Advies kat zonder echt huis
maandag 20 oktober 2025 om 15:58
Ik heb even jullie advies nodig.
Wij hebben thuis 4 katten en 2 honden, gaat allemaal goed met elkaar.
Als we ons rondje met de honden lopen, komen we altijd een zwarte kat tegen zonder staart. Meestal zit hij op een bankje voor een studentenhuis. Hij loopt er al jaren, maar sinds we dus dit rondje lopen komen we hem elke dag tegen. Hij is lief, echt een heksenkat, grote gele ogen, ziet er een beetje verlopen uit. Hij is niet dik, maar ook niet echt mager. Zijn vachtje glanst.
Sinds kort nemen we elke dag iets lekkers voor hem mee, dit eet hij hongerig op. Soms ook dure brokjes van onze andere katten, ook dit vindt hij fijn. Hij komt al naar ons toe als hij ons ziet. We hebben zelfs een klein fototje van hem op de wc staan, Salem noemen we hem.
Nu zat vandaag een studente te roken op het bankje en ik vroeg of ze wat wist van de kat. Hij hoort een beetje bij het studentenhuis, maar zwerft verder op straat en heeft dus niet echt een baas.. nou, ons hart brak natuurlijk.
Het liefst nemen we hem zo mee, maar hij is gewend om op straat te zwerven. Ook is het bij ons om de hoek, dus die loopt natuurlijk zo weer terug naar zijn vertrouwde stekje. Volgens mij is hij al ouder dan 10 jaar, ik heb hem jaren terug al eens gezien. Volgens mij is hij best gelukkig zo… wat zouden jullie doen? Meenemen of gewoon wat lekkers voor hem meenemen elke dag en hem in de gaten houden. Als hij er slecht uitziet ga ik zo met hem naar de dierenarts.
Wij hebben thuis 4 katten en 2 honden, gaat allemaal goed met elkaar.
Als we ons rondje met de honden lopen, komen we altijd een zwarte kat tegen zonder staart. Meestal zit hij op een bankje voor een studentenhuis. Hij loopt er al jaren, maar sinds we dus dit rondje lopen komen we hem elke dag tegen. Hij is lief, echt een heksenkat, grote gele ogen, ziet er een beetje verlopen uit. Hij is niet dik, maar ook niet echt mager. Zijn vachtje glanst.
Sinds kort nemen we elke dag iets lekkers voor hem mee, dit eet hij hongerig op. Soms ook dure brokjes van onze andere katten, ook dit vindt hij fijn. Hij komt al naar ons toe als hij ons ziet. We hebben zelfs een klein fototje van hem op de wc staan, Salem noemen we hem.
Nu zat vandaag een studente te roken op het bankje en ik vroeg of ze wat wist van de kat. Hij hoort een beetje bij het studentenhuis, maar zwerft verder op straat en heeft dus niet echt een baas.. nou, ons hart brak natuurlijk.
Het liefst nemen we hem zo mee, maar hij is gewend om op straat te zwerven. Ook is het bij ons om de hoek, dus die loopt natuurlijk zo weer terug naar zijn vertrouwde stekje. Volgens mij is hij al ouder dan 10 jaar, ik heb hem jaren terug al eens gezien. Volgens mij is hij best gelukkig zo… wat zouden jullie doen? Meenemen of gewoon wat lekkers voor hem meenemen elke dag en hem in de gaten houden. Als hij er slecht uitziet ga ik zo met hem naar de dierenarts.
maandag 20 oktober 2025 om 17:41
Dit is geen zwerfdier hoor, het is gewoon een poes die buiten woont. Verreweg de meeste dieren op de wereld wonen buiten zonder baas, daar is niks zieligs aan. Hell, deze poes heeft zelfs de mazzel dat zijn eten voor hem wordt geregeld in plaats van dat ie er zelf achteraan moet.chocolol schreef: ↑20-10-2025 17:38Heel lief dat je je om hem bezorgd. Iedere dag wat lekkers geven lijkt me een goed idee. En nu de winter weer voor de deur staat, gun je zo'n beestje ook een droog, warm plekje.
Misschien eens met dat meisje uit het studentenhuis praten. Want is zij net als jou gewoon iemand die hem af en toe voert, of echt een baas die verantwoordelijkheid neemt? Eventueel kun je dan ook aanbieden dat als er iets is met hem, bv ziek of aangereden ofzo, dat ze ook met jou kan overleggen. Dat je hem dan best naar de dierenarts wil brengen, of verzorgen.
Vind iedereen hier wel weer erg afstandelijk. Ja je moet niet zomaar een kat ontvreemden. En misschien dat jouw drukke huishouden ook niks voor hem is. Maar een dier zonder baas die echt verwoording voor hem neemt, heeft het misschien wel onnodig zwaarder. Ik zie niks mis mee om voor een zwerfdier compassie te tonen.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
maandag 20 oktober 2025 om 17:42
Maar hij zwerft niet - hoort bij het studentenhuis - en ziet er gezond en gelukkig uit. Waarom een probleem maken dat er nog niet is?chocolol schreef: ↑20-10-2025 17:38Heel lief dat je je om hem bezorgd. Iedere dag wat lekkers geven lijkt me een goed idee. En nu de winter weer voor de deur staat, gun je zo'n beestje ook een droog, warm plekje.
Misschien eens met dat meisje uit het studentenhuis praten. Want is zij net als jou gewoon iemand die hem af en toe voert, of echt een baas die verantwoordelijkheid neemt? Eventueel kun je dan ook aanbieden dat als er iets is met hem, bv ziek of aangereden ofzo, dat ze ook met jou kan overleggen. Dat je hem dan best naar de dierenarts wil brengen, of verzorgen.
Vind iedereen hier wel weer erg afstandelijk. Ja je moet niet zomaar een kat ontvreemden. En misschien dat jouw drukke huishouden ook niks voor hem is. Maar een dier zonder baas die echt verwoording voor hem neemt, heeft het misschien wel onnodig zwaarder. Ik zie niks mis mee om voor een zwerfdier compassie te tonen.
maandag 20 oktober 2025 om 17:47
Waarom dierenambulance bellen voor een kat waar niets mee is, hooguit van twee (of meer) walletjes eet, maar voor de rest ok is.
Geen problemen maken die er niet zijn
Frankly my dear, I don"t give a damn
maandag 20 oktober 2025 om 17:53
Nou kom op. Dit beest heeft een vaste verblijfplaats (al is dat dan niet in een huis), wordt gevoed en geknuffeld, oogt tevreden en zijn vacht glanst. Ik weet niet hoe het met jou is maar bij het begrip 'zwerfdier' stel ik me iets veel zieligers voor.
maandag 20 oktober 2025 om 18:03
Een dier zonder baas is een zwerfdier. Hoeft niet altijd zielig te zijn.
En ja, in goede tijden is dat ook geen probleem. Beestje heeft misschien wel de tijd van zijn leven.
Maar het gaat juist ook om de mindere tijden. Een dier op straat heeft meer kans om bepaalde ziekten op te lopen, aangereden te worden, verwondingen die niet opgemerkt worden etc. En dan gun je zo'n beestje toch ook iemand die voor hem zorgt? En daarom ook mijn eerdere advies.
En ja, in goede tijden is dat ook geen probleem. Beestje heeft misschien wel de tijd van zijn leven.
Maar het gaat juist ook om de mindere tijden. Een dier op straat heeft meer kans om bepaalde ziekten op te lopen, aangereden te worden, verwondingen die niet opgemerkt worden etc. En dan gun je zo'n beestje toch ook iemand die voor hem zorgt? En daarom ook mijn eerdere advies.
maandag 20 oktober 2025 om 18:06
Maar wat is dan de definitie van baas? Ergens zwart op wit vastgelegd staan als eigenaar?chocolol schreef: ↑20-10-2025 18:03Een dier zonder baas is een zwerfdier. Hoeft niet altijd zielig te zijn.
Want die studentenhuiskatten van Moi - en waarschijnlijk ook die uit dit bericht - , de kroegkatten op de toog in Amsterdam, hebben gewoon een baas. Meerdere zelfs.
maandag 20 oktober 2025 om 18:17
Nou dat. Wij hebben hier een supermarktpoes, en werkelijk iedereen bemoeit zich met dat beest. Er is alleen geen officiële eigenaar. En ik ben ervan overtuigd dat het beest het niet eens meer zou bolwerken om ineens ergens de hele dag binnen op een kussentje te moeten liggen.
maandag 20 oktober 2025 om 19:02
Ik zou zeggen: kijk eens naar die docu over katten in Istanbul (Kedi, heet ie geloof ik): die worden ook naar dierenartsen gebracht. Dat er niet één vaste eigenaar is, wil niet zeggen dat mensen om zo'n kat heen hun verantwoordelijkheid niet nemen als het wat minder gaat.chocolol schreef: ↑20-10-2025 18:03Een dier zonder baas is een zwerfdier. Hoeft niet altijd zielig te zijn.
maandag 20 oktober 2025 om 19:57
Mijn overburen hebben een kat die niet binnen mag. Ik snap niet dat je dan een kat neemt, maar dat ben ik.Lady*Voldemort schreef: ↑20-10-2025 17:53Nou kom op. Dit beest heeft een vaste verblijfplaats (al is dat dan niet in een huis), wordt gevoed en geknuffeld, oogt tevreden en zijn vacht glanst. Ik weet niet hoe het met jou is maar bij het begrip 'zwerfdier' stel ik me iets veel zieligers voor.
De kat heeft een droog en beschut plekje, een bak, krijgt eten en gaat naat de dierenarts als het nodig is.
En bij de studentenhuizen idem. Echt, dat zijn er nogal wat hier. Gelukkig hebben ze katten, houdt de muizen- en rattenplaag nog enigsszins binnen de perken.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
maandag 20 oktober 2025 om 20:08
maandag 20 oktober 2025 om 20:13
It-is-joysjuhhh schreef: ↑20-10-2025 20:08Ik moest denken aan deze meme
https://s.yimg.com/ny/api/res/1.2/_3keh ... 3e6852eb7b

Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
maandag 20 oktober 2025 om 20:15
Ik ben het met je eens.chocolol schreef: ↑20-10-2025 18:03Een dier zonder baas is een zwerfdier. Hoeft niet altijd zielig te zijn.
Ik zou in dit geval ook even contact leggen. Met de studente. Wie weet vindt ze het fijn om de zorg te delen. En zo niet dan hoor je dat vast wel.
maandag 20 oktober 2025 om 20:21
Super irritant dit ja. Ik heb in een asiel gewerkt en zo vaak tegengekomen dat mensen de held uit willen hangen terwijl zo’n dier verder gewoon goed verzorgd wordt. Wat wil je dan gaan doen, die kat ineens hele dag binnen houden?
En als je hem wel buitenlaat gaat hij zo weer naar zijn eigen stekkie.
Lekker laten zitten, en als je zorgen maakt om (mentale of fysieke) gezondheid, bel dierenambulance. Daar zijn ze voor! Die kan chip checken, en eventueel naar dierenarts brengen als het nodig is.
Ga niet zelf met iemand anders zijn dier naar de dierenarts, vind zo absurd dat mensen denken dat dat normaal is. Zou je toch ook niet met iemand anders zijn kind doen? Je volgt de weg via de instanties die hiervoor bestaan.
En als je hem wel buitenlaat gaat hij zo weer naar zijn eigen stekkie.
Lekker laten zitten, en als je zorgen maakt om (mentale of fysieke) gezondheid, bel dierenambulance. Daar zijn ze voor! Die kan chip checken, en eventueel naar dierenarts brengen als het nodig is.
Ga niet zelf met iemand anders zijn dier naar de dierenarts, vind zo absurd dat mensen denken dat dat normaal is. Zou je toch ook niet met iemand anders zijn kind doen? Je volgt de weg via de instanties die hiervoor bestaan.
maandag 20 oktober 2025 om 20:24
meisje85 schreef: ↑20-10-2025 19:02Ik zou zeggen: kijk eens naar die docu over katten in Istanbul (Kedi, heet ie geloof ik): die worden ook naar dierenartsen gebracht. Dat er niet één vaste eigenaar is, wil niet zeggen dat mensen om zo'n kat heen hun verantwoordelijkheid niet nemen als het wat minder gaat.
Ik vind dat niet vergelijkbaar met hoe het in Nederland gaat. Kijk alleen al maar naar de reacties in dit topic..
maandag 20 oktober 2025 om 20:31
Die van het studentenhuis bij mij in de buurt heet StuFi

Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
maandag 20 oktober 2025 om 20:45
En als zo'n buitendier ergens binnen wordt gehouden door 1 baasje, dan is het per definitie gelukkiger dan nu lekker op straat met alle bewegingsruimte en aandacht van meerdere mensen?
maandag 20 oktober 2025 om 21:05
Hoezo? Er zijn toch juist ook veel mensen die hier reageren, die dit soort katten kennen en ze niet laten verhongeren en doodgaan als ze ziek zijn, maar er juist ook naar om kijken? Er zijn vooral veel mensen die zeggen dat je dat beestje niet onder je hoede moet nemen.
maandag 20 oktober 2025 om 21:11
maandag 20 oktober 2025 om 21:14
meisje85 schreef: ↑20-10-2025 21:05Hoezo? Er zijn toch juist ook veel mensen die hier reageren, die dit soort katten kennen en ze niet laten verhongeren en doodgaan als ze ziek zijn, maar er juist ook naar om kijken? Er zijn vooral veel mensen die zeggen dat je dat beestje niet onder je hoede moet nemen.
Misschien dat jij iets anders leest dan ik, maar ik lees vooral reacties over dat het dier al een baas heeft en je geen vreemde katten eten moet geven.
Ik zeg trouwens ook echt nergens dat TO het dier onder haar hoede moet nemen.
maandag 20 oktober 2025 om 21:33
Ja dat dus. Ik heb een kat die er nogal innemend uitziet en werkelijk de hele straat gaf haar snoepjes. Heel lief bedoeld allemaal, maar het is een gruiskat dus ik heb al die dierenliefhebbers af moeten lopen om ze te vertellen dat ze haar vooral niet moesten voeren omdat ze van mij al (spuugduur) voer krijgt waar ze geen bloed van gaat plassen. Aaien mag natuurlijk wel.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in