Ik durf prille relatie/date contact niet te beëindigen

14-09-2025 22:27 240 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Ik schaam me een beetje om op mijn leeftijd een topic als dit te moeten openen. Achtergrond informatie is dat ik door een ex vroeger echt jarenlang ben gestalkt en ik hier echt wel een trauma aan heb overgehouden.

Maar alsnog ik schaam me. De situatie is zo. Ik ben nu zes weken aan het daten en afspreken met een man. Ik vind hem zeker aantrekkelijk maar wel had ik van begin af aan al wel een soort van "niet pluis" gevoel. Moeilijk uit te leggen.
Hij was echt wel lief met apjes sturen in het hele begin en lieve woorden zeggen enzo. En met afspreken ook gewoon lief maar er was iets wat me een beetje zenuwachtig maakte.

Daarom wilde ik twee weken geleden er al mee stoppen en had dat ook geapt alleen dan ook onder het mom van eerst aan mezelf willen werken. Wat ik ook wil eigenlijk want ik ben geen goede partij in een relatie door bepaalde onzekerheden en dingen waar ik zelf mee worstel.

Hij nam het alleen niet goed op en reageerde met apjes dat hij nu geen leuke vakantie had en dat alle weken van appen en keren afspreken dan voor niks zijn geweest. Toen heb ik me laten overhalen en reageerde hij weer lief.

Maar ik voel me gewoon niet helemaal fijn en op m'n gemak bij hem. Hij lijkt iets hards over zich te hebben.

Toen ik afgelopen keer iets wilde zeggen maar even niet wist hoe zei hij van praat nou eens normaal. Weet je soms zegt hij dingen op een niet leuke manier. Of we hadden een gesprek wat over knap enzo ging en ik vroeg zo van vind je mij knap? We waren een beetje lollig aan het doen. En toen zei hij nee schat je hebt een kutkop daarom spreek ik ook met je af. Moest als grapje bedoelt zijn dat weet ik wel maar voelde niet goed. Ook noemde hij me truttebol toen ik iets niet snapte ofzo en dat klonk echt niet leuk.

We hebben meerdere keren seks gehad, hij drong absoluut niet aan, ik wilde zelf. Daar was hij lief en netjes in. Maar ik voelde de laatste keer erna een leegte en hij was ook wat stugger. En toen begon hij weer over dat we zulke gezellige avonden hadden gehad op WhatsApp maar niet heus. Daarmee bedoelt hij de keer dat ik het eigenlijk wilde afkappen. En dan zegt hij dat op zo'n toon waar toch irritatie enzo doorheen klinkt en verwijt.

We hebben elkaar acht keer gezien ofzo en ik wil het gewoon stoppen. Maar de vorige keer deed hij zo moeilijk. Dat dan al zijn moeite voor niks is geweest enzo. En dat hij niet begrijpt waarom ik van hem af wilde en dat ik goud in handen heb met hem.

Wie kan me helpen hoe ik dit moet aanpakken. Ik zit er heel erg mee.
Wat goed van jou Miranda! Je hebt voor jezelf gekozen en dat is hartstikke moeilijk voor je maar je deed het.
S-Groot schreef:
16-09-2025 07:22
Stap 1 heb je genomen: je hebt het uitgemaakt door al je angsten en spanning heen.
Stap 2 is dat je hem nu blokkeert en stopt met jezelf toestemming te geven om de boel te proberen te controleren.
Stap 3 is hulp zoeken voor jezelf.

Hoe ga je dit aanpakken?
Dit is heel belangrijk Miranda. Ik merk (en zo te zien meerdere mensen met mij hier) dat je enorm naar bevestiging zoekt. En ook bij hem. Daarom heb je hemzelf nog niet geblokkeerd. Wellicht omdat je hoopt dat hij je toch 'ontblocked' en zegt dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Maar doe dat niet. Blokkeer hem ook. ALS hij dan toch contact wil opnemen kan dat niet. Dus blokkeer hem zelf ook. Dan sluit je het hoofdstuk helemaal af. Ga niet telkens kijken of hij je weer heeft ontblocked. Verwijder hem ook van andere social media als je hem daarop hebt (facebook e.d.). Dus werkelijk elke vorm van contact met hem deleten. Voor je zelf ook! Verwijder dus ook zijn telefoonnummer uit je telefoon. De kans dat je die uit je hoofd weet is niet zo groot en anders vergeet je die toch snel. Dan kun je niet de fout ingaan om toch stiekem te gaan kijken of hij je heeft ontblocked.
Alles ok Miranda? Rustige nacht gehad?
smorre schreef:
16-09-2025 08:20
Ik gok van niet, gezien haar andere topic;-)
Welk topic bedoel je?
Attraverso schreef:
16-09-2025 10:08
Welk topic bedoel je?
Het syfilis topic.

TO, ga hulp zoeken !!! Je opent hier al meerdere jaren dramatische topics.
Je bent jong moeder geworden en je dochter verdient echt een moeder die wat stabieler en minder afhankelijk in het leven staat.
Hoe vaak moet TO nog lezen dat ze hulp moet zoeken?
.
Ik ben de nacht goed doorgekomen, heb nog steeds wel overal jeuk maar ik blijf daar nu even rustig over. Ik weet dat syfilis niet zo vaak voorkomt en het zou wel heel bijzonder zijn om dat van zoenen en één keer pijpen te krijgen. Dat besef ik mij nu ook wel. Ik heb hem geblokkeerd en zijn nummer verwijderd.

Nog steeds voel ik me wel wat schuldig maar zo ben ik nu eenmaal. Aan de andere kan weet ik ook wel dat hij natuurlijk gewoon doorgaat want dat deed hij ook toen zijn vorige relaties uitgingen.

Viel mij wel op dat zijn laatste ex zei dat ze het uitmaakte omdat ze aan zichzelf wilde werken. Dus ik vermoed dat hij daar ook moeilijk deed en ze het ook bij zichzelf wilde houden.

Ik hoop alleen dat bij me ook niet kan sms'en nog?
Kan misschien wel. Heb je hem op WhatsApp geblokt alleen? Kijk ook even via je contacten wat de mogelijkheden zijn bij instellingen. Verander trouwens zijn naam even in Truttebol. Misschien kun je dan nog lachen als er toch iets binnenkomt van hem en voel je wat minder erbij. Want hij is echt de trut door zijn gedrag, niet jij hoor.
Lorem Ipsum
Ik heb zojuist een update gegeven;)
Miranda3232 schreef:
16-09-2025 11:21
Ik ben de nacht goed doorgekomen, heb nog steeds wel overal jeuk maar ik blijf daar nu even rustig over. Ik weet dat syfilis niet zo vaak voorkomt en het zou wel heel bijzonder zijn om dat van zoenen en één keer pijpen te krijgen. Dat besef ik mij nu ook wel. Ik heb hem geblokkeerd en zijn nummer verwijderd.

Nog steeds voel ik me wel wat schuldig maar zo ben ik nu eenmaal. Aan de andere kan weet ik ook wel dat hij natuurlijk gewoon doorgaat want dat deed hij ook toen zijn vorige relaties uitgingen.

Viel mij wel op dat zijn laatste ex zei dat ze het uitmaakte omdat ze aan zichzelf wilde werken. Dus ik vermoed dat hij daar ook moeilijk deed en ze het ook bij zichzelf wilde houden.

Fijn dat je je goed voelt. Als je hem alleen op whats app hebt geblokkeerd dan kan hij je wel sms’en. Als je hem via je contacten hebt geblokkeerd dan niet volgens mij.
Miranda3232 schreef:

Wat betreft lichamelijke klachten: stel ze aan de huisarts en volg diens advies op. Vaak lopen dat soort dingen met een sisser af maar beter safe than sorry.

Verder, probeer je niet meer bezig te houden met hem, met zijn exen of met het rechtvaardigen van je keuzes. Je hebt gedaan wat je wilde, mooi! En nu verder met je leven en ook kijken of je jezelf wat kan gaan leren om in de toekomst dingen makkelijker/beter te kunnen handelen. Succes!
Goed gedaan TO! Als hij jou heeft geblokkeerd en/of verwijderd, alleen maar goed. Betekent dat hij verder niet meer met je bezig is. Dat geeft misschien ook een geruststellend gevoel.
Goed gedaan hoor, sterk dat je hem geblokkeerd hebt.
Miranda3232 schreef:

Wat maakt het dat het zo ongelooflijk moeilijk voor je is om het daten te beëindigen? Kwetsen en afwijzen is nooit leuk, maar daar komt de beste man wel overheen hoor. Je hebt hem gewoon afgewezen, nou en. Tsja, een reactie is altijd even spannend, maar je deed in principe niets verkeerd. Je mag het daten altijd beëindigen, en hoe hij erop reageert of ermee om gaat in zijn probleem. Los van dit klonk het niet als een leuke man. Eerder heel manipulatief en als iemand die zich lekker voelt door jou onzeker te maken omdat ie het zelf is.
Goed bezig!! Nu lekker wat afleiding zoeken
Het is zoals het is
Marathonloopster schreef:
16-09-2025 19:26
Wat maakt het dat het zo ongelooflijk moeilijk voor je is om het daten te beëindigen? Kwetsen en afwijzen is nooit leuk, maar daar komt de beste man wel overheen hoor. Je hebt hem gewoon afgewezen, nou en. Tsja, een reactie is altijd even spannend, maar je deed in principe niets verkeerd. Je mag het daten altijd beëindigen, en hoe hij erop reageert of ermee om gaat in zijn probleem. Los van dit klonk het niet als een leuke man. Eerder heel manipulatief en als iemand die zich lekker voelt door jou onzeker te maken omdat ie het zelf is.
Ik ben niet TO, maar mijn geval was dat niet zozeer de angst om iemand te kwetsen, af te wijzen of verdrietig te maken (sterker nog, ik dacht niet eens dat ik een ander verdrietig maakte) maar dat ik de ander in zijn of haar ego had gekrenkt. Dat ik een boosheid getriggerd kon hebben, van: en wie ben JIJ dat je MIJ durft af te wijzen??!! En dat die boosheid dan dus niet zozeer over het verbreken van het daten met mij ging maar over het principe van "niemand mag mij afwijzen".
Heb je die angst om boosheid te triggeren ook met andere mensen, collega's, caissières?
Lorem Ipsum
turquasi schreef:
17-09-2025 09:35
Heb je die angst om boosheid te triggeren ook met andere mensen, collega's, caissières?
Is deze vraag voor mij of voor TO? Wat mij betreft: Ja, andere mensen konden dat ook triggeren, zij het in mindere mate. Ik werd daardoor gigantisch conflictvermijdend. Ik heb hier overigens wel therapie voor gehad.
Wat bijzonder Dala. Waarom zou je rekening willen houden met mensen waarvan jij dan denkt dat dit enorme ego's zijn (gezien je zinnetje en wie ben JIJ wel niet om MIJ af te wijzen)?

Waarom dacht je zo slecht over anderen? Vond je alle mensen in je omgeving dan zulke vreselijk opgeblazen ego's hebben die zichzelf stuk voor stuk heel wat vonden? Of vond jij jezelf dan per definitie onder alle omstandigheden dan zo nietszeggend, dat je uberhaupt niks mocht vinden van wie of wat dan ook?
NomenNescio schreef:
17-09-2025 12:27
Wat bijzonder Dala. Waarom zou je rekening willen houden met mensen waarvan jij dan denkt dat dit enorme ego's zijn (gezien je zinnetje en wie ben JIJ wel niet om MIJ af te wijzen)?

Waarom dacht je zo slecht over anderen? Vond je alle mensen in je omgeving dan zulke vreselijk opgeblazen ego's hebben die zichzelf stuk voor stuk heel wat vonden? Of vond jij jezelf dan per definitie onder alle omstandigheden dan zo nietszeggend, dat je uberhaupt niks mocht vinden van wie of wat dan ook?
Ik ben Dala niet, maar wellicht angst voor geweldadige escalatie? Kan ik me iets bij voorstellen als je eerder te maken hebt gehad met gevoelens van onbetrouwbaarheid in je (directe) omgeving.
Vanity of vanities; all is vanity
Dala schrijft dat ze dit bij praktisch iedereen had (welliswaar in mindere mate). Het voorbeeld is of ze dit ook had bij bijv. collega's of cassieres. Ik weet niet hoeveel geweld je moet hebben meegemaakt om te denken dat een cassiere je in elkaar gaat timmeren als je iets zegt wat hen niet bevalt?

Het komt op mij over als een heel extreme reactie. Net als ik de reactie van deze to heel extreem vind.
Dala schreef:
17-09-2025 09:25
Ik ben niet TO, maar mijn geval was dat niet zozeer de angst om iemand te kwetsen, af te wijzen of verdrietig te maken (sterker nog, ik dacht niet eens dat ik een ander verdrietig maakte) maar dat ik de ander in zijn of haar ego had gekrenkt. Dat ik een boosheid getriggerd kon hebben, van: en wie ben JIJ dat je MIJ durft af te wijzen??!! En dat die boosheid dan dus niet zozeer over het verbreken van het daten met mij ging maar over het principe van "niemand mag mij afwijzen".
Lag daar in jouw geval ook een soort trauma aan ten grondslag?

Wat jij beschrijft klinkt als een zelfbeschermingsmechanisme naar aanleiding van zoiets. Uitgaan van worst case voor je eigen veiligheid. En wat je beschrijft aangaande van het ego van de liefdespartner klinkt heel erg als hetgeen zich voordoet bij daders van intieme terreur en in het ergste geval femicide.

Maar dat is niet de enige mogelijke oorzaak. Iemand kan ook extreem conflict vermijdend zijn zonder dat er zoiets aan ten grondslag ligt. Vandaar dat ik eerder ook bij TO doorvroeg op haar schuldgevoel.
Miranda3232 schreef:
14-09-2025 23:08
Oke dankjewel voor jullie tips. Dus ik ben echt geen slecht persoon toch als ik niet verder wil? Ook al hebben we de eerste paar weken heel veel geapt enzo? En ik heb ook gezegd en geapt dat ik hem lief en leuk vindt en verliefd op hem ben. Dat spijt me erg en ik dacht dat het onderbuik wel wegging maar dat ging het niet. Ik voel me schuldig maar wil echt niet verder.
nee lieverd, hiervoor is daten: kijken of jullie bij elkaar passen. dat is niet zo dus stopt het. ook als je "goud in handen hebt" met hem. het is zo simpel als het er staat. en jij hoeft je nergens schuldig over te voelen. je date, je snuffelt aan elkaar, is niet wat je zoekt en het is klaar.
En doooooor!
@ NomenNescio
Je hebt geweld in verschillende vormen en maten. In elkaar timmeren doelde ik niet direct op.
Wel de angst voor negatieve, boze reactie.
Het is ook geen heel gezonde reactie, maar volgens mij heeft Dala er ook therapie voor gehad. En is Miranda daar ook mee aan de slag ( of overweegt dat)
Vanity of vanities; all is vanity
Prei schreef:
17-09-2025 13:05
Lag daar in jouw geval ook een soort trauma aan ten grondslag?

Wat jij beschrijft klinkt als een zelfbeschermingsmechanisme naar aanleiding van zoiets. Uitgaan van worst case voor je eigen veiligheid. En wat je beschrijft aangaande van het ego van de liefdespartner klinkt heel erg als hetgeen zich voordoet bij daders van intieme terreur en in het ergste geval femicide.

Maar dat is niet de enige mogelijke oorzaak. Iemand kan ook extreem conflict vermijdend zijn zonder dat er zoiets aan ten grondslag ligt. Vandaar dat ik eerder ook bij TO doorvroeg op haar schuldgevoel.
Geen specifiek trauma of bepaalde gebeurtenis(sen), wel een complex familieverleden en psychische gevoeligheid. Hier verscheidene therapieën voor gehad en het lukt hier mee om te gaan maar het is een deel van me.
Bij TO lees ik wel een (specifieke) aanleiding bijv in het stalken door de ex maar mogelijk speelt daar ook meer.

@NN: ik ben niet bang dat iemand een winkel me in elkaar slaat of dat een collega dat doet. Wel wordt er bij bijv een "conflict" of zelfs maar een meningsverschil iets getriggerd in mij wat de aandacht op me vestigt ofzo. Ik heb verder ook niet heel veel behoefte hier verder heel uitgebreid op in te gaan maar dat wat bij TO gezien wordt als pleasen heeft misschien wel veel minder te maken met hem niet willen kwetsen maar met willen zorgen dat ze zelf vooral met rust wordt gelaten.
En misschien is het dan waardevol te lezen dat dit herkenbaar is of was bij iemand anders.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven