Over datum

04-11-2025 08:09 31 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen, ik ben de vriezer aan het schoonmaken.
Bij het leegruimen kom ik 4 mora sate tegen die over datum zijn.
Houdbaar tot eind juni dit jaar, zo'n 4 maanden over datum dus.

Zouden jullie zoiets nog eten ?
Je kan niet eerst de sate ontdooien en open trekken om te kijken/ ruiken of het nog goed is want dan kan je het niet meer opwarmen.
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
Dan maak je het gewoon warm en kijk je dan toch hoe het eruit ziet, en eet je het dan wel of niet op.

Leg je reserve in de vriezer. Zo weer opgewarmd als het niet meer smaakt.
Ja hoor, diepgevroren op -18 bederft het niet direct. De datum op diepvriesproducten is vooral omdat de kwaliteit achteruitgaat, bijvoorbeeld dat het wat droog wordt. Maar ziek word je er niet zo snel van.
Ja. Smaak is misschien iets minder dan toen je het kocht.

Het bederft niet zo snel. Zonde om weg te gooien, er is al te veel voedselverspilling.
Ik zou dat gerust durven. Ben niet moeilijk met eten. Alleen restjes van een rijstgerecht, daar ben ik alert op. Als dat de volgende dag niet op gaat, gaat het weg.
Over de datum uit de vriezer eet ik gerust.
Geen probleem, zou ik zeker eten. Uiteraard proef ik even als het bereid is. Wordt hoogstens wat taaier. Het zit ook nog eens vol conserveringsmiddelen, bederft niet zo snel.
Hier een tabel over houdbaarheid producten.

https://vacuumsealers.nl/houdbaarheidstabel-vacumeren/
Geen probleem, kun je gewoon eten, is hooguit een beetje taai maar van diepgevroren eten word je niet ziek.

Taaiheid zou ik oplossen met wat extra vocht tijdens of vlak na het opwarmen. Scheutje ketjap/water, bouillon of (kokos)melk.
mijn hoofd weet, dat ik dat gewoon kan eten. Maar ik ben een paar keer gruwelijk ziek geweest van bedorven voedsel, dat het me gewoon tegenstaat.
Eet het niet meer met plezier.
Ja ik zou het wel eten nog hoor.
Als het er normaal uitziet en normaal ruikt enzo.
Nee ik eet niks wat over datum is. Dat komt ook omdat ik een hele slechte weerstand heb en daar geen risico’s in neem.
Ik had laatst een biefstuk uit de krochten van mijn vriezer opgedoken met tht 12-2023. Ik zag dat (gelukkig) pas naderhand.
Toen dacht ik wel ff oeps, maar er gebeurde niets. Hij smaakte uitstekend!

Ik vind het eigenlijk griezeliger dat je ziek kan worden van producten die nog niet over datum zijn, als je ze bijvoorbeeld niet goed verhit. Laatst had ik een (varkensvlees)hamburger die nog wat roze was van binnen, dan gaan wel mijn alarmbellen af.
Ik zou dat nog gewoon eten tenzij je proeft, ruikt of ziet dat het niet meer goed is. Ik had laatst mini loempia's die al een tijdje in de vriezer lagen en waarschijnlijk over datum. Ze smaakten anders dan ze zouden moeten smaken dus heb ze allemaal weggegooid. Zonde maar goed. Ben er niet ziek van geworden.
Ja, ik zou dat ook nog prima durven opeten.
Ik zou t wel aandurven, wel even ruiken als t warm gemaakt is.
Het lastige is, dat je niet alle bacteriën kunt ruiken, salmonella bijvoorbeeld niet. En daar kun je gruwelijk ziek van worden.
Lila-Linda schreef:
04-11-2025 11:56
Het lastige is, dat je niet alle bacteriën kunt ruiken, salmonella bijvoorbeeld niet. En daar kun je gruwelijk ziek van worden.

In -17C groeien bacteriën niet. Dus dat het wat langer in de diepvries zit doet niks met de bacteriën.
Ik zou het eten. Het staat in de diepvries, dus het kan niet kapot gaan.
Vivamensje schreef:
04-11-2025 10:36
Nee ik eet niks wat over datum is. Dat komt ook omdat ik een hele slechte weerstand heb en daar geen risico’s in neem.

Dat begrijp ik wel als je een lage weerstand hebt. Ikzelf denk altijd dat als er op staat t.h.t. 04-11-2025, dat het dus ten mínste houdbaar is tot vandaag. Sowieso dus. En waarschijnlijk langer. Zo lees ik het.

Als de verpakking bol staat eet ik het natuurlijk niet, dan is het bedorven. Maar anders ruik ik er aan en al het goed ruikt, dan eet ik het.
Zou ik geen seconde over na hoeven denken. Dat vlees is al gebakken en toen ingevroren. Kan eigenlijk weinig aan misgaan.

Verse ingevroren vlees ben ik voorzichtiger mee als dat al heel lang ingevroren is.
Bedankt iedereen, ik ga het vanavond gewoon proberen en idd mocht het toch een twijfelgeval zijn gaat het richting kliko en hebben we een back-up.
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
chocolol schreef:
04-11-2025 12:11
In -17C groeien bacteriën niet. Dus dat het wat langer in de diepvries zit doet niks met de bacteriën.
toch kun je producten, ook in de vriezer, niet eeuwig goed houden
Als het kipsaté is, zou ik het niet meer eten.
Lila-Linda schreef:
04-11-2025 14:09
toch kun je producten, ook in de vriezer, niet eeuwig goed houden
Klopt. Maar vaak gaat het dan eerder om een uiteindelijk verlies van structuur en smaak, dan om bederf.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven