Feestje 17 jarigen

15-09-2025 22:34 71 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn 17 jarige dochter wil met Halloween voor het eerst een feestje thuis geven.
Het verzoek is dat ik die avond bij mijn vriend slaap, zodat ze het rijk alleen heeft. Dat vind ik prima maar ik wil wel graag wat voorwaarden stellen om te zorgen dat alles veilig verloopt. Ik heb aangeboden mee te betalen aan frisdrank en snacks, maar ik ga geen alcohol in huis halen. Ik maak me echter geen illusies: dat komt toch wel binnen, want sommige vriendinnen zijn 18. Ze gaf zelf al aan dat de gebruikelijke eindtijd 2 uur is, dat er ongeveer 20 mensen komen, en dat haar 2 beste vriendinnen blijven slapen zodat ze de volgende dag met zijn drieën op kunnen ruimen. Ze gaat ook de buren informeren. Waar moet ik verder nog aan denken? Dit is nieuwe materie voor me want ze heeft nog niet zo lang een rijk sociaal leven.
Ik denk dat veel ook staat of valt met hoe je dochter en haar vriendinnen zijn.

Hier heeft zoon van net 18 wel eens een feestje/ vrienden over de vloer. Maar die houden zich altijd rustig. Twee biertjes de man, verder fris en veel chips. En eind van de avond ruimen ze samen de zooi op. Maar weet niet of dat bij meiden anders is met bijv mixdrankjes enzo. Zoon ziet t hier ook als een manier om ruimte te winnen voor zichzelf. Hij laat zien de verantwoordelijkheid aan te kunnen
Maak afspraken over gooien met (bier)flessen en snacks en over staan op tafels, stoelen, banken, kasten
Mix vast dranken voor (bacardi en cola)
Berg gereedschap goed op
Geen drank mee naar huis voor onderweg
Slaak een diepe zucht
En wens haar veel plezier
Mijn kinderen zijn nog niet zo oud, maar als ik kijk hoe mijn broer het huis vroeger wel eens achterliet als mijn moeder er niet was :whistle: zou ik lekker naar bioscoop of uit eten gaan met vriendelijke maar wel rond een uur of twaalf thuiskomen. Dan kun je alsnog naar boven gaan om ze privacy te geven indien nodig.
Zebra tussen de paarden
wolkewitje schreef:
16-09-2025 11:01
Maak afspraken over gooien met (bier)flessen en snacks en over staan op tafels, stoelen, banken, kasten
Berg gereedschap goed op
Slaak een diepe zucht
Breng ze even op ideeën zeg.
.
Wat leuk dat ze dit mag en kan bewijzen dat ze verantwoordelijk genoeg is. Verder zijn alle tips al voorbij gekomen zoals: waardevolle spullen die stuk kunnen vallen uit beeld en niet naar boven gaan. Als de buren het ok vinden zou ik de regel niet in de tuin laten vallen want wilde geen gerook in mijn huis.
Ik zou in de buurt blijven, maar wel weg-zijn (film, etentje, borrel bij de buren).
Om een uur of 12 thuiskomen en direct naar boven gaan. (eventueel zetten ze het feest na 12 uur in zo'n kraakpand voort).
Na hun 18e wordt het weer anders, losser. Maar tot die tijd, als er gedronken wordt onder jouw dak, wil je toch ook een klein oogje in het zeil houden.
Als er sprake was van een gezin met twee ouders die bij elkaar waren en dus niet van een nieuwe vriend, zou je dan ook de hele nacht weggaan? Ik vind het een interessant gegeven dat kinderen met gescheiden ouders (of een overleden ouder), op deze manier meer los worden gelaten om de feesten, dan kinderen in een gezin met twee ouders.
Charlotta schreef:
16-09-2025 07:19
Ze gaat tegenwoordig elke week wel een keer uit, en is dan op feestjes bij anderen thuis of bij kraakpanden hier in de stad. Ze is geen ‘alternatief’ type, maar clubs laten geen minderjarigen binnen dus kraakpanden/plekken zijn hier in de stad de lokale zuipkeet/hangplek, zeg maar. Ze is vrij open over wat daar gebeurt qua drank en is juist vaak de verantwoordelijke vriendin die de dronken kippetjes thuis brengt.

Dan heb je dus niks om je zorgen over te maken. Wens haar veel plezier.
Lalaloepsie schreef:
16-09-2025 12:14
Dan heb je dus niks om je zorgen over te maken. Wens haar veel plezier.
TO is verantwoordelijk voor minderjarigen die onder haar dak dronken worden. Dus niet alleen haar dochter.
ZaphodBeeblebrox schreef:
16-09-2025 12:11
Als er sprake was van een gezin met twee ouders die bij elkaar waren en dus niet van een nieuwe vriend, zou je dan ook de hele nacht weggaan? Ik vind het een interessant gegeven dat kinderen met gescheiden ouders (of een overleden ouder), op deze manier meer los worden gelaten om de feesten, dan kinderen in een gezin met twee ouders.
oh nee hoor, in mijn omgeving boeken ouders dan wel een hotelletje
Dat is het enige nadeel, tis wat duurder dan bij je verkering slapen
Nova schreef:
16-09-2025 12:18
TO is verantwoordelijk voor minderjarigen die onder haar dak dronken worden. Dus niet alleen haar dochter.

Als haar dochter hulp nodig heeft kan ze altijd TO nog bellen.

Toen onze kinderen boven de 16 werden wilden ze sowieso nooit meer mee met onze weekendjes weg, dus hadden ze het rijk voor zichzelf om met vrienden bij ons thuis af te spreken.
Wellicht, maar dat loopt dan toch gewoon zo? Stel je voor dat een kind van gescheiden ouders inderdaad meer los wordt gelaten en wellicht daardoor een goed feestje heeft of meer mag, dan is dat toch prima. Ik zie dat maar als een van de weinige voordelen die zo’n kind met gescheiden ouders heeft, net zoals evt dubbele vakanties en verjaardagen. Compenseert een beetje voor de ellende die ze er ook van hebben.
Lalaloepsie schreef:
16-09-2025 12:26
Toen onze kinderen boven de 16 werden wilden ze sowieso nooit meer mee met onze weekendjes weg, dus hadden ze het rijk voor zichzelf om met vrienden bij ons thuis af te spreken.
Maar het was bij ons niet de bedoeling dat ze dan feestjes gaven
wolkewitje schreef:
16-09-2025 11:01
Berg gereedschap goed op
Slaak een diepe zucht
Zo kan je natuurlijk wel een waslijst maken van dingen die niet mogen/kunnen. Mag hopen dat als je kind ondertussen 17 is, het wel weet wat wenselijk is en wat niet.
Hoe ver woont je vriend van jullie?
Lorem Ipsum
Ik doe niet moeilijk over feestjes, ik doe wel moeilijk over alcohol onder de 18. Dat betekent in de praktijk dat de feestjes hier bezocht worden door een select gezelschap. Dat vind ik prima. Ik maak me geen illusies, maar ik heb er geen belang bij minderjarig dronkenschap te faciliteren.
Si abra la puerta hay lobos.
Nova schreef:
16-09-2025 12:18
Je kunt het ook omdraaien: waarom laten de ouders van minderjarige kinderen ze naar een feestje gaan waar gedronken wordt? Is het niet aan deze ouders en kinderen om afspraken met ze te maken?
apiejapie schreef:
16-09-2025 12:55
Je kunt het ook omdraaien: waarom laten de ouders van minderjarige kinderen ze naar een feestje gaan waar gedronken wordt? Is het niet aan deze ouders en kinderen om afspraken met ze te maken?
omdat alle blagen thuis bij hoog en bij laag beweren dat er heus geen alcohol zal zijn
apiejapie schreef:
16-09-2025 12:55
Natuurlijk. Maar dan nog is TO aansprakelijk, mocht er iets gebeuren.
Hier onder de 18 geen alcohol. Ik neem aan dat je haar vriendenkring kent? Die hebben dan maar jouw huisregels te respecteren. Dus dan laten ze de alcohol maar thuis. Er zijn genoeg alternatieven voor lekkere drankjes.
En waarom betaal je mee, juist door haar zelf de kosten te laten dragen leert ze dat de dingen in het leven nu eenmaal geld kosten.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Vriend woont op 5 minuten fietsen en vader ook, dus er zijn voldoende volwassenen in de buurt. Ik denk overigens dat mijn kinderen juist minder los worden gelaten dan kinderen van ouders die nog bij elkaar zijn. Ik ben in de weken dat ze bij me zijn nog steeds vrijwel alle avonden thuis en werk ook nog eens thuis. Ik denk dat ze blij is dat ik een keertje ophoepel ;-)

Ik betaal mee omdat ze al jaren haar verjaardag niet heeft gevierd, en ik haar nu gewoon haar feestje gun. Ze werkt hard om te sparen voor een bepaalde reis, dus ik vind het prima om een paar tientjes bij te dragen voor chips & fris.

Alcohol zelf in huis halen doe ik niet, maar het heeft geen zin om te eisen dat er niets in huis komt via de gasten. Dat komt er toch wel, dus dan praat ik er liever open over. Geen alcohol in huis willen zou simpelweg betekenen dat er geen feestjes gegeven kunnen worden totdat alle vrienden 18 zijn, of dat je er als een politieagent naast moet gaan zitten. En dat is niet mijn keuze.
SweetFirefly schreef:
16-09-2025 13:27

En waarom betaal je mee, juist door haar zelf de kosten te laten dragen leert ze dat de dingen in het leven nu eenmaal geld kosten.
Ja, want je zal als moeder je kind een keer een pleziertje willen doen. Dat moeten we niet hebben natuurlijk. Overigens weten verreweg de meeste zeventienjarigen prima de De Dingen In Het Leven geld kosten.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
apiejapie schreef:
16-09-2025 12:39
Zo kan je natuurlijk wel een waslijst maken van dingen die niet mogen/kunnen. Mag hopen dat als je kind ondertussen 17 is, het wel weet wat wenselijk is en wat niet.
Op een of andere manier krijgen de vrienden van mijn zoon elke keer weer nieuwe onwenselijke dingen verzonnen
wolkewitje schreef:
16-09-2025 14:22
Op een of andere manier krijgen de vrienden van mijn zoon elke keer weer nieuwe onwenselijke dingen verzonnen

haha, dat geloof ik wel. Dit gezelschap bestaat voornamelijk uit meiden en enkele gay jongens. Ik zeg niet dat die op alle vlakken verstandiger zijn, maar volgens mij maken ze wel iets minder vaak dingen stuk dan groepen tienerjongens.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven