Hutsepot
vrijdag 14 november 2025 om 08:35
Is de TO een vlaamse? Dat lijkt een beetje gezien haar taalgebruik. Misschien maken ze het daar anders.
Zo niet, zie het eerste recept.
En voor alle varianten en verhoudingen: https://www.google.com/search?q=recept+ ... e&ie=UTF-8
Zelf ben ik lui en gebruik ik altijd de voorgesneden ui en peen van de AH of andere supermarkt. Ik heb er nooit klapstuk bij maar een speklapje.
Je kunt na het koken als je het gaat stampen een scheutje melk toevoegen bij stamppotten, dan wordt het niet zo droog, maar bij hutspot hoeft dat niet. Bij boerenkool doe ik dat wel altijd. Bij zuurkool doe ik altijd een paar lepels paturain tijdens het stampen (van mijn vriend geleerd. Vond het idee heel raar maar de combi is zo ontzettend lekker)
En voor alle varianten en verhoudingen: https://www.google.com/search?q=recept+ ... e&ie=UTF-8
Zelf ben ik lui en gebruik ik altijd de voorgesneden ui en peen van de AH of andere supermarkt. Ik heb er nooit klapstuk bij maar een speklapje.
Je kunt na het koken als je het gaat stampen een scheutje melk toevoegen bij stamppotten, dan wordt het niet zo droog, maar bij hutspot hoeft dat niet. Bij boerenkool doe ik dat wel altijd. Bij zuurkool doe ik altijd een paar lepels paturain tijdens het stampen (van mijn vriend geleerd. Vond het idee heel raar maar de combi is zo ontzettend lekker)
vrijdag 14 november 2025 om 08:42
Ja, ik ben Vlaams, mijn man Nederlander!BuzzieBee schreef: ↑14-11-2025 08:35Is de TO een vlaamse? Dat lijkt een beetje gezien haar taalgebruik. Misschien maken ze het daar anders.
Wij noemen het hutsepot, jullie hutspot, maar het blijft net hetzelfde.
Bedankt voor de link.
vrijdag 14 november 2025 om 08:59
vrijdag 14 november 2025 om 09:33
vrijdag 14 november 2025 om 09:36
Uien eerst bakken doe ik ook. En een bouillonblokje bij het water. Na het stampen kookvocht + melk er bij om smeuïg te maken. Qua kruiden: nootmuskaat en peper.Lila-Linda schreef: ↑14-11-2025 08:58Ik bak de uien eerst aan, dan de peen erop, dan aardappel. Scheutje water en pruttelen als een stoofschotel.
Dat wordt echt lekkerder dan alles koken
Man eet hutspot met een bal gehakt, ik vind walnoten erdoor lekker.
gryla wijzigde dit bericht op 14-11-2025 09:53
6.74% gewijzigd
vrijdag 14 november 2025 om 09:52
Ik bak de uien aan in een koekenpan.
Kruimige aardappels en penen kook ik in goed gezouten water. Als het gaar is, 20 minuutjes ofzo, afgieten. Ik smelt een klontje boter in een kopje warme melk en dat giet ik eroverheen en een flinke snuf nootmuskaat en ik doe de uien erbij. Dit stamp ik samen door elkaar. Balletje gehakt erbij of een kippenpoot en het is echt heerlijk.
Kruimige aardappels en penen kook ik in goed gezouten water. Als het gaar is, 20 minuutjes ofzo, afgieten. Ik smelt een klontje boter in een kopje warme melk en dat giet ik eroverheen en een flinke snuf nootmuskaat en ik doe de uien erbij. Dit stamp ik samen door elkaar. Balletje gehakt erbij of een kippenpoot en het is echt heerlijk.
vrijdag 14 november 2025 om 10:36
Hutsepot is wat anders dan hutspot. Een paar jaar terug een programma met tv kok Jeroen Meus gezien die hutsepot ging maken. Ik dacht dat het hetzelfde was als hutspot maar er zat veel meer in.
vrijdag 14 november 2025 om 10:37
Dat klinkt inderdaad lekkerder dan alles gewoon maar koken - dit ga ik morgen maken!Lila-Linda schreef: ↑14-11-2025 08:58Ik bak de uien eerst aan, dan de peen erop, dan aardappel. Scheutje water en pruttelen als een stoofschotel.
Dat wordt echt lekkerder dan alles koken
vrijdag 14 november 2025 om 10:41
Klopt, in de Vlaamse variant zitten veel meer verschillende groenten (ongeveer alle wintergroenten bij elkaar) en is er een mengelmoes van varkensvlees bij. Echt heel anders dan onze peen-en-uien.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in