Gezondheid alle pijlers

Mounjaro, Saxenda, Ozempic, Wegovy - GLP1 DEEL 2

15-09-2025 11:40 285 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het andere deel is al meer dan 100 bladzijdes vol, dus het leek mij een goed idee een nieuw deel te openen.

Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.

GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.

WELKOM.
felidaez wijzigde dit bericht op 18-09-2025 20:33
0.00% gewijzigd
Ocherrum schreef:
29-09-2025 18:20
Ik meet ter hoogte van mijn navel, die zit altijd op dezelfde plek :lol:
Mijn heupen ook ;-) maar toch vind ik het lastig meten daar. Mss moet ik meetpunten laten tatoeëren.
We zijn weer een weekje verder. 5 weken bezig en 5 kg eraf. Vooral het niet hoeven eten, niet bezig zijn met wat ik wanneer zou kunnen eten (gevulde koek op het station, dropjes in de la) vind ik echt een verademing. Het leven is zo veel prettiger op deze manier.
Ik ben in juni gestart met Mounjaro, via de internist-endocrinoloog. Eerst 4 weken 2.5mg en toen naar 5mg gegaan. Voor het eerst van mijn leven ben ik afgevallen! 10 kilo in 3 maanden. Ontzettend blij mee. Mijn BMI is nu 39, dus er moet nog wel veel meer af. Maar, sinds 3 weken sta ik stil. Snap niet waarom, doe niets anders. Baal er enorm van. Wie heeft dit ook meegemaakt? Ik zit nog steeds op 5mg, misschien dat ik dan nu omhoog moet naar 7,5mg. Of zou het stilstaan weer overgaan?
Persoonlijk ben ik niet zo voor het snelle ophogen.
Natuurlijk is iedereen anders, maar ik denk dat het niet nodig is om elke 4 weken weer omhoog te gaan.

Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik eerder 1-2 weken 3.75 mg doen en dan weer naar 5 mg.

Gewicht verliezen is geen rechte lijn, soms blijf je een paar weken 'hangen'.

Ik raad altijd aan om samen met je gewicht ook je lichaam te meten (taille, heup, dijbeen en borst).

Soms verlies je niets in gewicht maar wel in centimeters.
Hi Mimi - ik heb dat ook; ik sta al een week of 3 stil. Ik ben 2 weken geleden opgehoogd naar 5mg (ik gebruik ook Mounjaro) en dat lijkt nog weinig effect te hebben. Ik ga niet ophogen, maar vertrouw er gewoon op dat het vanzelf weer goed komt want soms blijf je inderdaad even hangen.
Volgens apotheek is de Saxenda nog steeds niet binnen en weten ze ook niet wanneer het weer voorradig is. Zij geven aan dat NL misschien minder Saxenda inkoopt omdat er nu een alternatief is: Byesilor. In Duitsland is S gewoon voorradig. Ligt dus (misschien) aan het inkoopbeleid.

Aangezien ik het zelf betaal zou ik het fijn vinden dat er een keuze is. Dat verzekeraars minder willen uitgeven snap ik maar ik ben gewoon een betalende klant en wil graag wat voor mij het beste werkt.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Mimi02 schreef:
30-09-2025 10:52
Ik ben in juni gestart met Mounjaro, via de internist-endocrinoloog. Eerst 4 weken 2.5mg en toen naar 5mg gegaan. Voor het eerst van mijn leven ben ik afgevallen! 10 kilo in 3 maanden. Ontzettend blij mee. Mijn BMI is nu 39, dus er moet nog wel veel meer af. Maar, sinds 3 weken sta ik stil. Snap niet waarom, doe niets anders. Baal er enorm van. Wie heeft dit ook meegemaakt? Ik zit nog steeds op 5mg, misschien dat ik dan nu omhoog moet naar 7,5mg. Of zou het stilstaan weer overgaan?
Ik heb ook een paar weken stil gestaan. Is uiteindelijk vanzelf over gegaan. Je lijf moet zich soms ook even kunnen aanpassen. Te snel afvallen is niet gezond.
Ik zou niet ophogen.
Ik ben in mei begonnen en zit nu op 3,75.
louise1 schreef:
30-09-2025 15:00
Volgens apotheek is de Saxenda nog steeds niet binnen en weten ze ook niet wanneer het weer voorradig is. Zij geven aan dat NL misschien minder Saxenda inkoopt omdat er nu een alternatief is: Byesilor. In Duitsland is S gewoon voorradig. Ligt dus (misschien) aan het inkoopbeleid.

Aangezien ik het zelf betaal zou ik het fijn vinden dat er een keuze is. Dat verzekeraars minder willen uitgeven snap ik maar ik ben gewoon een betalende klant en wil graag wat voor mij het beste werkt.

Echt zo maf dit. Ik kreeg het gewoon 2 weken terug. Kun je dan met je recept niet naar België of Duitsland? Zou ik dan proberen.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Mimi02 schreef:
30-09-2025 10:52

Ik val in herhaling denk ik lol, maar ik zou ff paar dagen bijhouden wat je aan calorieën binnen krijgt. Als ik stopte met afvallen na ophogen at ik meestal te weinig en ging mijn lichaam in de spaarstand. Dan ging ik in doses omlaag, kon ik weer wat meer eten en weer afvallen.

Dit of idd een tijdelijke plateau. Is irritant maar dat is dan gek genoeg ook "ineens" weer verdwenen.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
louise1 schreef:
30-09-2025 15:00

War vervelend zeg, ik ben nu met pen 2 byesilor begonnen en heb het idee dat het nu werkt. Dacht eerst dat het minder was, maar vermoed dat dat kwam door het ophogen met 0.3. Ik merkte geen verschil. Nu met 1.8 merk ik het wel weer.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven