Slecht slapen door volle maan
maandag 6 oktober 2025 om 21:42
Het was weer eens zo ver.. afgelopen nacht werd ik wakker om iets na drieën om daarna niet meer echt in slaap te komen. Wat korte hazenslaapjes van 10 minuten maar geen echte rust meer.
Ik sprak einde van de dag met mijn beste vriendin, ze zei; ja maar lieverd.. vorige maand had je dat ook en eerder ook al. En het is altijd met volle maan.
Nu heb ik geen verstand van de maan maar zij is de zoveelste al die dit zegt. Slecht slapen komt door de volle maan.
Ik heb het gegoogled en dan wordt er als verklaring extra licht gegeven. Maar mijn kamer is enorm donker. En daar is echt geen verschil in licht.
Ik ben niet zo bijgelovig, maar wat is hier van waar? Het is blijkbaar altijd zo (fijn zo’n oplettende vriendin
)
Ik sprak einde van de dag met mijn beste vriendin, ze zei; ja maar lieverd.. vorige maand had je dat ook en eerder ook al. En het is altijd met volle maan.
Nu heb ik geen verstand van de maan maar zij is de zoveelste al die dit zegt. Slecht slapen komt door de volle maan.
Ik heb het gegoogled en dan wordt er als verklaring extra licht gegeven. Maar mijn kamer is enorm donker. En daar is echt geen verschil in licht.
Ik ben niet zo bijgelovig, maar wat is hier van waar? Het is blijkbaar altijd zo (fijn zo’n oplettende vriendin
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
dinsdag 7 oktober 2025 om 22:19
De zon schijnt op de maan.Bamoja schreef: ↑07-10-2025 21:44Eens in de zoveel tijd komt deze discussie weer voorbij hier, en het is zo hardnekkig! Bij volle maan schijnt de maan op de zon waardoor je de maan helemaal ziet. Dat is wat er aan de hand is, niet meer en niet minder. De maan trekt altijd even hard aan het zeewater waardoor er meer water richting de maan staat. Daarbinnen draait de aarde rond en daardoor ervaren wij eb en vloed. Dat is het, simpel gezegd, niets bovennatuurlijks aan.
Dan dat verhaal van die voorouders, maar eens in de maand jagen? En wat nou als het precies bewolkt is? Dan kom je mooi om van de honger. Wat een onzin zeg! Maar nog erger vind ik dat er mensen zijn die zulke leuk bedachte verhaaltjes geloven.
Maar dat doet ie altijd, alleen afhankelijk van de hoek tussen zon-aarde-maan zien wij meer of minder van het beschenen maanoppervlak.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 7 oktober 2025 om 22:20
toulouse_74 schreef: ↑07-10-2025 22:09Klopt niet helemaal, de invloed van maan en zon wisselt afhankelijk van de afstand tot de aarde en de plaats tov de aarde. Bij volle maan heb je springtij. Zie info op oa
https://www.weeronline.nl/nieuws/hoe-werkt-eb-en-vloed.
Geldt ook voor nieuwe maan trouwens, dus enig verband met slapen of geboortes (waar ik niet in geloof) zou dan vaker moeten voorkomen....
Ja, dat blijkt dus ook uit dat onderzoek, met de nieuwe maan

Such fun!1
dinsdag 7 oktober 2025 om 22:50
Dat is dan weer niet onzin. Er zijn wel degelijk dieren die met volle maan meer of minder actief zijn. Ik dacht dat de helft van de zoogdieren zijn gedrag aanpast. Dat is gewoon wetenschappelijk onderzocht. En bij sommige mensen zit dat misschien in het reptielenbrein.
woensdag 8 oktober 2025 om 05:49
Dat de maan effect heeft op de getijden, wil niet zeggen dat het ook effect heeft op je lichaamtoulouse_74 schreef: ↑07-10-2025 22:09Klopt niet helemaal, de invloed van maan en zon wisselt afhankelijk van de afstand tot de aarde en de plaats tov de aarde. Bij volle maan heb je springtij. Zie info op oa
https://www.weeronline.nl/nieuws/hoe-werkt-eb-en-vloed.
Geldt ook voor nieuwe maan trouwens, dus enig verband met slapen of geboortes (waar ik niet in geloof) zou dan vaker moeten voorkomen....
De middellandse zee is al te klein voor effect van eb en vloed
woensdag 8 oktober 2025 om 05:52
Niet eens in de maand, maar met voorliefde voor nachten met veel maanlicht
Als er iets in ons reptielenbrein zit, is het wel Veiligheid. Veilig willen zijn. En dat kan beter bij licht dan in donker.
woensdag 8 oktober 2025 om 07:36
ben er nu even wat langer ingedoken, maar kan geen onderzoeken vinden (in serieuze media) die echt aantonen dat mensen veel slechter slapen bij volle maan. Wat kleine labarotaorium onderzoeken, waarvan de onderzoekers zelf ook zeggen: Pas op!, kleinschalig!
De grootste recente (2021) studie (gepubliceerd in Science Advances) komt uit op:
In de 3 tot 5 nachten vóór volle maan sliepen mensen gemiddeld: 19 minuten korter, Gingen later naar bed, en vielen iets trager in slaap. (op het platteland als in de stad, maar het effect was duidelijker zonder kunstlicht)
Licht van de maan speelt een rol; De onderzoekers denken dat het extra maanlicht in de vroege avond (vlak voor volle maan) een subtiel effect heeft op onze biologische klok. Evolutionair zou dit logisch kunnen zijn: meer licht in de avond = langer actief blijven.
Effect is klein maar consistent. Het ging niet om uren slaapverlies, maar om gemiddeld 10–20 minuten minder en een iets latere inslaaptijd. Niet iedereen merkte het effect even sterk.
Dus:
• De nachten VOOR volle maan kan de slaap licht beïnvloeden vooral de bedtijd en slaapduur.
• Mensen zijn hier niet immuun voor, zelfs niet in steden met kunstlicht.
• Maar: dit effect is veel kleiner dan bijvoorbeeld stress, schermgebruik of cafeïne.
Absoluut niks wat maar lijkt op eb & vloed
De grootste recente (2021) studie (gepubliceerd in Science Advances) komt uit op:
In de 3 tot 5 nachten vóór volle maan sliepen mensen gemiddeld: 19 minuten korter, Gingen later naar bed, en vielen iets trager in slaap. (op het platteland als in de stad, maar het effect was duidelijker zonder kunstlicht)
Licht van de maan speelt een rol; De onderzoekers denken dat het extra maanlicht in de vroege avond (vlak voor volle maan) een subtiel effect heeft op onze biologische klok. Evolutionair zou dit logisch kunnen zijn: meer licht in de avond = langer actief blijven.
Effect is klein maar consistent. Het ging niet om uren slaapverlies, maar om gemiddeld 10–20 minuten minder en een iets latere inslaaptijd. Niet iedereen merkte het effect even sterk.
Dus:
• De nachten VOOR volle maan kan de slaap licht beïnvloeden vooral de bedtijd en slaapduur.
• Maar: dit effect is veel kleiner dan bijvoorbeeld stress, schermgebruik of cafeïne.
woensdag 8 oktober 2025 om 08:36
Klopt helemaal, ik reageerde dan ook niet op de stelling uit de OP, maar op een bericht dat de maan altijd dezelfde aantrekkingskracht heeft op de aarde.Lila-Linda schreef: ↑08-10-2025 05:49Dat de maan effect heeft op de getijden, wil niet zeggen dat het ook effect heeft op je lichaam
De middellandse zee is al te klein voor effect van eb en vloed
woensdag 8 oktober 2025 om 11:59
Lila-Linda schreef: ↑08-10-2025 07:36ben er nu even wat langer ingedoken, maar kan geen onderzoeken vinden (in serieuze media) die echt aantonen dat mensen veel slechter slapen bij volle maan. Wat kleine labarotaorium onderzoeken, waarvan de onderzoekers zelf ook zeggen: Pas op!, kleinschalig!
Dus:
Ik had eerder al gelinkt naar de podcast Science vs, een soort myth busters vanuit de wetenschappelijke hoek, waarin ze wetenschappelijke onderzoeken over een bepaald onderwerp doornemen, ook met de wetenschappers zelf (dus wat jij hebt gedaan, maar dan door een prof team - al weet ik jouw achtergrond niet, excuus vast), en de laatste afl ging precies hierover, of en welk effect een volle maan heeft op mensen. Ik plak hier wel even een stukje transcript dat over de slaap ging, waarbij WZ de host is:
Chapter 4: Does the full moon affect our sleep?
But Wendy, this doesn't put the kibosh on the whole idea that the moon can affect our behaviour like, actually, after doing all this research, I’m more a true believer.
WZ Meryl Horn. never thought I’d see the day. Meryl Horn, PhD. What did you find?
MH OK, so there’s this one super interesting study that I want to tell you about.
WZ OK
MH And then I found this super interesting study looking at that that I want to tell you about. It was done by Professor Horacio de la Iglesia at the University of Washington in Seattle.[25]
(grapje tussendoor)
MH Haha true. So, he’s done field work in Argentina, where he’s from, with a group of indigenous people, the Toba/Qom, who were living in a really remote area with no electricity.[26] And he was curious whether, living in these conditions, the moon might be affecting their sleep.
WZ: Their sleep?
Yeah
HI Essentially they they live very much in tune with the natural daylight and the natural light dark cycles
MH So there was no streetlights, no –
HI No, no street lights, no lights in the houses.
MH: So he asks them to wear devices on their wrists, sort of like a fitbit but fancier, that track their sleep. 25 people agreed to do this…. and then he plotted out this sleep data next to the lunar cycle to see if there were any patterns.
WZ: So if on a full moon, people slept more or less?
MH Yeah! And he did see on days leading up to the full moon - people were sleeping less ...
HI people were going to bed much later, up to an hour later, and sleeping by about an hour less.
MH Huh, that's a pretty big effect.
HI Yeah, that's a huge effect in sleep terms. right
MH On average it was about 45 minutes difference … [27]
WZ Hmmm
And Horacio thought that probably the brightness of the moon was doing this -- particularly for this community
HI We don't realize how bright the moon is, particularly when you are under totally natural light conditions, right? Because suddenly the sunset, it gets very dark, and if the moon happens to come up just before, you know, you're about to go to bed, it's nearly impossible to go bed, right, you see the moon there.
MH It's that bright out there.
HI Exactly. You know, you could even read under full moon light.
MH Wow.
So then Horacio decided to look at places that weren't rural, like cities. He started with a group of Toba/Qom people who were living in a more urban area - and weirdly, he found that their sleep was still affected by the moon ... so now Horacio is like, OK, let’s run the experiment AGAIN ... where he lives in the US, in Seattle in Washington State. He gets the sleep data from about 120 people there, mostly young adults ...and he still sees the same pattern! So these people, living in Seattle, were also sleeping less on these nights leading up to the full moon - by like 20–40 minutes!
WZ And now he's sure it's not just the brightness…
Well yeah because… cause this is Seattle, so it is cloudy most of the time during the winter, and Horacio's seen this pattern in the winter. And then the moonlight is also competing with other forms of light in a city. Like, apparently, the moon, even when it's full, is still something like 50 times less bright than a single streetlight. [28] [29] [30]
HI The fact is that we see very clear lunar rhythms in people living in a place where light pollution is way above the intensity of full moon nights. And we cannot explain that by moonlight.
WZ So what's going on??? Was it just because they were partying more on a full moon?
MH Yeah, you mean like going to like full moon parties?
WZ I guess so! Well, you know, sitting out in the park, watching the full moon
MH I don't think so, because when you look at the data, it's not like people were suddenly sleeping less just on the night where there was a full moon. What you actually see is this pattern where you sleep less and less, gradually, in the days leading up to the full moon, and then it peaks, and you start sleeping more and more and more, and the full Moon happens, and keep sleeping more, it goes up and down, up and down in this like wave pattern. And Horacio saw this across all his data.
HI By now I have no doubt that there's a lunar month modulation of sleep. Particularly when you see single people doing this beautiful, sinusoidal oscillation in their sleep.
MH: Would you want to see the wave pattern?[31]
WZ: Yeah. Oh yeah, there's a very nice wave pattern there. Very intriguing, huh?
MH: It's a beautiful sinusoidal pattern.
WZ: It is a beautiful sinusoidal pattern.
MH: So yeah, it really doesn't feel like you could like create that pattern of sleep, even if you tried, right? It's not like people partying more.
MH: And if the moon does affect our sleep— that kind of opens the door to it maybe affecting us in other ways too, because we know sleep can affect our mood, and mental health.
WZ Uh hu??
And in fact, there are actually studies on bipolar disorder, … specifically this thing called rapid cycling bipolar disorder. And what the researchers are seeing there is that their patients seem to be switching between mania and depression in a timing that kind of lines up with the cycles of the moon … and they think this could be related - to the sleep that maybe if you’re losing sleep around a full moon it can be triggering a manic state.[32] [33][34][35] [36] [37] [38]
WZ: What??
And so now Horacio and some other scientists are like, yeah, it does seem like the moon is doing something strange here. That it’s somehow changing our bodies and brains and affecting our sleep and it's not just about bright it is… or partying more.. or whatever… SOMETHING ELSE…
WZ: What though- how is it doing it?
MH: Well, exactly, right? That’s what we’ll look at, after the break.
Ik vind dit dus rete-interessant.
Such fun!1
woensdag 8 oktober 2025 om 12:07
Maar wat zij (in mijn ogen) verkeerd doen, is het framen op'de maan', terwijl het meer lijkt te gaan om meer lichtMarindaH schreef: ↑08-10-2025 11:59Ik had eerder al gelinkt naar de podcast Science vs, een soort myth busters vanuit de wetenschappelijke hoek, waarin ze wetenschappelijke onderzoeken over een bepaald onderwerp doornemen, ook met de wetenschappers zelf (dus wat jij hebt gedaan, maar dan door een prof team - al weet ik jouw achtergrond niet, excuus vast), en de laatste afl ging precies hierover, of en welk effect een volle maan heeft op mensen. Ik plak hier wel even een stukje transcript dat over de slaap ging, waarbij WZ de host is:
Chapter 4: Does the full moon affect our sleep?
But Wendy, this doesn't put the kibosh on the whole idea that the moon can affect our behaviour like, actually, after doing all this research, I’m more a true believer.
WZ Meryl Horn. never thought I’d see the day. Meryl Horn, PhD. What did you find?
MH OK, so there’s this one super interesting study that I want to tell you about.
WZ OK
MH And then I found this super interesting study looking at that that I want to tell you about. It was done by Professor Horacio de la Iglesia at the University of Washington in Seattle.[25]
(grapje tussendoor)
MH Haha true. So, he’s done field work in Argentina, where he’s from, with a group of indigenous people, the Toba/Qom, who were living in a really remote area with no electricity.[26] And he was curious whether, living in these conditions, the moon might be affecting their sleep.
WZ: Their sleep?
Yeah
HI Essentially they they live very much in tune with the natural daylight and the natural light dark cycles
MH So there was no streetlights, no –
HI No, no street lights, no lights in the houses.
MH: So he asks them to wear devices on their wrists, sort of like a fitbit but fancier, that track their sleep. 25 people agreed to do this…. and then he plotted out this sleep data next to the lunar cycle to see if there were any patterns.
WZ: So if on a full moon, people slept more or less?
MH Yeah! And he did see on days leading up to the full moon - people were sleeping less ...
HI people were going to bed much later, up to an hour later, and sleeping by about an hour less.
MH Huh, that's a pretty big effect.
HI Yeah, that's a huge effect in sleep terms. right
MH On average it was about 45 minutes difference … [27]
WZ Hmmm
And Horacio thought that probably the brightness of the moon was doing this -- particularly for this community
HI We don't realize how bright the moon is, particularly when you are under totally natural light conditions, right? Because suddenly the sunset, it gets very dark, and if the moon happens to come up just before, you know, you're about to go to bed, it's nearly impossible to go bed, right, you see the moon there.
MH It's that bright out there.
HI Exactly. You know, you could even read under full moon light.
MH Wow.
So then Horacio decided to look at places that weren't rural, like cities. He started with a group of Toba/Qom people who were living in a more urban area - and weirdly, he found that their sleep was still affected by the moon ... so now Horacio is like, OK, let’s run the experiment AGAIN ... where he lives in the US, in Seattle in Washington State. He gets the sleep data from about 120 people there, mostly young adults ...and he still sees the same pattern! So these people, living in Seattle, were also sleeping less on these nights leading up to the full moon - by like 20–40 minutes!
WZ And now he's sure it's not just the brightness…
Well yeah because… cause this is Seattle, so it is cloudy most of the time during the winter, and Horacio's seen this pattern in the winter. And then the moonlight is also competing with other forms of light in a city. Like, apparently, the moon, even when it's full, is still something like 50 times less bright than a single streetlight. [28] [29] [30]
HI The fact is that we see very clear lunar rhythms in people living in a place where light pollution is way above the intensity of full moon nights. And we cannot explain that by moonlight.
WZ So what's going on??? Was it just because they were partying more on a full moon?
MH Yeah, you mean like going to like full moon parties?
WZ I guess so! Well, you know, sitting out in the park, watching the full moon
MH I don't think so, because when you look at the data, it's not like people were suddenly sleeping less just on the night where there was a full moon. What you actually see is this pattern where you sleep less and less, gradually, in the days leading up to the full moon, and then it peaks, and you start sleeping more and more and more, and the full Moon happens, and keep sleeping more, it goes up and down, up and down in this like wave pattern. And Horacio saw this across all his data.
HI By now I have no doubt that there's a lunar month modulation of sleep. Particularly when you see single people doing this beautiful, sinusoidal oscillation in their sleep.
MH: Would you want to see the wave pattern?[31]
WZ: Yeah. Oh yeah, there's a very nice wave pattern there. Very intriguing, huh?
MH: It's a beautiful sinusoidal pattern.
WZ: It is a beautiful sinusoidal pattern.
MH: So yeah, it really doesn't feel like you could like create that pattern of sleep, even if you tried, right? It's not like people partying more.
MH: And if the moon does affect our sleep— that kind of opens the door to it maybe affecting us in other ways too, because we know sleep can affect our mood, and mental health.
WZ Uh hu??
And in fact, there are actually studies on bipolar disorder, … specifically this thing called rapid cycling bipolar disorder. And what the researchers are seeing there is that their patients seem to be switching between mania and depression in a timing that kind of lines up with the cycles of the moon … and they think this could be related - to the sleep that maybe if you’re losing sleep around a full moon it can be triggering a manic state.[32] [33][34][35] [36] [37] [38]
WZ: What??
And so now Horacio and some other scientists are like, yeah, it does seem like the moon is doing something strange here. That it’s somehow changing our bodies and brains and affecting our sleep and it's not just about bright it is… or partying more.. or whatever… SOMETHING ELSE…
WZ: What though- how is it doing it?
MH: Well, exactly, right? That’s what we’ll look at, after the break.
Ik vind dit dus rete-interessant.
En door te framen op 'de maan' krijg je wappies, horsocoop-lezers en gedoe over eb&vloed
terwijl als je zegt: Heeft licht effect op slaap?
Er weinig mensen zullen ontkennen
woensdag 8 oktober 2025 om 12:27
Maar goed, hier gebeurt precies wat me tegenstaat aan dit soort topics. Er wordt met wetenschap geschermd, maar echte wetenschap staat juist open voor zaken. Vanuit vooringenomenheid ontstaat geen onderzoek, je moet op zijn minst nieuwsgierig genoeg zijn om te willen uitzoeken hoe iets zit, waar verbanden liggen of juist niet. Zonder nieuwsgierigheid geen onderzoek, zonder onderzoek geen bewijs.
Te veel 'ik denk het niet, dus is het niet zo'. Ik kan daar echt helemaal niets mee, helemaal niet als mensen dan ook nog claimen zo ontzettend van wetenschap te houden. Deze Msc houdt het weer even voor gezien!
Te veel 'ik denk het niet, dus is het niet zo'. Ik kan daar echt helemaal niets mee, helemaal niet als mensen dan ook nog claimen zo ontzettend van wetenschap te houden. Deze Msc houdt het weer even voor gezien!
Such fun!1
woensdag 8 oktober 2025 om 12:34
woensdag 8 oktober 2025 om 12:37
Ze verwijzen naar dit onderzoek: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7840136/
en dat gaat ook echt om het Licht, niet om de Maan
Als je de conclusies leest:
Vroeger (voor kunstlicht) was maanlicht de enige natuurlijke lichtbron die ’s avonds sterk genoeg was om activiteit te stimuleren.
De studie toont aan dat mensen hun slaapritme nog steeds (onbewust) synchroniseren met de maancyclus. Specifiek: in de dagen vóór de volle maan, wanneer de maan helder schijnt in de vroege avond, wordt de slaap uitgesteld en verkort.
Zelfs in steden met veel kunstlicht is dit effect nog steeds meetbaar.
Interpretatie: kunstlicht bootst waarschijnlijk hetzelfde effect na dat maanlicht vroeger had — het verlengt onze actieve tijd in de avond en verschuift slaap naar later.
Eigenlijk wel vergelijkbaar met de grotere slaapbehoefte van mensen in de winter
Vroeger (voor kunstlicht) was maanlicht de enige natuurlijke lichtbron die ’s avonds sterk genoeg was om activiteit te stimuleren.
De studie toont aan dat mensen hun slaapritme nog steeds (onbewust) synchroniseren met de maancyclus. Specifiek: in de dagen vóór de volle maan, wanneer de maan helder schijnt in de vroege avond, wordt de slaap uitgesteld en verkort.
Interpretatie: kunstlicht bootst waarschijnlijk hetzelfde effect na dat maanlicht vroeger had — het verlengt onze actieve tijd in de avond en verschuift slaap naar later.
Eigenlijk wel vergelijkbaar met de grotere slaapbehoefte van mensen in de winter
woensdag 8 oktober 2025 om 13:59
Zo definitief wordt het helemaal niet gesteld. Maar ik begrijp dat je de resultaten zo wilt weergeven vanwege de wappies?Lila-Linda schreef: ↑08-10-2025 12:37Ze verwijzen naar dit onderzoek: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7840136/
Although our results point to moonlight availability during the early night as a likely determinant of later sleep onset and shorter sleep duration, the presence of similar lunar rhythms in sleep parameters in Seattle college students who may not be aware of the availability of moonlight, together with the presence of semilunar (~15-day long) components on the sleep parameters of the Toba/Qom communities, suggests that other physical phenomena associated with the moon cycle could influence sleep
woensdag 8 oktober 2025 om 14:02
Een onderzoek naar de invloed van de maan op slaap is framen op de maan? Het moet niet gekker worden.Lila-Linda schreef: ↑08-10-2025 12:07Maar wat zij (in mijn ogen) verkeerd doen, is het framen op'de maan', terwijl het meer lijkt te gaan om meer licht
En door te framen op 'de maan' krijg je wappies, horsocoop-lezers en gedoe over eb&vloed
terwijl als je zegt: Heeft licht effect op slaap?
Er weinig mensen zullen ontkennen
woensdag 8 oktober 2025 om 14:31
Ik zie het omgekeerde: mensen die al vaker duidelijk hebben laten merken dat wetenschap niet hun kernkwaliteit is, die altijd maar weer afgeven op mensen die wel vanuit de wetenschap redeneren.MarindaH schreef: ↑08-10-2025 12:27Maar goed, hier gebeurt precies wat me tegenstaat aan dit soort topics. Er wordt met wetenschap geschermd, maar echte wetenschap staat juist open voor zaken. Vanuit vooringenomenheid ontstaat geen onderzoek, je moet op zijn minst nieuwsgierig genoeg zijn om te willen uitzoeken hoe iets zit, waar verbanden liggen of juist niet. Zonder nieuwsgierigheid geen onderzoek, zonder onderzoek geen bewijs.
Overigens zie ik in dit topic juist heel veel verschillende invalshoeken, waarbij de bottom line toch wel is dat de wetenschap er iig nog niet uit is.
David Dunning
David Dunning
woensdag 8 oktober 2025 om 15:34
Om precies te zijn hier de titel (pas op, framing!) Moonstruck sleep: Synchronization of human sleep with the moon cycle under field conditionsLila-Linda schreef: ↑08-10-2025 14:39euh ja, het gaat namelijk niet om de maan, die ronddraaiende steen
Maar om de hoeveelheid licht
Je verwart het onderwerp van het onderzoek met een van de mogelijke conclusies/resultaten.
woensdag 8 oktober 2025 om 15:40
nee hoor, ik denk dat ik (als 1 van de enige hier?) het artikel gelezen heb. En ook de eigen kanttekeningen van de onderzoekers
De titel is ook niet hetzelfde als conclusies he? Dat is slechts het onderwerp van het artikel (in 1 zin)
woensdag 8 oktober 2025 om 15:52
Ik vrees dat je slecht leest.Lila-Linda schreef: ↑08-10-2025 15:40nee hoor, ik denk dat ik (als 1 van de enige hier?) het artikel gelezen heb. En ook de eigen kanttekeningen van de onderzoekers
De titel is ook niet hetzelfde als conclusies he? Dat is slechts het onderwerp van het artikel (in 1 zin)
Het onderwerp is de invoed van maan op slaap, een van de conclusies is (invloed van) licht op slaap. Het onderwerp is dus niet (de invloed van) licht op slaap.
woensdag 8 oktober 2025 om 18:55
Maar oké, laten we dan stellen dat het onderzoek in de podcast de basis is en dat we dus hebben vastgesteld dat mensen door invloed van de volle maan later gaan slapen en minder snel in slaap vallen en dat er dus duidelijk is dat er tussen de 30 en 45 minuten minder slaap is. Oké..
Ik heb het over oprecht slecht slapen.. wakker worden om 03.00 uur en om 06.00 uur pas weer in slaap vallen.
Dat is toch wel van andere orde dan genoemd in dat onderzoek.
Dus kunnen we dan ook vast stellen dat dat niet door de volle maan komt?
Ik heb het over oprecht slecht slapen.. wakker worden om 03.00 uur en om 06.00 uur pas weer in slaap vallen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
woensdag 8 oktober 2025 om 19:00
Dat komt door de overgang.biol schreef: ↑08-10-2025 18:55Maar oké, laten we dan stellen dat het onderzoek in de podcast de basis is en dat we dus hebben vastgesteld dat mensen door invloed van de volle maan later gaan slapen en minder snel in slaap vallen en dat er dus duidelijk is dat er tussen de 30 en 45 minuten minder slaap is. Oké..
David Dunning
David Dunning

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in