Dilemma huishoudelijke hulp

02-10-2025 08:18 74 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds een paar weken heb ik eindelijk weer een huishoudelijke hulp en daar ben ik heel blij mee! Ik ben tevreden met haar werk, ze is vriendelijk en ze komt op tijd. Ze komt 1x in de twee weken voor 3 uur. Voor mij is dat eigenlijk voldoende. Ze heeft nu gevraagd of ze elke week mag komen omdat ze bij haar andere adressen ook wekelijks komt en anders een gat in haar rooster heeft op de weken dat ze niet bij mij is. Aan de ene kant zou het fijn zijn om wat extra hulp te hebben en ik kan wel dingen bedenken die ze nog zou kunnen doen (strijken, ramen zemen, etc). Ik heb een drukke baan dus het zou wel fijn zijn om zo meer vrije tijd te krijgen. Aan de andere kant vind ik het ook niet erg om zelf wat in het huishouden te doen en zou het wel een flinke kostenverhoging zijn om haar wekelijks te laten komen. Wat zouden jullie doen?
Ik denk dat er best een kans is dat ze bij jou stopt als ze een ander adres kan vinden waar ze wel wekelijks terecht kan.
Heb je geen vriendin/buurvrouw/kennis, die ook genoeg heeft aan om de week? Dat jullie rouleren?
TinyTiny schreef:
02-10-2025 08:20
Ik denk dat er best een kans is dat ze bij jou stopt als ze een ander adres kan vinden waar ze wel wekelijks terecht kan.
Daar ben ik dus ook bang voor.
Lila-Linda schreef:
02-10-2025 08:21
Heb je geen vriendin/buurvrouw/kennis, die ook genoeg heeft aan om de week? Dat jullie rouleren?
Mijn netwerk is helaas niet zo groot maar dat zou misschien een optie zijn.
orkestmuziek schreef:
02-10-2025 08:23
Heb je een buurtapp? Hier komen vaak dit soort oproepjes langs.
TinyTiny schreef:
02-10-2025 08:20
Dit.
Als je het kunt betalen zou ik het doen.
orkestmuziek schreef:
02-10-2025 08:23
Mijn ervaring leert, dat veel mensen (latent) een hulp zoeken.
Mijn hulp is al ruim 20 jaar bij ons en ik heb via haar (en haar netwerk) al zoveel mensen aan hulp geholpen; vrienden, collega's, buren, sportschool-kennissen etc.
Molly schreef:
02-10-2025 08:25
Heb je een buurtapp? Hier komen vaak dit soort oproepjes langs.
Of een Facebook pagina van de buurt/wijk. Daar zie ik dat ook vaak.
Als je het eigenlijk niet wil, dan zou ik het niet doen. Dat ze dan vast een ander adres vindt, is geen vaststaand gegeven dus ik zou niet op voorhand gaan anticiperen op een scenario waarvan je niet eens weet of het plaats gaat vinden. Misschien denkt ze wel gewoon: proberen kan altijd. Het is, lijkt me, voor haar ook niet vreselijk ingewikkeld om voor die andere week een ander huis te vinden. Ik denk dat de meeste mensen eens per 2 weken hulp hebben en niet wekelijks. Maar jij bent voor haar wel de makkelijkste manier om dat gat op te vullen, dus ja, natuurlijk vraagt ze dat.
Je zou kunnen opteren voor elke week 2 uur? Dan bespaar jij iets, komt ze wel elke week en kan ze wat grotere klussen aanpakken zoals ramen zemen, strijk, keukenkastjes af en toe.
Gryla schreef:
02-10-2025 08:55
Je zou kunnen opteren voor elke week 2 uur? Dan bespaar jij iets, komt ze wel elke week en kan ze wat grotere klussen aanpakken zoals ramen zemen, strijk, keukenkastjes af en toe.
Dit lijkt me het overwegen waard, want dan heeft de hulp een regelmatig weekrooster en onderaan de streep is dit maar één uur extra per twee weken ten opzichte van de huidige situatie.
meisje85 schreef:
02-10-2025 08:34
Als je het eigenlijk niet wil, dan zou ik het niet doen. Dat ze dan vast een ander adres vindt, is geen vaststaand gegeven dus ik zou niet op voorhand gaan anticiperen op een scenario waarvan je niet eens weet of het plaats gaat vinden.
Dat gaat wel lukken hoor.
Als je een goede hebt echt houden, die zijn schaars.

Al is mijn ervaring helaas dat er met een goede op een gegeven moment ook wel wat gaat zijn.
Ik snap haar wel. Sowieso maakt iedereen op zn minst een wekelijks rondje met de stofzuiger en de badkamer etc dus elke week is wel zo logisch. Je zou elke week 2 uur kunnen voorstellen maar de vraag is of ze dat wel fijner vindt. Want misschien is 2 uur niet genoeg om het hele huis schoon te krijgen en zo krijgt ze maar 1 uur extra betaald maar heeft ze ook niet de mogelijkheid om de uren op te vullen met een ander adres.
Iemand in je omgeving vinden die ook om de twee weken iemand zoekt lijkt me de beste oplossing.
Het zal wellicht aan de regio liggen en aan het aanbod, maar hier komt hulp niet voor twee uurtjes, minimaal drie. Anders is het de reistijd amper waard
Wij weten de details niet. Wie weet woont de hulp op 5 min. fietsen van TO.
Prei schreef:
02-10-2025 09:39
Wij weten de details niet. Wie weet woont de hulp op 5 min. fietsen van TO.
Maar dan nog is een derde teruggaan in geld een flinke hap
Als mijn WG me vraagt nog maar 2/3e te komen vind ik dat ook veel geld.
Gryla schreef:
Dat zou ook mijn voorstel zijn
Je kunt het natuurlijk voorstellen, en misschien vindt ze het prima

Maar ik vraag me wel af, hoeveel van jullie het aanbod om 1/3 aan uren (=inkomen) in te leveren van je WG juichend zouden ontvangen

Maar goed, het zal liggen aan hoe groot het te kort aan hulp is in jouw regio
Lila-Linda schreef:
02-10-2025 10:27
Je kunt het natuurlijk voorstellen, en misschien vindt ze het prima

Maar ik vraag me wel af, hoeveel van jullie het aanbod om 1/3 aan uren (=inkomen) in te leveren van je WG juichend zouden ontvangen

Maar goed, het zal liggen aan hoe groot het te kort aan hulp is in jouw regio
Nee, daar zou ik ook niet om juichen, maar op deze manier levert ze toch juist niet in? Dan heeft ze 4 uur in de 2 weken ipv 3 uur.
AnnaNiem schreef:
02-10-2025 10:35
Nee, daar zou ik ook niet om juichen, maar op deze manier levert ze toch juist niet in? Dan heeft ze 4 uur in de 2 weken ipv 3 uur.
hoe moet ze dan dat losse uur elke week invullen?
Ik zou ook niet voor 2 uurtjes komen poetsen en zou ook minimaal 3 willen. Maar hoe krijg je huishoudelijke hulp? Gewoon particulier of is het via de WMO? Bij dat laatste kun je niet ineens meer uren afnemen dan je een indicatie voor hebt.

Ik zou vragen of iemand bij je in de straat ook nog hulp wil. Waar ik woon staan er soms mensen te springen om een goede schoonmaakhulp maar de mensen die echt goed zijn in hun werk zitten 9 van de 10x vol en kunnen er geen adres bij nemen.
Je bent echt niet de enige die om de week de poetshulp laat komen. Ik snap dat ze het eerst bij jou probeert maar als elke week in eerste instantie ook niet jouw keuze was, zou ik het nu ook niet doen. Zal toch zo'n €100 per maand schelen.

Je kan haar 2 opties voorleggen: elke week 2 uur of iemand vinden die ook om de week wil.
Gryla schreef:
In 2 uur doe je niet zoveel hoor. En zeker geen grote, extra klussen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
AnnaNiem schreef:
02-10-2025 10:35
ze wil elke week 3 uur, dat is 6 uur

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven