Belofte verbroken
dinsdag 21 oktober 2025 om 22:52
Hoi, ik heb weer even jullie kijk op dit incident nodig. Door mijn autisme heb ik soms moeite met vriendschappen en sociale contacten, vooral op het vlak van wat acceptabel is en wat niet.
De situatie: ik heb een collega waar ik inmiddels een vriendschappelijk contact mee heb. Wij hadden afgelopen week een heel persoonlijk gesprek met elkaar. Naderhand had ik hem gevraagd om dit verder niet met iemand te delen. Dat vond hij logisch, daar kon ik van uit gaan. Nu kwam hij vanmorgen bij me met de mededeling dat hij zijn mond voorbij had gepraat en het toch aan anderen had verteld en met excuses.
Nu ben ik gewoon stomverbaasd omdat ik het zo expliciet had gevraagd. En ik weet niet waar ik nu goed aan doe. Ik heb met mezelf een afspraak gemaakt nadat ik al een paar keer in moeilijke relaties ben beland; kijk naar iemands daden in plaats van zijn woorden. Ik kijk nu wel uit wat ik nog met hem deel. Wat zouden jullie doen in deze situatie?
De situatie: ik heb een collega waar ik inmiddels een vriendschappelijk contact mee heb. Wij hadden afgelopen week een heel persoonlijk gesprek met elkaar. Naderhand had ik hem gevraagd om dit verder niet met iemand te delen. Dat vond hij logisch, daar kon ik van uit gaan. Nu kwam hij vanmorgen bij me met de mededeling dat hij zijn mond voorbij had gepraat en het toch aan anderen had verteld en met excuses.
Nu ben ik gewoon stomverbaasd omdat ik het zo expliciet had gevraagd. En ik weet niet waar ik nu goed aan doe. Ik heb met mezelf een afspraak gemaakt nadat ik al een paar keer in moeilijke relaties ben beland; kijk naar iemands daden in plaats van zijn woorden. Ik kijk nu wel uit wat ik nog met hem deel. Wat zouden jullie doen in deze situatie?
dinsdag 21 oktober 2025 om 23:06
Eens met bovenstaand bericht: deze persoon niet meer in vertrouwen nemen., het is niet normaal om persoonlijke dingen door te vertellen en ook heel makkelijk om gewoon niet te doen.
En mocht je de boel nog wat willen afzwakken, dan kun je altijd nog als iemand naar je toekomt van ‘ik hoorde dit en dat’ iets zeggen als: oh maar je moet niet alles geloven wat je hoort hoor. En verder geen toelichting geven. Heel naar wel van je collega.
En mocht je de boel nog wat willen afzwakken, dan kun je altijd nog als iemand naar je toekomt van ‘ik hoorde dit en dat’ iets zeggen als: oh maar je moet niet alles geloven wat je hoort hoor. En verder geen toelichting geven. Heel naar wel van je collega.
dinsdag 21 oktober 2025 om 23:16
Je kan het prima leuk hebben met zo'n iemand, maar laat diepe persoonlijke gesprekken achterwege. Het siert hem wel dat hij er eerlijk over was en zijn excuses aanbood. Daarom zou ik 'm als vriend echt nog wel een kans geven. Maar wel met oppervlakkiger contact. Want diepe geheimen kan ie niet bewaren.
dinsdag 21 oktober 2025 om 23:22
Ja ik vond het ook wel weer heel eerlijk van hem dat hij me dat direct kwam vertellen. Hij vond zichzelf een enorme hufter. Maar dan nog denk ik, zo moeilijk is het toch niet om iets voor je te houden?Pimpelmeesje87 schreef: ↑21-10-2025 23:16Je kan het prima leuk hebben met zo'n iemand, maar laat diepe persoonlijke gesprekken achterwege. Het siert hem wel dat hij er eerlijk over was en zijn excuses aanbood. Daarom zou ik 'm als vriend echt nog wel een kans geven. Maar wel met oppervlakkiger contact. Want diepe geheimen kan ie niet bewaren.
dinsdag 21 oktober 2025 om 23:36
Gaat het om iets dat je kan schaden als anderen het weten? En is het voor de hand liggend dat hij zijn mond voorbij zou praten?
Als het op zich om iets 'onschuldigs' gaat en het zou logisch zijn dat dat in een gesprek ter sprake zou komen, zou dat voor mij wel anders zijn dan wanneer het echt iets kan zijn dat jou zou schaden of een onderwerp waar hij zelf actief over begonnen zou zijn.
Als het op zich om iets 'onschuldigs' gaat en het zou logisch zijn dat dat in een gesprek ter sprake zou komen, zou dat voor mij wel anders zijn dan wanneer het echt iets kan zijn dat jou zou schaden of een onderwerp waar hij zelf actief over begonnen zou zijn.
dinsdag 21 oktober 2025 om 23:39
Pimpelmeesje87 schreef: ↑21-10-2025 23:16Je kan het prima leuk hebben met zo'n iemand, maar laat diepe persoonlijke gesprekken achterwege. Het siert hem wel dat hij er eerlijk over was en zijn excuses aanbood. Daarom zou ik 'm als vriend echt nog wel een kans geven. Maar wel met oppervlakkiger contact. Want diepe geheimen kan ie niet bewaren.
Dat. Sommige mensen bedoelen het wel goed, maar praten gewoon voordat ze nadenken.
Tenzij hij ook op andere vlakken onbetrouwbaar of onaardig blijkt. Dan is het gewoon een lul.
Harba lorifa
dinsdag 21 oktober 2025 om 23:47
Ik zou dit ook aanhouden. Ik ken ook iemand die impulsief dingen zegt en niet houdt van geheimen. Die zou ook per ongeluk zijn mond voorbij kunnen praten.Pimpelmeesje87 schreef: ↑21-10-2025 23:16Je kan het prima leuk hebben met zo'n iemand, maar laat diepe persoonlijke gesprekken achterwege. Het siert hem wel dat hij er eerlijk over was en zijn excuses aanbood. Daarom zou ik 'm als vriend echt nog wel een kans geven. Maar wel met oppervlakkiger contact. Want diepe geheimen kan ie niet bewaren.
Voor mij maakt het ook nog wel uit of iemand het vooraf of achteraf heeft beloofd. Dus als je eerst hebt gevraagd of je iets in vertrouwen kon vertellen, zou ik het erger vinden dan wanneer jullie eerst een gesprek hebben gehad en je later hebt gezegd dat je liever zou hebben dat hij het voor zich hield.
woensdag 22 oktober 2025 om 00:20
Het was geen persoonlijke aanval op jou denk ik hoor, het was vast meer in the heat of the moment. Sommige mensen zijn gewoon een enorme flapuit. Zeker als ze enthousiast zijn of ergens vol van zitten. En soms vergeten ze -bijvoorbeeld middenin een geanimeerd en levendig gesprek- dat zoiets heel persoonlijks beschermd moet worden. Dat heeft niet per se iets te maken met 'of het moeilijk is om het voor je te houden' (als in: een bewuste keuze).Olliebollie3 schreef: ↑21-10-2025 23:22Ja ik vond het ook wel weer heel eerlijk van hem dat hij me dat direct kwam vertellen. Hij vond zichzelf een enorme hufter. Maar dan nog denk ik, zo moeilijk is het toch niet om iets voor je te houden?
En hij snapt achteraf heel goed dat hij dat beter niet had kunnen doen.
woensdag 22 oktober 2025 om 07:49
woensdag 22 oktober 2025 om 08:05
Moeilijk. Ja ik zou het zo niet leuk vinden als iemand het toch zou zeggen. Maar anderzijds negjesndar hij het je gezegs heeft. En het zou me in dit geval uotmaken hoe ‘zwaar’ het probleem is. Wat overigens niet wegneemt dat ik hem in het vervolg niets meer zou zeggen. En aan wie hij het vertels heeft. Is het zijn vrouw. Ach. Maar je collega’s.
Zelf deze week gehad. Mijn collega floepte er zonder iets bij na te denken iets uit. Ik had hem gezegs een bepaalde dag vrij te hebben ivm een aambei operatie maar gezegd dat hij maar moest zeggen dat ik er dan niet was ivm een poliklinisch ingreepje. Na een uitnodiging voor een meeting zei hij; oh maar Buzzie kan niet in verband met haar aambei operatie. Oeps. Hij zei het ook meteen. Gelukkig maar want de dag erna zei de persoon die die meeting organisieerde “komt het die week erna uit of heb je dan nog last na de aambei operatie”. Besloten dat niets menselijks die mensen vreemd is en het laten gaan. Het ging per ongeluk. Hij is heel jong en kwam niet op het woord poliklinisch zo snel. Of ‘ingreepje’. Hij vond het verschrikkelijk.
Zelf deze week gehad. Mijn collega floepte er zonder iets bij na te denken iets uit. Ik had hem gezegs een bepaalde dag vrij te hebben ivm een aambei operatie maar gezegd dat hij maar moest zeggen dat ik er dan niet was ivm een poliklinisch ingreepje. Na een uitnodiging voor een meeting zei hij; oh maar Buzzie kan niet in verband met haar aambei operatie. Oeps. Hij zei het ook meteen. Gelukkig maar want de dag erna zei de persoon die die meeting organisieerde “komt het die week erna uit of heb je dan nog last na de aambei operatie”. Besloten dat niets menselijks die mensen vreemd is en het laten gaan. Het ging per ongeluk. Hij is heel jong en kwam niet op het woord poliklinisch zo snel. Of ‘ingreepje’. Hij vond het verschrikkelijk.
woensdag 22 oktober 2025 om 08:23
woensdag 22 oktober 2025 om 08:41
Soms gaat een gesprek onbewust naar onderwerpen waarbij je achteraf denkt; oei, dat was toch wel prima. Dus het is prima om dan achteraf te zeggen: het zijn toch wel erg persoonlijke zaken, wil je die voor je houden?Fiorah schreef: ↑21-10-2025 23:47Ik zou dit ook aanhouden. Ik ken ook iemand die impulsief dingen zegt en niet houdt van geheimen. Die zou ook per ongeluk zijn mond voorbij kunnen praten.
Voor mij maakt het ook nog wel uit of iemand het vooraf of achteraf heeft beloofd. Dus als je eerst hebt gevraagd of je iets in vertrouwen kon vertellen, zou ik het erger vinden dan wanneer jullie eerst een gesprek hebben gehad en je later hebt gezegd dat je liever zou hebben dat hij het voor zich hield.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 22 oktober 2025 om 08:50
Ik kan me situaties voorstellen dat iemand zegt 'dit moet je echt aan niemand vertellen hoor!' en dat het dan om zoiets onbenulligs gaat, waarvan je met de beste wil van de wereld niet kan bedenken waarom dat "geheim" zou moeten blijven, dat je het in een gesprek met een ander vertelt als het toevallig zo ter sprake komt omdat die geheimhouding zo onlogisch voor je is. Iets als: "ik heb de kerstboom al staan" ofzo. Sommige mensen zijn zo, die roepen bij alles "niet verder vertellen hoor". En nee, dat moet je dan ook niet doen, maar het is wel van een andere, m.i. minder verwijtbare, orde dan "Kees en Anneke overwegen te gaan scheiden".
woensdag 22 oktober 2025 om 10:00
Natuurlijk is het dat, dat zeg ik toch ook niet? Je hebt gewoon mensen die niet goed zijn in dingen voor zich houden. Voor mij maakt het wel verschil of iemand actief van tevoren heeft gezegd: 'je kunt me iets in vertrouwen vertellen want dat hou ik voor me' en dan meteen zijn mond voorbij praat.
woensdag 22 oktober 2025 om 10:13
Het ging om iets waar ik moeite mee heb in de omgang met mensen. Dit is echt een ding voor mij en vind ik erg spannend om te doen. Dus ik gaf aan dat ik dit wil gaan oefenen voor mezelf de komende tijd op mijn tijd en tempo, en zien hoe dat uitpakt. En ik gaf dus aan dat ik dit voor mezelf wilde houden want als iedereen er van op de hoogte is kan ik het niet meer “zuiver” oefenen. Dat snapte hij en zou het voor zichzelf houden. Dus stomverbaasd dat hij dat de volgende dag al aan iedereen gaat vertellen.
Daarnaast zijn er nog wat persoonlijke dingen uitgewisseld die ik ook graag tussen ons zou houden maar weet nu niet of dat ook allemaal op tafel ligt.
Daarnaast zijn er nog wat persoonlijke dingen uitgewisseld die ik ook graag tussen ons zou houden maar weet nu niet of dat ook allemaal op tafel ligt.
woensdag 22 oktober 2025 om 10:25
woensdag 22 oktober 2025 om 11:07
Ah... oké, dan bedoelde we ongeveer hetzelfde.Fiorah schreef: ↑22-10-2025 10:00Natuurlijk is het dat, dat zeg ik toch ook niet? Je hebt gewoon mensen die niet goed zijn in dingen voor zich houden. Voor mij maakt het wel verschil of iemand actief van tevoren heeft gezegd: 'je kunt me iets in vertrouwen vertellen want dat hou ik voor me' en dan meteen zijn mond voorbij praat.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 22 oktober 2025 om 11:13
Is het echt sympathiek of is hij gewoon zijn straatje aan het schoonvegen? Want best wat mensen vinden dat hij pluspunten verdient voor zijn opbiechting. Dat vind ik dus niet. Ik zie het niet anders als iets met goede intenties doen, maar die niet gewaardeerd worden of meer (verwachte) gevolgen heeft dan de aanstichter had bedacht. De intentie maakt het gedrag of de gevolgen van dit gedrag niet gelijk oké.
woensdag 22 oktober 2025 om 11:28
Ja leuk dat hij het eerlijk vertelt, maar ik vind het best wel een dooddoener. Want hij vertelt het direct de volgende dag al door en zoals ik het lees, ook nog aan meerdere personen. In mijn ogen ben je dan bewust aan het doorvertellen en dan gooi je even een sorry ertegenaan en alles is oké?
Nee hoor, ik zou daar geen vriendschap meer mee willen. Gewoon weer terug naar oppervlakkig collega's zijn.
Nee hoor, ik zou daar geen vriendschap meer mee willen. Gewoon weer terug naar oppervlakkig collega's zijn.
woensdag 22 oktober 2025 om 11:38
Ik denk ergens ook dat hij het heeft opgebiecht omdat ik er toch wel achter ga komen. Mijn collega’s zijn niet bepaald subtiel en slaan je al snel om de oren met persoonlijke dingen.
Daarom vind ik het zo fijn dat ik het hier even kan droppen. Het helpt me zo goed, die verschillende zienswijzen van iedereen.
Ik kan hem niet vertrouwen als ik gewoon rationeel ernaar kijk. Maar ik heb stiekem ook een beetje een zwak voor hem en dat vertroebelt ook mijn blik op de situatie
. Dan wil ik zijn opbiechting goed gaan praten, van zie je wel, hij is toch wel oké.
Daarom vind ik het zo fijn dat ik het hier even kan droppen. Het helpt me zo goed, die verschillende zienswijzen van iedereen.
Ik kan hem niet vertrouwen als ik gewoon rationeel ernaar kijk. Maar ik heb stiekem ook een beetje een zwak voor hem en dat vertroebelt ook mijn blik op de situatie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in