Geld & Recht alle pijlers

Bank vraag

12-09-2025 19:59 24 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kreeg eerder vandaag een mail van mijn werkgever dat de betaling voor deze periode (afgelopen 4 weken) is afgehandeld aan is aangeboden aan de bank maar dat tot hun spijt de bank dit niet op tijd heeft kunnen verwerken.

Wat mis ik hier? Ik heb hier geen enkele ervaring mee maar als je geld naar iemand overmaakt dan staat het er toch bijna gelijk op bij de ander? De mail geeft aan uiterlijk maandag maar kan het er ook morgen al zijn? Of werkt de bank met een heel ander systeem dat enkel tijdens kantooruren werkt of zo?

Ik baal hier behoorlijk van namelijk.
Bij een gewone overboeking zoals je die zelf invoert, staat het inderdaad vaak meteen op rekening van de ontvanger.

Als je een grote werkgever hebt, dan voeren ze hoogstwaarschijnlijk niet alle betalingen handmatig in, maar leveren ze dit op een andere manier aan bij de bank. Dan moet het ingelezen worden in het systeem van de bank. En dat is blijkbaar (om wat voor reden dan ook, kan bijv een storing oid zijn) niet gelukt.

Mijn werkgever heeft zoiets ook wel eens gehad. Gaf dan wel altijd aan; kom je in de knel omdat je vaste lasten wel doorlopen, geeft het dan aan en dan maken we vast een voorschot over.
Jouw werkgever levert dat waarschijnlijk in een soort bulk of batch aan die dan in zijn geheel gefiatteerd moet worden. Als er net even niet genoeg saldo is voor alle betalingen dan gaat mogelijk de hele batch niet door de verwerking voordat iemand van de bank dat akkoord geeft.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Zal inderdaad aan de batch betaling liggen.
Maar is er een kans dat het vannacht verwerkt wordt of wordt het echt maandag?
Klopt dat gaat op een andere wijze dan wanneer je zelf particulier een bedrag overmaakt. Ik zou er vanuit gaan dat dat pas maandag is.
Terug van weggeweest
Zal maandag worden
Zou niet verwachten dat het dit weekend nog komt, wordt maandag.

Wat is het probleem?
Kan je nu geen vaste lasten betalen? Heb je dit weekend niet te eten? Kan je nu niet naar een festival? Even om de urgentie in te schatten en te kijken of we kunnen meedenken aan een oplossing.
Spaarrekening is er niet? Je kan niet even wat heen en weer schuiven van de ene naar de andere rekening? Geen spaarpotje van de kids ergens staan waar je even iets uit leent?
Lekker dan. Is je werkgever vaker te laat met betalen?
Hopelijk heb je nu geen groot probleem dit weekend.
KamilleT schreef:
12-09-2025 22:47
Lekker dan. Is je werkgever vaker te laat met betalen?
Hopelijk heb je nu geen groot probleem dit weekend.
Wie zegt dat werkgever te laat is? Waarschijnlijk komt het iets later dan normaal, maar dat is niet per se te laat.

Bij mijn werkgever wordt het de 22e overgemaakt, maar dat is geen recht. Als het door omstandigheden een week later betaald zou worden, is het nog steeds op tijd.
Verzamelbetalingen (batchbetalingen)
Wat het is: Betalingen zoals salarissen of toeslagen.
Verwerkingstijd: Deze worden nog niet als Instant Payment verwerkt.
Aanlevertijd: Werkdagen vóór 14.30 uur leidt tot dezelfde dag bijschrijving bij de ontvanger; werkdagen ná 14.30 uur leidt tot bijschrijving de eerstvolgende werkdag, ook op andere banken.

Als mijn werkgever op zaterdag betaalt, staat het overigens bij de werknemers met dezelfde bank ook zaterdag op de rekening. Bij de andere banken op maandag.
Verbena schreef:
12-09-2025 20:11
Jouw werkgever levert dat waarschijnlijk in een soort bulk of batch aan die dan in zijn geheel gefiatteerd moet worden. Als er net even niet genoeg saldo is voor alle betalingen dan gaat mogelijk de hele batch niet door de verwerking voordat iemand van de bank dat akkoord geeft.
Dat heeft niks met het saldo te maken.
Batch betalingen moeten voor een bepaalde tijd aangeleverd worden. Meestal 14:30.
Pelle schreef:
13-09-2025 00:17
Dat heeft niks met het saldo te maken.
Batch betalingen moeten voor een bepaalde tijd aangeleverd worden. Meestal 14:30.

Mijn ervaring bij de bank is wel wat gedateerd, ik ben er al een paar jaar weg.

Ze moesten destijds inderdaad voor een bepaalde tijd worden aangeleverd. Dat was niet alleen om tijd te hebben voor de technische verwerking. Dat was dus ook om tijd te hebben om handmatig te kunnen laten fiatteren door de betreffende accountmanager.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Bij de Rabobank moet je nog steeds rekening houden met waarop een bepaalde datum valt.
Als dat in het weekend is dan betalen wij het salaris voor het weekend uit.

Raar dat jouw baas dat niet weet.
Hij weet het wss wel, want dit komt maandelijks terug.
Pieremachochel
Het is ook maar de vraag of de bank te laat was met verwerken of dat dat komt doordat werkgever de batch te laat heeft aangeleverd. Bij te laat aanleveren, zal de bank proberen alsnog te verwerken, maar daar is dan geen garantie op.
Mijn ervaring is dat de werkgever de bank vaak de schuld geeft, van te laat zijn etc. Maar inderdaad wat anderen hier aangeven, je moet je batch voor een bepaald tijdstip aanleveren en als jouw werkgever te laat is, dan is het zijn schuld.

Wat ik in mijn tijd toen veel meemaakte was dat het bedrijf niet genoeg saldo had, waardoor een batch niet doorging, en dan gaf de werkgever de bank de schuld en dan gingen de medewerkers los de bank bellen en wij mochten dan niks zeggen.
Pelle schreef:
13-09-2025 00:08
Wie zegt dat werkgever te laat is? Waarschijnlijk komt het iets later dan normaal, maar dat is niet per se te laat.

Bij mijn werkgever wordt het de 22e overgemaakt, maar dat is geen recht. Als het door omstandigheden een week later betaald zou worden, is het nog steeds op tijd.
Het hangt van de afspraken af. Als in je overeenkomst de 22e staat en het komt niet, heb je echt wel recht tot klagen. Bij geen afspraken, mag hij tot de laatste dag van de maand wachten bij maandbetaling.
KamilleT schreef:
13-09-2025 09:44
Het hangt van de afspraken af. Als in je overeenkomst de 22e staat en het komt niet, heb je echt wel recht tot klagen. Bij geen afspraken, mag hij tot de laatste dag van de maand wachten bij maandbetaling.
Nee dat staat er niet. Sterker nog, het mag bij ons nog een week in de maand erna.
Maar het is altijd de 22e uitbetaald. Maa4 dat maakt de 25e dus niet te laat.

Jij kunt er dus niet zomaar vanuit gaan dat werkgever van TO te laat is. Waarschijnlijk wel later dan normaal gesproken. Daarom is er ook netjes over gecommuniceerd.
noglangnietjarig schreef:
13-09-2025 06:17
Bij de Rabobank moet je nog steeds rekening houden met waarop een bepaalde datum valt.
Als dat in het weekend is dan betalen wij het salaris voor het weekend uit.

Raar dat jouw baas dat niet weet.
Hij weet het wss wel, want dit komt maandelijks terug.
Gisteren was een gewone werkdag.
TO krijgt haar salaris elke 4 weken, dus waarschijnlijk elke vrijdag.
Mogelijk is het deze keer te laat aangeleverd. Of de bank had echt een storing. Maar het heeft niks met het weekend te maken, want het was vrijdag.

Wij betalen altijd de 22e. Ook op zaterdag of zondag. Heb je een andere bank, dan ontvang je het op maandag. Dus uiterlijk de 24e. Dit weet elke werknemer bij ons.
Verbena schreef:
13-09-2025 05:59
Mijn ervaring bij de bank is wel wat gedateerd, ik ben er al een paar jaar weg.

Ze moesten destijds inderdaad voor een bepaalde tijd worden aangeleverd. Dat was niet alleen om tijd te hebben voor de technische verwerking. Dat was dus ook om tijd te hebben om handmatig te kunnen laten fiatteren door de betreffende accountmanager.
Met aanleveren bij de bank bedoel ik verstuurd/goedgekeurd door de tekeningsbevoegde.
Dus je moet de betalingen inderdaad nog wel eerder klaar hebben staan, zodat ze op tijd goedgekeurd kunnen worden.

Meestal zetten wij ze een dag eerder klaar en worden ze ook de dag ervoor goedgekeurd en dus aangeleverd bij de bank. Dan staat het ‘s ochtend al gelijk op de rekening. Heel soms gebeurt het de dag zelf, maar dan trekken sommige medewerkers al aan de bel dat ze nog geen salaris hebben ontvangen… terwijl het het dus nog nooit te laat is betaald.
Pelle schreef:
13-09-2025 12:51
Gisteren was een gewone werkdag.
TO krijgt haar salaris elke 4 weken, dus waarschijnlijk elke vrijdag.
Mogelijk is het deze keer te laat aangeleverd. Of de bank had echt een storing. Maar het heeft niks met het weekend te maken, want het was vrijdag.

Wij betalen altijd de 22e. Ook op zaterdag of zondag. Heb je een andere bank, dan ontvang je het op maandag. Dus uiterlijk de 24e. Dit weet elke werknemer bij ons.
Ik stuur de batch meestal een week van te voren in en als er op de betaaldatum staat 20 en valt dat op za/zo, dan wordt het maandag pas bijgeschreven.
Dus dat was 1 keer.

Maar, de Rabobank schrijft het wel op de 20e van onze rekening af.
Dat kan dan weer wel 🤔
Pieremachochel
De vraag is dus wat bij TO is vastgelegd, maar met laat betalende werkgevers heb ik wel moeite. Ervaring mee ook, en dat bleef niet bij een keer.
Mijn huidige werkgever betaalt de 24e, tenzij dat in het weekend valt. Dan komt het de vrijdag ervoor. In december de 20e zodat we het ruim voor Kerst hebben.
noglangnietjarig schreef:
13-09-2025 13:10
Ik stuur de batch meestal een week van te voren in en als er op de betaaldatum staat 20 en valt dat op za/zo, dan wordt het maandag pas bijgeschreven.
Dus dat was 1 keer.

Maar, de Rabobank schrijft het wel op de 20e van onze rekening af.
Dat kan dan weer wel 🤔
Als onze betaaldatum op zaterdag valt, krijgen degenen met dezelfde bank (ING) het gewoon op zaterdag.

Batch betalingen naar andere banken via ING worden op zaterdag afgeschreven, maar komen pas op de volgende werkdag bij de begunstigde bank aan, tenzij het een Instant Payment betreft. Betalingen binnen ING zelf worden wél direct op zaterdag verwerkt.

Bij de Rabobank zou het ook gewoon op zaterdag bijgeschreven moeten zijn. Zelfs bij betalingen aan andere banken, mits deze instant payments ondersteunen.

batch betalingen worden in het weekend door Rabobank direct verwerkt, mits het om eurobetalingen gaat en de ontvanger Instant Payments ondersteunt.
Ik ben het helemaal met je eens Pelle, maar de Rabobank doet dat dus niet.
Heb ze er weleens over gebeld zelfs.
Want het werd wel van de rekening gehaald die zaterdag, maar personeel kreeg het salaris pas maandag.

Handmatig zal het wel goed gaan, maar das zo ouderwetsch.

ABN AMRO gaat volgens mij ook goed.
Pieremachochel

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven