te bestellen? En messen dan? Die zijn er toch ook?

https://archive.is/8A2Eo#selection-1333.0-1333.119
Paradise schreef:
11-09-2025 15:30

"Het kan bij daders woede oproepen als zij een vrouw pepperspray zien gebruiken."

"Vrij verkrijgbare pepperspray kan een handig middel zijn voor criminelen, bijvoorbeeld bij overvallen of ontvoeringen."

Dat eerste argument vind ik dubieus. Alsof het kansrijk is of zin heeft een dader te vriend te houden. En dat geldt dan sowieso als een vrouw terugvecht. Er zit een laagje victimblaming in dat argument.

Dat tweede argument vind ik ook twijfelachtig. Gaan er meer mensen overvallen en ontvoeringen plegen als het vrij verkrijgbaar is? En overvallers zijn vaak toch ook gewapend? Iets dat ook verboden is?

Ik vind het ook wat dubieus. Het feit dat je als vrouw 'nee' zegt is voor sommige mannen al genoeg om je tegen de grond te slaan. Hoezo woede oproepen? De agressie van die man is er al, het is niet jouw schuld als je je verdedigt als die man kwaad wordt.

Iets anders is of het effectief is, het wapen kan je inderdaad afgepakt worden. En tegen je gebruikt worden. Dat heb ik zelf ook altijd gedacht en gezegd. Maar ergens maakt het me ook een beetje pissig. Zo van "die vrouwtjes moeten we geen wapens in handen geven, daar komen maar ongelukken van".

Tegen doorgewinterde vechters leg je het altijd af. Maar een heleboel mannen zijn wel fysiek sterker maar geen doorgewinterde vechters. En als je die kan verrassen met pepperspray kun je er misschien toch wel eens wat aan hebben. Niet bij een onverhoedse aanval, wel als je ziet aankomen dat iemand de grens tussen 'irritant' en 'gevaarlijk' overgaat.
Na zevenhonderd jaren
Paradise schreef:
11-09-2025 15:30

En pepperspray is verboden, maar alsnog online te bestellen? En messen dan? Die zijn er toch ook?

https://archive.is/8A2Eo#selection-1333.0-1333.119
Het criminele circuit wacht echt niet op legalisering.
Moorden en overvallen worden doorgaans meestal ook niet met legaal geregistreerde wapens gepleegd.
Dit is een typisch overheids argument.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Lezenswaardig artikel in De Volkskrant.

Twee experts op het gebied van familierecht schetsen in een boek hoe rechters en professionele instanties de situatie van slachtoffers van intieme terreur vaak erger maken.

Uit het artikel:

Het boek vestigt de aandacht op een probleem dat weinig zichtbaar is. Niet alleen doordat intieme terreur met name wordt uitgeoefend achter de voordeur, maar ook doordat zittingen in het familierecht plaatsvinden achter gesloten deuren, om privacyredenen.

‘De patronen die ik als advocaat zie, zijn onzichtbaar voor journalisten’, zegt Ingrid Vledder in haar kantoor, met uitzicht over de Amsterdamse Keizersgracht. ‘Ik denk vaak: zat rechtbankverslaggever Saskia Belleman maar achter in de zaal te twitteren. Dan neemt de rechter misschien minder snel genoegen met de gedachte ‘waar twee vechten, hebben er twee schuld’. Dat denken ze volgens mij bijna altijd in scheidingszaken.’

Hulpverleners en rechters zijn zich onvoldoende bewust van het feit dat minstens de helft van de zogeheten vechtscheidingen een achtergrond heeft van partnergeweld, waarschuwen Hendriks en Vledder. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.

Het artikel:

https://www.volkskrant.nl/binnenland/ho ... ~b6c44834/

Voor iedereen hier te lezen:

https://archive.is/3FZFB

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven