Werk & Studie alle pijlers

Aanspreekvorm docenten

04-10-2025 21:31 94 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk in het onderwijs (middelbare school, bovenbouw). Al een aantal jaar werk ik met plezier op de school waar ik nu werk.

Ik laat het vaak aan leerlingen over wat zij gebruiken als aanspreekvorm voor mij. Hoewel de meesten gewoon 'meneer (achternaam)' zeggen, zijn er een paar leerlingen die mij bij de voornaam aanspreken. Persoonlijk vind ik de voornaam dus echt geen probleem, mits de basis respect is. Dit geef ik aan het begin van het jaar ook altijd aan en refereer daar vaak naar terug. Persoonlijk heb ik nog nooit last of moeite in mijn werk ervaren, omdat leerlingen mij bij de voornaam noemen. Wel benoem ik dat niet alle collega's dat even leuk vinden en dus altijd goed moeten opletten hoe ze elke docent aanspreken. Zo wordt ik bij de voornaam genoemd, net als de conciërges en collega's van verzuim- en het zorgteam.

Nou kwam er laatst een collega naar mij toe die het ECHT NIET vind kunnen dat ik mij bij de voornaam laat noemen. Het zou het werk van mijn collega's moeilijker maken. De autoriteit van de docent ondermijnen en de hiërarchie tussen docent en leerling. Tot slot was het sluitende argument dat wij het "zo nu eenmaal doen hier op school" (en tussen neus en lippen door: "Als dat niet bevalt ga je maar naar een andere school"). Nou weet ik dat dit niet de enige collega is die hier zo over denkt en dat sommige collega's in alle lagen (docenten, en enkele teamleiders) ook denken zoals mijn collega doet. Nou weet ik natuurlijk niet hoe alle collega's denken en weet ik van een aantal collega's ook dat zij de achternaam gebruiken, maar niet boos worden als de voornaam zou worden gebruikt (mits respectvol).

Ik heb hier over nagedacht waarom ik de voornaam geen probleem vind en kom zelf met de volgende argumenten:
- Respect komt niet uit een titel of aanspreekvorm, maar uit houding en gedrag.
- Het verkleint inderdaad de afstand, maar bevordert daarmee (denk ik) een open en toegankelijke sfeer. Ik ben voor mijn gevoel zo makkelijk(er) benaderbaar voor leerlingen. (Leerlingen komen ook vaak naar mij toe voor een praatje)
- Tijdens de studies (HBO, universiteit) spraken wij onze docenten ook bij de voornaam aan, maar voor ons gevoel waren zij nog steeds 'de docent', geen vriendjes.
- Ik heb op een school gewerkt waarin het heel normaal was dat docenten zowel bij de voor- als achternaam werden aangesproken en heb daar ervaren dat dit zonder problemen werkt.
- In Scandinavische landen wordt ook de voornaam gebruikt en is hier heel normaal. Waarom zou dat in Nederland dan niet kunnen.

Bij ons op school is hier verder geen schoolbeleid over... dat heb ik wel even uitgezocht natuurlijk. En dat zou van mij persoonlijk ook niet hoeven.

Ik vraag mij af... hoe denken jullie hier over? Voor- of achternaam, en waarom?
Claire45 schreef:
05-10-2025 12:50
Ik noemde 3 schoolsystemen, volgens mij zijn Montessori en Vrije school tamelijk bekend?
Vrijescholen die ik ken zijn helemaal niet democratisch. Ook niet echt vrij, vind ik. Het is een bijzondere onderwijsvisie en de naam van de school is misschien een beetje misleidend.
Si abra la puerta hay lobos.
En ja, ik vind het niet zo spannend, u of jij zeggen. Maar als beginnend docent een school binnenkomen en het helemaal anders doen dan de rest ligt gewoon gevoelig. Zo'n opmerking als "als het je niet past, zoek je maar een andere school" is ook niet zo ongebruikelijk, juist omdat schoolculturen zo verschillend zijn. Natuurlijk kun je dat ook anders formuleren, maar bij veel zaken komt het daar wel op neer: wil je echt heel anders lesgeven dan de school waar je nu werkt en krijg je die ruimte niet, dan kun je beter een andere school zoeken. Het is een heel ander beroep dan veel andere beroepen, waarin je telkens zelf beslissingen moet nemen, gelijk moet handelen. Dat gaat niet als je onzeker bent over je plek in de organisatie .
Rabarbara schreef:
05-10-2025 18:14
Vrijescholen die ik ken zijn helemaal niet democratisch. Ook niet echt vrij, vind ik. Het is een bijzondere onderwijsvisie en de naam van de school is misschien een beetje misleidend.
Voor zo ver ik weet willen ze vooral vrij zijn van overheidsbemoeienis, maar die vrijheid straalt niet af op de kinderen. Kijk maar eens naar de 'kunstuitingen', allemaal dezelfde eenheidsworst. Net als in sommige kleuterklassen waar de juf alle knutsels voorkauwt, maar dan tot op achttienjarige leeftijd of zo.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
Lila-Linda schreef:
05-10-2025 15:26
Maar zouden er kinderen zijn, die u zeggen tegen mama en je tegen papa?
ja hoor, in de vriendengroepen van mijn zoons zie ik dat vooral bij de kinderen met een Surinaamse, Antilliaanse of juist reformatorisch Christelijk Nederlandse achtergrond.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Lila-Linda schreef:
05-10-2025 15:26
Maar zouden er kinderen zijn, die u zeggen tegen mama en je tegen papa?
Mijn man deed dat ja.
Was bij ons thuis ook de regel. Tot de jongste 12 werd, toen hoefde het niet meer.
Lady*Voldemort schreef:
05-10-2025 18:32
Voor zo ver ik weet willen ze vooral vrij zijn van overheidsbemoeienis, maar die vrijheid straalt niet af op de kinderen. Kijk maar eens naar de 'kunstuitingen', allemaal dezelfde eenheidsworst. Net als in sommige kleuterklassen waar de juf alle knutsels voorkauwt, maar dan tot op achttienjarige leeftijd of zo.
Lekker nat-in-nat schilderen! Altijd de hoeken rondmaken!

Ik kan me voorstellen dat het echt past bij bepaalde mensen. Bij mij past het niet. Maar dat mensen echt denken dat vrijescholen vrij zijn, in de zin van los, relaxed, democratisch onderwijs dat verbaast me toch wel.
Ik vind dat een leraar op de middelbare school altijd met U aangesproken moet worden. Vind dat je collega gewoon gelijk heeft.
NightNurse schreef:
05-10-2025 18:33
ja hoor, in de vriendengroepen van mijn zoons zie ik dat vooral bij de kinderen met een Surinaamse, Antilliaanse of juist reformatorisch Christelijk Nederlandse achtergrond.
Wat is daar de gedachte achter dat moeder u is en vader je?
Strawberry_shortcake schreef:
05-10-2025 19:11
Ik vind dat een leraar op de middelbare school altijd met U aangesproken moet worden. Vind dat je collega gewoon gelijk heeft.
Och, het zou mij niet zo veel uitmaken. Maar als het op school de gewoonte is om u en meneer te zeggen vind ik wel dat je je als nieuwe leerkracht daar in eerste instantie maar beter aan kunt conformeren, en dan kun je het na een tijdje altijd nog een keer in de groep gooien. Of een andere school zoeken inderdaad, als je er echt niet mee kunt leven om meneer genoemd te worden.

En vaak zetten dingen zich ook vanzelf wel. Mijn dochter vond het toen ze een jaar of twee was reuze leuk om mij bij mijn voornaam te noemen, en ik vond dat prima. Maar toen het nieuwtje eraf was noemde ze me gewoon weer mama en dat doet ze nu nog steeds.
Ik kende vroeger (nu hoor ik het nooit meer) wel kinderen die u zeiden tegen hun ouders. Vond ik als kind altijd heel raar.
En als volwassene erop terugkijkend waren het nooit de warmste nesten.
Star⁴ schreef:
05-10-2025 19:18
Wat is daar de gedachte achter dat moeder u is en vader je?
Dat heb ik nergens gezegd, ik heb het alleen over de achtergrond van de kinderen die u zeggen tegen hun (beide) ouders

Oh wacht, ik heb even goed terug gelezen.... Ik snap je vraag, maar ik had de oorspronkelijke vraag niet goed gelezen :(
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Lady*Voldemort schreef:
05-10-2025 19:20
Och, het zou mij niet zo veel uitmaken. Maar als het op school de gewoonte is om u en meneer te zeggen vind ik wel dat je je als nieuwe leerkracht daar in eerste instantie maar beter aan kunt conformeren, en dan kun je het na een tijdje altijd nog een keer in de groep gooien. Of een andere school zoeken inderdaad, als je er echt niet mee kunt leven om meneer genoemd te worden.

En vaak zetten dingen zich ook vanzelf wel. Mijn dochter vond het toen ze een jaar of twee was reuze leuk om mij bij mijn voornaam te noemen, en ik vond dat prima. Maar toen het nieuwtje eraf was noemde ze me gewoon weer mama en dat doet ze nu nog steeds.
ik heb hier een heel leuk verhaal over van een familielid, maar als dat hier schrijf, word ik voor de familie iig heel erg herkenbaar :proud:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Lila-Linda schreef:
05-10-2025 19:21
Ik kende vroeger (nu hoor ik het nooit meer) wel kinderen die u zeiden tegen hun ouders. Vond ik als kind altijd heel raar.
En als volwassene erop terugkijkend waren het nooit de warmste nesten.
Mwah. Ik ken het uit het reformatorische milieu (dat vind ik meestal best ongezellig, maar ik heb ook geen fijne associaties daarmee en heb dus vooroordelen), maar ook van leerlingen van het woonwagenkamp en uit Antilliaanse gezinnen en dat zijn juist, in elk geval voor mij als buitenstaander, heel warme gezinnen.
Rabarbara schreef:
05-10-2025 20:23
Mwah. Ik ken het uit het reformatorische milieu (dat vind ik meestal best ongezellig, maar ik heb ook geen fijne associaties daarmee en heb dus vooroordelen), maar ook van leerlingen van het woonwagenkamp en uit Antilliaanse gezinnen en dat zijn juist, in elk geval voor mij als buitenstaander, heel warme gezinnen.
Meh. Bij mijn toenmalige beste vriendin thuis waren ze gereformeerd en ze zeiden u tegen hun ouders, maar het was er een stuk gezelliger dan bij mij thuis.
Lady*Voldemort schreef:
05-10-2025 20:34
Meh. Bij mijn toenmalige beste vriendin thuis waren ze gereformeerd en ze zeiden u tegen hun ouders, maar het was er een stuk gezelliger dan bij mij thuis.
Ik zei, het zijn vooroordelen. En ik vind gereformeerd ook niet reformatorisch, maar alhoewel het zondag is, is dat misschien geen onderwerp voor hier.
Rabarbara schreef:
05-10-2025 20:37
Ik zei, het zijn vooroordelen. En ik vind gereformeerd ook niet reformatorisch, maar alhoewel het zondag is, is dat misschien geen onderwerp voor hier.
Oh sorry, ik vind religie altijd wel leuk om over te kouten.
Lady*Voldemort schreef:
05-10-2025 20:39
Oh sorry, ik vind religie altijd wel leuk om over te kouten.
Nou ja, aangezien de TO toch niet terugkomt! Gereformeerd bestaat in veel gradaties en huis-tuin-en-keuken gereformeerd is echt wel heel anders dan het reformatorische geloof dat in een stuk van mijn familie voorkomt. Dat bestaat dan voornamelijk uit predestinatie, zondebesef en heel somber kijken de hele dag.
Op die scholen zeggen de kinderen wel u. Tegen iedereen, vast ook tegen de bezemkast.
Rabarbara schreef:
05-10-2025 18:20
En ja, ik vind het niet zo spannend, u of jij zeggen. Maar als beginnend docent een school binnenkomen en het helemaal anders doen dan de rest ligt gewoon gevoelig. Zo'n opmerking als "als het je niet past, zoek je maar een andere school" is ook niet zo ongebruikelijk, juist omdat schoolculturen zo verschillend zijn. Natuurlijk kun je dat ook anders formuleren, maar bij veel zaken komt het daar wel op neer: wil je echt heel anders lesgeven dan de school waar je nu werkt en krijg je die ruimte niet, dan kun je beter een andere school zoeken. Het is een heel ander beroep dan veel andere beroepen, waarin je telkens zelf beslissingen moet nemen, gelijk moet handelen. Dat gaat niet als je onzeker bent over je plek in de organisatie .
En toch denk ik dat de starheid van de schoolcultuur soms meer schuldig is aan de werkdruk en burn-out, dan de overige frusterende berg regels wetgeving en maatschappijkritiek die op het onderwijs afkomt.

Ik reageer op jouw post, maar tov TO zou ik willen zeggen: Naar iemand toegaan, zeggen dat iets ECHT NIET kan, en binnen dat zelfde gesprekken hinten op 'functie elders'. In normale collegiale omgangen zou je kunne beginnen met vragen waarom iemand voor een aanpak kiest. Vooral als er geen schoolbrede afspraken over zijn, zijn voor alles wel voors- en tegens te verzinnen. Beetje nutteloos om elkaar dan op individueel niveau de maat te nemen.

Anyway, het je-zeggen en de voornaam gebruiken zou mijn probleem niet zijn, maar de aanspreekcultuur zou voor mij een reden zijn om een school te verlaten. met je 'zo doen we dit altijd'.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven