Geld & Recht alle pijlers

Wie heeft de meeste rechten in de schoolvakanties?

17-08-2025 14:17 985 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Altijd een leuke discussie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Moiren schreef:
08-10-2025 22:40
Geef het personeel 10 weken vakantie. Dat wil iedereen wel en dus zijn de problemen zo opgelost. Net als in het onderwijs.

Oh nee….
Ja want in het onderwijs is inderdaad ook geen personeelstekort en wil iedereen in werken.
-April- schreef:
08-10-2025 14:40
Het is niet zo dat je als leraar nergens over mag klagen. Natuurlijk wel. Zoveel dingen mis in het onderwijs.
Maar dat staat los van het feit dat het linksom of rechtsom gewoon chill is dat je 10-12 weken per jaar vrij bent. Is echt veel luxer dan bijna alle andere mensen in andere branches.

En wie maalt om die dure vakantieperiode. Je bent heerlijk tegelijk vrij met de kinderen, wat wil een mens nog meer
Dat ligt eraan of je zelf kinderen hebt (en die ook nog klein zijn).
de wereld wacht om ontdekt te worden
-April- schreef:
08-10-2025 16:48
Hoe moeilijk is het om te snappen dat dat ook buiten het onderwijs geregeld voorkomt? (Maar dan zonder compensatie tijdens de schoolvakanties van je kinderen)

En wat verder gezegd wordt: als je niet boven je jaaruren uitkomt (door die extra vrije dagen), wat is dan nog het probleem?
Dat beredeneert je fout.
Buiten het onderwijs is het b.v. overwerk.
Er is geen kantoor of fabriek die jou elke week structureel 3 uur meer inroosterd dan je b.v. 32 uurs contract, zodat je 6 weken zomervakantie hebt.
Verbena schreef:
08-10-2025 18:33
En als je geen kinderen van jezelf (meer) hebt, hoe fijn is het dan om gelijk met kinderen vrij te zijn?
En telkens op vakantie tussen het gejengel in te zitten.
Ik boek al extra adults only. Maar zo gauw je het hotel verlaat begint het weer.
Bovendien is AO ook duur.
Moiren schreef:
08-10-2025 22:40
Geef het personeel 10 weken vakantie. Dat wil iedereen wel en dus zijn de problemen zo opgelost. Net als in het onderwijs.

Oh nee….
Whahahahahaaaaaaa
Zou mooi zijn. Wie vangt die vakanties op?
Je mag al blij zijn als je er 3 krijgt (min 1 weekend). Maar steeds vaker zijn het er maar twee (met 2 weekenden).
Het zal je moedertje maar zijn, die ze laten liggen omdat er niemand is. Hele dag in bed. Niks wassen. Gewoon beddag.
Eten? Pap op bed. Klaar.
Zondagsdiensten? Het is triest, maar dat is tegenwoordig elke week wel 1 of twee keer het geval.
Of dan houden we een "gezellige pyjamadag"..... 3x per week.

In mijn branche (gehandicapten), moet familie straks mee gaan helpen. Doen ze dat niet? Dan moeten ze iemand inhuren die dat voor jou komt doen.
Dus heb je een gehandicapte broer of zus, dan weet je wat je te wachten staat.
Zal in de ouderenzorg ook nog wel komen.

Het is een cirkel.
En die moet doorbroken worden.
Meer loon? Die werkgever bepaalt dat niet, dat doet de overheid (gemeenten betalen die zorgwerkgever).
De werkgever kan jou wel misschien 2 tot 5 euro extra geven, maar dan? Trekt dat de busladingen medewerkers? Nee joh, met niks doen krijg je ook geld, dus waarom zou je gaan stront vegen, diensten draaien, weinig loon en weinig vakantie en je rug de klote op helpen?

Werken moet lonen. En dan bedoel ik werken, niks vloggen of influencen.
MrsM schreef:
08-10-2025 21:04
Het is het hele stelsel wat aan alle kanten kraakt en piept.

De zorg door de vergrijzing, en dat gaat alleen maar erger worden de komende jaren. Teveel zorgvragers, veel te weinig personeel, te weinig geld vanuit de overheid want de AOW premies moeten ook betaald worden, en er zijn per saldo te weinig werkenden op het aantal sociale premies dus moet het uit belastingen komen, maar met belastingen worden weer andere nodige zaken betaald, dus dan maar de belastingen verhogen, wat fiscale regelingen afschaffen, ondertussen als politiek pleiten voor een 32 urige werkweek voor die mantelzorgers want de zorg wordt overvraagd, gevolg nog meer tekorten want veel mensen werken minder uren.

Een huishouden op 1 salaris voeren is niet te betalen, dus moeten beide ouders werken, gevolg meer vraag in kinderopvang, maar ook hier is weer te weinig personeel, dus het aanbod wordt te duur. Dat is niet te betalen dus wordt de KOT opgehoogd, maar ja die wordt betaald vanuit de Staat, en daar is al een begrotingstekort, dus welk budget kan dan nog aangesproken worden om te bezuinigen?

En ondertussen gaat het hier in de discussie al zover dat er zelfs gesproken wordt over het dan maar laten liggen van een patient, want ik moet mijn grenzen bewaken, zo geven we een signaal af aan de werkgever. Die werkgever moet met een bepaald budget de hele tent draaiende houden, en kampt daarnaast met te weinig potentieel personeel terwijl ondertussen de vraag naar zorg toeneemt. En het huidige personeelsbestand uitvalt door een burnout, en dan is de cirkel weer rond.

Ik weet echt niet hoe we het probleem in de zorg de komende jaren op moeten gaan vangen, want met de zorg en de tekorten daar, lopen alle andere sectoren ook vast. Het hangt allemaal aan elkaar.
Nou dit dus!
Misschien met een blanco blaadje beginnen en alles helemaal opnieuw invullen?
thanx schreef:
09-10-2025 08:37
Whahahahahaaaaaaa
Zou mooi zijn. Wie vangt die vakanties op?
Je mag al blij zijn als je er 3 krijgt (min 1 weekend). Maar steeds vaker zijn het er maar twee (met 2 weekenden).
Het zal je moedertje maar zijn, die ze laten liggen omdat er niemand is. Hele dag in bed. Niks wassen. Gewoon beddag.
Eten? Pap op bed. Klaar.
Zondagsdiensten? Het is triest, maar dat is tegenwoordig elke week wel 1 of twee keer het geval.
Of dan houden we een "gezellige pyjamadag"..... 3x per week.

In mijn branche (gehandicapten), moet familie straks mee gaan helpen. Doen ze dat niet? Dan moeten ze iemand inhuren die dat voor jou komt doen.
Dus heb je een gehandicapte broer of zus, dan weet je wat je te wachten staat.
Zal in de ouderenzorg ook nog wel komen.

Het is een cirkel.
En die moet doorbroken worden.
Meer loon? Die werkgever bepaalt dat niet, dat doet de overheid (gemeenten betalen die zorgwerkgever).
De werkgever kan jou wel misschien 2 tot 5 euro extra geven, maar dan? Trekt dat de busladingen medewerkers? Nee joh, met niks doen krijg je ook geld, dus waarom zou je gaan stront vegen, diensten draaien, weinig loon en weinig vakantie en je rug de klote op helpen?

Werken moet lonen. En dan bedoel ik werken, niks vloggen of influencen.
Ik werk ook in de zorg en vind het eigenlijk heel normaal dat er een beroep op familie gedaan wordt (zou ik ook voor mijn eigen ouders doen). Ik vind dat daar in Nederland echt een omkeer in standpunt moet komen op dat vlak.

En verder loont het werk ook te weinig
-April- schreef:
09-10-2025 13:41
Ik werk ook in de zorg en vind het eigenlijk heel normaal dat er een beroep op familie gedaan wordt (zou ik ook voor mijn eigen ouders doen). Ik vind dat daar in Nederland echt een omkeer in standpunt moet komen op dat vlak.

Maar die familie moet ook gewoon werken he? Dus je doet beroep op die familie, die neemt extra zorgverlof of gaat minder werken, door zorgverlof ontstaan er elders weer gaten in roosters, door minder werken minder geld in de staatskas om zorg/onderwijs van te betalen. Dus nog meer bezuinigingen, nog meer druk op de familie, nog meer tekorten overal.

Ik denk ook dat het hele stelsel van de grond af aan opnieuw opgebouwd zou moeten worden. Helemaal terug naar de tekentafel. Want de wereld is ook niet meer zoals die was in de jaren '50.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
-April- schreef:
09-10-2025 13:41

Nou, ik niet. Ik heb een drukke baan, tot voor kort meer dan fulltime. Gezin met vrij jonge kinderen, man vaak in het buitenland, voor lange periodes (maanden). Ik kan best naar mijn ouder en dat doe ik ook, maar niet voor structurele zorgtaken. Er is verder geen familie om die taken mee te delen. Benieuwd hoe je dat voor je ziet. Ik ga mee naar afspraken in ziekenhuis (bij tijd en wijle heel veel achter elkaar), doe boodschappen, maar meer is niet haalbaar.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
thanx schreef:
09-10-2025 08:24
Dat beredeneert je fout.
Er is geen kantoor of fabriek die jou elke week structureel 3 uur meer inroosterd dan je b.v. 32 uurs contract, zodat je 6 weken zomervakantie hebt.
In het onderwijs heb je een jaarurennnorm. Je moet je uren over het jaar maken. De vakanties staan vast. Omdat er in de vakanties niet gewerkt wordt, werk je de overige weken meer. Je krijgt in de vakanties wel het salaris zoals je dat ook in de andere maanden krijgt. Dergelijke constructies kan je ook in de VVT of GHZ afspreken in je jaargesprek over je arbeidspatroon. Je werk in de winter meer zodat je in de zomer vaker vrij bent. Gemiddeld werk je op jaarbasis echter wel x aantal uur per week. Dat heeft niks met overwerken te maken. Je hebt in het onderwijs dus idd niet meer vakantiedagen, maar je heb wel meer vakantie doordat je op overige weken die uren al werkte. Daar is niks zieligs aan, maar komt doordat de vakanties vast staan. In een fabriek heb je volcontinu. Dan werk je 32 uur met een 40 uur contract. Is weer een heel andere situatie. Bij de overheid komt het voor dat je 40 uur mag werken om extra tijd te sparen. Dat is geen overwerk maar tijd voor tijd.
Lebow schreef:
09-10-2025 13:50
Nou, ik niet. Ik heb een drukke baan, tot voor kort meer dan fulltime. Gezin met vrij jonge kinderen, man vaak in het buitenland, voor lange periodes (maanden). Ik kan best naar mijn ouder en dat doe ik ook, maar niet voor structurele zorgtaken. Er is verder geen familie om die taken mee te delen. Benieuwd hoe je dat voor je ziet. Ik ga mee naar afspraken in ziekenhuis (bij tijd en wijle heel veel achter elkaar), doe boodschappen, maar meer is niet haalbaar.
Nja ik kom uit een andere cultuur qua afkomst waar het heel gebruikelijk is om deze zorgtaken binnen de familie wel te doen. En daar komt mijn persoonlijke mening ook vandaan. Binnen onze familie gaat t ook zo. Maar ik zei al: ik weet dat de publieke opinie in Nederland hierover heel anders is. Dus tja daar doe je dan niks aan, ik heb dus geen suggesties
MrsM schreef:
09-10-2025 13:46
Maar die familie moet ook gewoon werken he? Dus je doet beroep op die familie, die neemt extra zorgverlof of gaat minder werken, door zorgverlof ontstaan er elders weer gaten in roosters, door minder werken minder geld in de staatskas om zorg/onderwijs van te betalen. Dus nog meer bezuinigingen, nog meer druk op de familie, nog meer tekorten overal.

Ik denk ook dat het hele stelsel van de grond af aan opnieuw opgebouwd zou moeten worden. Helemaal terug naar de tekentafel. Want de wereld is ook niet meer zoals die was in de jaren '50.
Jup. Maar linksom of rechtsom is dit wel waar men in Nederland mee geconfronteerd gaat worden. Of dat nou haalbaar is of niet. En dus eens met je alinea dat het hele systeem opnieuw ingericht moet worden
-April- schreef:
09-10-2025 18:33
Nja ik kom uit een andere cultuur qua afkomst waar het heel gebruikelijk is om deze zorgtaken binnen de familie wel te doen. En daar komt mijn persoonlijke mening ook vandaan. Binnen onze familie gaat t ook zo. Maar ik zei al: ik weet dat de publieke opinie in Nederland hierover heel anders is. Dus tja daar doe je dan niks aan, ik heb dus geen suggesties
Er zal over of 5 a 10 wel weer een discussie komen over de pil van drion. Veel ouderen willen geen 90 of ouder worden als sprake is van alzheimer of dementie.

Het is helaas niet haalbaar in Nederland om fulltime voor ouderen zorgen door de kinderen. De gezinnen zijn te klein en niet iedereen woont bij zijn ouders om de hoek.
-April- schreef:
09-10-2025 18:33
Maar hoe dan? Als je alleen bent zonder partner en zonder verdere familie? En een fulltime baan? Dan trek je ‘s ochtends om 6 uur de kinderen uit bed, verzorg je die, daarna naar ouder (die ook helemaal niet zo vroeg op wil staan, maar goed) en dan weer naar huis om de kinderen naar school te brengen en zelf nog op tijd om 9:00 op je werk te zijn. En dan ‘s avonds om 18:00 richting huis, eerst langs je ouder en dan rond 20:00 thuis en daar de volgende ronde in.
Denk dat je me met een maand kunt opvegen.
Wielrenster87 schreef:
09-10-2025 19:29
Er zal over of 5 a 10 wel weer een discussie komen over de pil van drion. Veel ouderen willen geen 90 of ouder worden als sprake is van alzheimer of dementie.

Het is helaas niet haalbaar in Nederland om fulltime voor ouderen zorgen door de kinderen. De gezinnen zijn te klein en niet iedereen woont bij zijn ouders om de hoek.
En mensen worden steeds ouder dus je moet ook langer voor ze zorgen, terwijl ziektes als alzheimer mensonterend zijn. Niemand wil zo eindigen, het is dan echt wachten op de dood.
framboosje123 schreef:
09-10-2025 21:30
En mensen worden steeds ouder dus je moet ook langer voor ze zorgen, terwijl ziektes als alzheimer mensonterend zijn. Niemand wil zo eindigen, het is dan echt wachten op de dood.
Nope, ik neem mijn tante als voorbeeld later :). Die heeft ballen en wacht niet, helaas nog maar een paar weken en dat is echt verdrietig, maar haar wordt een enorme lijdensweg bespaard.
Lebow schreef:
09-10-2025 19:55
Maar hoe dan? Als je alleen bent zonder partner en zonder verdere familie? En een fulltime baan? Dan trek je ‘s ochtends om 6 uur de kinderen uit bed, verzorg je die, daarna naar ouder (die ook helemaal niet zo vroeg op wil staan, maar goed) en dan weer naar huis om de kinderen naar school te brengen en zelf nog op tijd om 9:00 op je werk te zijn. En dan ‘s avonds om 18:00 richting huis, eerst langs je ouder en dan rond 20:00 thuis en daar de volgende ronde in.
Denk dat je me met een maand kunt opvegen.
Dat is inderdaad onmogelijk ineens te realiseren als je er niet van jongs af aan rekening mee houdt, ook met eigen levensstappen (zoals bijv een levensloop bestendig huis kopen waar evt een ouder bij kan komen wonen, wat wij hebben gedaan toen we gingen samenwonen).

Zo gaat dat gewoon niet in dit land.
thanx schreef:
09-10-2025 08:24
Dat beredeneert je fout.
dat je iets niet weet maakt het niet onwaar. legio mensen hebben op contract 36 of 38 uur en werken 40 om, jawel, vakantie te sparen.
En doooooor!
Ok. Ik wist dus niet dat de jaarurennorm in b.v. 40 weken doen ook buiten het onderwijs stelselmatig wordt toegepast.
Maar goed, heb ik weer wat geleerd.
Of je nou wel of niet kunt of wilt helpen in de zorg om b.v. je demente moeder, je man die revalideerd van een hersenbloeding, je oud-tante die geen kinderen heeft, je zwaar gehandicapte kind....
Iemand moet het natuurlijk doen.
Alleen gaat dat "recht hebben op", straks sterk veranderen.
Wil je nog een menswaardig leven voor die mensen, zul je móeten bijspringen.
En ja, ik zie ook dat, dat niet gaat lukken, maar zoals het stelsel nu is, kan dat niet anders.
-April- schreef:
10-10-2025 01:18
Dat is inderdaad onmogelijk ineens te realiseren als je er niet van jongs af aan rekening mee houdt, ook met eigen levensstappen (zoals bijv een levensloop bestendig huis kopen waar evt een ouder bij kan komen wonen, wat wij hebben gedaan toen we gingen samenwonen).

Zo gaat dat gewoon niet in dit land.
Tsja het is ook wel heel makkelijk met jouw beroep he? Niet iedereen heeft die financiële mogelijkheden.

Toen ik 18 was dacht ik niet ik blijf in mijn dorp wonen want ik moet later voor mijn ouders zorgen. Nu zijn die gelukkig bemiddeld genoeg om particuliere zorg in te kopen.
thanx schreef:
10-10-2025 08:08
Of je nou wel of niet kunt of wilt helpen in de zorg om b.v. je demente moeder, je man die revalideerd van een hersenbloeding, je oud-tante die geen kinderen heeft, je zwaar gehandicapte kind....
En ja, ik zie ook dat, dat niet gaat lukken, maar zoals het stelsel nu is, kan dat niet anders.
Eerlijk gezegd hoop dat mijn man die hersenbloeding niet overleefd en dat mijn moeder op tijd aan geeft dat ze euthesie wil als ze dement is. Teveel voorbeelden gezien dat we mensen in leven houden terwijl de kwaliteit van leven er niet meer is.
thanx schreef:
Daar hebben mensen dan jarenlang keurig hun zorgpremies voor betaald: om uiteindelijk zelf geen zorg te ontvangen als ze het uiteindelijk zelf nodig hebben :-(
thanx schreef:

En hoe geldt dat dan voor de mensen die geen kinderen hebben? En later dus zorg nodig hebben?
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
10-10-2025 09:09
En hoe geldt dat dan voor de mensen die geen kinderen hebben? En later dus zorg nodig hebben?
Dat is misschien toch ook iets wat je had moeten plannen toen je jong was, net als het levensloopbestendige huis?
Sorry April, het is een mooie insteek, maar niet alles is zo maakbaar in het leven. Ik ken jouw financiële middelen niet, en dat zou er ook niet toe moeten doen, iedereen moet verzorging kunnen krijgen. In een maatschappij zoals in Nederland kan dat niet automatisch op het bord van de kinderen worden gelegd.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven