Sinterklaas met familie

22-09-2024 19:47 2316 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover, het sinterklaasfeest in de familie wordt gepland. Datum wordt geprikt en iedereen wordt alweer helemaal enthousiast. Behalve ik 🙈

Context: het betreft mijn schoonfamilie, van huis uit ben ik sowieso niet zo groot geworden met Sinterklaas. We vierden het wel maar toen we daar in onze tienertijd mee stopten, vond ik dat nooit erg. Als kind vond ik de cadeautjes uiteraard leuk, al het gebeuren er omheen eerder eng en later gewoon niet zo boeiend.

Schoonfamilie daarentegen leeft zo ongeveer voor Sinterklaas, dit is echt de grootste feestdag van het jaar. Tien jaar geleden vond ik dat prima, inmiddels zijn er kleinkinderen bij gekomen (ook van onszelf) en vind ik het meer één groot hebberig graaifeest geworden waarbij de kinderen compleet hyperactief en hysterisch worden.

Maar wat doe je dan? Aangeven dat we het met ons eigen gezin gaan vieren zonder alle neefjes/nichtjes enzo? Me er maar weer gewoon overheen zetten en de hele heisa elk jaar voorbereiden en die ene dag nou maar gewoon geven voor de schoonfamilie? Het is uiteindelijk maar één dag maar ik vind er echt helemaal niks aan en zou het veel liever thuis met onze eigen kinderen gezellig vieren.
Minik schreef:
20-09-2025 16:50
Hij heeft het geregeld, maar ik wist van tevoren dat ik nog een klein lijstje zou krijgen met dingen die ik op het laatste moment moest doen. Ik vind het fijn om te weten wat die dingen zijn, van tevoren, dat is iets van mij. Ik kreeg nu ‘s ochtends voor het feestje ‘s middags een lijstje met bedankjes maken, versieren, snacks voorbereiden, speurtocht uitzetten. Daar was ik nog wel ruim 1,5 uur mee bezig. Waarbij hij zeker de bedankjes en het versieren zelf had kunnen doen als hij op tijd was begonnen. Het komt uiteindelijk wel goed, maar omdat ik doe wat hij laat liggen en dat vind ik irritant. Als ik het van tevoren wist, had ik het al een dag eerder gedaan (minstens).
Ik vind dat best een flinke lijst om te doen, onder tijdsdruk, als je overspannen thuis zit
Het is zoals het is
Ben-ik-weer schreef:
20-09-2025 16:59
Kortom: je bent echt bezopen bezig want je geeft die man een opdracht waarvan je al weet dat hij niet aan jouw standaarden kan voldoen.

Zie je nou echt zelf niet in dat jouw perfectionisme onderdeel is van het probleem?
Hij zegt tegen mij dat ik die dingen moet doen hè. Het is ook zijn standaard, hij heeft duidelijk gemaakt hoe die bedankjes en versieringen en alles moesten zijn en ik moest het uitvoeren.

Mijn perfectionisme is absoluut onderdeel van het probleem maar in het geval van het feestje niet.
Minik schreef:
Ik kreeg nu ‘s ochtends voor het feestje ‘s middags een lijstje met bedankjes maken, versieren, snacks voorbereiden, speurtocht uitzetten.

Dan heb jij toch zelf het hele feestje geregeld?
Lalaloepsie schreef:
20-09-2025 17:01
Ja precies.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Lalaloepsie schreef:
Hij heeft het feestje besteld (wat ik had gevonden op Google), de box geopend, de speurtocht gelezen/voorbereid qua materiaal en route bedacht (die ik moest uitzetten maar dat is logisch want moet echt kort van tevoren) en boodschappen gedaan
Minik schreef:
Hij zegt tegen mij dat ik die dingen moet doen hè. Het is ook zijn standaard, hij heeft duidelijk gemaakt hoe die bedankjes en versieringen en alles moesten zijn en ik moest het uitvoeren.

Mijn perfectionisme is absoluut onderdeel van het probleem maar in het geval van het feestje niet.

Maar ligt de standaard voor een feestje ook niet enorm hoog bij jullie?

Hier gingen we bowlen of schaatsen of knutselen of zoiets. Zakje chips, snoepje, ijsje, friet of nasi en taart.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Minik schreef:
20-09-2025 17:05
Hij heeft het feestje besteld (wat ik had gevonden op Google), de box geopend, de speurtocht gelezen/voorbereid qua materiaal en route bedacht (die ik moest uitzetten maar dat is logisch want moet echt kort van tevoren) en boodschappen gedaan

Hij had toch beter een feestje kunnen organiseren waar hij jou niet voor nodig had? Iets buitenshuis zodat jij er helemaal geen last van had.
Verbena schreef:
20-09-2025 17:09
Hij had toch beter een feestje kunnen organiseren waar hij jou niet voor nodig had? Iets buitenshuis zodat jij er helemaal geen last van had.
Dat kon niet want zij had het feestje gegoogled en aan hem doorgegeven wat hij moest kopen.
Minik schreef:

Tja, het komt op mij over dat jij het alsnog zelf moet regelen hoor, want jij hebt gezocht naar die box op het internet. Had je ook al de boodschappen online in het mandje gezet zodat hij alleen nog maar de bestelling hoefde af te ronden en af te halen? En ik begrijp dat ook wel, want hij laat de zaken gerust op zijn beloop en in het honderd lopen (zoals hij met Sinterklaas heeft gedaan weet je nog?) met als gevolg dat jij nog meer met de gebakken peren zit.
Minik schreef:
Ik zou dus zeggen: samen gedaan. Op zich prima natuurlijk. Maar jij hebt er en werk van gehad en stress en dat lijkt me nu niet handig voor jou.
Het is zoals het is
Ben-ik-weer schreef:
20-09-2025 16:56
Nope, hij is de lul die alles maar op zijn beloop laat en het is allemaal zijn issues die de ellende veroorzaken.
Ik zie een aandeel in die dynamiek van allebei.
Itsnojoke schreef:
20-09-2025 17:14
Ik zie een aandeel in die dynamiek van allebei.
To niet.
We kunnen het kapot analyseren, maar uiteindelijk is het vooral de vraag of TO ermee kan leven. En zij lijkt nog niet bereid om op te geven. Dat kan ik begrijpen, maar ik zie ook een patroon van perfectionisme versus laksheid bij man waarbij ik me afvraag of je dan ooit uit een burn out komt als je tegelijk ook nog in je eentje een huwelijk probeert te redden….
Ben-ik-weer schreef:
20-09-2025 17:19
To niet.
Ik zie dat we elkaars slechte kanten naar boven halen op dit moment, terwijl het in theorie juist ook andersom zou kunnen zijn. We versterken elkaar echt precies in wat ons allebei geen goed doet.
Ben-ik-weer schreef:
20-09-2025 17:12
Dat kon niet want zij had het feestje gegoogled en aan hem doorgegeven wat hij moest kopen.
Nee man zat te tobben wat een idee zou kunnen zijn en toen had ik iets gevonden wat leuk zou kunnen zijn.
Bbubbels schreef:
20-09-2025 17:20
We kunnen het kapot analyseren, maar uiteindelijk is het vooral de vraag of TO ermee kan leven. En zij lijkt nog niet bereid om op te geven. Dat kan ik begrijpen, maar ik zie ook een patroon van perfectionisme versus laksheid bij man waarbij ik me afvraag of je dan ooit uit een burn out komt als je tegelijk ook nog in je eentje een huwelijk probeert te redden….

Zolang haar man geen probleem ziet zie (ook) ik het somber in.
Minik schreef:
20-09-2025 17:23
Nee man zat te tobben wat een idee zou kunnen zijn en toen had ik iets gevonden wat leuk zou kunnen zijn.

Maar hoezo laat je hem dan niet verder tobben? Hoezo vind jij iets? Je zat dus toch te zoeken. Waarom?
Verbena schreef:
20-09-2025 17:09
Het punt is dat ze (terecht) niet vertrouwd dat hij het ook regelt. Hij is onbetrouwbaar en heeft daar het afgelopen jaar, sinds de opening van dit topic, nog steeds geen verbetering in laten zien.
Ik snap haar stress ook wel.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Minik schreef:

Maar dan zeg je toch 'jij zou het regelen/organiseren, ik ben vanmiddag aanwezig en daar blijft het bij'.
Moiren schreef:
20-09-2025 17:38
Het punt is dat ze (terecht) niet vertrouwd dat hij het ook regelt. Hij is onbetrouwbaar en heeft daar het afgelopen jaar, sinds de opening van dit topic, nog steeds geen verbetering in laten zien.
Ik snap haar stress ook wel.

Ik snap de stress ook wel een beetje hoor! Maar hij krijgt ook geen kans om op zijn bek te gaan zo.

Feestje kan ook een maand na een verjaardag hè? Laat je zo'n man eerst uitgebreid op zijn plaat gaan en regel je later nog een feestje.
Minik schreef:
Hij heeft het geregeld, maar ik wist van tevoren dat ik nog een klein lijstje zou krijgen met dingen die ik op het laatste moment moest doen. Ik vind het fijn om te weten wat die dingen zijn, van tevoren, dat is iets van mij. Ik kreeg nu ‘s ochtends voor het feestje ‘s middags een lijstje met bedankjes maken, versieren, snacks voorbereiden, speurtocht uitzetten. Daar was ik nog wel ruim 1,5 uur mee bezig. Waarbij hij zeker de bedankjes en het versieren zelf had kunnen doen als hij op tijd was begonnen. Het komt uiteindelijk wel goed, maar omdat ik doe wat hij laat liggen en dat vind ik irritant. Als ik het van tevoren wist, had ik het al een dag eerder gedaan (minstens).
Ok dit verandert de zaak totaal. Hij heeft t feestje dus helemaal niet geregeld, maar de helft bij jou neer gelegd om te doen.
Bedankjes maken zou ik trouwens niet doen, heb ik nog nooit gedaan.
Star⁴ schreef:
20-09-2025 17:41
Maar dan zeg je toch 'jij zou het regelen/organiseren, ik ben vanmiddag aanwezig en daar blijft het bij'.
Dat zou ik kunnen doen, maar wie heb ik daarmee? Mijn kind.. wiens feestje niet georganiseerd is, dus papa moet nog tijdens het feestje allerlei dingetjes regelen. En wie denk je dat dan ondertussen op 8 uitgelaten kinderen mag letten? Dus heb ik ook mezelf ermee. Man zou dan wel geïrriteerd raken ook op zichzelf denk ik, maar ik heb daar echt veel meer last van dan hij.

Ik had dat heel graag gedaan als ik het lijstje 24 uur van tevoren had gehad, dan had man het nog midden in de nacht kunnen doen. Maar nu is daar echt geen ruimte meer voor. Man is al naar werk en komt uit werk naar school om de kinderen te halen voor het feestje.
framboosje123 schreef:
20-09-2025 17:44
Ok dit verandert de zaak totaal. Hij heeft t feestje dus helemaal niet geregeld, maar de helft bij jou neer gelegd om te doen.
Bedankjes maken zou ik trouwens niet doen, heb ik nog nooit gedaan.
Dat verandert de zaak inderdaad. Maar het legt ook bloot waar to in mijn ogen nog veel te verbeteren heeft. To gaat akkoord en laat het gebeuren dat zij alsnog een groot deel te doen heeft. Waar ze ook de optie heeft om te zeggen: nee, jij zou het feestje regelen, ik ben er nu niet toe in staat.
Verbena schreef:
20-09-2025 17:37
Maar hoezo laat je hem dan niet verder tobben? Hoezo vind jij iets? Je zat dus toch te zoeken. Waarom?
Omdat ik er tot op dat punt totaal geen vertrouwen in had dat hij überhaupt iets zou regelen. Dus ik was me aan het voorbereiden op hoe ik met zo min mogelijk werk zelf iets zou kunnen regelen, desnoods zonder zijn aanwezigheid. Dus ik had dat al bekeken en omdat hij al vast liep dacht ik, dan kan ik net zo goed helpen. Ik heb de link doorgestuurd en gezegd dat zoiets evt zou kunnen maar dat hij zelf maar moest kijken wat hij leuk zou vinden.
Verbena schreef:
20-09-2025 17:42
Ik snap de stress ook wel een beetje hoor! Maar hij krijgt ook geen kans om op zijn bek te gaan zo.

Feestje kan ook een maand na een verjaardag hè? Laat je zo'n man eerst uitgebreid op zijn plaat gaan en regel je later nog een feestje.

Wat erg voor de jarige dat vaders zijn lesje dan leert over de rug van kind heen. Het kind zat immers de dagen naar het feestje al af te tellen.

Wil je dat huwelijk behouden TO zul je er denk ik in moeten berusten dat hij jouw boodschappenjongen is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven