Vraag het de mods 2025

04-07-2025 09:20 638 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

In dit topic kunnen jullie terecht met al jullie vragen aan ons over beleid, bannen, topics enz.
Onderlinge discussies kunnen in een van de Napraattopics en hier gaan we ook meer op modereren.

Vragen aan ons worden door ons beantwoord, maar dit kan even duren.
Wij proberen om minimaal 1 x per dag te modereren dus soms moeten jullie even geduld hebben.

Alle mededelingen zijn te lezen in het Centraal Moderatortopic:
https://forum.viva.nl/overig/centraal- ... s/512215

Napraten kan hier met geklets:
overig/napraattop-2024-8-met-geklets-en ... ges/512711

en zonder geklets:
https://forum.viva.nl/overig/napraat-2 ... /504615

Bugs kunnen hier gemeld worden:
https://forum.viva.nl/overig/het-nieuw ... 35895576

En blokkade- en anonimisatieverzoeken hier:

https://forum.viva.nl/overig/verwijde ... es/512213

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
@Moderatoren, ik heb 20 jaar vrijwillig gemodereerd in een heel kwetsbaar publiek. Ik was hoofdmoderator, we hadden een team van vrijwilligers die elke dag alle berichten scanden. Inleving is een heel groot goed. Het ging zelden mis in onze moderatie. De moderatie die ik hier zie is tenenkrommend en meer.Er is geen eerlijk beleid. Misselijkmakend!
Kan dit niet gewoon hier en nu stoppen? Echt heel naar hoe dit nu zo’n rel aan het worden is.

Niemand heeft hier getwijfeld aan de intenties waarmee Solomio haar bericht plaatste. Maar ze gaf zelf al aan te twijfelen of ze het wel moest plaatsen. Diezelfde twijfel hadden de mods kennelijk ook en bij hen was de uitkomst dat het toch beter niet geplaatst had kunnen worden. Ook bij hen daarbij geen verkeerde bedoelingen.

Het doel van het aanvankelijke bericht was mensen op de hoogte te brengen. Dat is inmiddels wel gelukt. Dus kan het dan nu niet klaar zijn? Laat het gaan aub vanaf nu. Uit respect voor degene waar dit over gaat. Laat dit geen ***gate worden.
Neuloosi schreef:
13-11-2025 02:33
Kan dit niet gewoon hier en nu stoppen? Echt heel naar hoe dit nu zo’n rel aan het worden is.

Niemand heeft hier getwijfeld aan de intenties waarmee Solomio haar bericht plaatste. Maar ze gaf zelf al aan te twijfelen of ze het wel moest plaatsen. Diezelfde twijfel hadden de mods kennelijk ook en bij hen was de uitkomst dat het toch beter niet geplaatst had kunnen worden. Ook bij hen daarbij geen verkeerde bedoelingen.

Het doel van het aanvankelijke bericht was mensen op de hoogte te brengen. Dat is inmiddels wel gelukt. Dus kan het dan nu niet klaar zijn? Laat het gaan aub vanaf nu. Uit respect voor degene waar dit over gaat. Laat dit geen ***gate worden.
Het is vooral een issue door onbekwame moderatie..
Iselle schreef:
13-11-2025 02:54
Het is vooral een issue door onbekwame moderatie..
Voor mij gaat het eigenlijk vooral om dat laffe gestaf. Dat de mods daar vervolgens raar mee omgaan is een tweede.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
ModeratorViva schreef:
12-11-2025 22:27
Beste forummers,

Er zijn twee redenen waarom wij postings de postings hebben gewist. Enerzijds omdat het niet 100% zeker is dat betreffende forummer inderdaad is overleden, anderzijds vanwege de geslotenheid van deze forummer. Het is overduidelijk dat een deel van jullie het hier niet mee eens is, maar wij blijven bij ons standpunt.

Wat betreft de adds onderin, wij zijn daar ook niet blij mee, maar ik vrees dat het een blijvertje is.

Met vriendelijke groet,

Moderator Vivaforum.

Ik weet serieus niet wat ik lees. Heb je de post van Lori überhaupt gelezen?
Wat slaan jullie de plank ongelooflijk mis zeg.
Het gekke is natuurlijk dat iemand nooit zelf kan posten dat ze is overleden, en alle eerdere berichtgeving over overleden forummers gewoon mocht blijven staan. Als er 'ik heb vernomem dat X is overleden' had gestaan, zonder bronvermelding, was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest.
Ik beweer echt niet de waarheid in pacht te hebben, maar gewoon een beetje logisch redeneren en van daaruit handelen ('is hier sprake van privacyschending of niet?'), lijkt me een stuk minder discutabel dan handelen vanuit een bepaald verondersteld gedachtengoed van iemand die je niet kent ('vanwege haar geslotenheid'), al helemaal als daar kennelijk ook nog gevolgen aan hangen als het overwegen van een ban voor degene die het initiële bericht plaatst. En als die geslotenheid van de forummer voor jullie dan toch van zodanig groot belang is, stop dan in vredesnaam niet halverwege met het wissen van haar naam in het kaarsjestopic want daarmee ondermijn je echt direct je eigen stellingname.
Godsamme Mods, echt? Namen wissen in het kaarsjestopic? Wat ongelofelijk respectloos dit.

Ik snap uit jullie eigen verhalen dat jullie dit er maar zo'n beetje bij (moeten) doen, dat zal het zwalkende beleid wel verklaren.

Maar als jullie niet eens tijd hebben om de uitstekende uitleg van Lori te lezen, zou je ook geen tijd moeten steken in het mensen verbieden om op hun manier afscheid te nemen van een geliefde forummer.
Onbegrijpelijk dit.
There is always something happening, and it's usually right now
Gooi mij maar op anoniem. Ben helemaal klaar met het beleid hier.

Laat maar.
vivapimpelmees wijzigde dit bericht op 13-11-2025 20:53
12.75% gewijzigd
Merys schreef:
13-11-2025 05:14
Ik weet serieus niet wat ik lees. Heb je de post van Lori überhaupt gelezen?
Wat slaan jullie de plank ongelooflijk mis zeg.
Hier sluit ik mij bij aan.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Ik begrijp vooral de willekeur niet. Jullie hebben besloten dat de naam van de overleden forummer gewist moet worden.
Vervolgens gaan jullie in het kaarsjes-topic wissen, maar stoppen daar halverwege mee, terwijl op het moment van wissen er nog meer posts met de naam stonden.
Het excuus zal ongetwijfeld iets zijn als in slaap gevallen of een baby met honger.
Snappen jullie zelf niet dat dit, behalve onprofessioneel, ook verschrikkelijk inconsistent is?
Jullie vinden dit punt blijkbaar belangrijk, wat ik al onbegrijpelijk vind, waarom het dan niet goed uitvoeren?
vivapimpelmees schreef:
13-11-2025 08:00
Gooi mij maar op anoniem. Ben helemaal klaar met het beleid hier.
Ik begin me af te vragen of het met dit beleid gewoon de bedoeling is dat het forum langzaamaan verdwijnt.
Kunnen ze weer lekker hun ding doen want modereren is toch maar een verstoring van hun dagelijkse sores.
Vrijheid, gelijkheid, zusterschap
Joppie schreef:
13-11-2025 10:42
Ik begin me af te vragen of het met dit beleid gewoon de bedoeling is dat het forum langzaamaan verdwijnt.
Kunnen ze weer lekker hun ding doen want modereren is toch maar een verstoring van hun dagelijkse sores.

Nee, dat denk ik niet.
Ik denk dat kompas verder helemaal niet naar dit forum kijkt waardoor de mods aan niemand meer verantwoording hoeven af te leggen.
Doordat ze ook nog eens prive bevriend zijn is elke schijn van onpartijdigheid verdwenen.
Nova schreef:
13-11-2025 10:16
Ik begrijp vooral de willekeur niet. Jullie hebben besloten dat de naam van de overleden forummer gewist moet worden.
Vervolgens gaan jullie in het kaarsjes-topic wissen, maar stoppen daar halverwege mee, terwijl op het moment van wissen er nog meer posts met de naam stonden.
Het excuus zal ongetwijfeld iets zijn als in slaap gevallen of een baby met honger.
Snappen jullie zelf niet dat dit, behalve onprofessioneel, ook verschrikkelijk inconsistent is?
Jullie vinden dit punt blijkbaar belangrijk, wat ik al onbegrijpelijk vind, waarom het dan niet goed uitvoeren?
Of ze zijn aan het klussen, of er was stroomuitval of....
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Marlijn schreef:
12-11-2025 20:35
Mods, hier Yasmijn.

Ik heb een mail gestuurd.
Sorry, maar we hebben geen mail van jou binnengekregen. Zou je hem opnieuw willen versturen?
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
ModeratorViva schreef:
13-11-2025 11:29
Sorry, maar we hebben geen mail van jou binnengekregen. Zou je hem opnieuw willen versturen?
Ja, doe ik nu.
Gedaan, naar forum@viva.nl
Kattentuintje schreef:
13-11-2025 02:13
Echt ongelofelijk dat iemands overlijden, vooral door de mods, tot zo'n fittie leidt. Wat enorm beschamend, schandalig en idioot. Ik hoop dat de forummer over wie dit gaat zo anoniem postte dat ook haar naasten niet weten dat ze hier rondhing. Je zal het maar lezen.

Echt, hoé dan?

Dat ze ‘zo gesloten’ was interpreteren ze ook alleen maar uit Solo’s post, en dat is iets anders dan je privacy bewaken. Ik weet bijvoorbeeld ook waar ze woonde (zelfde als mijn woonplaats) en haar kind, en toch heb ik geen idee wie ze irl was.

Ik hoop juist niet dat consequent overal haar naam nog gewist wordt; als je dit mist en over een paar weken pas weer inlogt weet je mss nergens van. Ik ben dankbaar dat ik het weet iig.
Such fun!1
En dan wel reageren op Yasmijn. :facepalm:
We're just two lost souls
Solomio schreef:
12-11-2025 18:32
Ze had het best regelmatig over haar dochter, dat was geen geheim.
Zeker. Ik zat nog in een schrijfgroepje met haar en zelfs werk was niet geheel onbekend als zal het een beetje liggen op welk topic je meeschreef, maar ik vond haar juist vrij uitgebreid over zichzelf schrijven (10-12 jaar geleden dan toch tenminste, misschien is het in de loop der jaren veranderd)
Kattentuintje schreef:
13-11-2025 12:37
En dan wel reageren op Yasmijn. :facepalm:
En ondertussen staat degene die twee dagen geleden om anonimisatie vroeg in het daarvoor bestemde topic nog steeds niet op anoniem.
Nova schreef:
13-11-2025 13:22
En ondertussen staat degene die twee dagen geleden om anonimisatie vroeg in het daarvoor bestemde topic nog steeds niet op anoniem.
Inderdaad! >:-( 48 uur verder...
En degene na mij staat wel op anoniem.
Pelle schreef:
13-11-2025 13:29
Inderdaad! >:-( 48 uur verder...
En degene na mij staat wel op anoniem.
Huh?
Lekker onzorgvuldig.
MarindaH schreef:
13-11-2025 12:17
Dat ze ‘zo gesloten’ was interpreteren ze ook alleen maar uit Solo’s post, en dat is iets anders dan je privacy bewaken. Ik weet bijvoorbeeld ook waar ze woonde (zelfde als mijn woonplaats) en haar kind, en toch heb ik geen idee wie ze irl was.

Ik hoop juist niet dat consequent overal haar naam nog gewist wordt; als je dit mist en over een paar weken pas weer inlogt weet je mss nergens van. Ik ben dankbaar dat ik het weet iig.
Dat lijkt me sowieso het geval.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven