Lotgenotengroep depressie

28-09-2025 16:03 245 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou graag van dit topic een lotgenotengroep depressie willen maken.

Dat we elkaar ondersteunen om de dag door te komen en elkaar er door heen te slepen.

Zelf terugval in depressie. Geprobeerd om antidepressiva te verhogen, maar is niet gelukt. Te veel bijwerkingen. Binnenkort overleg met psychiater hoe nu verder. Merk ook dat ik weer moeite heb om iedere dag naar buiten te gaan en sowieso te bewegen. Zou het liefst vaak op bed liggen. Alles lijkt ook uitzichtloos en hopeloos.
Verschrikkelijk, ik gun het mijn ergste vijand niet.
Welkom yesss wat vervelend het lijkt zich allemaal op te stapelen. Probeer niet te streng te zijn voor jezelf. Lijkt me een goede eerste stap om naar de poh te gaan.
Terug van weggeweest
@yess, ik kijk ook teveel tv en mobiel. Ook dvd’s. Ook om de uren van de dag te vullen.

Ik weet nog dat ik van je kat las in een ander topic. Wat naar dat je je zo voelt. Maar begrijp wel dat je je maatje mist. Je hebt toch aanspraak van een dier.

Ik heb soms niet veel energie om op iedereen te reageren, maar ik heb zeker steun van het topic.
Lief van jullie! :heart:
Ja ik mis ze echt elke dag en het voelt alsof iedereen gewoon doorgaat en ik alleen zit met mijn verdriet..(bovenop de dingen die al niet lekker lopen) dat voelt dan eenzaam ben ook veel boos alsof ik soms geen kant op kan met mijn gevoel.

Ja dat tv kijken is ook een afleiding ik kijk ook vaak van die comfort shows of vaak dezelfde film die ik al 100x heb gezien. Soms denk ik ik moet er ook maar even aan toegeven... dat gevecht wordt ik soms ook zo moe van.
Welkom Yess, volgens mij ken ik jou nog van het vorige depressie topic. Ik schreef daar ook heel lang mee, onder een andere nick. Hoop dat dit topic je goed zal doen, er is altijd een luisterend oor. Je bent nog in zo een rouwproces en begrijpelijk dat jij je voelt zoals jij je nu voel. Sterkte!

Op dit moment ben ik een beetje een meelezer op dit topic. Ik probeer hier ook weer wat mee te schrijven.

Leergierig, heb jij ook als je tv kijk ofzo dat je soms dingen terug moet spoelen omdat je het even kwijt ben. In bed lees ik heel veel dat lukt beter dan een film kijken, wat concentratie betreft!

Starshine, geeft het wat rust, nu de huisarts er meer bij betrokken is. Geestelijke onrust heeft ook zo een effect op je lichaam, die 2 uurtjes slaap heb je toch maar weer mooi te pakken en goed dat je eraan toe heb gegeven!

Dit is het, Hoe gaat het met jou, nog last van bijwerkingen of is het een beetje stabiel en hoop dat je iets kan eten.

Voor iedereen :hug:
Gisteren wilde ik verdwijnen, had hele sombere gedachten. Een vriendin telefonisch gesproken en zo goed als het kon uitgesproken hoe ik mij voelde. En in de middag kwam ze bij mij om mij een knuffel en luisterend oor te geven, zo fijn!

Vandaag had ik een redelijke dag. Ik zak wel al en toe in bepaalde gedachten maar dat sta ik mezelf ook toe want ze zijn er nu eenmaal. Ik heb nog steeds last van gebit en heb gisteren ,nav gesprek met huisarts afgelopen maandag, van een diëtiste een voedingpakket met extra eiwit vitamine shakes, kwark en energie drank gekregen.

Hoe is het met jullie nachtrust?
Yesss, dat boosheid herken ik, soms weet ik niet of ik moet huilen of schreeuwen. Maar voor beide heb ik gewoonweg de geestelijke kracht niet meer voor. Heb je niemand waar jij echt mee kunt praten, of voel jij je eenzaam omdat er geen begrip is voor je emoties?
@Yess: welkom! Wat verdrietig dat je kat is overleden en dat het al langere periode niet goed gaat. Knap dat je toch dingen blijft doen maar heel herkenbaar dat er ook twijfel is over wat helpt en wat goed voor je is. TV kijken mag denk ik ook een soort coping zijn als andere dingen niet lukken. Je moet toch de dagen op de een of andere manier doorkomen. Goed dat je naar de PoH gaat en hopelijk helpt het ook een beetje om hier mee te schrijven.

@Leergierig: herkenbaar dat energie soms wisselend is. Fijn dat je wel steun hebt aan het topic en als tv kijken lukt, lijkt me daar helemaal niets mis mee. Hopelijk komt de energie om andere dingen op te pakken vanzelf weer. :heart:

@Marcha: wat vervelend dat je die sombere gedachten had. Wel heel fijn dat je vriendin er was. Ik heb ze heel soms ook nog, maar probeer ze er maar gewoon te laten zijn. Je brein zoekt een oplossing, ook als het niet realistisch is en het gaat hopelijk vanzelf voorbij. Fijn dat een voedingspakket gehad hebt en dat je een redelijk dag hebt. Dat is in ieder geval weer een beter moment.

@Ditishet: fijn dat de ergste spanning wat zakt. Hopelijk ga de positieve effecten komende weken meer merken.
Hier vind ik vooral de schommelingen lastig. Ik mag eigenlijk niet echt klagen want heb ook al betere momenten gehad. Waarin je je echt wat meer jezelf voelt en niet teveel nadenkt over hoe het gaat. Was daarom gisteren naar kantoor en had woensdagochtend en middag visite. Maar merk nu dat die drukke dagen ook wel weer voor vermoeidheid zorgen, wat weer wat spanning en onzekerheid geeft. Waardoor je je mentaal weer minder sterk voelt.

Op zich logisch, herstel gaat in golven. Maar je zou graag willen dat er een knop omgaat en dat het vanaf dan gewoon weer goed gaat. Maar zo werkt het helaas niet.

Dus dat je het ene moment weer minder bent, dan weer meer spanning hebt of dan weer juist niet, vind ik lastig. Acceptatie is er op zich wel en kom redelijk de dag door. Maar dan is er ook nog een restje angst voor een terugval. En onzekerheid of je nu al weer van alles moet plannen, teveel doet of juist te weinig afleiding zoekt. Probeer het maar weer te laten zijn zoals het is. En hoop dat er meer stabiele dagen komen. Waarin je vertrouwen toeneemt.

Sterkte voor iedereen!
@yess, ik kijk ook comfort programma’s en series. Geen zware programma’s. Eenzaamheid herken ik. Mensen begrijpen het soms ook niet. Of vragen hoe het is ontstaan. Ik weet het niet.

@marcha01, ik heb ook vaak dat ik terug moet spoelen. Concentratie is slecht. In bed lezen lukt mij ook beter qua concentratie. Vreemd hè? Heb af en toe ook hele sombere gedachten, zomaar uit het niets. Of een dag terugval met veel huilen.

Fijn dat je steun van vriendin kreeg. Hopelijk helpt voedingspakket.

@Starshine42, vervelend hè die vermoeidheid. Heeft ook mentaal invloed inderdaad. Heb ook betere momenten, maar het rare is dat je dat ook ‘vergeet@ als het slechter gaat. Dan lijkt het weer hopeloos.

Sterkte iedereen!
Sunshine@ Bedoel je als het redelijk gaat, dat je dan weer bang bent voor de terugval? Dat het net lijkt of je erop zit te wachten. Misschien handig om visite een beetje over de dagen in te plannen, is dat een idee!

Leergierig@ Ik ben als ik in bed lig om te lezen ook iets rustiger, ik denk dan ook weer een dag voorbij. En heb dan ook niet het gevoel dat ik iets mis, overdag heb ik ook het gevoel of ik op een of ander manier, niet deelneem aan het leven. Schrik jij ook zo hoe de somberheid je zo ineens overvalt? Mag ik vragen waar je sombere gedachten overgaat of is dat te persoonlijk. Ik kan die van mij als ik helder ben niet plaatsen maar op het moment dat ik ze hebt dan is het bijna normaal dat ik die gedachten heb.

Hoe gaat het met de anderen :hug:
@marsha01 wat rot van je gebit er ook nog s bij. Hopelijk helpt het voedsel pakket. Gaan ze daar iets aan doen aan je gebit?

Ik merk dat de meeste bijwerkingen wel weg zijn. Einde vd dag nog wel wat onrust. Maar merk ik nog niet echt de positieve effecten. De huisarts had dat wel gezegd dat als de bijwerkingen weg gaan dat nog wel een week kan duren voor je wat merkt. Dus ik wacht weer geduldig af.
Mijn vriend heeft me echt goed gesteund hierin ook al begrijpt hij er niks van hoe ik mij voel.
Ik volg op instagram mentaalwelmetbel zij heeft echt hele goede filmpjes op basis van act.
Tv kijken herken ik wel. Terwijl het beter zou zijn om gewoon even te haken of diamond painten maar ja tv is makkelijk.
Terug van weggeweest
@Leergierig: ik heb dus ook dat als je je weer minder voelt dat je je niet meer kunt voorstellen hoe het is als het wel weer goed gaat. Dat is toch best raar? Terwijl het dan bijvoorbeeld nog geen dag geleden is dat het beter was. Dan kan het inderdaad weer meer hopeloos lijken. Ik hoop dat er langere periodes van betere momenten zijn zodat het vertrouwen meer terugkomt.

@Marcha: ik heb meer dat als het minder gaat dat ik bang ben voor een terugval. Toen het iets beter ging, dacht ik er minder over na. De visite op woensdag was voor een verjaardag/sterfdag van mijn zoontje, dus dat was wel echt fijn op de dag zelf. Normaal is het inderdaad handiger om wat meer te spreiden. Het is ook zoeken naar een nieuwe balans als het iets beter gaat. Je wilt dan vaak weer teveel doen wat ook niet handig is. Herkenbaar ook dat die sombere gedachten vreemd zijn als je weer helder bent. Heb daar wel eens informatie over opgezocht en je brein zoekt soms gewoon gekke oplossingen om maar van een naar gevoel af te komen. Die hoef je dan helemaal niet serieus te nemen. Maar lastig is het zeker.

@Ditishet: lastig dat afwachten. Ik hoop dat je de positieve effecten gauw gaat merken. Wel fijn dat de bijwerkingen weg zijn en dat je veel steun van je vriend hebt. Tv is inderdaad makkelijk. Goede tip mentaalwelmetbel, ik ga eens kijken.

Ik voel me weer wat meer gespannen. Ben er zo moe van dat het eerst weer beter was en nu die lichamelijke spanning weer terugkomt. Het is wel minder dan een paar weken geleden maar het kan nooit eens allemaal tegelijk rustig zijn, in je hoofd en in je lichaam. Hopelijk komt dat nog.
Dat klinkt ook heftig starshine de sterfdag van je zoontje. Dan is het ook helemaal niet gek dat je daar meer last van hebt deze week.

Ik probeer wel om de paar dagen op te schrijven hoe ik mij voel. Als ik dan denk er zit weinig verbetering in dan lees ik terug en denk ik o ja toch wel. Het lukt me nu ook beter om technieken toe te passen op momenten dat het minder gaat. Maar ik ben er nog niet.
Terug van weggeweest
Starshine@ Dan is het fijn voor jou, om op zo een moeilijke verdrietige dag niet alleen te zijn en dierbaren om je heen te hebben. Sorry, ik had er natuurlijk geen idee van, vandaar mijn advies.

Dit is het@ Schrijven kan helend werken maar als het zwart op wit staat dan kan je ook iedere keer teruglezen waar je vandaan komt en waar je nu staat. Gedachten en gevoel kunnen dat nog wel is tegenspreken!

Nou ik weet niet wat mij overkomt, in positieve zin, ik werd rond 9.00 uur wakker, ging even naar beneden en ben ik in bed gaan liggen en werd rond 11.00 uur wakker.

Hoe zijn nu de ochtenden en slaaprust voor jullie? Daar werd in het begin best over geschreven dus ben benieuwd en hoop dat het al wat behapbaarder is.

:hug:
En zo sta ik uitgerust en gezellig op, en ineens weer zo neerslachtig!
@Marcha: geen sorry nodig hoor, dat had ik ook helemaal niet verteld. Het is inmiddels 12 jaar geleden. Het was inderdaad juist fijn om mensen om me heen te hebben. Moet eerlijk zeggen dat normaal verdriet om iets voelen een beetje geblokkeerd is, doordat ik zo schommel met alle lichamelijke spanning en emoties. En dan ook nog de medicatie wisselingen. Heb soms geen idee meer wat ik voel, maar probeer toch maar zo goed mogelijk door te gaan.

Wat fijn dat slapen beter was! Maar dan wel weer naar dat het opeens zo neerslachtig is. Dat vind ik zelf dus echt lastig. Dat je je het ene moment weer ok kan voelen en het andere moment weer minder. Ik probeer het maar een beetje te accepteren en er vooral ook aan te denken dat het dus ook vanzelf weer andersom kan: dat je van neerslachtig weer naar gezellig kan gaan. Hopelijk is dat voor jou ook zo.

@Ditishet: goed dat je door het schrijven ook merkt dat je vooruit gaat. Soms denk je inderdaad dat er niet zoveel vooruitgang zit, terwijl er wel verschil kan zijn met dagen of weken ervoor. Ik schrijf dagelijks en merk dus over langere periode wel vooruitgang, al kan een dag soms weer minder zijn. En wat goed dat je nu ook technieken kunt toepassen, zijn er bepaalde dingen die je gebruikt? Ik vind diep ademhalen, een hele simpele, als je veel spanning voelt handig.

Hier gaat het vandaag redelijk. Minder lichamelijke spanning dan gisteren. Visite en gewandeld. Wel wat wiebelig, onzeker, dat heb ik altijd als het dan weer even iets beter gaat dan de dag ervoor. Maar dat zal nog tijd nodig hebben.

Slapen gaat bij mij vaak wel goed, dan voel ik me redelijk rustig. Uitslapen lukt ook. In de ochtend verschilt het een beetje hoe ik opsta. Soms moe, soms met spanning, soms minder blij. Maar kan me redelijk er toe aanzetten om gewoon de dingen te doen, los van hoe ik me voel (dus opstaan, kinderen, werken, wandelen of wat er dan ook op de planning staat).
Rot is dat he Marcha als het dan ineens weer zo omslaat he..
Toch al fijn dat je je vanmorgen even beter voelde en ook goed hebt geslapen, vooral de ochtenden kunnen juist zo zwaar vallen vaak.
Hopelijk kun je in de avond weer een beetje tot rust komen, ik merk zelf vaak dat ik dan eerder mezelf toelaat om niks te hoeven.. merk je dan ook wat meer rust?

Heb vandaag echt zitten wachten tot de dag voorbij was :facepalm:
Beetje apathisch voor me uit zitten staren, nog steeds ook wat grieperig maar somber ook, heb een kwartier gewandeld en een boodschap gedaan maar verder krijg ik dan zo weinig uit handen en loop dan veel te mopperen/zuchten huilen om mijn kat.
De angst dat het nooit meer echt beter wordt...

Wat heftig Starshine :redrose: en wat fijn dat je dan zoveel steun hebt op zo'n dag.
Schrijf je dan ook hoe je je voelt in een dagboek? Mij helpt schrijven ook altijd wel om mijn gedachten te ordenen, maar voel me de afgelopen week wat leeg, teveel thuis gezeten dus hoop dat het lukt om weer wat dingen op te pakken.
yesss wijzigde dit bericht op 09-11-2025 17:45
1.52% gewijzigd
Leergierig schreef:
07-11-2025 19:15
@yess, ik kijk ook comfort programma’s en series. Geen zware programma’s. Eenzaamheid herken ik. Mensen begrijpen het soms ook niet. Of vragen hoe het is ontstaan. Ik weet het niet.
Soms kijk ik weleens een spannende serie maar ik krijg daar echt buikpijn van en het blijft zo lang hangen en heeft echt invloed op mijn angst klachten dus dan wordt het toch weer gauw iets luchtigs.
Hoe gaat ie met jou vandaag?
Marcha01 schreef:
07-11-2025 09:54
Yesss, dat boosheid herken ik, soms weet ik niet of ik moet huilen of schreeuwen. Maar voor beide heb ik gewoonweg de geestelijke kracht niet meer voor. Heb je niemand waar jij echt mee kunt praten, of voel jij je eenzaam omdat er geen begrip is voor je emoties?
Ik loop veel alleen met dingen, ben ook veel alleen dus ik denk ook veel opgebouwde frustraties, vastlopen op veel vlakken en ook een soort cirkel waar ik niet goed uit kom, daardoor ook geen rust kunnen vinden/niet meer weten wat ik wil of wat goed voor me is.. Dus ik ga deze week in ieder geval de huisarts bellen voor een afspraak bij de POH, dat is in ieder geval stap1.
Starshine@ Je schrijft zo met berusting, wat een verschil met de beginperiode van dit topic. Fijn dat je in ieder geval een goede nachtrust hebt. Dat opstaan blijft een ding, zo raar voorheen werd ik wakker en dacht er niet eens bij na hoe ik mij voelde. Herken je dat?

Yessss@ Wat een goede stap om via de huisarts afspraak bij de POH te maken. Hopelijk kan je daar je rouwproces, en de cirkel waarin je vastloopt doorbreken. Misschien een idee om in een Ik zou graag willen schrift te schrijven, dat kunnen kleine dingen zijn wat groots kan voelen, dat kunnen emoties zijn maar ook iets tastbaars.

Yesss@ Ik heb soms om 18.00 uur al de tv aan en dan denk ik zo weer een dag voorbij want dan begin de avond voor mij.Ik hoef dan niet verdrietig te zijn dat ik niet deelneem aan de buitenwereld. Ik mis de buitenwereld maar op dit moment kan ik dat niet aan.

Leergierig@ Het is ook moeilijk voor mensen om het te begrijpen. Ik zeg ook altijd, hoop dat je het nooit begrijpt want dan zou je voelen wat ik voel.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven