Vriendenloterijpas uitlenen

07-11-2025 08:14 24 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen, wil even checken hoe anderen hier tegenaan kijken.

Een vriend heeft gevraagd of hij mijn vriendenloterijpas kan lenen zodat zijn dochter gratis toegang heeft tot museum waar zij heen gaan.

Pas is op naam en geboortedatum staat op pas, leeftijdsverschil in ca. 40 jaar.

Bij misbruik kunnen ze de pas tijdelijk of permanent intrekken. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er gecheckt werd op naam en geboortedatum, maar het zou natuurlijk kunnen.

Maar wat me het meest ergert is dat hij/zij het echt meer dan prima zelf kunnen betalen en dan dit vragen. En dan moet hij het pasje ook nog op komen halen (20 minuten heen en 20 minuten terug met de auto).

Ik neig naar nee zeggen maar vind mezelf dan ook wel een zeikerd eigenlijk.
Wat vinden jullie?
Ik zou ook nee zeggen. En mezelf geen zeikerd vinden.
'nee, daar ga ik niet aan beginnen. Als er wel gecontroleerd wordt zijn gevolgen voor mij' . Fijne dag
Nee, ik werk niet mee aan dingen die niet mogen.
je bent geen zeikerd. ik zou er ook niet voor kiezen om het aan een dochter van een vriend uit te lenen.

Simpel, dat is fraude. En mochten ze wel goed controleren (hoe zo komt een jonge meid aan een vriendenlotterijpas) dan zijn de gevolgen voor jou.
No way. Ik vind het al belachelijk dat hij het vraagt en dat hij zijn eigen kind wil laten frauderen.
Cum non tum age
Je neigt naar nee zeggen geef je aan. Waarom zou je ja zeggen?
Het is een rare en brutale vraag.

Dat ze het zelf kunnen betalen heeft er op zich ook niks mee te maken, want zou je reactie anders zijn als ze krap bij kas zitten?
Zij willen een dagje uit, dan is het ook eigen verantwoordelijkheid.
Marieke schreef:
07-11-2025 08:17
'nee, daar ga ik niet aan beginnen. Als er wel gecontroleerd wordt zijn gevolgen voor mij' . Fijne dag
Dit is echt een prima antwoord
gewoon niet. Het is misbruik.

Het gebruik van de VIP-KAART is strikt persoonlijk en niet overdraagbaar.

Bij misbruik van de VIP-KAART door een Kaarthouder behoudt de VriendenLoterij zich het recht voor om de VIP-KAART (tijdelijk dan wel permanent) stop te zetten. Als misbruik wordt bijvoorbeeld gezien het doorverkopen van kortingskaarten, het verkopen van de VIP-KAART, het uitlenen van de VIP-KAART aan derden etc.
Wat hij ook maar eventjes vergeet is dat jij de pas niet gratis heb gekregen, er wordt ieder maand een bedrag afgeschreven, zeg je de loterij op heb jij ook geen pas meer.
Ik zou het niet kunnen begrijpen als je ja zou zeggen.
Ik vind het een gierige en brutale vraag met mogelijke gevolgen voor jou. Dus ik zou ook nee zeggen.
Bedankt voor jullie reacties! Hoe langer ik erover nadenk, hoe stommer ik het vind. Ook van mezelf, dat ik het nog overwogen heb.
Marieke schreef:
07-11-2025 08:17

Hele goeie, dank!
WaterGirl schreef:
07-11-2025 08:36
je bent geen zeikerd. ik zou er ook niet voor kiezen om het aan een dochter van een vriend uit te lenen.

Simpel, dat is fraude. En mochten ze wel goed controleren (hoe zo komt een jonge meid aan een vriendenlotterijpas) dan zijn de gevolgen voor jou.

Het zou kunnen dat ze zelf een pas zou hebben, zij is ongeveer 27, het was nog vroeg vanochtend, leeftijdsverschil is ongeveer 30 jaar.
Maar idd, het is gewoon fraude
Bo-Katan schreef:
07-11-2025 08:59
Je neigt naar nee zeggen geef je aan. Waarom zou je ja zeggen?
Het is een rare en brutale vraag.

Dat ze het zelf kunnen betalen heeft er op zich ook niks mee te maken, want zou je reactie anders zijn als ze krap bij kas zitten?
Zij willen een dagje uit, dan is het ook eigen verantwoordelijkheid.
Dat ze het zelf prima kunnen betalen heeft er inderdaad eigenlijk niks mee te maken, maar daarom vind ik de vraag wel nog irritanter.
Als ze het niet zouden kunnen betalen zou ik de vraag nog kunnen begrijpen. En het in dat geval ook nog moeilijker vinden om nee te zeggen.
janine schreef:
07-11-2025 10:07
Wat hij ook maar eventjes vergeet is dat jij de pas niet gratis heb gekregen, er wordt ieder maand een bedrag afgeschreven, zeg je de loterij op heb jij ook geen pas meer.
Ook nog ja! Ik ga nee zeggen.
janine schreef:
07-11-2025 10:07
Dit! Ik heb een NS-weekendabonnement. Sommige mensen verwachten daardoor dat ik altijd naar hen toe kom, "want jij reist gratis". Eeh nee, ik koop alle reizen in 1x af met een abonnement, maar dat kost ook geld.

Goed dat je nee gaat zeggen, TO. Mij zou het sowieso tegenstaan om fraude te plegen, zéker voor iemand die het niet nodig heeft en al helemaal als ik degene ben die de consequenties draagt.
Succes TO! Goede en logische keuze om gewoon nee te zeggen.
Absoluut niet. Maar omdat vriend blijkbaar geld nodig heeft zou ik best het entreeticket voor zijn dochter willen betalen. Of een museumjaarkaart voor haar ofzo.

Edit: oh ik lees nu dat in je OP staat dat het dus niet om het geld gaat. Uh, he? Dus die pas geven was oke geweest maar 20 of 40 euro geven niet nodig?
dala wijzigde dit bericht op 07-11-2025 15:25
32.35% gewijzigd
Bo-Katan schreef:
07-11-2025 12:29
Succes TO! Goede en logische keuze om gewoon nee te zeggen.
Bedankt! Gedaan, blij dat ik nee gezegd heb.
Dala schreef:
07-11-2025 12:47
Absoluut niet. Maar omdat vriend blijkbaar geld nodig heeft zou ik best het entreeticket voor zijn dochter willen betalen. Of een museumjaarkaart voor haar ofzo.

Edit: oh ik lees nu dat in je OP staat dat het dus niet om het geld gaat. Uh, he? Dus die pas geven was oke geweest maar 20 of 4 euro geven niet nodig?
Klopt, verre van nodig
Keira schreef:
07-11-2025 15:09
Bedankt! Gedaan, blij dat ik nee gezegd heb.
En hoe reageerde hij?
toulouse_74 schreef:
07-11-2025 21:58
En hoe reageerde hij?
Hij dacht dat het niet persoonsgebonden was en "ook ok hoor". Ik denk eerlijk gezegd dat hij het probleem nog steeds niet ziet. Maar ik laat het los.
Dala schreef:
07-11-2025 12:47

Edit: oh ik lees nu dat in je OP staat dat het dus niet om het geld gaat. Uh, he? Dus die pas geven was oke geweest maar 20 of 40 euro geven niet nodig?
Waarom zou je de entree voor de dochter in hemelsnaam gaan betalen? Omdat zij jou vragen of ze je pasje mogen lenen? Wat een raar antwoord dan, nee, mag niet, maar ik trakteer.

:@@:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven