verdeling kosten kinderen vanaf 18 jaar
donderdag 18 september 2025 om 19:39
donderdag 18 september 2025 om 22:29
Ik zou het ook logisch vinden dat de ouder waar het kind woont, de kosten zelf draagt voor woonkosten en eten etc.
En dat er voor alletwee de kinderen vier jaar studie wordt betaald, die de ouders delen naar inkomsten.
Als je niet wil studeren, dan ga je werken. Ga je binnen een redelijk termijn (zeg twee of drie jaar) toch nog studeren, dan wordt het alsnog betaald.
Mocht een kind meer dan 1000€ per maand verdienen, dan zou ik wel overwegen om kost geld te vragen, maar dat kind krijgt iig geen zak of kleedgeld meer en moet ook gewoon zelf telefoon, sport en zorgverzekering betalen (dat moesten wij sowieso zelf betalen vanaf 18+, maar ik hoor nu wel vaak dat ouders best veel blijven betalen, maar voor mij valt dat onder financiële opvoeding).
En dat er voor alletwee de kinderen vier jaar studie wordt betaald, die de ouders delen naar inkomsten.
Als je niet wil studeren, dan ga je werken. Ga je binnen een redelijk termijn (zeg twee of drie jaar) toch nog studeren, dan wordt het alsnog betaald.
Mocht een kind meer dan 1000€ per maand verdienen, dan zou ik wel overwegen om kost geld te vragen, maar dat kind krijgt iig geen zak of kleedgeld meer en moet ook gewoon zelf telefoon, sport en zorgverzekering betalen (dat moesten wij sowieso zelf betalen vanaf 18+, maar ik hoor nu wel vaak dat ouders best veel blijven betalen, maar voor mij valt dat onder financiële opvoeding).
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
donderdag 18 september 2025 om 22:35
Zo dan, dus kind 2 wil evenveel alimentatie ontvangen als kind 1 terwijl hij/zij fulltime werkt. Van wie moet kind 2 dit dan krijgen, van jou TO? En jouw ex die meer verdiend wil helemaal stoppen met alimentatie betalen voor studerend kind 1 die bij jou woont, zodat jij kind 1 kunt gaan onderhouden (dus het is de bedoeling dat jij volledig het onderhoud en studie gaat betalen van kind 1?) en dan gaat hij kind 2 dat fulltime werkt “onderhouden”? Natuurlijk voelt hij weinig voor een herberekening, dit is best een goede deal voor hem.
donderdag 18 september 2025 om 22:39
euh ja, als je het zo samenvat, hier lijkt het wel een beetje naar toe te neigen jaLidl-Annie-Aardbei schreef: ↑18-09-2025 22:35Zo dan, dus kind 2 wil evenveel alimentatie ontvangen als kind 1 terwijl hij/zij fulltime werkt. Van wie moet kind 2 dit dan krijgen, van jou TO? En jouw ex die meer verdiend wil helemaal stoppen met alimentatie betalen voor studerend kind 1 die bij jou woont, zodat jij kind 1 kunt gaan onderhouden (dus het is de bedoeling dat jij volledig het onderhoud en studie gaat betalen van kind 1?) en dan gaat hij kind 2 dat fulltime werkt “onderhouden”? Natuurlijk voelt hij weinig voor een herberekening, dit is best een goede deal voor hem.

maar hoe we het wel aan moeten vliegen met 18 jaar wordend kind dat werkt weet ik ook nog niet helemaal
donderdag 18 september 2025 om 22:44
Ex betaalt aan kind 1 nu evenveel alimentatie als wat hij voor de 18e verjaardag aan jou betaalde?
En voor kind 2 is nooit een alimentatiebedrag vastgesteld/afgesproken?
Ik zou denken dat afgesproken bedragen gewoon doorgaan, met als enige verschil dat het vanaf de 18e verjaardag naar het kind zelf gaat ipv naar de ouder.
En voor kind 2 is nooit een alimentatiebedrag vastgesteld/afgesproken?
Ik zou denken dat afgesproken bedragen gewoon doorgaan, met als enige verschil dat het vanaf de 18e verjaardag naar het kind zelf gaat ipv naar de ouder.
donderdag 18 september 2025 om 22:45
Solsol schreef: ↑18-09-2025 20:58Kun je dit niet tackelen door ipv een bepaald bedrag alimentatie te betalen, gewoon voor 4 jaar studiekosten te betalen, voor beide kinderen? Dus als je studeert 4 jaar krijg je geld, studeer je niet of doe je er langer over dan betaal je je leven zelf want dan is er geen reden om niet te werken. En kost en inwoning bleef dan gratis maar dat was wel echt de basis, alle extra’s moest je dan van je stufi doen.
En qua studiekosten kun je afspreken dus 2x 4 jaar (want per kind) en dan 60/40 verhouding ofzo voor ex-partner en jezelf (ik roep nu maar wat qua verhouding, maar voor het idee).
Zo deden onze ouders dat, en dat voelde heel eerlijk en logisch. Geen idee of dat haalbaar is met jullie inkomens en of dat ook ongeveer gelijk staat aan het alimentatiebedrag.
Ik vind dit de meest logische oplossing. Ik weet dat er een wettelijke regeling voor alimentatie bestaat maar 18 jarigen die fulltime werken in een gezin met beide ouders krijgen toch ook geen honderden euro’s per maand extra van hun ouders?
Ik zou inderdaad zeggen: we laten de alimentatie regeling los en bekostigen voor jullie allebei 4 jaar studie (ervan uitgaand dat kind 2 volgend jaar wel weer gaat studeren). En dan met je ex samen bepalen wat voor jullie onder de studiekosten valt en uitrekenen hoe je dat naar rato kan doen.
Het kind dat minder belastbaar is wegens een diagnose kan eventueel een extra studietoeslag aanvragen voor het deel dat hij/zij niet bij kan verdienen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -beperking
charlotta wijzigde dit bericht op 18-09-2025 22:46
1.92% gewijzigd
donderdag 18 september 2025 om 22:45
kijk die herberekening, dat is best een langdurige toestand (vooral omdat ex meestal ook er maanden over doet om de gevraagde stukken aan te leveren maar dat terzijde) en is ook maar geldig tot er weer wat verandert
zouden we nu een berekening laten maken en zou kind 2 daarna alsnog gaan studeren dan zouden we over 3kwart jaar waarschijnlijk weer opnieuw kunnen beginnen
Dus als we een afspraak kunnen maken onderling waarin we de kosten naar rato verdelen en afspraken maken over wie wat krijgt en wie dat betaalt en tot wanneer en in welke situatie dan vind ik dat ook prima
zouden we nu een berekening laten maken en zou kind 2 daarna alsnog gaan studeren dan zouden we over 3kwart jaar waarschijnlijk weer opnieuw kunnen beginnen
Dus als we een afspraak kunnen maken onderling waarin we de kosten naar rato verdelen en afspraken maken over wie wat krijgt en wie dat betaalt en tot wanneer en in welke situatie dan vind ik dat ook prima
donderdag 18 september 2025 om 22:48
Kun jij je dit überhaupt veroorloven TO? (Afgezien van het “niet eerlijk” gedeelte) Een 20 jarige onderhouden en ook nog eens diens studie grotendeels betalen? Of komt het er dan neer op dat kind 1 een lening moet afsluiten bij DUO als jouw ex stopt met betalen?
Over een 18 jarige die fulltime werkt kan ik kort zijn, minimumloon of niet, dan krijg je dus geen alimentatie wat mij betreft. Hoe dat wettelijk zit weet ik niet, maar ik zou niet weten waarom een 18 jarige die thuis woont en pak hem beet €1000+ per maand verdiend ook nog eens gespekt zou worden met alimentatie omdat studerend kind 1 dit ook krijgt, voor de studie dus.
Over een 18 jarige die fulltime werkt kan ik kort zijn, minimumloon of niet, dan krijg je dus geen alimentatie wat mij betreft. Hoe dat wettelijk zit weet ik niet, maar ik zou niet weten waarom een 18 jarige die thuis woont en pak hem beet €1000+ per maand verdiend ook nog eens gespekt zou worden met alimentatie omdat studerend kind 1 dit ook krijgt, voor de studie dus.
donderdag 18 september 2025 om 22:52
wat is veroorloven, nee, ik kan me dat niet veroorloven zonder drastische maatregelenLidl-Annie-Aardbei schreef: ↑18-09-2025 22:48Kun jij je dit überhaupt veroorloven TO? (Afgezien van het “niet eerlijk” gedeelte) Een 20 jarige onderhouden en ook nog eens diens studie grotendeels betalen? Of komt het er dan neer op dat kind 1 een lening moet afsluiten bij DUO als jouw ex stopt met betalen?
het vervelende is ook dat ex dit gesprek begon met bijna 18 jarige erbij en dat ik het punt van of een werkende 18 jarige wel alimentatie moet krijgen, en of dat een zelfde bedrag moet zijn als de studerende 20 jarige en wie dat dan moet gaan betalen moest gaan zitten verdedigen tegenover 2 man
purplepeanut wijzigde dit bericht op 18-09-2025 22:56
15.44% gewijzigd
donderdag 18 september 2025 om 22:53
Het lijkt mij ook niet eerlijk als ex kind 2 onderhoudt zonder studiekosten en met baan, en jij kind 1 onderhoudt met studiekosten en zonder baan.Purplepeanut schreef: ↑18-09-2025 22:39euh ja, als je het zo samenvat, hier lijkt het wel een beetje naar toe te neigen ja, en daarom ben ik het hier ook niet mee eens
maar hoe we het wel aan moeten vliegen met 18 jaar wordend kind dat werkt weet ik ook nog niet helemaal
Maar het lijkt mij ook niet eerlijk dat ex tot nu voor kind 1 betaalt, en jij niets voor kind 2.
Of dat kind 2 niets krijgt en kind 1 wel.
Dus ik zou bepalen wat beide kinderen gaan krijgen, dat op een hoop gooien en dat naar rato verdelen.
donderdag 18 september 2025 om 22:53
Want we mogen alleen maar met je meepraten?Purplepeanut schreef: ↑18-09-2025 22:25ik vind je vermoeiend en insinuerend, ik laat het hier even bij
ik neem mee uit de reacties waar ik iets aan heb, en ook jouw reacties heb ik zeker wat aan, maar hou alsjeblieft op met die insinuerende toon
donderdag 18 september 2025 om 22:56
donderdag 18 september 2025 om 22:57
Wat ik zou doen is een rato berekenen met ex. Dus ex heeft 800 euro te besteden. Jij 200. Dan betaalt hij 4/5e en jij 1/5e. Dan stel je voor dat je 1/5e betaald aan zowel kind 1 als kind 2. Hij betaald 4/5e voor het kind dat jij thuis hebt wonen (minder dan nu dus) en dan is het zijn probleem wat hij het kind geeft dat hij heeft wonen. Maar goed dat kost jou geld.
donderdag 18 september 2025 om 22:58
Maar je zou het je wel kunnen veroorloven als kind 2 wel zou gaan studeren?Purplepeanut schreef: ↑18-09-2025 22:52wat is veroorloven, nee, ik kan me dat niet veroorloven zonder drastische maatregelen
donderdag 18 september 2025 om 23:08
donderdag 18 september 2025 om 23:39
dat is wat ik voor de zekerheid navroeg in mijn eerste paragraaf, die je hebt weggehaald
en in dat geval vind ik dus dat er niet betaald hoeft te worden, want je houdt de bedragen aan van voor de 18e verjaardag (in dit geval het bedrag van nul euro)
donderdag 18 september 2025 om 23:57
Wat ik zou doen is geen alimentatie voor het werkende kind. Het is nu voor het eerst dat ik lees dat dat ook tot 21 moet en kan het me haast niet voorstellen.
Heg studerende kind zou ik zelf een kostenoverzicht en behoefteberekening laten maken (incl studie, zorgtoeslag e.d.) en dan naar rato (draagkracht) over de ouders verdelen.
Heg studerende kind zou ik zelf een kostenoverzicht en behoefteberekening laten maken (incl studie, zorgtoeslag e.d.) en dan naar rato (draagkracht) over de ouders verdelen.
vrijdag 19 september 2025 om 05:09
Kan je zelf niet meer uren gaan werken om je inkomen te verhogen?Purplepeanut schreef: ↑18-09-2025 21:38maar onze netto inkomens zijn natuurlijk (eerst bij mij, 2 jaar geleden, toen kind 1 18 werd) en nu bij ex, nu kind 2 ook 18 wordt, wel echt een flink stuk gedaald, door wegvallen van KGB en kinderbijslag.
vrijdag 19 september 2025 om 05:10
Kan je zelf niet meer uren gaan werken om je inkomen te verhogen?Purplepeanut schreef: ↑18-09-2025 21:38maar onze netto inkomens zijn natuurlijk (eerst bij mij, 2 jaar geleden, toen kind 1 18 werd) en nu bij ex, nu kind 2 ook 18 wordt, wel echt een flink stuk gedaald, door wegvallen van KGB en kinderbijslag.
vrijdag 19 september 2025 om 05:51
Bij ieder gescheiden ouder daalt het inkomen als de kinderen 18 worden. De kinderalimentatie is ook vastgesteld op basis van het inkomen zonder kgb en kinderbijslag. Als je tweede kind was gaan studeren hadden jullie het ook moeten betalen.
Ik zie het dat ik een paar jaar moet afzien. Niet leuk maar het hoort erbij. En ik vind nou eenmaal dat kind twee op hetzelfde recht heeft als kind 1.
Zoals ik het zie heb je zelfs de luxe dat je maar van 1 kind het achteruitgaan voelt.
Wat voor mij anders zou zijn is als kind 2 op zichzelf zou wonen, volledig zou werken, een eigen huishouden zou runnen. Maar dat is dus niet zo
Ik zie het dat ik een paar jaar moet afzien. Niet leuk maar het hoort erbij. En ik vind nou eenmaal dat kind twee op hetzelfde recht heeft als kind 1.
Zoals ik het zie heb je zelfs de luxe dat je maar van 1 kind het achteruitgaan voelt.
Wat voor mij anders zou zijn is als kind 2 op zichzelf zou wonen, volledig zou werken, een eigen huishouden zou runnen. Maar dat is dus niet zo
vrijdag 19 september 2025 om 06:48
vrijdag 19 september 2025 om 07:29
Ik werk fulltimemargreetder schreef: ↑19-09-2025 05:09Kan je zelf niet meer uren gaan werken om je inkomen te verhogen?
vrijdag 19 september 2025 om 07:35
Een thuiswonende 18 jarige die fulltime werkt kan natuurlijk prima in eigen levensonderhoud voorzien als de ouder geen honderden euro's kostgeld vraagt.lonelycat schreef: ↑18-09-2025 20:40Hier wonen beide 18 plussers bij mij en krijgen ze beide de kinderalimentatie op hun rekening gestort. Ze betalen wel een deel kostgeld aan mij. Ik vind dat kind twee gelijk heeft. Of ze werkt of niet zou voor mij niet uitmaken. Tot zeker 21 zijn wij als ouder verantwoordelijk. Met 18 verdien je meestal niet zoveel dat je 100 % in je levensonderhoud kunt voorzien dus daar zou ik al niet van uitgaan. Dus van mij zou ze de ka krijgen maar reizen etc zou ze zelf mogen bekostigen
vrijdag 19 september 2025 om 07:39
Weinig sjiek van je ex. Mooi jammer dat hij het zo speelt.Purplepeanut schreef: ↑18-09-2025 22:52wat is veroorloven, nee, ik kan me dat niet veroorloven zonder drastische maatregelen
het vervelende is ook dat ex dit gesprek begon met bijna 18 jarige erbij en dat ik het punt van of een werkende 18 jarige wel alimentatie moet krijgen, en of dat een zelfde bedrag moet zijn als de studerende 20 jarige en wie dat dan moet gaan betalen moest gaan zitten verdedigen tegenover 2 man
Weet je, je gaat dit niet winnen want het gaat over geld. En niets (nou ja, bijna niets want religie...) veroorzaakt zoveel gezeik als geld.
Ik vind het rot voor je.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in