Afknappers

22-10-2025 14:57 323 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
N.a.v. het Held op sokken topic:

Je dacht dat iemand een heel leuk persoon was, tot diegene plots......
Welke afknapper heb jij meegemaakt?
Tavistock schreef:
23-10-2025 09:27
Goed semantisch punt

Voor de mensen die het anders niet begrijpen: een leuk topic zou zijn ‘welke eigenschappen heb jij die voor een ander een afknapper zouden zijn.
Toch: ik heb eindeloos veel therapie gehad om te leren wie ik ben en dat ik goed ben zoals ik ben.
Dus ik vind echt dat niemand zo over zichzelf zou moeten denken.

Dan krijg je zoiets als wanneer er bij een sollicitatie gevraagd wordt naar je slechte eigenschappen. En dat iedereen dan 'perfectionisme' noemt. Beetje humble bragging.

In een relatie zoek je iemand die niet op jou afknapt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
noorderlicht76 schreef:
23-10-2025 09:30
ja het komt deels door de opvoeding, er zijn dingen die mensen echt niet lusten, maar je neus ophalen voor wat je niet kent of er niet lekker uit vindt zin is wel degelijk aangeleerd gedrag, Dat is wat anders dan bv geen paprika, vis, bieten oid eten
Smaak bestaat voor het grootste deel uit geur. Dus meestal kun je gewoon al ruiken dat je iets niet lust.

En wel of niet nieuwe dingen willen proberen is ook gewoon aangeboren. Sterker nog: het is één van de Big Five basis karaktertrekken.

Verder, als je je er wat meer in verdiept, blijken niks-lusters enorm vaak dezelfde dingen niet te lusten: bittere dingen.

En hoe goed iemand bitter kan proeven is genetisch bepaald.

David Dunning
Solomio schreef:
23-10-2025 09:33
Smaak bestaat voor het grootste deel uit geur. Dus meestal kun je gewoon al ruiken dat je iets niet lust.

En wel of niet nieuwe dingen willen proberen is ook gewoon aangeboren. Sterker nog: het is één van de Big Five basis karaktertrekken.

Verder, als je je er wat meer in verdiept, blijken niks-lusters enorm vaak dezelfde dingen niet te lusten: bittere dingen.

Vast wel.

Maar een relatie met iemand die bijna-niks-lust is voor mij een dikke nee. Dat past helemaal niet bij mij, mijn leven en mijn voorkeuren.
Dus met alle respect: wij moesten maar geen verkering nemen, hoe woest aantrekkelijk je verder ook bent ;-)
Wat eten we vanavond?
Solomio schreef:

Wat interessant! Verklaart voor mij heel veel.

Voor mij is textuur ook heel belangrijk. Of stukjes. Is dat ook verklaarbaar? Sorry, nogal off topic.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Solomio schreef:
23-10-2025 09:30
Toch: ik heb eindeloos veel therapie gehad om te leren wie ik ben en dat ik goed ben zoals ik ben.
Dus ik vind echt dat niemand zo over zichzelf zou moeten denken.

Dan krijg je zoiets als wanneer er bij een sollicitatie gevraagd wordt naar je slechte eigenschappen. En dat iedereen dan 'perfectionisme' noemt. Beetje humble bragging.

In een relatie zoek je iemand die niet op jou afknapt.

Weet ik niet. Ik heb best minder leuke eigenschappen en verwacht ook niet van een partner dat hij alles aan mij leuk vindt. Met een geschikte partner kan je helemaal jezelf zijn en knapt hij niet af. Maar heel veel anderen zullen er wel op afknappen. En die komen dus ook de relatie niet in.

Daarom is het ook best lastig iemand te vinden die echt past. Omdat elk mens gepaard gaat met een beste hoeveelheid potentiële afknappers.
makreel schreef:
23-10-2025 09:36
Vast wel.

Maar een relatie met iemand die bijna-niks-lust is voor mij een dikke nee. Dat past helemaal niet bij mij, mijn leven en mijn voorkeuren.
Dus met alle respect: wij moesten maar geen verkering nemen, hoe woest aantrekkelijk je verder ook bent ;-)
En als iemand allergisch is voor heel veel? Ik had een ex die geen citrusvruchten, melkproducten, ei, varkensvlees en rundvlees, vis, heel veel soorten groenten en kruiden kon eten. Eigenlijk alleen kip en groene groentes. Echt allergisch, dus ook echt diarree en overgeven en antihistamine moeten nemen bij iets verkeerds…

Heel sneu, oprecht. Maar ben wel blij dat dat niks geworden is met mijn eetgewoontes. Ik hou ook echt van uit eten gaan en nieuwe dingen. Exotische dingen.
makreel schreef:
23-10-2025 09:36
Vast wel.

Maar ik begrijp prima dat iemand dat een afknapper vindt.

Maar daar hoeft verder niet zo denigrerend over gedaan te worden.

David Dunning
MockTurtle schreef:
23-10-2025 09:37
Wat interessant! Verklaart voor mij heel veel.

Voor mij is textuur ook heel belangrijk. Of stukjes. Is dat ook verklaarbaar? Sorry, nogal off topic.
O ja, mondgevoel. Wat ik een smerig woord vind, maar wel exact weergeeft wat het is.

David Dunning
Tavistock schreef:
23-10-2025 09:40
Weet ik niet. Ik heb best minder leuke eigenschappen en verwacht ook niet van een partner dat hij alles aan mij leuk vindt. Met een geschikte partner kan je helemaal jezelf zijn en knapt hij niet af. Maar heel veel anderen zullen er wel op afknappen. En die komen dus ook de relatie niet in.

Daarom is het ook best lastig iemand te vinden die echt past. Omdat elk mens gepaard gaat met een beste hoeveelheid potentiële afknappers.
Dat vind ik dus oprecht niet (meer) van mezelf.

Ik heb wel eigenschappen die niet iedereen leuk vindt, maar ik vind ze wel leuk.

David Dunning
Dat vind ik persoonlijk wat ongebalanceerd, maar ik herken het wel uit een fase die ik heb ook gehad na therapie. Dat ik bijna alles leuk aan mezelf vond. Achteraf was dat nog niet het accepteren van onzekere kanten, maar juist het overstemmen ervan. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat voor jou ook zou gelden.

Nu vind ik het fijner, want is mijn beeld van mezelf eerlijker, met al zijn leuke en minder leuke kanten. En ook daarmee vind ik mezelf nog steeds waardevol en een leuk mens.

Anders gezegd: je hoeft niet ál je eigenschappen leuk te vinden om jezelf als geheel te leuk te vinden, zeg maar. Net als dat ik niet alle eigenschappen van mijn partner leuk hoef te vinden om hem zelfs geweldig te vinden.

Bepaalde eigenschappen passen niet in een relatie met mij. En die zijn dus afknappers. Maar dat maakt de persoon niet minder waardevol.
Rabarbara schreef:
22-10-2025 20:53
Hitlers mama was vast ook blij toen hij geboren werd.
Daar heeft Roald Dahl een kort verhaal over geschreven.
You can pick your friends.
You can pick your nose.
But you can't pick your friends nose.
(Jake)

Azura schreef:
23-10-2025 08:04
Ik ook. Dat je erop afknapt, prima. Maar de woorden die gebruikt worden, daar stoor ik me aan. En inderdaad, daar knap ik ook op af.
Een kenmerk van ergens op afknappen is toch meestal dat je er een negatief gevoel bij hebt (en oordeel)? Daar komen dan bijbehorende woorden met hun betekenis bij waar jij dan weer op kan afknappen.
Solomio schreef:
23-10-2025 09:28
Omdat ik dan ongelofelijk veel gezeik voorzie.
Dit inderdaad. Ik zou ook geen partner hoeven die alles lust en moeilijk doet als anderen dat niet doen. Dat zou voor ons beiden niets worden. Ik lust op zich veel. Maar door darmproblemen kan ik niet veel verdragen en dat maakt het lastig. Mijn man lust niet veel en dat maakt het voor mij makkelijker.
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.
Solomio schreef:

de karaktertrekken uit de BIG 5 zijn een neiging tot reageren, en openheid voor nieuwe ervaringen kun je niet 1:1 doorzetten naar wel of niet eten proeven. Zo deterministisch moet je die theorie niet zien. Ik heb vriendinnen die bij het zien van een menukaart al vinden dat ze iets niet lusten, dat is wel degelijk aangeleerd gedrag. Maar goed on topic. we knappen af op dingen die voor onszelf belangrijk zijn, ongedacht of een ander daar echt wat aan kan doen
Tavistock schreef:
23-10-2025 09:51
Dat vind ik persoonlijk wat ongebalanceerd, maar ik herken het wel uit een fase die ik heb ook gehad na therapie. Dat ik bijna alles leuk aan mezelf vond. Achteraf was dat nog niet het accepteren van onzekere kanten, maar juist het overstemmen ervan. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat voor jou ook zou gelden.

Nu vind ik het fijner, want is mijn beeld van mezelf eerlijker, met al zijn leuke en minder leuke kanten. En ook daarmee vind ik mezelf nog steeds waardevol en een leuk mens.

Anders gezegd: je hoeft niet ál je eigenschappen leuk te vinden om jezelf als geheel te leuk te vinden, zeg maar. Net als dat ik niet alle eigenschappen van mijn partner leuk hoef te vinden om hem zelfs geweldig te vinden.

Bepaalde eigenschappen passen niet in een relatie met mij. En die zijn dus afknappers. Maar dat maakt de persoon niet minder waardevol.
Nee, het heeft te maken met oordelen. En ik ben ervan overtuigd dat dat aangeleerd is.
Want wat maakt een eigenschap negatief?
Ik denk dat elke eigenschap positief is (nou ja, moordzucht niet), maar niet in elke situatie.

David Dunning
noorderlicht76 schreef:
23-10-2025 09:57
de karaktertrekken uit de BIG 5 zijn een neiging tot reageren, en openheid voor nieuwe ervaringen kun je niet 1:1 doorzetten naar wel of niet eten proeven. Zo deterministisch moet je die theorie niet zien. Ik heb vriendinnen die bij het zien van een menukaart al vinden dat ze iets niet lusten, dat is wel degelijk aangeleerd gedrag. Maar goed on topic. we knappen af op dingen die voor onszelf belangrijk zijn, ongedacht of een ander daar echt wat aan kan doen
Aangeleerd door ervaring wrsch. Ik proef ook liefst geen nieuwe dingen meer. Iets te vaak misgegaan.

Ik knap af op mensen die teveel waarde hechten aan opvoeding. Of, breder: mensen die teveel doen aan maakbaarheidsdenken.

David Dunning
Een afknapper van mij die ik vaker gehoord heb van mannen is dat ik gesloten ben en me niet snel kwetsbaar opstel. Ik doe leuk en sociaal maar de echte binnenkant krijgt niemand te zien, en dat maakt dat mensen afhaken.
En als een keer eentje niet zo snel opgeeft vind ik het een engerd.

Ik hoor wel eens hoe andere vrouwen in het daten zijn dat ik denk o ja, een gemiddelde betonnen muur is toegankelijker dan ik.

Ik ga ook teveel prat op mijn "mysterieus" en alleen zijn, feitelijk is het angst. Dat zal ook wel eens vermoeiend zijn voor mensen die met me omgaan.
noorderlicht76 schreef:
23-10-2025 09:57
Ik kan wel degelijk obv een menukaart of recept bepalen of ik iets lekker/vies ga vinden hoor.
Gewoon ervaring
Wappie of extreem-rechts figuren

Mijn man is er ook zo 1 die bijna niets lust maar daar kwam ik pas later achter en toen was ik al verliefd. En eenmaal verliefd knap ik niet af op iemand als de rest van het plaatje wel klopt. Zijn trouwens ook weer heel veel dingen die hij wel lust, en soms maak ik 2 verschillende gerechten als ik iets wil dat hij echt niet lust. (of hij stopt zelf wat in de magnetron)
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Lila-Linda schreef:
23-10-2025 10:17
Ik kan wel degelijk obv een menukaart of recept bepalen of ik iets lekker/vies ga vinden hoor.
Gewoon ervaring

En daarmee dus ‘aangeleerd’ ipv ‘aangeboren’.
Tavistock schreef:
23-10-2025 10:19
nee hoor
ik lustte (als kind al) bepaalde dingen niet, obv mondgevoel, of ik lust bepaalde combinaties van smaken niet
en als ik die op de menukaart zie, weet ik, dat ik die niet lust
Niet aangeleerd gewoon ervaring
Tavistock schreef:
23-10-2025 10:19
Nee, aangeboren. Wat mijn vader niet lustte, lust ik ook niet. Wat mijn moeder niet lust, lust mijn zus niet. En dat al vanaf piepjong en wij het wel gewoon moesten eten.
En door ervaring weet ik ook wat ik niet ga lusten als ik een menukaart bekijk.
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.
Ik heb spastische darm en laat enorme winden. Kan ik op het werk wel inhouden (al geeft dat ook veel darmlawaai en buikpijn), maar thuis wil ik dat niet. Veel mannen zouden dat een enorme afknapper vinden.

Verder ben ik erop gebrand dat alles gelijkwaardig is, tot het irritante toe. Ik wil dus wel die €12,- splitten of zelf betalen. Niet dat een man voor me betaalt.

Als ik overprikkeld ben kan ik behoorlijk uit mijn slof schieten tegen mijn man. Als hij alleen over zo’n incident hier een topic zou openen, zou heel vivaforum roepen dat hij bij me weg moet. Ik ben dus maar blij dat hij dat niet doet. :biggrin:

En nog een waslijst aan dingen , maar gelukkig ook heel veel leuke dingen
Ik heb ook een vooroordeel over nietszeggend schoeisel. Van die vage Ecco-achtige schoenen, dat je denkt deze schoen kan niet kiezen wat hij is. Het is geen sneaker, geen instapper, een soort veterschoen zonder veters. Een verre neef van de bowlingschoen.

Als ik zulke schoenen zie bij een man knap ik volledig af.

Terwijl het misschien aangemeten schoenen zijn voor moeilijke voeten, waardoor hij geen normale schoen aankan. Of ze lopen gewoon heerlijk. Het kan alsnog een leuke man zijn.
Er zijn trouwens dingen die ik wel ben gaan eten en zelfs lekker vind. Maar die ik als kind echt niet lustte. Maar ik ga geen Lever eten, hoe mooi de omschrijving op de menukaart ook is. En oesters vooraf? het ziet er prachtig uit, maar ik sla ze over

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven