Gezondheid alle pijlers

Burnout - wie ook?

06-10-2025 10:22 92 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een burnout. Al een tijdje, ik ben sinds eind maart ziek thuis. Begin september gestart met reïntegratie op het werk, en nu een flinke terugval. Vanochtend dus maar weer volledig ziekgemeld......

Zijn er hier meer mensen met een burnout die willen meekletsen in dit topic? Ik merk dat ik het soms best eenzaam vind alleen thuis. En hoewel ik een geweldige man, fantastische kinderen, lieve familie en fijne vrienden heb, begrijpen zij toch niet helemaal waar ik nu doorheen ga.

Heb jij ook een burnout, ben je overbelast of overspannen? Wees welkom om mee te schrijven!
derooiekater schreef:
15-10-2025 18:40
Loulou39 :hug: :hug:

Ik ben eeb tijdje geleden met zn uv licht bril begonnen dat helpt mij iets.

💕

Het is vooral bij het wakker worden dat ik dan weer besef wat er allemaal aan de hand is, en hoeveel het is.
In de avond gaat het meestal wel beter want dan hoef ik niets meer en kan ik lekker gauw naar bed. Zoals nu..
loulou39 wijzigde dit bericht op 15-10-2025 20:12
2.62% gewijzigd
@Bo-Katan: ik weet het niet, maar mijn bedrijfsarts schrok een beetje van wat er allemaal gebeurd is bij mij, en mijn psycholoog had dat ook, toen ik daar voor het eerst kwam. Misschien maakt dat uit?

@Arriebabs: ook voor jou een dikke :hug: wat fijn dat je directe collega’s zo reageren, dat is in ieder geval een hart onder de riem!

@Streepjesbehang: dank je wel voor de tip van het boek! Ik ben gaan lezen en kon niet meer stoppen (totdat ik me niet meer kon concentreren en hoofdpijn kreeg), maar het is net alsof ik over mezelf lees. Bijna eng: zoveel dezelfde voorbeelden, en zo herkenbaar! Morgen weer verder
loulou ik kan me voorstellen dat het erg confronterend is om dat van de bedrijfsarts te horen. ik hoop dat je op goede momenten ook het positieve ervan in kan zien: je bedrijfsarts pusht je in elk geval niet om weer aan het werk te gaan terwijl je dat zelf nog niet ziet zitten. Ik heb zelf geen ervaring met depressie, maar het lijkt me echt heel heftig. Dikke knuffel voor jou :hug:

En leuk te horen dat je het boek herkenbaar vindt. Ik heb het zelf ook op de ereader gezet, maar nog niet aan begonnen.
toulouse_74 schreef:
14-10-2025 20:49
Vetgedrukte deel: hier gaat het al mis. Je bent ziek en aan het reïntegreren. Je vult dus níet de planning op.
Geef aan dat hij moet stoppen met pushen. Of laat dit door de bedrijfsarts doen. Geef dus geen planning door, want dat kan je dus nog niet inschatten!

Schakel de bedrijfsarts in om duidelijk de werkwijze te communiceren. Dit moet jou geen energie kosten.
Ga ik doen! Dankjewel.

Welkom Calvijn...
Ja, dat heb ik ook gelezen en gemerkt waarschijnlijk. Ik vraag me af wat het verder betekent voor het hele proces, wel of niet een diagnose. Maakt het dat ik meer risico loop mijn baan kwijt te raken?
Lorem Ipsum
Dinocorn schreef:
13-10-2025 15:14
Wow wat een herkenning. Vooral hele stukken die Arriebabs schrijft had ik kunnen schrijven.

Hier nu 5 weken thuis, ook ASS, diagnose sinds 2 jaar. Een jaar geleden daarbij ook ADHD vastgesteld (@Arriebabs hebben ze bij jou gekeken naar ADHD? dingen die je schrijft herken ik vanuit mijn ADHD).

Ik wilde zeggen: "Ik heb ook een burnout", maar wat mij enorm frustreert is dat NIEMAND dat wil zeggen? Bedrijfsarts, huisarts, psycholoog. Ze zijn het allemaal eens dat ik niet moet werken, maar het woord burnout wordt angstvallig vermeden? Ik vroeg daarom bij de huisarts, omdat ik me ook (weer) depressief voel. De huisarts zei dat als ik geen medicatie wil, dat verschil niet uitmaakt.

Ik voel me moe, gestresst, depressief, overprikkeld, gefrustreerd en stom tegelijk. Mijn werk is echt het allerleukste van de wereld en ik wil heel graag weer terug, maar ik ben stuk.

Ik lees mee, maar weet niet hoe goed het lukt om op mensen te reageren.
He Dinocorn, ik heb je reactie eerder compleet gemist. Fijn dat je herkenning vindt hier. Op zich maakt de precieze diagnose denk ik ook niet veel uit voor het traject. Ik heb bij de POH een vragenlijst ingevuld waar overspannen/beginnende burnout uitkwam. Als het voor jou belangrijk is, kan je zo'n vragenlijst vast ook wel online vinden.
arriebabs fijn dat je collega's zo lief voor je zijn, die steun helpt al veel.

Goed dat je nu veel slaapt, dan kan je weer langzaam wat gaan opladen. Ik ging in het begin ook eerst nog verder onderuit voordat ik wat stabiliseerde, en daarna pas langzaam omhoog. Probeer vooral niet te vroeg weer te veel te doen, dan vlieg je meteen weer uit de bocht.

En eens dat het fijn is van de herkenning, maar vervelend dat we hier met zovelen last van hebben. Al denk ik eigenlijk wel dat we vooral ook zelf beter voor onszelf moeten gaan zorgen. Grenzen bewaken, "nee" leren zeggen, dingen loslaten, niet alles perfect hoeven doen, niet andermans probleem gaan oplossen, rust kunnen nemen ook al is nog niet alles op de to do lijst afgevinkt. Ik hoop dat ik daarin kan groeien in de komende maanden.
Bij de POH kwam de laatste keer een gebeurtenis van vorig jaar naar boven. Waarvan ik dacht het te hebben verwerkt maar het nu lijkt het op dat ik het heb "verstopt". Dat komt er ook nog weer bovenop. Wat dat betreft denk ik dat een psycholoog wel een logische volgende stap is. Het is zo veel en zo niet ik. Ik ben sterk, sla me overal door en ga weer verder. En nu is zelfs elke dag koken nog een opgave.
Streepjesbehang schreef:
14-10-2025 20:38
Welkom Calvijn. Zo te lezen heb je ook wel erg veel op je bordje liggen.... Heb je bij je vorige burnout begeleiding gehad en zou je daar nu ook weer gebruik van kunnen en willen maken?
Ja, begeleiding van een coach via uwv gehad en uiteindelijk een baan gevonden die bij mij paste. Ipv docent werd ik onderwijsassistent.
Helaas ging het met mijn jongste helemaal mis, kwam ik zelf ook mede daardoor thuis te zitten en is mijn contract niet verlengd.
Het was voor 2 jaar op projectbasis.

Dat ik nu geen werk heb scheelt stress, maar mijn zoon dreigt nu ook te stagneren op zijn nieuwe school (SVO)
Veel minder inkomen geeft wel weer stress en ik kom eigenlijk niet aan het verwerken van het overlijden van mijn vader toe.

As vrijdag gesprek bij de ha

Het liefst zou ik helemaal alleen in hutje op de hei willen zitten.
Zonder drukte en mensen om me heen die van alles van mij willen.
Frankly my dear, I don"t give a damn
turquasi schreef:
15-10-2025 20:27
Ga ik doen! Dankjewel.

Welkom Calvijn...
Ja, dat heb ik ook gelezen en gemerkt waarschijnlijk. Ik vraag me af wat het verder betekent voor het hele proces, wel of niet een diagnose. Maakt het dat ik meer risico loop mijn baan kwijt te raken?
Het mag niet de bedoeling zijn dat je die druk nu al voelt. Advies: neem contact op met je bedrijfsarts en zeg dat je die druk voelt. Ik weet niet of je al contact hebt met een poh of psycholoog, maar schakel die ook zo snel mogelijk in zodat ze jou kunnen helpen je energie te doseren. Meld je desnoods weer helemaal ziek als je werkgever blijft pushen. Ik begrijp hoe verleidelijk het is en dat je gaat twijfelen aan jezelf, maar echt doen hoor.

Ik weet niet precies wat je met diagnose bedoelt
.. maar met een diagnose van burnout raak je echt je baan niet kwijt. Dan kom je eerst in een reïntegratie traject. Enige advies is om je, mocht je een tijdelijk contract hebben dat niet verlengd wordt, beter te melden voor het afloopt. Je kan beter even werkloos zijn dan een ziektewet in met het oog op nieuwe baan.
Nadinexxx schreef:
15-10-2025 20:57

Het mag niet de bedoeling zijn dat je die druk nu al voelt. Advies: neem contact op met je bedrijfsarts en zeg dat je die druk voelt. Ik weet niet of je al contact hebt met een poh of psycholoog, maar schakel die ook zo snel mogelijk in zodat ze jou kunnen helpen je energie te doseren. Meld je desnoods weer helemaal ziek als je werkgever blijft pushen. Ik begrijp hoe verleidelijk het is en dat je gaat twijfelen aan jezelf, maar echt doen hoor.

Ik weet niet precies wat je met diagnose bedoelt
.. maar met een diagnose van burnout raak je echt je baan niet kwijt. Dan kom je eerst in een reïntegratie traject. Enige advies is om je, mocht je een tijdelijk contract hebben dat niet verlengd wordt, beter te melden voor het afloopt. Je kan beter even werkloos zijn dan een ziektewet in met het oog op nieuwe baan.
Helemaal eens met die druk waar Nadinexxx het over heeft, dat mag niet en dat werkt alleen maar averechts. Dus wat zij ook zegt, zorg dat je met iemand kunt praten en meld je anders weer helemaal ziek als het je teveel wordt.

Maar zoals Nadinexxx ook zegt, praat alsjeblieft met een deskundige die jouw situatie kent. Ook over “ziek uit dienst” of niet, etc.

Voor nu heel veel sterkte! 🌸
loulou39 wijzigde dit bericht op 15-10-2025 22:45
47.49% gewijzigd
Streepjesbehang schreef:
15-10-2025 20:27
loulou ik kan me voorstellen dat het erg confronterend is om dat van de bedrijfsarts te horen. ik hoop dat je op goede momenten ook het positieve ervan in kan zien: je bedrijfsarts pusht je in elk geval niet om weer aan het werk te gaan terwijl je dat zelf nog niet ziet zitten. Ik heb zelf geen ervaring met depressie, maar het lijkt me echt heel heftig. Dikke knuffel voor jou :hug:

En leuk te horen dat je het boek herkenbaar vindt. Ik heb het zelf ook op de ereader gezet, maar nog niet aan begonnen.
Lief, dank je wel! 💕
calvijn1 schreef:
15-10-2025 20:53

Het liefst zou ik helemaal alleen in hutje op de hei willen zitten.
Zonder drukte en mensen om me heen die van alles van mij willen.
Dit 100%. Ik denk de heel tijd: laat me met rust.

Sterkte!
Heb gisteren een eetafspraak met 3 vriendinnen afgezegd (voor komende week)
Krijg ik van een van hen een appje met de vraag :heb je nu alweer een burn out?
Vast niet haar bedoeling maar t staat er erg rot. Weet niet wat ik zal antwoorden.
Iemand een advies of tip?
Bo-Katan schreef:
16-10-2025 17:11
Vast niet haar bedoeling maar t staat er erg rot. Weet niet wat ik zal antwoorden.
Oeh, daar zou ik wel even klaar mee zijn denk ik. Zou haar heel kort terug appen: lijkt er wel op helaas. Veel plezier volgende week.
Bo-Katan schreef:
16-10-2025 17:11
Ik zou eerlijk zijn en waarschijnlijk lomp en bot over komen.
Ik zou schrijven.

Dit bericht raakt mij ik zit er niet voor mijn lol in. Had gehoopt dat jullie dat zouden begrijpen.
Veel herkenning hier, wat fijn. Ik ben inmiddels een week of 5 thuis. Ik had een preventief gesprek bij de bedrijfsarts voor een aantal lichamelijke klachten die mij in mijn werk belemmeren maar ik stortte ter plekke helemaal in elkaar. Advies bedrijfsarts: volledig ziekmelden en ik spreek je over vier weken wel weer. Ik heb gelukkig een hele fijne invoelende bedrijfsarts getroffen die mij juist wat in bescherming neemt. Ik ben snel geneigd om weer teveel te gaan doen, om aan verwachtingen (zit deels wel in mijn hoofd) van anderen tegemoet te komen. Zij geeft echter aan dat ze verwacht dat herstel eerder maanden gaat duren dan weken. Dat vond ik toch best confronterend. Herstel gaat tot nu toe maar matig, net als Calvijn zou ik het liefst in een hutje op de hei gaan zitten zonder bereik zodat er echt even helemaal rust kan zijn.

Ik ga een traject starten bij de POH, maar daar was een wachtlijst. Ik weet eigenlijk niet eens of het een burn-out is, het heeft ook wel veel weg van een depressie, ik ben ook in het verleden gediagnosticeerd met een dysthyme stoornis. Mijn kind heeft ASS, daar herken ik ook veel van in mezelf. Ik hoop met behulp van de POH wat concreter tot de kern te komen.
missfitz schreef:
16-10-2025 22:59
Veel herkenning hier, wat fijn. Ik ben inmiddels een week of 5 thuis. Ik had een preventief gesprek bij de bedrijfsarts voor een aantal lichamelijke klachten die mij in mijn werk belemmeren maar ik stortte ter plekke helemaal in elkaar. Advies bedrijfsarts: volledig ziekmelden en ik spreek je over vier weken wel weer. Ik heb gelukkig een hele fijne invoelende bedrijfsarts getroffen die mij juist wat in bescherming neemt. Ik ben snel geneigd om weer teveel te gaan doen, om aan verwachtingen (zit deels wel in mijn hoofd) van anderen tegemoet te komen. Zij geeft echter aan dat ze verwacht dat herstel eerder maanden gaat duren dan weken. Dat vond ik toch best confronterend. Herstel gaat tot nu toe maar matig, net als Calvijn zou ik het liefst in een hutje op de hei gaan zitten zonder bereik zodat er echt even helemaal rust kan zijn.

Ik ga een traject starten bij de POH, maar daar was een wachtlijst. Ik weet eigenlijk niet eens of het een burn-out is, het heeft ook wel veel weg van een depressie, ik ben ook in het verleden gediagnosticeerd met een dysthyme stoornis. Mijn kind heeft ASS, daar herken ik ook veel van in mezelf. Ik hoop met behulp van de POH wat concreter tot de kern te komen.
Heel herkenbaar! Wat rot voor je 🌸
Wel fijn dat je bedrijfsarts zo met je meedenkt. En helaas is de prognose van herstel bij een burn-out inderdaad vaak maanden… daar schrok ik ook van!

Kun je niet via de huisarts een verwijzing naar een psycholoog krijgen? Ik heb die verwijzing een tijd geleden gekregen omdat ik een depressie had/en heb (moest natuurlijk op de wachtlijst, maar na een paar maanden kon ik terecht, en bij de psycholoog werd gediagnosticeerd dat ik een inderdaad een zware (maar wel hoogfunctionerende) depressie heb.

Dit was meer dan een jaar geleden, maar nu heb ik ook sinds vier weken een burn-out, dus het kan elkaar zeker overlappen, dan is het echt allemaal teveel.

Ik wens je sterkte :hug:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven