Entertainment alle pijlers

Op zoek naar Marlotte

18-10-2025 15:57 88 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb gisteren deze podcast van Zembla geluisterd en het blijft me een beetje bezighouden dus toen dacht ik: ik open er topic over. :proud:

Waar gaat het over?

Er komt een mail binnen bij een van de journalisten van Zembla met een ongelofelijk verhaal. De verzender, Annika, heeft 3 jaar lang appcontact gehad met Marlotte, een meisje wat toen het contact begon, 13 jaar oud was. Marlotte ligt in het brandwondenziekenhuis in Beverwijk, helemaal alleen, moeder is dood, vader overlijdt in de tijd dat Annika en Marlotte contact hebben. Annika is het enige contact dat Marlotte heeft.
De reden dat ze Zembla mailt, is omdat ze graag wil dat er onderzoek gedaan wordt naar de omstandigheden waarin Marlotte heeft geleefd en het feit dat iedereen haar in de steek lijkt te hebben gelaten.
Lizzie, de betreffende journaliste, duikt in het verhaal en gaat onderzoek doen.

Voor degenen die nog gaan luisteren, bepaal voor jezelf of je verder wil lezen, want het doel van mijn topic is om alles wat er in de podcast langskomt, te bespreken.

Ik ben heel benieuwd wat jullie van de podcast vonden en of jullie net zoveel vragen hebben als ik.
Om te zorgen dat de OP niet te lang wordt (beetje mislukt) ga ik in de volgende post verder.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Roos moet toch ook wel medische kennis hebben gehad en iets weten van het brandwonden proces. Hoe,zou ze daar aan komen? Dan nog elke dag appen, bellen en valse papieren maken. Dat is een dagtaak. Ze klonk nogal jong, begin 20. Waar haalt iemand die tijd en kennis vandaan?

Ze zal vast een magische periode hebben gehad. Maar zo lang? Ik denk dat Roos ook een ernstig beschadigde vrouw is.
wolkie schreef:
18-10-2025 20:46
Ik kan er niet naar luisteren. Wat praat de journaliste irritant. Ze probeert spannend te praten terwijl ze de interviews wel normaal doet. Afgehaakt na 2 afleveringen.
Ja eens. Via Spotify luisteren en de snelheid op 1,5 zetten helpt iets.
Mariejan schreef:
18-10-2025 22:47
En hoe heeft ze zelfs het contact met net minsterie van VWS kunnen manipuleren!?

Hier op het forum zijn ook weleens hele verregaande verhalen geweest. Ik herinner me iets van iemand met een terminale man. Daar werd enorm mee meegeleefd en kwamen ook telkens hartverscheurende updates. (…)
Ik weet er twee (met flink wat jaren ertussen) waarvan in elk geval 1 vrouw hier nog steeds schrijft en de ander ook nog lang, wie weet nog steeds met andere nick. (Ik weet niet of ik nicks mag noemen eigenlijk)
Maar was daar iets mee? Ik vond ze beide erg geloofwaardig eigenlijk.
Fascinerend en heel dubbel. Ik heb het enorm met Annika te doen, maar ergens denk ik net als velen: hoe naïef kan je zijn? Ik weet het, makkelijk praten nu ik het hele verhaal ken en natuurlijk is ze er als jonge meid enorm ingezogen vanuit een goed hart. Maar veel dingen vind ik ontzettend onrealistisch en ik kan me niet indenken dat het geen greintje argwaan heeft gewekt. De communicatie van het ziekenhuis met Annika via whatsapp, zonder enige verificatie van wie of wat zij is. Been-amputaties en levertransplantaties, in het brandwondencentrum? Überhaupt drie jaar in Beverwijk verblijven.

Annika heeft op een heel pijnlijke wijze moeten ervaren waarom professionaliteit nou juist zo belangrijk is en waarom je dus geen persoonlijk contact onderhoudt buiten zo’n chat om. Dat is ter bescherming van het kind, maar ook van de medewerkers zelf.

Vond het einde overigens erg onbevredigend. Zit nog met veel vragen. Dat Roos forse (persoonlijkheids)problematiek heeft is wel duidelijk maar ik kan me als psycholoog helemaal vinden in wat de psychiater zei over dat haar verhaal over een psychose zeer onwaarschijnlijk is. Ben benieuwd of Beverwijk ook nog aangifte gaat doen gezien Roos zich heeft voorgedaan als.
Ik ben nu aan het luisteren maar vraag mij nu alleen af wie de mannelijke arts is die Annika heeft gesproken. Ik vind vooral die journalisten erg naïef. Of ze waren gewoon verblind omdat ze hoopten op een Sappig verhaal.
Ik ben nog aan het luisteren maar verbaas me tot nu toe met name ook over hoe dit begonnen is. Dat Annika als volwassene buiten de kindertelefoon om is gaan appen met een meisje van 13. Dat je je daar zo in mee laat zuigen?
Ik dacht vooral: annika was in opleiding tot psycholoog..ze moet nog heel veel leren mbt professionele afstand en grenzen.

Maar ik begrijp ook niet dat stuk met vws.
Hoe komt roos haar nummer gekoppeld aan het ziekenhuis? Ik neem aan dat vws gewoon eerst het echte nummer van het ziekenhuis heeft gebeld om in contact te komen? Hoe komt dit tot: ze willen alleen appen en dat dan dus met roos ipv het ziekenhuis.
Babylon schreef:
18-10-2025 23:07
Ja eens. Via Spotify luisteren en de snelheid op 1,5 zetten helpt iets.
Dank! Dan is een stuk beter te beluisteren!
Ben er aan begonnen bizar.
Ik vond dit zo’n bizar verhaal.
Wat zou het Roos opleveren en heeft ze nog meer slachtoffers?
Ook ik vond het onbegrijpelijk dat je hier intuint. Van Annika oké, maar ook die journalisten. En wat ik ook bizar vond is dat er in die drie jaar nooit iemand rondom Annika is geweest die haar heeft gezegd dat dit écht niet mogelijk is.
Het ministerie van vws gedeelte vind ik nog het enige punt waardoor het echt zou kunnen lijken. Dit punt wordt aardig opgehelderd hoe dat is gegaan, maar het ministerie heeft dus ontzettend lopen liegen dat er contact is geweest met de partijen en het onderlinge contact nu wel goed loopt. Héél erg kwalijk.

Wat ik tevens niet begrijp is dat zowel in de podcast als hier er zoveel waarde wordt gehecht aan de woorden van "Roos" dat Annika niks voor haar en Marlotte betekent. Die meid liegt aan de lopende band en zal alleen maar beweren wat haar op dat moment het beste uitkomt. En dat is de zaak bagatelliseren. Daar hoort deze uitspraak bij. Het zegt niks over hoe eel Annika daadwerkelijk voor haar heeft betekent.
Het enige wat ik nog ‘snap’ is dat er al die jaren nooit is gevraagd om geld aan Annika door Roos. Dat is toch waar je aan denkt als je wordt opgelicht. Want wat valt er anders te behalen om iets te verzinnen. Ik denk echt dat het een geval is met een variatie van Munchhausen. Net zoals de moeder in de docu op Netflix die haar eigen dochter stalkte en hondenden berichten per dag stuurde.
Jemoederheethenk6 schreef:
19-10-2025 10:46
Het enige wat ik nog ‘snap’ is dat er al die jaren nooit is gevraagd om geld aan Annika door Roos. Dat is toch waar je aan denkt als je wordt opgelicht. Want wat valt er anders te behalen om iets te verzinnen. Ik denk echt dat het een geval is met een variatie van Munchhausen. Net zoals de moeder in de docu op Netflix die haar eigen dochter stalkte en hondenden berichten per dag stuurde.

Aandacht.
Inderdaad, een soort munchhausen ofzo.

Waarom zou je dit anders doen?
Door dit topic ook gaan luisteren. Ik kon er niet mee stoppen, wat een bizar verhaal. Ik heb wel te doen met Annika, die uit de goedheid van haar hart hierin is meegezogen. Natuurlijk kun je achteraf alles anders bekijken, maar als je er zo diep in zit snap ik dat je ver kan gaan. Je gaat er ook niet vanuit dat iemand zo’n verhaal kan verzinnen. Ik hoop dat ‘Roos’ goede hulp krijgt.
Wadapatja schreef:
19-10-2025 10:56
Aandacht.
Inderdaad, een soort munchhausen ofzo.

Waarom zou je dit anders doen?
Trouwens helemaal terecht dat Annika aangifte heeft gedaan van emotionele mishandeling! Wat een lef moet je trouwens hebben on gewoon in de lobby van Beverwijk te gaan staan en doen alsof je daar werkt. Dit verhaal doet mij ook aan 2 dingen denken:

De student geneeskunde die geen student was maar jaren op haar kamer zat en niet meer studeerde maar dit niet durfde te vertellen. Zij sprak wel eens af in het ziekenhuis waar ze ‘werkte’ met familie in ziekenhuis kleding en al.

Een aflevering van een serie waarbij er gedacht werd aan een netwerkt van een terroristische beweging waarbij al die duizenden berichten van 1 vrouw af kwamen.

Ik denk dat Roos in 2018 al bezig was met al die facebook gesprekken tussen Mare en Marlotte.
Wat ik het vreemdst vind, is dat Annika zo goedgelovig is geweest en zo naief, maar dat ze wel zo alert is geweest om Zembla, een vam de belangrijkste programma's op tv inschakelt.

Dat zou ik niet verwachten van iemand die zo goedgelovig is.
Ik denk dat de hele coronaperiode ook wel meespeelde. Zoveel dingen die toen anders dan anders gingen.
Ik snap eigenlijk ook niet waarom ze zo lang hebben gewacht met het Brandwondencentrum bellen… dan hadden ze toch meteen gehoord dat Marlotte daar nooit had gelegen en dat Roos daar niet werkte???
Dat hebben ze ook uitgelegd. Ze dachten dat ze onderzoek deden naar een behoorlijke misstand en als ze het ziekenhuis gelijk zouden benaderen, zouden die natuurlijk alles ontkennen.
Ik heb ook alles beluisterd en ik denk dat de stemmen van het ziekenhuis gewoon computerstem waren. Toch zal er nog wel iets meer achterzitten dan wat we nu weten, want het is toch gewoon onmogelijk om zoveel gesprekken te voeren, berichten te sturen en zich nog in te lezen in alle medische gegevens en dan ook nog die pakketjes ophalen, die fotograferen in het ziekenhuis en dan ook nog die dagboeken en tekeningen maken precies gelijk met de tijdlijn van al die leugens?

Ik geloof niet dat een meisje van 20 dat kan.

Ik heb ook wel vaak met mijn ogen gerold tijdens het luisteren door de naïviteit van Annika. Ik dacht alleen maar: waarom ga je er niet naartoe. Maarja, als buitenstaander ‘weet’ je het toch altijd beter.
Wadapatja schreef:
19-10-2025 11:14
Wat ik het vreemdst vind, is dat Annika zo goedgelovig is geweest en zo naief, maar dat ze wel zo alert is geweest om Zembla, een vam de belangrijkste programma's op tv inschakelt.

Dat zou ik niet verwachten van iemand die zo goedgelovig is.
Ze schakelde Zembla juist in omdat ze dacht dat het hele verhaal waar was en ze aan de kaak wilde stellen wat Marlotte is overkomen.

Dat strookt toch juist met haar goedgelovigheid.
Wat fascinerend! Ik wil deze podcast zeker gaan beluisteren. Het doet me idd denken aan dat verhaal van die student die al jaren niet meer studeerde maar thuis wel de schone schijn ophield compleet met verhalen over colleges en ook een verhaal dat ooit in de Viva of Flair stond over een vrouw die een relatie had met man die geen baan had maar wel elke dag deed of hij naar zijn werk ging en zij had geen idee hoe hij dan aan geld kwam of waar hij tussen 8.00 en 17.00 dan wel was. Alleen dat hij alles had verzonnen.

En zelf heb ik jaren geleden meegemaakt op een babyforum hoe een tiener of jonge eenzame twintiger een compleet second life leidde online met verhalen over haar partner, haar joodse achtergrond, drie kinderen die geboren werden. Altijd met verhalen kwam over hoe ze werd "aangevallen" als ze borstvoeding gaf en haar baby in een draagdoek droeg. Zij werd ontmaskerd uiteindelijk maar heeft dat toen wel toegegeven. Maar die heeft dat denk ik wel drie jaar volgehouden.
rosanna08 schreef:
19-10-2025 11:37
Dat hebben ze ook uitgelegd. Ze dachten dat ze onderzoek deden naar een behoorlijke misstand en als ze het ziekenhuis gelijk zouden benaderen, zouden die natuurlijk alles ontkennen.
Ja en Zembla zal wel gesmuld hebben van zo’n verhaal en gehoopt om een heel schandaal aan de kaak te kunnen stellen. Vandaar ook misschien die ‘naïviteit’ van hun kant. Ik denk dat ze voorzichtig wilde zijn zodat zij gegarandeerd dat item konden maken. Dus niet gelijk Beverwijk bellen omdat deze anders te veel al wisten.
Mariejan schreef:
19-10-2025 11:53
Ze schakelde Zembla juist in omdat ze dacht dat het hele verhaal waar was en ze aan de kaak wilde stellen wat Marlotte is overkomen.

Dat strookt toch juist met haar goedgelovigheid.

Oh, oke, ik dacht dat ze dat deed omdat ze twijfelde, maar inderdaad, dat strookt met haar goedgelovigheid.
Jemoederheethenk6 schreef:
19-10-2025 10:46
Aandacht, eenzaamheid, even uit je eigen vervelend wereld mogen stappen en iemand anders zijn, altijd liefde gemist en nu iemand die 24/7 voor je klaar staat etc etc
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven