Afknappers
donderdag 23 oktober 2025 om 07:52
Amen.Lila-Linda schreef: ↑23-10-2025 07:39Ik ben te lang getreiterd door mijn ouders met Alles moeten eten, dat ik het prima vind, als mensen kieskeurig zijn.
Niet-lusten is geen keus. Ik lust echt best veel, als ik maar keus heb. geen probleem met spruitjes, blauwe kaas, garnalen etc. Maar ik gruw van bloedworst, fruit de mer (eet ik alleen de garnalen) en slijmerige dingen.
Sinds ik zelf ging koken, bleek dat ik meer luste, mijn ouders koken gewoon niet naar mijn smaak. Poeh, maar ik heb vaak op de trap moeten zitten met een bord steeds kouder wordende lelllerige erwtensoep oid. Als ik het had kunnen leren eten.... had dat mijn jeugd veel gemakkelijker gemaakt.
Boers, infantiel, kleutergedrag. Man-o-man, ik blijf me verbazen over dit soort termen.
En, om ontopic te gaan: dat zijn voor mij dus afknappers.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
donderdag 23 oktober 2025 om 08:04
donderdag 23 oktober 2025 om 08:04
Ik ook. Dat je erop afknapt, prima. Maar de woorden die gebruikt worden, daar stoor ik me aan. En inderdaad, daar knap ik ook op af.
She is home at the sea; her soul a part of it's deep melody.
donderdag 23 oktober 2025 om 08:16
noorderlicht76 schreef: ↑23-10-2025 07:32ik heb deze niet gepost, maar ik knap er ook op af. Ik ben zelf heel erg van de gastronomie en verwacht dat ook van een partner. het komt op mij nogal boers over als je van alles niet lust.
Maar daar kun je niks aan doen. Wat iemand net zei, het is geen keuze.
Ik kan er ook niks aan doen dat ik de kleur beige niet mooi vind.
Ik kan wel dingen opeten tegen mijn zin, maar dat maakt nog niet dat ik het opeens lust.
donderdag 23 oktober 2025 om 08:18
Eens!Lila-Linda schreef: ↑23-10-2025 07:39Ik ben te lang getreiterd door mijn ouders met Alles moeten eten, dat ik het prima vind, als mensen kieskeurig zijn.
Niet-lusten is geen keus. Ik lust echt best veel, als ik maar keus heb. geen probleem met spruitjes, blauwe kaas, garnalen etc. Maar ik gruw van bloedworst, fruit de mer (eet ik alleen de garnalen) en slijmerige dingen.
Sinds ik zelf ging koken, bleek dat ik meer luste, mijn ouders koken gewoon niet naar mijn smaak. Poeh, maar ik heb vaak op de trap moeten zitten met een bord steeds kouder wordende lelllerige erwtensoep oid. Als ik het had kunnen leren eten.... had dat mijn jeugd veel gemakkelijker gemaakt.
Het lijkt mij ook heel makkelijk om alles te lusten.
donderdag 23 oktober 2025 om 08:37
Precies en waarom zou ik iets eten wat ik beslist niet lekker vind of wat er gewoon niet lekker uitziet?Lila-Linda schreef: ↑23-10-2025 07:39Ik ben te lang getreiterd door mijn ouders met Alles moeten eten, dat ik het prima vind, als mensen kieskeurig zijn.
Ja ik weiger gewoon iets te eten wat er 'vies' uit ziet
Het is wat het is
donderdag 23 oktober 2025 om 08:40
donderdag 23 oktober 2025 om 08:47
Het gaat uiteraard niet om de woorden, maar om het denigrerende ervan.
David Dunning
David Dunning
donderdag 23 oktober 2025 om 08:57
donderdag 23 oktober 2025 om 09:00
Ik zou niet afknappen op sommige dingen niet lusten, maar bijna niks lusten wel.
Gezellig samen eten is voor mij belangrijk in een relatie en daar hoort voor mij de gezamenlijke ervaring van genieten bij. Ook vind ik een gezonde leefstijl erg belangrijk en dus onaantrekkelijk als we daar te ver afwijken van elkaar. Bijvoorbeeld in voldoende groente en niet te veel alcohol enzo.
Dus als iemand daar niks mee kan, is het helaas niet de partner voor mij.
Gezellig samen eten is voor mij belangrijk in een relatie en daar hoort voor mij de gezamenlijke ervaring van genieten bij. Ook vind ik een gezonde leefstijl erg belangrijk en dus onaantrekkelijk als we daar te ver afwijken van elkaar. Bijvoorbeeld in voldoende groente en niet te veel alcohol enzo.
donderdag 23 oktober 2025 om 09:03
Deze post is toch heel anders dan iemand die niet veel lust infantiel noemen. En zoals ik al zei, mag men daar gewoon op afknappen. Maar denigrerend doen tegenover mensen die weinig lusten en daar niks aan kunnen doen, stoort mij.Tavistock schreef: ↑23-10-2025 09:00Ik zou niet afknappen op sommige dingen niet lusten, maar bijna niks lusten wel.
donderdag 23 oktober 2025 om 09:08
Dat ben ik met je eens, al gaat een afknapper natuurlijk vaker gepaard met denigrerende woorden. Iemand die uit zijn mond stinkt vindt men ‘smerig’ of iemand die de rekening wil splitten op een eerste date ‘gierig’ .
Het is het beeld dat bepaalde mensen bij bepaalde afknappers hebben. De uit de mond stinker kan prima hygiëne hebben, de splitter kan dat doen vanuit gelijkwaardigheid. Maar zo komt het niet over bij de date-partner. Dus dat iets infantiel of boers wordt genoemd, zegt niks over het gedrag zelf, maar de beoordeling ervan van van de date-partner.
Kortom, ik zou het niet persoonlijk opvatten.
Er zijn hier ook dingen genoemd waar ik me schuldig aan maak, maar dat zijn dan gewoon niet de partners voor mij.
Ook een leuk topic: welke afknappers heb je zelf
Het is het beeld dat bepaalde mensen bij bepaalde afknappers hebben. De uit de mond stinker kan prima hygiëne hebben, de splitter kan dat doen vanuit gelijkwaardigheid. Maar zo komt het niet over bij de date-partner. Dus dat iets infantiel of boers wordt genoemd, zegt niks over het gedrag zelf, maar de beoordeling ervan van van de date-partner.
Er zijn hier ook dingen genoemd waar ik me schuldig aan maak, maar dat zijn dan gewoon niet de partners voor mij.
Ook een leuk topic: welke afknappers heb je zelf

donderdag 23 oktober 2025 om 09:12
Haha, dan is het topic zo vol als ik dat moet opschrijven.Tavistock schreef: ↑23-10-2025 09:08Dat ben ik met je eens, al gaat een afknapper natuurlijk vaker gepaard met denigrerende woorden. Iemand die uit zijn mond stinkt vindt men ‘smerig’ of iemand die de rekening wil splitten op een eerste date ‘gierig’ .
Ook een leuk topic: welke afknappers heb je zelf![]()
donderdag 23 oktober 2025 om 09:16
Dat kan, ik vind het niet aantrekkelijk. Ik heb mijn kinderen ook aan het eten gekregen door ze uit te leggen dat je op een date een flater slaat als je de menukaart niet snapt en bij alles lust ik niet, ken ik niet zegt. dat hielp, ze eten vrijwel alles. Natuurlijk kan er iets zijn wat je echt niet lust, maar als het veel dingen zijn of dingen die je niet wil proberen, ben je niet mijn type.
donderdag 23 oktober 2025 om 09:22
Tavistock schreef: ↑23-10-2025 09:08Dat ben ik met je eens, al gaat een afknapper natuurlijk vaker gepaard met denigrerende woorden. Iemand die uit zijn mond stinkt vindt men ‘smerig’ of iemand die de rekening wil splitten op een eerste date ‘gierig’ .

Het IS persoonlijk.
David Dunning
David Dunning
donderdag 23 oktober 2025 om 09:23
Afknappers zijn altijd 'in the eye of the beholder', dus ik heb geen afknappers.Tavistock schreef: ↑23-10-2025 09:08Dat ben ik met je eens, al gaat een afknapper natuurlijk vaker gepaard met denigrerende woorden. Iemand die uit zijn mond stinkt vindt men ‘smerig’ of iemand die de rekening wil splitten op een eerste date ‘gierig’ .
David Dunning
David Dunning
donderdag 23 oktober 2025 om 09:25
Hahaha, alsof het door de opvoeding komt.noorderlicht76 schreef: ↑23-10-2025 09:16Dat kan, ik vind het niet aantrekkelijk. Ik heb mijn kinderen ook aan het eten gekregen door ze uit te leggen dat je op een date een flater slaat als je de menukaart niet snapt en bij alles lust ik niet, ken ik niet zegt. dat hielp, ze eten vrijwel alles. Natuurlijk kan er iets zijn wat je echt niet lust, maar als het veel dingen zijn of dingen die je niet wil proberen, ben je niet mijn type.
Hoe denk je dat ik opgevoed ben? Eten wat de pot schaft, 'lust ik niet' bestaat niet, enz.
Maar na 100x paprika eten vind ik het nog steeds vies.
David Dunning
David Dunning
donderdag 23 oktober 2025 om 09:27
donderdag 23 oktober 2025 om 09:28
donderdag 23 oktober 2025 om 09:30
ja het komt deels door de opvoeding, er zijn dingen die mensen echt niet lusten, maar je neus ophalen voor wat je niet kent of er niet lekker uit vindt zin is wel degelijk aangeleerd gedrag, Dat is wat anders dan bv geen paprika, vis, bieten oid eten
donderdag 23 oktober 2025 om 09:30
Toch: ik heb eindeloos veel therapie gehad om te leren wie ik ben en dat ik goed ben zoals ik ben.
Dus ik vind echt dat niemand zo over zichzelf zou moeten denken.
Dan krijg je zoiets als wanneer er bij een sollicitatie gevraagd wordt naar je slechte eigenschappen. En dat iedereen dan 'perfectionisme' noemt. Beetje humble bragging.
In een relatie zoek je iemand die niet op jou afknapt.
David Dunning
David Dunning

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in