Gezondheid alle pijlers

Mounjaro, Saxenda, Ozempic, Wegovy - GLP1 DEEL 2

15-09-2025 11:40 356 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het andere deel is al meer dan 100 bladzijdes vol, dus het leek mij een goed idee een nieuw deel te openen.

Hier praten we over alles wat te maken heeft met het gebruik van GLP 1 medicatie.

GLP-1 (Glucagon-Like Peptide-1) is een natuurlijk hormoon dat in de darmen wordt geproduceerd na het eten, dat helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren, de eetlust vermindert en de maaglediging vertraagt. Medicijnen genaamd GLP-1 receptor agonisten bootsen dit hormoon na en worden voorgeschreven voor de behandeling van diabetes type 2 en obesitas door de bloedsuiker te verlagen, het hongergevoel te verminderen en gewichtsverlies te bevorderen. Deze medicijnen worden vaak toegediend via injecties en kunnen ook gunstige effecten hebben op het hart en de nieren.

WELKOM.
felidaez wijzigde dit bericht op 18-09-2025 20:33
0.00% gewijzigd
Ik prik al meer dan een jaar, ook een tijd op 3 gezeten, wegens omstandigheden 2x gestopt een paar weken en toen weer begonnen. Dat werkte, dus misschien een idee om 3 te spuiten en als dat niet meer werkt 3 weken te stoppen.
Jeusnbdhdudh schreef:
13-10-2025 23:46
Ik prik al meer dan een jaar, ook een tijd op 3 gezeten, wegens omstandigheden 2x gestopt een paar weken en toen weer begonnen. Dat werkte, dus misschien een idee om 3 te spuiten en als dat niet meer werkt 3 weken te stoppen.

Ben je toen cold turkey in een keer gestopt? Hoe ging dat toen qua eten/trek?

Ben nog niet zo ver (op 2,1) maar toch...
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Fibonaci schreef:
13-10-2025 19:15
Ik microdoseer en daardoor voel ik hem wel meer dan met de volledige dosis. Maar ik kan eenvoudig denken dat ik die gevulde koek niet nodig heb en dan is dat prima. Dat is zo’n opluchting. Sinds ik begonnen ben met prikken heb ik niet meer ongecontroleerd gegeten. Niet gesnoept en niet gewoon eten. Ik neem soms een dropje voor de smaak. Dat vind ik dan ook wel echt heerlijk. Maar chocolade heb ik niet meer gepakt. Ik gun jou ook die rust!

Dit zijn bemoedigende berichten, fijn!
Lijkt mij heel apart om gewoon voor de smaak iets te eten en dan tevreden te zijn. Zo werkt het voor veel anderen, maar ik ken dat niet haha.

Dat microdoseren is voor mij nieuw. Is dat iom de dokter, en hoe komt het dat je meer voelt hierdoor?
Onderkoffer schreef:
13-10-2025 21:08

Wat prik je en hoeveel? Alleen voor de foodnoise of ook vanwege andere redenen. Ik microdoseer ook vanwege stemming en adhd-symptomen. En mijn man vanwege psoriasis en gewrichtsklachten.
Wat merk je aan het microdoseren? En hoeveel spuit je dan?
80isprachtig schreef:
14-10-2025 08:51
Dit zijn bemoedigende berichten, fijn!
Lijkt mij heel apart om gewoon voor de smaak iets te eten en dan tevreden te zijn. Zo werkt het voor veel anderen, maar ik ken dat niet haha.

Dat microdoseren is voor mij nieuw. Is dat iom de dokter, en hoe komt het dat je meer voelt hierdoor?
Wat ik merk is dat de medicatie de zin/nood/behoefte om te eten dempt. Veel medicatie dempt (bij mij) heel veel, minder medicatie dempt minder. Ik zoek daar dus de balans in op waardoor ik niet meer snoep of grote porties eet, maar wel honger heb. Ik zou graag op termijn wat normaler met eten om willen gaan en ik vond een strijd om überhaupt iets te eten geen goede leerschool daarvoor. Ik zag elke dag op tegen de lunch met collega’s waarbij ik niet een kom soep en 1 boterham kon eten. Dat was echt tegen heug en meug. Ook avondeten met de kinderen was niet te doen. 1/4 van m’n vlees. 1/2e aardappel en wat groente en dan niet genieten maar echt eten omdat je weet dat er iets in moet. Zo at ik dan veel en veel te weinig op een dag en dat vind ik niet gezond.

Nu heb ik dus wel honger. Niet de hele dag, maar wel weer een groter deel van de dag. Zeker richting een maaltijd. Ik heb ook echt zin in bepaald eten en eet met smaak. Wel zorgt de medicatie ervoor dat ik goede keuzes kan maken. Kleinere porties, geen gesnaai en verstandige keuzes. Dat vind ik ideaal. Zo waren we dit weekend bij vrienden en die hadden pizza. Lekker! Ik heb 3 stukken gegeten en en toen was het klaar. Voor we gingen had ik niet geluncht. Wel een stuk appeltaart gegeten bij binnenkomst, 3 pakjes stokbrood met brie van de borrelplank en dus 3 stukken pizza. Manlief heeft zeker 3x dat aan calorieën op en dat zou ik eerder ook gedaan hebben.

Microdosen heb ik niet met de huisarts overlegd. Die heeft overigens ook niets uitgelegd en niets meer gevraagd. Ik mocht zelf kiezen welk medicijn ik wilde gebruiken en toen heeft hij het voorgeschreven. Verder heb ik niets meer van hem gehoord.
Hoe ervaren andere mensen dat eigenlijk? Heb je honger? Heb je nog zin in eten? Hoe snel heb je genoeg? Moet je je er echt toe zetten om genoeg kcal per dag te eten of gaat dat wel?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven