Naakt naar de sauna met een vriendin
woensdag 5 november 2025 om 08:39
Update / afsluiting
Ik wil iedereen bedanken die hier heeft gereageerd en zijn of haar mening heeft gedeeld.
Sommige reacties waren lastig om te lezen, andere juist heel verhelderend, maar alles bij elkaar heeft het me geholpen om anders naar de situatie te kijken.
Ik ben tot het besef gekomen dat het niet eerlijk was van mij om bepaalde verwachtingen te hebben.
Liefde gaat niet over iemand willen bezitten of vasthouden, maar over iemand echt zien voor wie die is.
Ik leer nu dat van iemand houden betekent dat je haar ook haar eigen pad laat volgen, dat je naast haar staat in plaats van voor haar uit.
Ik wil me nu richten op mezelf en op hoe ik kan groeien, zodat ik in onze relatie op een manier aanwezig kan zijn die voor ons allebei goed voelt.
Ik hou van haar, maar ik besef dat liefde pas echt is als het ook vrijheid toelaat.
Bedankt aan iedereen die eerlijk reageerde. Jullie woorden hebben me geholpen om dit op een andere manier te begrijpen.
Ik wil iedereen bedanken die hier heeft gereageerd en zijn of haar mening heeft gedeeld.
Sommige reacties waren lastig om te lezen, andere juist heel verhelderend, maar alles bij elkaar heeft het me geholpen om anders naar de situatie te kijken.
Ik ben tot het besef gekomen dat het niet eerlijk was van mij om bepaalde verwachtingen te hebben.
Liefde gaat niet over iemand willen bezitten of vasthouden, maar over iemand echt zien voor wie die is.
Ik leer nu dat van iemand houden betekent dat je haar ook haar eigen pad laat volgen, dat je naast haar staat in plaats van voor haar uit.
Ik wil me nu richten op mezelf en op hoe ik kan groeien, zodat ik in onze relatie op een manier aanwezig kan zijn die voor ons allebei goed voelt.
Ik hou van haar, maar ik besef dat liefde pas echt is als het ook vrijheid toelaat.
Bedankt aan iedereen die eerlijk reageerde. Jullie woorden hebben me geholpen om dit op een andere manier te begrijpen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-11-2025 13:05
Reden: OP volledig gewijzigd, maatregelen zijn genomen
Reden: OP volledig gewijzigd, maatregelen zijn genomen
74.80% gewijzigd
woensdag 5 november 2025 om 12:53
Als je een man hebt, ben je niet alleenstaand. Ook al is het kind niet van hem.
woensdag 5 november 2025 om 12:58
Ben je persvoorlichter bij D66 of zo? Wat een vage nietszeggende woordenbrij zeg.m2321 schreef: ↑05-11-2025 08:39Update / afsluiting
Kan je het ook iets concreter maken, dan help je misschien ook anderen.
woensdag 5 november 2025 om 13:06
Ik snap wat je bedoelt, maar het is niet dat ik me door een forum heb laten overtuigen.
De reacties hier hebben me vooral geholpen om op een andere manier naar mezelf te kijken en beter te begrijpen wat mijn vriendin al die tijd bedoelde.
Soms heb je even afstand en verschillende perspectieven nodig om iets echt te kunnen voelen. Dat is wat dit forum me heeft gebracht
woensdag 5 november 2025 om 13:07
Haha nee, geen persvoorlichter hoor. Ik begrijp wat je bedoelt, maar dit bericht was meer bedoeld als persoonlijke afsluiting van mijn proces dan als advies voor anderen.
Voor mij voelde het goed om het op deze manier af te ronden.
woensdag 5 november 2025 om 13:10
Zou je dan dat proces in een paar zinnen kunnen verwoorden want ik ben echt heel benieuwd. Het begon namelijk met een redelijk simpele vraag over een saunabezoek.
woensdag 5 november 2025 om 13:17
Dat snap ik, en ik begrijp dat het van buitenaf misschien zwaar lijkt voor iets kleins.
Maar voor mij ging dit niet echt over dat saunabezoek zelf, maar over wat eronder zat, over communicatie, rekening houden met elkaar en wat liefde voor mij betekent.
Voor iedereen ligt dat anders, en dat is ook oké
woensdag 5 november 2025 om 13:19
Goede vraag eigenlijk. Het begon inderdaad met iets kleins, maar gaandeweg merkte ik dat er bij mij veel meer onder zat.
Het ging niet alleen over de sauna, maar over wat intimiteit, vertrouwen en respect betekenen binnen een relatie.
Ik heb geleerd dat liefde niet betekent dat je elkaar vasthoudt, maar dat je elkaar ruimte geeft en elkaars perspectief probeert te begrijpen.
Het klinkt op papier inderdaad logisch of cliché.
Maar voor mij is het pas echt iets wat ik ben gaan begrijpen door dit hele proces.
Ruimte geven klinkt simpel, maar het is iets heel anders als je leert om het écht te doen, uit liefde in plaats van angst.
woensdag 5 november 2025 om 13:25
woensdag 5 november 2025 om 13:27
Klopt, het lijkt snel als je het zo leest, maar het is iets waar ik de afgelopen dagen veel over heb nagedacht. Vandaag voelde het gewoon alsof ik het eindelijk echt begreep
woensdag 5 november 2025 om 13:27
Nee, het is echt ongemak om zélf naakt rond te lopen. Ik voel me er niet fijn bij, misschien is het een soort preutsheid? Het voelt te privé. Maar wat anderen doen, staat daar helemaal los van en maakt me niet uit.
woensdag 5 november 2025 om 13:30
Dat gebeurt heel veel op bijvoorbeeld voetbalclubs; vooral jongere mannen en jongens houden onder de douche hun onderbroek aan. Dat heeft ook met cultuur en religie te maken.
woensdag 5 november 2025 om 13:43
Niet als hij op die manier zijn vriendin manipuleert en weerhoudt van iets heel normaals wat zij graag wil.
En je tweede opmerking slaat ook nergens op.
woensdag 5 november 2025 om 13:45
m2321 schreef: ↑05-11-2025 12:07Je hebt in mijn topic nog niks nuttigs toegevoegd, je hebt het niet goed gelezen en begrijpt de situatie niet. Elke opmerking die je plaatst is alleen maar respectloos dus snap oprecht niet dat je uberhaupt reageert. Niks beters te doen? Ik vind het echt zielig voor je, misschien een hobby vinden ipv een topic in de weg zitten waar iemand ruimte zoekt voor verbetering bij zichzelf. Erg kinderachtig en zal daarom ook weer niet op je reageren meer.
Alweer.
Ik heb inderdaad geen leven en ben dol op troltopics
woensdag 5 november 2025 om 13:55
Vrijheid is niet iets wat jij toelaat. Zo lang je het op die manier beschouwt, zie je haar nog steeds als jouw bezit en maak je daarmee jullie relatie kapot.
Zij ís vrij.
En zeker omdat jullie elkaars eersten zijn en het leven en je identiteit nog niet in beton gegoten is, ga je jezelf in de vingers snijden als je een blok aan haar been wordt.
Zij wil nieuwe ervaringen opdoen en dat hoort zo.
woensdag 5 november 2025 om 14:03
Dit vind ik wel een leuke opmerking om over na te denken. Wat vind je van (deels) naakt in een ziekenhuis of een andere medische setting als een fysiotherapeut?m2321 schreef: ↑05-11-2025 12:36Dat durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen, hetgeen wat ik gek vind/vond is het naakt rondlopen in een publieke ruimte omdat ik het gevoel had dat het iets exclusiefs hoort te zijn voor jou en je partner. Ik heb d.m.v andere mensen hun ervaringen / meningen dit al wel enigsinds kunnen bijstellen. Ik denk dat het grootste probleem ligt bij mijn eigen onzekerheid en dat ik daar aan moet werken. Ik had een oneerlijke verwachting en dat heb ik nu ingezien.
woensdag 5 november 2025 om 14:27
Ik vind het leuk om te zien hoe je openstaat voor andermans ervaringen en mening, en nieuwsgierig bent naar de kant van je vriendin.
Wilt ontdekken waarom mensen dit zouden willen.
Mooi om te zien hoe je nu eigenlijk wel nieuwsgierig bent naar een sauna ervaren.
Ik hoop dat je dit gewoon een keer durft te gaan doen. Erachter komen hoe het voor jou is, zo totaal uit je comfortzone, en of het je beeld op naaktzijn verandert.
Als vriendin zou ik het echt supertof vinden dat mijn partner zo de moeite doet om zich in mij te verplaatsen, te onderzoeken waar zijn gevoel vandaan komt, en of dit gevoel terecht is.
Wilt ontdekken waarom mensen dit zouden willen.
Mooi om te zien hoe je nu eigenlijk wel nieuwsgierig bent naar een sauna ervaren.
Ik hoop dat je dit gewoon een keer durft te gaan doen. Erachter komen hoe het voor jou is, zo totaal uit je comfortzone, en of het je beeld op naaktzijn verandert.
Als vriendin zou ik het echt supertof vinden dat mijn partner zo de moeite doet om zich in mij te verplaatsen, te onderzoeken waar zijn gevoel vandaan komt, en of dit gevoel terecht is.
woensdag 5 november 2025 om 14:31
.
Dat herken ik goed, dat soms opeens iets duidelijk wordt. Fijn dat het forum daarbij heeft geholpen. Veel plezier met je relatie en vriendin.
woensdag 5 november 2025 om 15:09
Dat klopt niet helemaal: jaloezie is juist een natuurlijke emotie en evolutionair verklaarbaar.ladadieladieda schreef: ↑05-11-2025 11:40Nee.
Ik begrijp jalouzie wel, maar zijn vriendin hoeft niet beschermd te worden en al helemaal niet in de sauna. De seks en de emotionele band is exclusief en voor hun samen, als ze dat beiden zo willen.
Aan jalouzie is niets natuurlijks. Het is onzekerheid en een blijk van wantrouwen jegens je partner.
Het hoort bij onze hechting: wie iets of iemand dierbaars dreigt te verliezen, voelt spanning. Dat is geen wantrouwen, maar een signaal van betrokkenheid.
Wat je ermee doet, maakt het verschil. Onverwerkte jaloezie kan inderdaad doorslaan naar controle of wantrouwen, maar gezonde jaloezie is iets wat we allemaal kennen.
En in relaties waar loyaliteit en exclusiviteit belangrijk zijn, is dat gevoel op zich heel normaal. Het zegt meestal, jij bent belangrijk voor mij.
woensdag 5 november 2025 om 15:33
Dit is compleet zelf verzonnen bulshit. Gezond en jaloezie past niet bij elkaar. Zeker niet in de context van een relatie. Dit zeggen mensen die hun onvolwassen emoties niet kunnen reguleren. En daarbij het beperkende gedrag dat voortkomt uit die jaloezie, verkopen als liefde. De ander moet nog dank je wel zeggen ook.Marchuba schreef: ↑05-11-2025 15:09Dat klopt niet helemaal: jaloezie is juist een natuurlijke emotie en evolutionair verklaarbaar.
Het hoort bij onze hechting: wie iets of iemand dierbaars dreigt te verliezen, voelt spanning. Dat is geen wantrouwen, maar een signaal van betrokkenheid.
Wat je ermee doet, maakt het verschil. Onverwerkte jaloezie kan inderdaad doorslaan naar controle of wantrouwen, maar gezonde jaloezie is iets wat we allemaal kennen.
En in relaties waar loyaliteit en exclusiviteit belangrijk zijn, is dat gevoel op zich heel normaal. Het zegt meestal, jij bent belangrijk voor mij.
woensdag 5 november 2025 om 15:45
Jaloezie gaat altijd over degene die de emotie heeft: onzekerheid, bezitterigheid, laag zelfbeeld, je eigen catastrofale gedachten: 'iedereen in de sauna geilt op mijn vriendin en ze vindt het nog leuk ook!'
Jaloezie heeft nooit met de ander te maken. In het extreme: de vele gevallen van femicide. Was dat een natuurlijke emotie die hem ertoe dreef haar te vermoorden? Of was het ziekelijke bezitterigheid?
Jaloezie in een relatie is een mooi moment voor reflectie 'is het waar wat ik denk? Welke behoefte in mij wordt niet vervuld waardoor ik jaloers ben? Is het de taak van mijn partner deze behoefte te vervullen of is dat eigenlijk mijn taak?'
Jaloezie heeft nooit met de ander te maken. In het extreme: de vele gevallen van femicide. Was dat een natuurlijke emotie die hem ertoe dreef haar te vermoorden? Of was het ziekelijke bezitterigheid?
Jaloezie in een relatie is een mooi moment voor reflectie 'is het waar wat ik denk? Welke behoefte in mij wordt niet vervuld waardoor ik jaloers ben? Is het de taak van mijn partner deze behoefte te vervullen of is dat eigenlijk mijn taak?'
woensdag 5 november 2025 om 15:46
Dat jaloezie bestaat is geen mening, maar een feit, het is een primaire emotie die al bij baby’s wordt waargenomen en evolutionair gezien helpt om hechting te beschermen. Of je dat gezond noemt, hangt af van hoe je ermee omgaat.Mariejan schreef: ↑05-11-2025 15:33Dit is compleet zelf verzonnen bulshit. Gezond en jaloezie past niet bij elkaar. Zeker niet in de context van een relatie. Dit zeggen mensen die hun onvolwassen emoties niet kunnen reguleren. En daarbij het beperkende gedrag dat voortkomt uit die jaloezie, verkopen als liefde. De ander moet nog dank je wel zeggen ook.
Het probleem is niet het gevoel zelf, maar wat mensen ermee dóén. Wie jaloersheid vertaalt naar controle of verwijt, maakt het ongezond.
Wie het herkent als een teken van betrokkenheid en het bespreekbaar houdt, laat juist volwassenheid zien.
En nee, dat is niet “onvolwassen” of “beperkend”, het is menselijk. De overtuiging dat alleen grenzenloze vrijheid volwassen is, is óók maar een overtuiging. Echte volwassenheid zit in kunnen verdragen dat iemand anders vanuit andere waarden leeft, zonder dat je dat afdoet als onzin.
Bovendien hoeft niet elk koppel het over dezelfde waarden eens te zijn. In sommige relaties betekent respect, elkaars vrijheid bewaken. In andere betekent het, elkaars grenzen bewaken. Geen van beide is superieur.
Het gaat er niet om wie moderner of vrijer is,
maar of twee mensen elkaar kunnen vinden in wat voor henzelf klopt. Daar zit de echte volwassenheid in een relatie.
woensdag 5 november 2025 om 15:48
Nou ja, als jij jouw partner zou zien zoenen met een ander, zou je dan geen jaloezie ervaren?Mariejan schreef: ↑05-11-2025 15:33Dit is compleet zelf verzonnen bulshit. Gezond en jaloezie past niet bij elkaar. Zeker niet in de context van een relatie. Dit zeggen mensen die hun onvolwassen emoties niet kunnen reguleren. En daarbij het beperkende gedrag dat voortkomt uit die jaloezie, verkopen als liefde. De ander moet nog dank je wel zeggen ook.
woensdag 5 november 2025 om 15:53
Dat jaloezie iets zegt over degene die het voelt, klopt, maar dat maakt het nog niet fout of ziekelijk. Alle emoties vertellen iets over de persoon die ze ervaart, boosheid, verdriet, angst, verlangen. We leren ermee omgaan, wonderdrukken ze niet omdat ze soms verkeerd worden gebruikt.Dropdrop schreef: ↑05-11-2025 15:45Jaloezie gaat altijd over degene die de emotie heeft: onzekerheid, bezitterigheid, laag zelfbeeld, je eigen catastrofale gedachten: 'iedereen in de sauna geilt op mijn vriendin en ze vindt het nog leuk ook!'
Femicide erbij halen is een totaal verkeerde vergelijking, dat is geen jaloezie, maar geweld en machtsmisbruik. Dat naast gewone relatiegevoelens leggen is als appels met kettingzagen vergelijken.
Jaloezie is in de kern een signaal: er is iets wat ik belangrijk vind, iets wat ik dreig te verliezen. Daar mag je op reflecteren, maar het is niet automatisch pathologisch. Het wordt pas ongezond als het gedrag overneemt, niet als het gevoel bestaat En zelfs dán is er een volwassen alternatief, beseffen dat twee mensen gewoon verschillende waarden kunnen hebben. De één hecht meer aan vrijheid, de ander aan exclusiviteit of terughoudendheid. Beide zijn legitiem zolang het eerlijk en wederzijds is. Een man die zegt ,de sauna past niet bij hoe ik naar relaties kijk, mag dat aangeven, en een vrouw die zegt ,voor mij is dat geen probleem, mag besluiten dat het niet bij haar past. Dat is geen controle of onvolwassenheid, dat is volwassenheid: elkaar vrijlaten in wat klopt bij je eigen waarden.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in