Gezondheid alle pijlers

Veel vrouwen ijzergebrek

15-10-2025 15:26 44 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben er vorig jaar dus achter gekomen dat ik flinke bloedarmoede had en waarschijnlijk jarenlang met een ijzertekort heb rondgelopen. Er vielen toen een heleboel puzzelstukjes op z’n plek, ik liep al jarenlang aan te knoeien met vage klachten waar nu ineens een oorzaak voor was: ijzergebrek!
Vermoeidheid, hoofdpijn, haaruitval, slecht concentreren etc. Ik was er 3 jaar geleden al eens mee naar de huisarts geweest, die schreef het toe aan een stressvolle periode (bloedwaarden waren immers op orde, hemoglobine boven de ondergrens). Therapie, fysiobehandelingen, mindfullness, sporten. Heb vanalles geprobeerd om van de klachten af te komen maar ik werd alleen maar vermoeider en lustelozer. Totdat ik nog amper mn ene been voor de andere kreeg en toch nog maar eens ging bloedprikken.

Inmiddels zijn we bijna een jaar, vele ijzertabletten (geen pretje) een ijzerinfuus (helemaal geen pretje) en een mirena spiraal (in vergelijking met een ijzertekort bijna een pretje) verder en ik heb eindelijk weer energie! Mn bloedwaarden zijn bijna weer waar ze wezen moeten.

Via via kreeg ik een podcast doorgestuurd over ijzergebrek en de blinde vlek bij huisartsen waarvan ik denk dat het goed is als hier meer bewustzijn voor komt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat geschat wordt dat 18 tot 35 % van de vrouwen een ijzertekort heeft. (Ik realiseer me dat ik hiermee klink als een gezondheidswappie/vage influencer)
Maar deze podcast is dus gemaakt voor en door huisartsen en er komen twee internisten aan het woord die uitleggen dat de richtlijnen nog wat achterlopen op recent onderzoek waardoor ijzergebrek regelmatig pas aan het licht komt als het tekort al flink is opgelopen. Ze raden aan om bij klachten zoals vermoeidheid ook bloed te laten prikken op Ferritine (je ijzervoorraad) en niet alleen op hemoglobine. Dit omdat iedereen een eigen hemoglobine ‘setpoint’ heeft en deze persoonlijke streefwaarde hoger kan liggen dan de ondergrens die het lab hanteert. In de podcast wordt dit allemaal uitgelegd, ook als leek goed te begrijpen.
Ik deel de link in de hoop dat er meer vrouwen baat bij hebben: dit is de link naar deel 1 er is ook een deel 2.

https://www.huisartspodcast.nl/prisma-p ... de-uitleg/

Bij mij bleek uiteindelijk mijn menstruatie de boosdoener. Ik had zelf niet het idee dat ik veel bloedverlies had, maar blijkbaar was het over de jaren heen toch genoeg om zo laag uit te komen. Nu heel blij met een mirena spiraal die er voor zorgt dat ik helemaal niet meer menstrueer.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan en deel vooral ook je verhaal!
Voor de mensen die liever lezen dan luisteren, hier staat het ook goed uitgelegd https://studenten.com/blog/ijzertekort- ... derbelicht
Ik hield een tijdje mijn eten bij en bleek ook structureel te weinig ijzer binnen te krijgen. Terwijl ik erg alert ben op mijn voeding. Ben nu ook aan het supplementeren en voel me een stuk beter.
Ik heb volgens mij altijd ijzergebrek. Heb tijdens en kort na de 2 zwangerschappen ook ijzer infuus gekregen maar ik vond het niet vervelend. Ik kan het aardig goed houden met regelmatig ijzerpillen nemen. Ik heb specifieke ijzertabletten waar ik geen last van krijg dus dat scheelt.

Mijn ferritine was trouwens begin dit jaar ook laag.
Ijzertekort is wat anders dan bloedarmoede ook.
Daar bestaat ook veel misverstand over.
Bloedarmoede kan wel komen door ijzergebrek.
Ik heb een zeer hoog hb maar wel een functioneel ijzer te kort
*jaline schreef:
15-10-2025 15:56
Ijzertekort is wat anders dan bloedarmoede ook.
Daar bestaat ook veel misverstand over.
Bloedarmoede kan wel komen door ijzergebrek.
Ik heb een zeer hoog hb maar wel een functioneel ijzer te kort
Aha....Dan ga ik mijn ferritine toch maar weer eens laten prikken. HB is hoog, maar in verleden zeer laag ferritine en ijzer gehad.
Elsy schreef:
15-10-2025 15:38
Ik heb volgens mij altijd ijzergebrek. Heb tijdens en kort na de 2 zwangerschappen ook ijzer infuus gekregen maar ik vond het niet vervelend. Ik kan het aardig goed houden met regelmatig ijzerpillen nemen. Ik heb specifieke ijzertabletten waar ik geen last van krijg dus dat scheelt.

Mijn ferritine was trouwens begin dit jaar ook laag.
Hier ook bekend met flink ijzergebrek. Herkenbare klachten ook.. Welke ijzertabletten heb jij Elsy? Van die van de huisarts word ik altijd zo misselijk 🤢.
Wat toevallig, ik heb net deel 1 en 2 van de podcast geluisterd en open nu het forum.

Het was voor mij heel fijn en bevestigend om te horen want ik blijf maar ijzer slikken zonder bijster veel verbetering. Ik ga snel met mijn HA in gesprek.

Goed dat je dit hebt gepost zodat het bij de juiste mensen terecht komt!
Hier tijdens zwangerschappen ook lage hb en infuus.
laatste x hb was het bij mij 6.9 (jaar geleden) Arts zei dat de ondergrens niet meer ligt op 7,5 maar 6,9 bij vrouwen en omdat ik precies op het randje zit gaan ze daar niets aan doen.
Ik ben maar op eigen houtje floradix gaan nemen en ik lijk iets te merken dat het helpt, minder moe en minder haaruitval
(ik heb trouwens al jaren een spiraaltje waardoor ik nooit ongesteld word maar blijkbaar doet dat er niet toe)
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Nou, ik heb er net een hele kuur opzitten omdat Ferritine veel te laag was. Ik ben nu ook veel meer op mijn voeding aan het letten om genoeg ijzer binnen te krijgen en met een diëtist bezig. Bij de Eetmeter kun je zien of je voldoende binnen krijgt. Nou, dat is best wel lastig nog. Maar alles om er voor te zorgen om niet meer in een te kort te komen

Wat vervelend dat je er zo lang mee gelopen hebt
Hier ook herkenbaar. Hb-waarden prima (dus huisarts concludeerde 'geen ijzertekort'), maar Ferritine inderdaad heel laag. Toen ik dat opkrikte, begon ik me beter te voelen. Nu slik ik regelmatig een ijzersupplement en laat af en toe mijn Ferritine meten.
The impossible only takes a little longer
Ik word al sinds mijn kindertijd geplaagd met bloedarmoede en wanneer ik het weer eens had toen ik volwassen was werd het op mijn menstruaties toegewezen :nut:

Nu neem ik al jaren iedere ochtend een vitaminesuplement in ( met uiteraard ijzer,)met vers geperste sinaasappelsap en voor het eerst in mijn leven blijven mijn waardes stabiel.
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Ik heb een hele tijd mijn voeding bijgehouden in de Eetmeter, en mijn ijzer is dan eigenlijk nooit groen. Ook niet als ik denk dat ik gezond heb gegeten (met af en toe vlees).

Ik heb twee jaar geleden bloed laten prikken voor o.a. vermoeidheidsklachten, en daar kwam geen ijzertekort uit (Hb normaal, ferritine ook), maar toen ik die resultaten eens aan ChatGPT liet zien zei die wel dat ferritine laag-normaal is, en dat kan alsnog klachten geven. Het is mij niet helemaal duidelijk wat de ondergrens of de 'optimale' waarde hoort te zijn, ik zie daar verschillende dingen over, maar mijne was 35 µg/l.

Ik ben nu sinds een tijdje toch maar ijzer(bisglycinaat) gaan bijslikken, vooral rondom mijn menstruatie, maar misschien heeft het alleen zin als ik het een tijd structureel doe.
Zanne schreef:
15-10-2025 17:14
Hier ook bekend met flink ijzergebrek. Herkenbare klachten ook.. Welke ijzertabletten heb jij Elsy? Van die van de huisarts word ik altijd zo misselijk 🤢.
Deze raadde de apotheek bij ons aan: https://www.mijnapotheek.nl/SiderAL%C2% ... er-capsule . Ik neem hem meestal voor het slapen.
Elsy schreef:
15-10-2025 19:32
Deze raadde de apotheek bij ons aan: https://www.mijnapotheek.nl/SiderAL%C2% ... er-capsule . Ik neem hem meestal voor het slapen.
Dankje!
Ik dacht ook heel lang ijzertekort te hebben maar bij bloedonderzoeken is er dat nooit uitgekomen. Mijn waardes zijn altijd prima geweest.
Ik lees mee... kwam er achter dat ik met mijn dagelijkse voedingspatroon heel weinig ijzer binnenkrijg. Merkte op een gegeven moment dat ik nogal snel buiten adem was en een kalig plekje op mijn hoofd. Ooglid is wel nog een beetje rood maar wel licht.

Ik ben veel meer ijzer gaan innemen en dat doet goed. Maar mijn officiële waardes weet ik (nog) niet.

Las ook dat vrouwen - ook bij goede bloeduitslagen - baat kunnen hebben bij ijzertabletten. Om cognitief beter te functioneren.
Arlandria schreef:
15-10-2025 17:15
Wat toevallig, ik heb net deel 1 en 2 van de podcast geluisterd en open nu het forum.

Het was voor mij heel fijn en bevestigend om te horen want ik blijf maar ijzer slikken zonder bijster veel verbetering. Ik ga snel met mijn HA in gesprek.

Goed dat je dit hebt gepost zodat het bij de juiste mensen terecht komt!
Zeker toevallig! Goed dat je terug gaat naar de huisarts. Ik wou dat ik de podcasts ook eerder had ontdekt zodat ik de huisarts er op kon wijzen. Hopelijk gaat het je helpen!
Ik heb echt maandenlang ijzer geslikt voor ik door de huisarts pas werd doorverwezen naar de internist voor een infuus. En ik begon met een hb van 4,9, na drie maanden was ik 0,3 gestegen nou toen zakte de moed wel in m’n schoenen want ik kon echt helemaal niks, niet eens normaal de trap oplopen.
Graze schreef:
15-10-2025 21:47
Ik dacht ook heel lang ijzertekort te hebben maar bij bloedonderzoeken is er dat nooit uitgekomen. Mijn waardes zijn altijd prima geweest.
Er is dus best wat discussie over wat goede waarden zijn. Ik zou je zeker aanraden eens de podcasts te luisteren.
Ook met een Ferritine onder de 50 kun je klachten ervaren (soms wordt zelfs onder de 70 of 100 genoemd).
En een hb tussen de 7,5 en 8,5 is dus boven de ondergrens maar voor de meeste vrouwen te laag.
Ik ben ook bekend met ijzertekort en heb deze podcast die je noemt vorig jaar ook ontdekt. Wat voor mij vooral een eye-opener was, is het feit dat als je binnen de normaalwaarden valt dit niet altijd automatisch betekent dat het goed is. Hilde Roijen zegt hierover:

‘Die ondergrens voor Hb ligt wat betreft Hilde dus te laag. Maar waar het volgens haar nog veel meer om gaat is dat iedere persoon zijn eigen normaalwaarde heeft. ‘Ik neem mezelf even als voorbeeld. Als ik in goede gezondheid ben, weet ik dat mijn Hb-waarde ongeveer op 9,8 zit. Dat is mijn setpoint. Stel, ik laat mijn bloed prikken en daar komt een Hb uit van 8,4, dan weet ik dus dat er iets aan de hand is. Ook al zou mijn Hb volgens de richtlijnen ruim voldoende zijn. Vervolgens laat ik mijn ferritine prikken. Is die lager dan 30, dan is er sprake van een ijzertekort.’

Het hele verhaal lees je hier: https://www.isala.nl/nieuws/iedere-dag- ... zergebrek/
Ik heb al jaren een laag ferritine en merk dat er pas sinds kort aandacht voor is. Twintig jaar geleden waren er al wetenschappelijke artikelen over dat er voldoende hoog ferritine nodig is voor een goede werking van je schildklier. Ik had namelijk een trage schildklier maar knapte niet op van suppletie. Zelfs de hoogleraar van een UMC waar ik heenging had hier nog nooit van gehoord (ferritine nodig voor een goede omzetting T4 naar T3). Dat het onderzoek uitgevoerd werd door een goede universiteit wilde ook helemaal niets zeggen volgens hem. Huisarts wilde er eigenlijk ook nooit op prikken want met een simpele ontsteking had je ineens wél een hoge ferritine en dat maakte niet ineens dat je je beter voelt (dat klopt maar dat is niet de issue).

Laatst was ik bij de neuroloog vanwege RLS en zij begon erover om te prikken op ferritine want dat zou een veroorzaker kunnen zijn van RLS. Nu wist ik dat zelf al maar het was voor het eerst dat een arts zelf over een ijzergebrek/laag ferritine begon. Heb haar er zelfs om gecomplimenteerd
Maar ik moet zeggen dat na mijn ijzerkuur, waarbij ik van 21 naar 74 ben gegaan, niet minder last van RLS heb gekregen. Neuroloog zei eerst dat ik rond de 80 moest zitten maar na de kuur vond ze 74 ook prima en kreeg ik geen vervolgkuur. Nu neem ik Floradix tabletten en pas goed op dat ik rondom inname geen zuivel, koffie, thee en schildkliermedicatie inneem (een heel gepuzzel dus).

Nu moest mijn zoon (jongvolwassen, sport veel) laatst een bloedonderzoek ondergaan waarbij ik zag dat zijn ferritine heel laag was. Net niet onder de grens. Dat vind ik voor een verder gezonde niet menstruerende jong volwassen man nogal raar. Nu werk ik toevallig in de zorg en kon ik contact leggen met iemand van een expertisecentrum rondom bloed en bloedziektes. Ik vroeg een arts of hij wist of ik voor mijn zoon een ijzerkuur moest aanvragen en hij zij dat het inderdaad vrij laag is “maar we zien tegenwoordig dat alle kinderen, zelfs baby’s, een laag ferritine hebben. We vragen ons af of het aan de voeding ligt, zit er minder ijzer in onze voeding tegenwoordig?”. Het lijkt wel of iedereen laag in de ferritine zit en dat het artsen ook verwonderd.

Deze arts raadde ook Sideral aan; blijkbaar is het al makkelijk beschikbaar en veelgebruikt in landen als Italië en Polen. Mooie van dit middel is is dat het tegelijk ingenomen kan worden met alle voedingsmiddelen, ook zuivel, koffie thee etc. Nu is het wel zo dat hij zei dat ze dit middel in NL willen gaan registeren als geneesmiddel en niet (meer) als supplement. Dat betekent dat het in de toekomst alleen nog maar op recept te krijgen is.
Poep, wie heeft jou gescheten?
louise1 schreef:
16-10-2025 09:55

Nu moest mijn zoon (jongvolwassen, sport veel) laatst een bloedonderzoek ondergaan waarbij ik zag dat zijn ferritine heel laag was. Net niet onder de grens. Dat vind ik voor een verder gezonde niet menstruerende jong volwassen man nogal raar. Nu werk ik toevallig in de zorg en kon ik contact leggen met iemand van een expertisecentrum rondom bloed en bloedziektes. Ik vroeg een arts of hij wist of ik voor mijn zoon een ijzerkuur moest aanvragen en hij zij dat het inderdaad vrij laag is “maar we zien tegenwoordig dat alle kinderen, zelfs baby’s, een laag ferritine hebben. We vragen ons af of het aan de voeding ligt, zit er minder ijzer in onze voeding tegenwoordig?”. Het lijkt wel of iedereen laag in de ferritine zit en dat het artsen ook verwonderd.

interessant! En zou dat wereldwijd zijn, of alleen in NL (/West-Europa)?
Misschien omdat 'we' minder (rood)vlees zijn gaan eten? en meer volkoren producten? (Fytinezuur in volkoren producten)
En misschien zelf wel,dat we tegenwoordig niet meer in gietijzer bakken?
louise1 schreef:
16-10-2025 09:55
Ik heb al jaren een laag ferritine en merk dat er pas sinds kort aandacht voor is. Twintig jaar geleden waren er al wetenschappelijke artikelen over dat er voldoende hoog ferritine nodig is voor een goede werking van je schildklier. Ik had namelijk een trage schildklier maar knapte niet op van suppletie. Zelfs de hoogleraar van een UMC waar ik heenging had hier nog nooit van gehoord (ferritine nodig voor een goede omzetting T4 naar T3). Dat het onderzoek uitgevoerd werd door een goede universiteit wilde ook helemaal niets zeggen volgens hem. Huisarts wilde er eigenlijk ook nooit op prikken want met een simpele ontsteking had je ineens wél een hoge ferritine en dat maakte niet ineens dat je je beter voelt (dat klopt maar dat is niet de issue).

Laatst was ik bij de neuroloog vanwege RLS en zij begon erover om te prikken op ferritine want dat zou een veroorzaker kunnen zijn van RLS. Nu wist ik dat zelf al maar het was voor het eerst dat een arts zelf over een ijzergebrek/laag ferritine begon. Heb haar er zelfs om gecomplimenteerd
Maar ik moet zeggen dat na mijn ijzerkuur, waarbij ik van 21 naar 74 ben gegaan, niet minder last van RLS heb gekregen. Neuroloog zei eerst dat ik rond de 80 moest zitten maar na de kuur vond ze 74 ook prima en kreeg ik geen vervolgkuur. Nu neem ik Floradix tabletten en pas goed op dat ik rondom inname geen zuivel, koffie, thee en schildkliermedicatie inneem (een heel gepuzzel dus).

Deze arts raadde ook Sideral aan; blijkbaar is het al makkelijk beschikbaar en veelgebruikt in landen als Italië en Polen. Mooie van dit middel is is dat het tegelijk ingenomen kan worden met alle voedingsmiddelen, ook zuivel, koffie thee etc. Nu is het wel zo dat hij zei dat ze dit middel in NL willen gaan registeren als geneesmiddel en niet (meer) als supplement. Dat betekent dat het in de toekomst alleen nog maar op recept te krijgen is.
Wat interessant, ik vraag me ook af of het zou komen door de landbouwgrond. Ik gebruik zelf ook Sideral. Er zijn volgens mij 2 soorten, forte en de normale.

Iets anders maar ik gebruik nu gietijzeren pannen, dus misschien dat dat iets kan helpen? Maar ik moet nog beter de onderzoeken erover lezen want ik had het alleen maar ergens voorbij zien komen.

Edit: het lijkt erop van wel: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8266402/
Lila-Linda schreef:
16-10-2025 10:38
En misschien zelf wel,dat we tegenwoordig niet meer in gietijzer bakken?
Het lijkt erop dat het bakken in gietijzeren pannen inderdaad effect heeft: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8266402/
Misschien een domme vraag, maar wat moet er precies op het formulier voor bloedonderzoek staan voor ijzer?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven