Gezondheid alle pijlers

RS-vaccin

17-09-2025 19:22 74 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Een paar weken geleden ontvingen wij een folder over het RS-virus vaccin voor baby’s. Vanmorgen kreeg ik ineens een afspraakbevestiging voor aanstaande maandag. Mijn partner en ik twijfelen nog of we dit vaccin willen laten zetten. Het is relatief nieuw in Nederland, werkt anders dan de andere vaccins, en mijn partner vindt dat het wat weg heeft van RNA-vaccins (waar hij niet zo’n voorstander van is). Wat mijzelf een beetje tegenstaat is dat er niet bekend is wat het op lange termijn doet.

Alle andere vaccins krijgt onze dochter gewoon.

Ik ben benieuwd: hoe hebben jullie baby’s het vaccin ervaren? Waren er bijwerkingen of merkbare reacties? En zijn er ouders die er bewust voor kozen het níet te doen?
rainbowflower wijzigde dit bericht op 18-09-2025 11:46
6.60% gewijzigd
Helemaal nieuw is het niet in NL. Mijn kind kreeg dit 10 jaar geleden ook al, voor bepaalde groepen was dat toen al. Alleen toen moest je hem elke maand krijgen die prik, ipv 1x voor 6 mnd bescherming.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Het twijfel gevoel snap ik wel. Ik denk dat het ook komt doordat je nu iets actief doet bij je baby waar ze meestal van moeten huilen. Terwijl een ziekte je als het ware overkomt.

Eigenlijk is het een kansberekening. Ga je voor een kleine kans op bijwerkingen of ga je de gok aan met de kans dat je kind erg ziek wordt. Waardoor er een grotere kans is op bijwerkingen. Want als je het virus in grote mate binnenkrijgt ipv een klein beetje dan is er ook een grotere kans op langetermijnbijwerkingen.
Elsy schreef:
20-09-2025 00:35
Het twijfel gevoel snap ik wel. Ik denk dat het ook komt doordat je nu iets actief doet bij je baby waar ze meestal van moeten huilen. Terwijl een ziekte je als het ware overkomt.

Eigenlijk is het een kansberekening. Ga je voor een kleine kans op bijwerkingen of ga je de gok aan met de kans dat je kind erg ziek wordt. Waardoor er een grotere kans is op bijwerkingen. Want als je het virus in grote mate binnenkrijgt ipv een klein beetje dan is er ook een grotere kans op langetermijnbijwerkingen.
Of die van een ander. Dat vind ik in de discussie over wel/niet vaccineren wel een belangrijk punt. Als jij niet inent, vergroot je ook de kans dat een ander (kwetsbaar) kind de ziekte oploopt. En als veel mensen niet inenten, liggen de kinder-ICs straks nog steeds vol met RS-patientjes, waardoor bijvoorbeeld operaties uitgesteld moeten worden. https://nos.nl/artikel/2550334-kinder-i ... uitgesteld

Dikke :hug: trouwens voor iedereen met nare ervaringen met RS. Het was echt een van de dingen waar ik het meest bang voor was i.v.m. kwetsbare kindjes.
Amaryllis schreef:
19-09-2025 22:26
Ben ik helemaal met je eens hoor. Maar helaas daalt dat vertrouwen al jaren en hebben weer andere deskundigen aangetoond dat gewoon roepen "vertrouw ons nou maar" averechts werkt.

Ikzelf doe trouwens ook wel eens eigen 'onderzoek' in medische situaties. Niet omdat ik de arts wantrouw, maar omdat protocollen op gemiddelden en grote groepen gebaseerd zijn en je soms als patiënt andere aspecten zwaarder laat wegen dan de arts. Dan vind in het fijn om wel een beetje ingelezen te zijn (voor zover ik dat als leek kan).

Ik heb weleens een second opinion aangevraagd, omdat arts 1 bepaalde medicijnen voorschreef, terwijl ik in een recente publicatie gelezen had dat die voor mijn specifieke situatie niet werken. Arts 2 kende dat specifiek onderzoek en raadde me iets anders aan. Wie gelijk had, tja, dat kan ik dan weer niet beoordelen. Het laat wel zien dat niet alle twijfel aan een deskundig advies per se fout is. Je moet alleen niet doorslaan en bij elk advies dat je niet begrijpt naar Facebook gaan om een tegenargument te zoeken.

Die publicaties zocht ik op, omdat ik een onderbuikgevoel had bij het 1e advies. Dat werd voor mijn gevoel niet onderbouwd. En dat speelt vaak mee bij mensen die twijfelen over vaccinaties: ze vinden de onderbouwing waarom het nodig of nuttig is niet goed genoeg. En dat is inderdaad anders dan in de jaren '50, maar de wereld om ons heen is ook veranderd.

Dus dan denk ik: als je dan eigen 'onderzoek' wil doen, zoek die informatie dan op de juiste plek. Lees onderzoeken, stel vragen aan je huisarts, lees de website van het RIVM, kijk op Thuisarts.nl, etc.

Het lastige is dat iedereen toegang heeft tot dezelfde extreme hoeveelheid informatie, maar iedereen andere voorkeuren en capaciteiten heeft om daar iets mee te doen. Voor de een werkt het geruststellend om wat achtergrondinformatie op te kunnen zoeken, een ander begrijpt er misschien niks van en raakt alleen maar meer vertwijfeld.

Ik vind het wel altijd apart dat mensen* wel eigen informatie opzoeken als het om vaccinaties gaat, maar wel een medicijn nemen als ze ziek zijn. Dan wordt de dokter opeens wel op zijn/haar oordeel vertrouwd en blijven de twijfels en kritische vragen over het medicijn, langetermijneffecten en de banden van onderzoekers met de fabrikant opeens achterwege.

* Vast niet iedereen die kritisch is op vaccineren, maar ik ken er een paar en gok dat de meesten 'gewoon' medicatie nemen en niet eens vragen hoe lang het bijvoorbeeld al op de markt is.
Ik ben het hier mee eens. Al is het wel anders als je het over vaccinaties hebt ipv iets medisch. Als je een specifiek medisch probleem hebt dan kan het advies per ziekenhuis/arts aardig verschillen. Zelf onderzoek doen is dan echt prima, als je het maar bij de juiste bronnen houdt en accepteert als je er te weinig van snapt of onderzoeken niet goed kan interpreteren.

Iemand die ik ken heeft laatst bijvoorbeeld Amerikaanse onderzoeken gevonden wat specifiek in zijn geval de reden kan zijn van zijn ziekte. In Nederland wordt er ook naar gekeken maar het is aardig nieuw dus de arts kende het nog niet. In Amerika zijn ze qua onderzoeken vaak sneller en dit zou met een bloedtest duidelijk kunnen worden. Diegene heeft dus gevraagd of dat iets was om te testen en de arts zei dat hij die wetenschappelijke onderzoeken ook zou gaan lezen. Daarna moet er gekeken worden waar die test überhaupt gedaan kan worden en hoe het met de verzekering gaat. Maar als je op die manier samen naar de ziekte kijkt dan is dat al heel anders dan via Facebook posts.
elsy wijzigde dit bericht op 20-09-2025 01:03
10.42% gewijzigd
Amaryllis schreef:
20-09-2025 00:44
Of die van een ander. Dat vind ik in de discussie over wel/niet vaccineren wel een belangrijk punt. Als jij niet inent, vergroot je ook de kans dat een ander (kwetsbaar) kind de ziekte oploopt. En als veel mensen niet inenten, liggen de kinder-ICs straks nog steeds vol met RS-patientjes, waardoor bijvoorbeeld operaties uitgesteld moeten worden. https://nos.nl/artikel/2550334-kinder-i ... uitgesteld
Ja zeker ook voor andere kinderen, alleen heb ik meestal niet het idee dat mensen daarmee bezig zijn :-(
Blijkbaar heeft je man veel verstand van vaccins. Zeker als hij weet dat het op RNA lijkt en daar geen voorstander van is.
Rainbowflower schreef:
18-09-2025 12:02
Er is nog niet bekend wat het op lange termijn doet, las ik. Daarom twijfel ik een beetje.
Weet je wat het doormaken van RS doet op de lange termijn voor je baby? Ik wordt hier echt boos van. Dit vaccin wordt niet voor niets aangeboden. Mijn kind lag met twee weken op de kinder IC met wat later RS bleek te zijn. Ze is nog jaren heel gevoelig gebleven voor infecties, veel meer dan mijn andere kinderen.
Omdat vaccinaties gelukkig nog steeds goed werken ondanks de dalende vaccinatiegraad, hebben veel mensen geen idee meer van de ernst van sommige ziektes. Het zijn de ouders van nu, die zelf geen kinderziektes hebben hoeven doormaken, die elkaar online nablaten dat het veel beter is om 'gewoon' de mazelen door te maken dan je ertegen in te laten enten.

Ik ben van voor de introductie van de BMR-prik en hield een dubbele longontsteking en blijvende longschade over aan 'gewoon' de mazelen. En een studiegenootje van me overleed 'gewoon' op 23-jarige leeftijd aan baarmoederhalskanker omdat de HPV-prik nog niet bestond.
Mijn zoon was 10 dagen toen hij in het ziekenhuishuis met RS terecht kwam. De zin “mevrouw we moeten hem hier houden “ is behoorlijk traumatisch. Je ziet je baby met plakkers op zijn wangen en zo”n slangetje in zijn neus.

De hartmonitor die continu over de 200 schiet. De nachten die zoveel moeilijker waren voor zo’n kleintje omdat er geen ozon was. Je zo zo zo machteloos voelen omdat je niets kan doen.

Heel het ziekenhuis lag vol met kleine kinderen. Het was zo vol dat ze nieuw opgenomen kinderen naar Duitsland of Belgie overbrachten.

Hij heeft jarenlang ieder virusje opgepikt die er rondwaarde en altijd heftiger dan de rest.

Ik ben oprecht blij dat het vaccin nu opgenomen is in het vaccinatieprogramma want dan kan anderen bovenstaande bespaard blijven.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
To, laat je vriend de verhalen lezen van de mensen waaronder ik, die naast het bedje van hun kind mef RS hebben gezeten op de IC. Echt. Je wilt het je eigen en andere kinderen besparen.

Als ik ergens weer domme praat lees over vaccinaties in het algemeen, maar die voor RS in het bijzonder, kan ik wel janken. Hoe kun je zo nonchalant zijn met de gezondheid van kinderen.
20 jaar geleden: Mijn tweelingdochters zijn prematuur geboren. Beiden hebben korte tijd geïntubeerd op de NICU gelegen. De ene heeft een paar weken later nog een week op de IC gelegen, waarvan ook weer een aantal dagen geÏntubeerd. De weken met een veel minder heftig zuurstofsnorretje zijn niet te tellen.

Ik was blij dat er toen al een RS-vaccin bestond waar ze voor in aanmerking kwamen. Sterker nog: de dktp ging er ook zo snel mogelijk in omdat er kinkhoest heerste op de basisschool van de oudsten.

Ik wilde nooit meer een IC van binnen zien. Niet gelukt trouwens.
...
Ik twijfel niet, onze baby zal 'm gewoon krijgen vlak na de geboorte. Sterker nog, ik wil ook de RS-vaccinatie voor zwangeren halen (die moet je zelf betalen). Mijn man heeft met al zijn kinderen (baby's toen) in het ziekenhuis gezeten omdat ze langere tijd werden opgenomen met RS. Als ik dat kan voorkomen door die van ons of anderen, graag. En als het in het RVP zit, dan ga ik echt niet opzoeken hoe het allemaal precies zit. Dan ga ik er van uit dat er goed en lang over na is gedacht. Overigens las ik laatst ergens dat het aantal ziekenhuisopnames in het buitenland door dit vaccin met 80% (!) is gedaald.
meisje85 wijzigde dit bericht op 20-09-2025 12:36
2.34% gewijzigd
Raar eigenlijk, dat mensen hier delen hoe ziek hun kind geweest is van het RS-virus.

Als mensen zoals de man van TO kunnen opzoeken hoe 'onbetrouwbaar' dat vaccin is, dan zou ie ook moeten kunnen opzoeken hoe riskant dat virus is.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Elsy schreef:
20-09-2025 00:35
Tsja en als je dan weer ziet hoe normaal het in bepaalde groepen is om gaatjes voor oorbellen te laten schieten bij zo'n babytje, lijkt de twijfel in sommige gevallen toch behoorlijk selectief.
Solomio schreef:
20-09-2025 10:19
Raar eigenlijk, dat mensen hier delen hoe ziek hun kind geweest is van het RS-virus.

Als mensen zoals de man van TO kunnen opzoeken hoe 'onbetrouwbaar' dat vaccin is, dan zou ie ook moeten kunnen opzoeken hoe riskant dat virus is.
Ik kan er echt heel kwaad om worden. Die arrogantie van mensen die het beter lijken te weten en daarmee anderen in gevaar brengen, terwijl 9/10 niet eens weet hoe wetenschap werkt of hoe je een wetenschappelijke onderzoek leest.
Summertje schreef:
20-09-2025 10:29
Ik kan er echt heel kwaad om worden. Die arrogantie van mensen die het beter lijken te weten en daarmee anderen in gevaar brengen, terwijl 9/10 niet eens weet hoe wetenschap werkt of hoe je een wetenschappelijke onderzoek leest.
Nou inderdaad. Al die zogenaamd kritische types die het leven van hun baby en van anderen in gevaar brengen. Zo ergerlijk.
Summertje schreef:
20-09-2025 10:29
Ik ook.

David Dunning
KamilleT schreef:
20-09-2025 10:34
Nou inderdaad. Al die zogenaamd kritische types die het leven van hun baby en van anderen in gevaar brengen. Zo ergerlijk.
Ja, dat quasi kritische, verschrikkelijk. Het kost kinderlevens.
Solomio schreef:
20-09-2025 10:19

Het is dan ook geen "zelf onderzoek doen". Het is een gevoel waar argumenten bij gezocht worden. En aangezien het internet vol staat met onzin, zijn die argumenten overal te vinden.
Summertje schreef:
20-09-2025 10:25
Tsja en als je dan weer ziet hoe normaal het in bepaalde groepen is om gaatjes voor oorbellen te laten schieten bij zo'n babytje, lijkt de twijfel in sommige gevallen toch behoorlijk selectief.
Ja mee eens..
meisje85 schreef:
20-09-2025 09:30
Ik twijfel niet, onze baby zal 'm gewoon krijgen vlak na de geboorte. Sterker nog, ik wil ook de RS-vaccinatie voor zwangeren halen (die moet je zelf betalen). Mijn man heeft met al zijn kinderen (baby's toen) in het ziekenhuis gezeten omdat ze langere tijd werden opgenomen met RS. Als ik dat kan voorkomen voor die van ons of anderen, graag. En als het in het RVP zit, dan ga ik echt niet opzoeken hoe het allemaal precies zit. Dan ga ik er van uit dat er goed en lang over na is gedacht. Overigens las ik laatst ergens dat het aantal ziekenhuisopnames in het buitenland door dit vaccin met 80% (!) is gedaald.
Ik woon al jaren in het buitenland dus heb in meerdere landen een ander rijksprogramma moeten gebruiken voor de kinderen. Over het algemeen is het aardig hetzelfde maar wat mij vooral opvalt is dat de Nederlandse conservatief is. Er worden minder en pas later vaccinaties toegevoegd.
Hoe de al jaren dalende vaccinatiegraad in Nederland de 28-jarige arts in opleiding Max fataal werd

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ho ... ~b51d9ff1/
Ik ben superdankbaar dat ons aanstaande kindje dit vaccin zomaar kan krijgen na de geboorte. Wat een een voorrecht om in dit land geboren te worden. Nul twijfels.
margreetder schreef:
20-09-2025 14:16
Hoe de al jaren dalende vaccinatiegraad in Nederland de 28-jarige arts in opleiding Max fataal werd

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ho ... ~b51d9ff1/
Ik las het op FB. De reacties erop zijn redelijk schokkend. Dat ie dan maar thuis had moeten blijven bijv.

David Dunning

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven