Verwarrende date

11-11-2025 22:29 71 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Misschien dat ik het (deels) ga verwijderen ivm herkenbaarheid maar wil graag mijn verhaal kwijt, en misschien advies. Hoop het niet te lang te maken.

Ik heb iets langer dan een maand geleden iemand via Bumble leren kennen. Hiervoor een ander gedate, die intuïtief al niet goed voelde vanaf het begin en blij dat ik het (mede met jullie advies) heb afgekapt. Dit keer voelde het anders, heb er bewust op gelet.

Vanuit zijn kant meteen veel initiatief voor dates, maar merkte al snel: appen en contact tussendoor is niet zijn ding. Ik probeerde daar mee te leven, al is iets meer contact mijn voorkeur. Maar daar tegenover zagen we elkaar sinds de eerste date wekelijks, er was initiatief van beide kanten. Ook gezien de afstand en werk drukte deden we moeite voor elkaar. Consistentie waar ik altijd naar zoek. Ik voelde me snel veilig bij hem (heb ik al lang niet zo gehad) en we hebben bij elkaar geslapen wat ook fijn voelde (geen seks).

Vorige week vrijdag hebben we elkaar voor de zesde keer gezien. Ik merkte de laatste dates dat ik toch verbinding mis, dat komt uit omdat ik niet veel nieuwsgierigheid vanuit hem merkte naar mij en misschien toch het contact. Ik heb er mee gewacht maar omdat we er beide serieus in staan heb ik mijn behoefte hierin uitgesproken- wat ik al lastig vind normaal gesproken. Ik heb ook gezegd dat ik het niet wil afkappen, maar juist omdat ik me veilig bij hem voel ik dit bespreekbaar maken. Hij reageerde er normaal op, deels ‘dit is hoe ik ben’ en het kost tijd. Niet helemaal het antwoord waar ik op wachtte. Ik wilde het in ieder geval wel een kans geven en kijken hoe het hierna gaat.

De avond verliep anders, ik hoopte stiekem dat hij weer zou vragen of ik zou blijven slapen + ik moest wat eerder naar huis vanwege de trein en ik raakte een beetje van slag merkte ik en kan dan geïrriteerd raken. Die kant kent hij niet van mij. Dan moet ik even alleen zijn, wat nu niet kon. Nou goed, ik heb het proberen te maskeren maar kon denk ik niet helemaal. Afscheid was wat awkward. In de trein nog wat geappt en nadat ik stuurde ben thuis slaaplekker sindsdien niets meer gehoord. Die had ik niet verwacht. Ik heb vanavond gebeld om te kijken wat het is en waar de afstand vandaan komt, maar neemt niet op en niet teruggebeld. Ik heb dat stukje van irritatie hier bewust bij geschreven omdat ik dat als een soort verklaring denk ik zoek dat die afstand neemt, wat ik invul natuurlijk.

Ik ben teleurgesteld. Ten eerste omdat hij juist nu afstand neemt terwijl ik om meer verbinding vroeg en dat aangaf.

Ja, het is duidelijk dat hij niet aan mijn behoefte kan voldoen dus geen spijt van het zeggen. Maar zo jammer dat ik niets meer hoor, we hebben elkaar toch vaak en intensief gezien en alles was oké. Tot ik dus blijkbaar een behoefte bespreekbaar maak en wat geïrriteerd ben? Ik weet het niet goed. Zit in therapie, doe alles beter hoop ik en toch kom ik zo iemand tegen. Je kunt toch op z’n minst zeggen dat je het niet ziet zitten? Hij zei nog vrijdag dat hij nooit iemand aan het lijntje zou houden en dat zou zeggen. Vandaar dat ik er vertrouwen in had, en dat m’n mensenkennis intuïtie dus blijkbaar niet klopt. Ik had het zo mis.

Ik weet het gewoon even niet meer. Jammer dat het niets is geworden maar dat kan ik ergens nog accepteren. Maar dat die niet meer reageert? Misschien kan het nog komen. Dat hoop ik ergens omdat ik dat op z’n minst wel van hem en z’n karakter had verwacht. Ik twijfel alleen of ik zelf nog een bericht zal sturen (voor mezelf).
muis12345 wijzigde dit bericht op 11-11-2025 22:35
10.09% gewijzigd
Belden jullie vaker met elkaar of was dit de eerste keer dat je belde?
Waarom ging je bellen ipv appen?
Heb even moeten bijlezen, dank voor alle reacties. Goed om alle reflecties te zien.

Dankjewel Qiya voor je woorden, doet me veel <3 Ik denk dat je hier gelijk mee hebt: Zoals ik je lees, gaf je date je te weinig het gevoel dat hij jou net zo leuk vindt, als jij hem.

Als iets goed zit, dan maakt weinig contact niet uit. Je hele interne
systeem komt tot rust. Nu was dat in jouw geval niet zo en dat blijkt
des te meer, dat hij nu niet meer reageert.

Ik lees verder ergens dat ik een patroon aantrek. Die volg ik niet goed, want dit was naar mijn mening een goede man. Met alleen een andere communicatiestijl dan de mijne die niet goed bij me past en ik de nieuwsgierigheid/interesse in mij miste. In plaats van over mijn grenzen te laten gaan heb ik een behoefte aangegeven. Ik had het natuurlijk ook gewoon kunnen afkappen, maar ik wilde kijken of er nog iets in kan veranderen. Dingen veranderen niet zomaar heb ik gemerkt, dus heb ik dat gecommuniceerd. Of dat helemaal perfect is gegaan, vast niet. Daarom verbaas ik mij dus over hoe het nu gaat. 

En ik snap de andere kant ook hoor, dat hij het misschien allemaal ook niet zo goed snapt erna en mijn ''therapeutische taal'' niet bij hem past. Zoals ik bij mijn OP aangeef, dat het niets wordt kan ik accepteren. Het is inderdaad een mismatch. Ik wil niet met iemand zijn die niet kan communiceren Los van of ik dat kan of niet, want ik kan zeker ook passief overgekomen zijn who knows want hij heeft niets aangegeven. Dus vul ik/jullie dingen in. Mocht je het na date 6 niet meer zien zitten met iemand dan geef je dat aan en uit je dat, vind ik. Of je zegt gewoon ik zie het niet meer zitten. Hij zei ook eens in een gesprek dat hij niet iemand is die iemand aan een lijntje houdt/ghost, naja.. Ik heb de eerste stap genomen door te bellen, hij neemt niet op. Het is nooit oke dat iemand niet meer communiceert en ghost, dat moeten we niet normaliseren. 

En dankjewel allemaal, ik zal dit meenemen als (nog meer) leermomenten en meer op mijn gevoel vertrouwen. Ik ga hier niet meer op reageren, wellicht dat ik hem nog een bericht stuur ik moet even aankijken hoe ik mij daarbij voel. 
Mariana schreef:
12-11-2025 10:05
Belden jullie vaker met elkaar of was dit de eerste keer dat je belde?
Waarom ging je bellen ipv appen?
We appten vaker, maar dat is niet zijn ding (dus vaak korte berichten) en hij geeft aan liever te bellen. Daar hebben we het toen ook over in het gesprek gehad, dat dat een optie is. Maar we hebben wel eens een keer eerder gebeld. En appen kan, vind ik, voor miscommunicatie zorgen.
Poespas schreef:
11-11-2025 23:45
Wacht even rustig af. Je hebt initiatief getoond en hij is daar niet op in gegaan . Misschien heeft hij even iets meer tijd nodig, ik zou het even rustig afwachten. Niet alles hoeft altijd meteen uitgesproken en afgehandeld te worden.

Imo is er niet zoveel verwarrends, jullie kennen elkaar nog maar net en moeten elkaars stijlen en voorkeuren en behoeften nog leren kennen. Dan is het toch niet zo gek dat het hier en daar nog aftasten en uitproberen is?
Waarom al dat afwachten tot de ander initiatief neemt? Tuurlijk, hij had een bericht kunnen sturen "Hoi, ik zag dat je gebeld had." maar TO kan er toch net zo goed een berichtje achteraan sturen.
"Hoi, ik vond het erg gezellig vorige week en fijn om zo open naar elkaar te kunnen zijn. Ik was op het einde wel moe en daardoor wat prikkelbaar. Hopelijk was dat niet teveel te merken. ;) Ik belde je gisteren even om een nieuwe date in te plannen, maar kreeg je niet te pakken. Zin om zaterdagavond samen eten?"

Dan weet je tenminste waar je aan toe bent: er komt dan of een 7e date of het houdt (helaas) hier op.

Edit: ik zie net je uitleg dat jullie liever bellen en je daarmee (verdere) miscommunicatie wil voorkomen.
amaryllis wijzigde dit bericht op 12-11-2025 10:41
4.47% gewijzigd
Amaryllis schreef:
12-11-2025 10:39
Waarom al dat afwachten tot de ander initiatief neemt? Tuurlijk, hij had een bericht kunnen sturen "Hoi, ik zag dat je gebeld had." maar TO kan er toch net zo goed een berichtje achteraan sturen.
"Hoi, ik vond het erg gezellig vorige week en fijn om zo open naar elkaar te kunnen zijn. Ik was op het einde wel moe en daardoor wat prikkelbaar. Hopelijk was dat niet teveel te merken. ;) Ik belde je gisteren even om een nieuwe date in te plannen, maar kreeg je niet te pakken. Zin om zaterdagavond samen eten?"

Dan weet je tenminste waar je aan toe bent: er komt dan of een 7e date of het houdt (helaas) hier op.
Goede app. Zoveel beter dan dat slaafse afwachten en dan gaan roepen dat je geghost wordt zoals veel vrouwen doen.
Muis12345 schreef:
12-11-2025 10:19
En ik snap de andere kant ook hoor, dat hij het misschien allemaal ook niet zo goed snapt erna en mijn ''therapeutische taal'' niet bij hem past. Zoals ik bij mijn OP aangeef, dat het niets wordt kan ik accepteren. Het is inderdaad een mismatch. Ik wil niet met iemand zijn die niet kan communiceren
Ik denk dat hij best kan communiceren alleen misschien niet op jouw manier of hij wilde de energie er niet insteken omdat hij je niet leuk genoeg vondt.

Ik denk ook dat therapeutische taal bij weinig mensen aanslaat, helemaal in de datingfase. Hier loopt ook nog een ander topic van een man die de neiging heeft te over-analyseren wat problemen oplevert. Veel succes verder met daten.
Muis12345 schreef:
12-11-2025 10:20
We appten vaker, maar dat is niet zijn ding (dus vaak korte berichten) en hij geeft aan liever te bellen. Daar hebben we het toen ook over in het gesprek gehad, dat dat een optie is. Maar we hebben wel eens een keer eerder gebeld. En appen kan, vind ik, voor miscommunicatie zorgen.

ah ja, dan snap ik heel goed dat je probeerde te bellen
Amaryllis schreef:

Waarom? Om iemand die wellicht een ander tempo heeft de ruimte te bieden.
Amaryllis schreef:

Edit: ik zie net je uitleg dat jullie liever bellen en je daarmee (verdere) miscommunicatie wil voorkomen.
Heh, TS zegt toch dat het een mismatch is? Nu ben ik verward.
Misschien dat doordat jij hebt aangegeven dat je verbinding mist, dat voor hem voelt als kritiek of druk, waardoor hij zich nu terugtrekt en niks meer laat horen?
Koffiezetapparaat schreef:
12-11-2025 16:15
Misschien dat doordat jij hebt aangegeven dat je verbinding mist, dat voor hem voelt als kritiek of druk, waardoor hij zich nu terugtrekt en niks meer laat horen?
Mooi zo, opgeruimd staat netjes.

Iemand die daar al van schrikt en zich terug trekt ben je beter kwijt dan rijk.

Iemand die aangeeft wat het met hem doet is een blijvertje.

Wat ik opmerk ook in andere date topics is hoe voorzichtig en met gouden handschoenen alles moet worden aangepakt. Want stel je voor...
Je schrikt iemand af, je bewoording is niet goed, wat moet ik doen hij heeft al dagen niet ge-appt etc.

Wat pas echt krachtig is, is van het begin af aan duidelijk zijn wat je nodig hebt. En schrikt dat iemand af, prima. Volgende.
Je wilt toch vanaf date 1 voelen dat het juist is? In elk geval de intentie van beide kanten: jou wil ik leren kennen.

En dat voel je echt aan alles, als het goed zit. En bij alle andere onzekerheden is er stront aan de knikker. Zo simpel. Niet aan twijfelen, bespreekbaar maken of gelijk exit.
Verspilde energie.
Vivalafete25 schreef:
12-11-2025 12:59
Heh, TS zegt toch dat het een mismatch is? Nu ben ik verward.
Zo vatte ik de OP niet op. Ze wilde het nog een kans geven en schrijft letterlijk in de laatste alinea dat ze hoopt dat er misschien toch nog een reactie komt.

Persoonlijk houd ik niet van losse eindjes. Dus ik zou of een volgende date voorstellen of zelf aangeven dat ik het hierbij wil laten.
Amaryllis schreef:
12-11-2025 17:14
Zo vatte ik de OP niet op. Ze wilde het nog een kans geven en schrijft letterlijk in de laatste alinea dat ze hoopt dat er misschien toch nog een reactie komt.

Persoonlijk houd ik niet van losse eindjes. Dus ik zou of een volgende date voorstellen of zelf aangeven dat ik het hierbij wil laten.
Ik denk dat TS het heel helder ziet.
Het is inderdaad een mismatch. Ik wil niet met iemand zijn die niet kan communiceren
Snap echt niks van adviezen om nog een date voor te stellen.
Temeer omdat ze voorheen nogal eens bij minder geschikte types bleef hangen.
Koffiezetapparaat schreef:
12-11-2025 16:15
Tja zelfde resultaat toch.
Ik vind het duidelijk genoeg, het matcht niet. Anders was het al niet zo gelopen na 6x samenzijn.
Hey To, wat vervelend dat het zo gelopen is met je date! Ik vind het ook wel herkenbaar hoor, uit de tijd dat ik zelf nog date, dat dingen die eerst veelbelovend leken, schijnbaar uit het niets om leken te slaan.
Dat zijn afstand voortkomt uit iets wat jij gedaan zou hebben, is een invulling die jou niet helpt. Hij is een volwassen man en dat had hij dan gewoon kunnen zeggen.
Ik vind ook zes dates best veel en ik vind het knap dat je je hebt uitgesproken. Ook het feit dat je wel daar hebt geslapen, maar geen seks hebt gehad, zegt mij dat je zeker wel opkomt voor je grenzen en behoeftes!
Laat je niet onzeker maken door een man die kennelijk niet de volwassenheid heeft om op een nette manier te communiceren, en ook niet door mensen die roepen dat je je therapie af moet maken of dat je je aanstelt. Voor zover ik het kan beoordelen heb je echt niks raars gedaan, dit is gewoon hoe daten soms gaat, helaas...
Iemand die expliciet van zichzelf zegt dat hij niemand aan lijntjes houdt of ghost vind ik ongeloofwaardig. Het gaat uiteindelijk gewoon om fatsoen. Ik heb het ook bij de hand gehad hoor, dat soort types. Nooit helemaal begrepen waar de omslag zat dat het blijkbaar ineens niet meer superlatievesk was, maar het feit dat ze deden waarvan ze op het ijdele af hebben lopen verkondigen het niet te doen is m.i. een teken aan de wand qua aard van het beestje.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Mijn ervaring voor wat het waard is, als een man benoemt dat hij 'iets niet doet' hij het vaak wel doet. Want als je je gewoon altijd normaal en leuk gedraagt dan benoem je dat meestal niet specifiek omdat het zo vanzelfsprekend is... dus zegt je volgende date bijvoorbeeld dat hij eerlijkheid heel belangrijk vindt, dan weet je meteen waar je op moet letten.
Lorem Ipsum
Vivalafete25 schreef:
12-11-2025 18:55
Ik denk dat TS het heel helder ziet.

Snap echt niks van adviezen om nog een date voor te stellen.
Temeer omdat ze voorheen nogal eens bij minder geschikte types bleef hangen.
Ah daar had ik overheen gelezen, excuses. Dan snap ik alleen niet zo goed waarom ze na een week nog wilde bellen en hoopt op een bericht. Of was dat alleen om uit zijn mond te horen dat het klaar was, TO? Mijn standpunt blijft verder hetzelfde, dat ik het zelf zou willen afronden. Alleen dan met iets als "ik probeerde je te bellen, om je te vertellen dat ik het hierbij wil laten." ipv om iets af te spreken.
Moiren schreef:
11-11-2025 22:50
Dat is toch geen communicatie?
Ik bedoel vo tactics opnemen, je excuses aanbieden voor je geïrriteerde gedrag en vragen of hij het leuk vindt om een nieuwe afspraakjes te plannen.
Dat was ook mijn gedachte. Het raakte je blijkbaar dat hij niet hetzelfde ervaarde qua verbinding. En voor mij leest het dat je daarna in gekwetstheid afstand hebt genomen.
Ik zou van een date verwachten dat die er zelf op terugkomt. En als dat niet gebeurd, twijfelen of ik het nog wel leuk vind om te daten met die persoon.
Een opmerking als 'ik mis de verbinding' is heel zwaar en tegelijkertijd is het heel onduidelijk wat je ermee bedoelt dus de ander kan daar helemaal niets mee. Ik denk dat dit in de datefase altijd wel een geschikte killer is. Je zegt eigenlijk gewoon 'ik mis een klik'. Logisch dat de ander er dan wel klaar mee is.
Als je nou zegt 'ik mis het contact tussendoor' of iets anders concreets, daar kan een ander nog op inhaken.
Amaryllis schreef:
12-11-2025 20:13
Ah daar had ik overheen gelezen, excuses. Dan snap ik alleen niet zo goed waarom ze na een week nog wilde bellen en hoopt op een bericht. Of was dat alleen om uit zijn mond te horen dat het klaar was, TO? Mijn standpunt blijft verder hetzelfde, dat ik het zelf zou willen afronden. Alleen dan met iets als "ik probeerde je te bellen, om je te vertellen dat ik het hierbij wil laten." ipv om iets af te spreken.
Dat is het patroon wat TS eens onder de loep kan nemen. Ze wil niet meer om gegronde redenen maar blijft toch hangen in analyses en overpeinzingen. Alsof ze zich toch ergens afhankelijk maakt van wat hij wil terwijl ze zelf niet meer wil.

Verder eens dat netjes afronden het beste is. Maar dan wel alleen als dat echt de intentie is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven