Geld & Recht alle pijlers

Extra pensioen potje opbouwen

14-10-2025 17:50 23 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik dacht naast het werkgevers pensioen ook zelf een potje te maken voor later.

Wat ik vreemd vind is dat ik een maximale bedrag per jaar in mag leggen. dat gekoppeld is aan mijn salaris/ huidige pensioen inleg.
De zogeheten jaarruimte en reserveringsruimte.

Als je veel verdiend mag je veel inleggen en als je minder verdiend minder. Kan iemand mij uitleggen waarom dit is. ( ik begrijp dat t pensioen is om te kunnen blijven leven zoals je nu leeft) maar wellicht wil ik dan juist wat meer te besteden hebben ivm extra zorgkosten, hulpmiddelen etc?

Ik vind dat degene met een hoger salaris dan in ( dmv belasting) bevoordeeld wordt.

Kan een van jullie een goede verklaring geven waarom dit zo is? Of is dit bedacht door iemand met een goed salaris? :idee:
Geen antwoord op jouw vraag. Wel een goede vraag trouwens.
Ik heb er ook naar gekeken maar vindt er nog wel wat haken en ogen aanzitten.

Als je eerder met pensioen wil bv 63 ipv 67 moet de uitbetaling na je 67e nog minstens 20 jaar doorgaan. Dus van 63 naar 67 is 4 jaar + 20 jaar is 24 jaar. Dan ben ik ondertussen 87.

En als je het wel pas met 67 wil laten uitbetalen, dan komt het met 67 op een speciale rekening die ook 5 jaar over het uitbetalen doet. Dit las ik bij Brand New day.
Oh je mag best méér inleggen, geen enkel probleem. Je mag zoveel sparen als je wilt.

Maar pensioen kent drie uitzonderingsregels: Je spaart van je bruto salaris, het telt niet als vermogen, en je kunt er niet aankomen.

Dus als jij echt volgens de regels pensioen spaart, mag je tegen de belastingdienst zeggen "ik heb eigenlijk niet 4000 maar 3000 euro verdiend - die 1000 euro die ik voor pensioen opzij heb gezet telt niet mee".

Dus je kunt prima geld op een spaarrekening zetten, als je er belasting over hebt betaald en als het meetelt als vermogen.

Pensioensparen betekent dat je belastingvoordelen krijgt. Eigenlijk maak je een deal met de belastingdienst: We doen allebei alsof ik dit geld niet in 2025 maar in 2055 heb verdiend. In 2055 ga ik er dus belasting over betalen.
De keerzijde van de deal is dat het geen spaarrekening is die je kunt aanspreken voor een nieuwe tweedehands auto: Het is echt geblokkeerd.

Al die dingen: Belastingkosting en blokkeren van het geld, hangen met elkaar samen. En ook met het salaris dat je verdient.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Wat KookmetKnoflook zegt. :)
Precies.

Je mag best meer sparen, beleggen enz., maar niet alles is voor de belasting aftrekbaar.

(je steekt nu geld in een pensioen, en betaalt nu minder belasting, maar als het pensioen uitgekeerd wordt betaal je wel belasting. Maar hopelijk zit je dan in een lagere schijf.)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Als het voor je pensioen is, zou eigenlijk moeten kijken of je later een lijfrente kunt krijgen, dus een vast bedrag voor de rest van je leven.
Dat is misschien beter dan in 1 keer een bedrag als je 67 bent, of een uitkering die na 10 jaar stopt.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Bedankt voor jullie reacties!

Natuurlijk kun je ook zelf sparen, beleggen etc.

Wat mij verbaasde is dat als je meer verdiend, je dus meer profijt kan maken van het belastingvoordeel.
Dat voelt oneerlijk.
Je betaalt dan ook meer belasting
Ballon schreef:
14-10-2025 21:21

Wat mij verbaasde is dat als je meer verdiend, je dus meer profijt kan maken van het belastingvoordeel.
Dat voelt oneerlijk.
Dit klopt niet hoor, er zit juist een maximum op.
Iedereen mag inleggen tot ongeveer 35.000. Heb je een hoger salaris, dan leg je al meer in vanuit je loon, en is er weinig of geen jaarruimte. Dus helemaal niks oneerlijks aan.
Je zou anders in theorie vrijwel je hele salaris weg kunnen zetten als pensioen en (nu) helemaal geen belasting betalen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat je nu maximaal bruto opzij mag zetten t.b.v. je pensioen is gerelateerd aan je huidige salaris, o.a. omdat het niet aannemelijk is dat je van een kleiner salaris een heel groot bedrag per maand opzij kan leggen voor je pensioen.

Daarnaast: je betaalt nu AOW premie en straks ontvang je dus AOW + opgebouwd werknemerspensioen (als/dan) + daarnaast dus geld uit je eigen pensioenpot die je nu erbij wil opbouwen (in de vorm van bijv. een kapitaal waarvan je later een lijfrente kan aankopen).

Maar, wanneer je latere pensioeninkomen daardoor bij elkaar opgeteld een hoog inkomen is, dan betaal je over dat meerdere inkomen ook weer veel belasting. Net zoveel waarschijnlijk als je nu denkt te besparen door dat geld 'belastingvrij' te reserveren voor je pensioen.
Alleen over de eerste plm. (nu) 20.000 euro bruto inkomen betaal je ná je pensioendatum een lager IB tarief (omdat de AOW premie van 17,9 % dan vervalt, die hoef je als gepensioneerde niet meer te betalen want dat heb je dan al 45 tot 50 jaar als werkende gedaan).
Het is inderdaad oneerlijk. Zo is ons land ingericht, mensen met veel geld worden in staat gesteld makkelijk meer te verdienen. En dat vindt het merendeel van de mensen nog heel vanzelfsprekend en logisch ook.
Danae schreef:
15-10-2025 08:46
Het is inderdaad oneerlijk. Zo is ons land ingericht, mensen met veel geld worden in staat gesteld makkelijk meer te verdienen. En dat vindt het merendeel van de mensen nog heel vanzelfsprekend en logisch ook.
In meerdere post wordt duidelijk uitgelegd dat je zoveel mag sparen voor je pensioen als je wilt. Wil je je inleg echter als aftrekpost gebruiken dan zijn er beperkingen. Geen idee waarom dat in dit geval oneerlijk zou zijn.
Ballon schreef:

Dat voelt oneerlijk.
Pas op dat je geen girlmath doet.

Belastingvoordeel is korting op belasting die je betaalt.

Ik snap je gedachtengang:
Je ziet het geld nooit (het wordt door je werkgever ingehouden) en het gaat bij de belastingdienst op de grote hoop.
Als iemand dan 20K belasting 'korting' krijgt voelt dat alsof er 20.000 van die grote hoop wordt afgeschept en naar hem word gestuurd.
Dat is niet zo.

Hij moest 50K afdragen maar krijgt korting en moet nu nog 30K afdragen.
Als jij bijvoorbeeld maar €1250 verdient betaal je ook véél minder belasting. Dan is er ook veel minder korting aan jou te geven.
Het is dus niet zo dat de rijke stinkert hierboven 20.000 'krijgt'. Hij betaalt 'slechts' 30.000 ipv 50.000. En jij betaalde sowieso bijna niks.

Die korting gebeurt niet door iemand geld te sturen, maar meestal door het pensioen van je bruto salaris te sparen.
Voorbeeld: Je verdient bruto 5000. Je werkgever stuurt 1000 naar je pensioenpot. Pas daarna kijkt de belastingdienst hoeveel je moet betalen en dan betaal je belasting over die 4000. Daar is je korting.
De 'deal' met pensioen is dat die €1000 geblokkeerd is tot je 67 bent - daarna koop je er pensioen van en dan telt het als inkomen en betaal je er alsnog belasting over.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
margreetder schreef:
15-10-2025 08:52
In meerdere post wordt duidelijk uitgelegd dat je zoveel mag sparen voor je pensioen als je wilt. Wil je je inleg echter als aftrekpost gebruiken dan zijn er beperkingen. Geen idee waarom dat in dit geval oneerlijk zou zijn.
En die beperkingen hangen af van hoeveel geld je verdient. Ofwel mensen met meer en minder geld worden niet hetzelfde behandeld. Wat denk jij precies wat oneerlijkheid betekent?
Danae schreef:
15-10-2025 09:22
En die beperkingen hangen af van hoeveel geld je verdient. Ofwel mensen met meer en minder geld worden niet hetzelfde behandeld. Wat denk jij precies wat oneerlijkheid betekent?
Iemand met een laag inkomen zit sneller aan de drempel voor een aftrekpost, ook oneerlijk?
Danae schreef:
15-10-2025 09:22
En mensen met meer inkomen betalen al meer belasting. Is dat eerlijk? Mensen met weinig inkomen krijgen toeslagen, is dat eerlijk?
Ballon schreef:

Dat voelt oneerlijk.
Aan pensioen opbouw in de pensioenregeling zit een maximum salaris. Daarboven bouw je al geen pensioen op. Maar de jaarruimte is ook anders bij een hoger salaris. Dat is niet dezelfde jaarruimte als jij hebt.
Iemand met een hoger salaris heeft bij pensionering ook een hoger inkomen nodig.
Het is dan ook niet eerlijk dat diegene wel een groot vrijstaand huis kan kopen en op luxe vakantie kan.
Je kunt het daardoor niet 1 op 1 vergelijken.
Terug van weggeweest
Oneerlijkheid is inderdaad door het hele systeem verweven en de meeste mensen vinden het vanzelfsprekend, zie de reacties hierboven. Dat betekent niet dat het ook vanzelfsprekend is, wel dat het pas kan veranderen als mensen gaan inzien dat het anders kan. Maar dat zie ik niet snel gebeuren.
Danae schreef:
15-10-2025 10:30
Oneerlijkheid is inderdaad door het hele systeem verweven en de meeste mensen vinden het vanzelfsprekend, zie de reacties hierboven. Dat betekent niet dat het ook vanzelfsprekend is, wel dat het pas kan veranderen als mensen gaan inzien dat het anders kan. Maar dat zie ik niet snel gebeuren.
Dan moet je naar een dictatuur is ook niet erg succesvol gebleken.
Terug van weggeweest
Ditishet25 schreef:
15-10-2025 11:21
Dan moet je naar een dictatuur is ook niet erg succesvol gebleken.
Als je denkt dat dat de enige twee opties zijn is het wel erg treurig met je gesteld.
Danae schreef:
15-10-2025 10:30
Er is niets oneerlijks. Het systeem is gebaseerd op dat je een pensioen kunt opbouwen van ca. 70% van wat je had. En mensen die meer verdienen en dus meer pensioen mogen opbouwen betalen in hun hele loopbaan nog altijd (heel) veel meer belasting dan mensen die minder verdienen. Het is allemaal in verhouding. Overigens kan je niet onbeperkt pensioeninleg fiscaal aftrekken. De grens ligt bij 138kEuro.
En als je een flink pensioen heb opgebouwd kom je als gepensioneerde ook gewoon in de hoogste belastingschijf. Het systeem klopt echt wel.
Appletje schreef:
15-10-2025 20:55
Er is niets oneerlijks. Het systeem is gebaseerd op dat je een pensioen kunt opbouwen van ca. 70% van wat je had. En mensen die meer verdienen en dus meer pensioen mogen opbouwen betalen in hun hele loopbaan nog altijd (heel) veel meer belasting dan mensen die minder verdienen. Het is allemaal in verhouding. Overigens kan je niet onbeperkt pensioeninleg fiscaal aftrekken. De grens ligt bij 138kEuro.
En als je een flink pensioen heb opgebouwd kom je als gepensioneerde ook gewoon in de hoogste belastingschijf. Het systeem klopt echt wel.
Er zijn ook wel weer regelingen om pensioen op te bouwen boven de max van 138k maar goed dat betekent ook dat daar gewoon premie voor betalen. En dat kan ook alleen als je salaris boven die max zit.
Terug van weggeweest

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven