puber met school naar Suriname

17-11-2025 12:20 254 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie heeft hier ervaring mee?

Onze dochter (13, 2e klas) kwam een paar weken geleden thuis 'ik heb een leuk nieuwtje voor mezelf, ik mag misschien volgend jaar met school naar Suriname''.

Ik wist niet wat ik hoorde. Ze zit op praktijkonderwijs en krijgt wel eens een leuk pakket, pannekoekpakket, wat leuks met 5 december en een flink kerstpakket, is eens geweest te lunchen bij vd Valk. Ik vraag altijd ''wie betaald dat?'' ondanks dat ik weet dat er veel subsidie is voor praktijkonderwijs. Maar dit?

Wij gaan zelf altijd in Nederland kamperen. Wij zijn niet van het vliegen. Mijn man is eens naar Spanje geweest, ik naar Engeland. Samen op huwelijksreis naar Kos en hij zei toen, verder ga ik nooit.
Suriname is 9 uur vliegen. Onze kinderen hebben nog nooit gevlogen.

Zouden jullie dit aandurven, je kind van (dan 14 jaar), dat nog nooit gevlogen heeft, zonder ouders op een vliegtuig zetten zo'n beetje naar de andere kant v/d wereld (zo voelt het voor ons tenminste).
Ze gaan dan 9 dagen en verblijven in gastgezinnen.
Het wordt georganiseerd door Fairaway schoolreizen. Ik heb dat al gegoogled, en het bestaat inderdaad echt. Het idee is om de cultuur te ervaren en dat lukt het beste in gastgezinnen.
Ze wil zelf evt alleen als er nog iemand mee gaat, een meid waar ze vriendinnen mee is. En die is er inmiddels.
Ik heb zoveel vragen die vanavond beantwoord worden, want dan gaan we naar de info avond. Ze willen met 30 leerlingen en 7/8 docenten. Maar is er dan garantie dat ze dan wel beide gaan? En komen ze per 1 in een gast gezin of meer? Mogen ze dagelijks bellen met thuis? En... hoe willen ze het financieren.
We zullen het vanavond allemaal horen.

Maar heeft iemand hier ervaring mee en hoe staan jullie hierin, zouden jullie het aandurven? Aan één kant denk ik in alle opzichten NEE (ik zou eerlijk gezegd al meer gerustgesteld zijn als het in hotel jeugdhostel oid was, met zijn allen bij elkaar. Of vinden jullie dat slecht van mij?). Aan de andere kant, als het wel grotendeels gefinancieerd wordt, is het wel een kans... Met ons zal ze zover waarschijnlijk nooit komen.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie hierover denken en of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben.
Paradise schreef:
17-11-2025 13:58
Wat bijzonder dat een school dit faciliteert. Dure reizen die zelf moeten worden bekostigd en een sollicitatieronde.

En je leert er niet per definitie meer van dan een reis naar Berlijn of Charleroi.

Behalve dat vliegen er bij hoort.
Dit is echt niet zo raar hoor. Wij hadden dat in de jaren 90 al, lang niet iedereen wilde hieraan mee doen, dus moest je je inschrijven en dan werd een selectie gehouden. En ‘zelf bekostigen’ betekent vaak dat je samen met de groep die gaat activiteiten onderneemt om het te bekostigen. Dus gezamelijk een veiling organiseren, klusjes doen of wat dan ook. Leren dat als je iets bijzonders wilt, je daar moeite voor moet doen. Lijkt me geen slechte leerschool.

En in ons geval was het een culturele uitwisseling met allerlei landen tegelijk. Er waren mensen uit Roemenië, Scandinavië, Griekenland, Nederland, Polen en nog een paar landen. Dat is een beetje lastig te doen ieder in zijn eigen land. Dus ja, dan moet je reizen. Ik neem aan dat het programma van deze reis ook niet uit aan het strand liggen zal bestaan. En nee, een uitwisseling in een gastgezin ter plekke is niet hetzelfde als in Nederland een paar mensen oorspronkelijk afkomstig uit Suriname ontmoeten.
Superleuk voor je dochter! Als ze het zelf wil, zou ik haar mee laten gaan. Ik snap de bezwaren niet zo.
Kletskous11 schreef:
17-11-2025 13:25
Eens, we hebben altijd fantastische vakanties met de tent. En als kind heb ik hier ook hele warme herinneringen aan. Ik ben zelf met mijn ouders naar Parijs geweest toen ik in groep 8 zat, omdat het het laatste jaar was dat mijn oudere zus mee ging.
Later ook wel België Luxemburg ed maar niet buiten Europa nee. Ben vast niet de enige.

Ze is heel zelfstandig. Ze is een hele serieuze voorbeeld leerling. Ze zit op praktijkonderwijs omdat het qua rekenen net niet kon halen, regulier onderwijs.

Qua financiering, als we het zelf moeten betalen gebeurd het niet. Kan misschien wel maar ik heb nog een kind. Hoe moet ik dat verantwoorden? Hij gaat wel naar regulier onderwijs (nu groep 8) en hoe groot is de kans dat zijn school het ook gaat doen. Mijn zus zei meteen 'ik betaal het wel ' maar zij heeft zelf geen kinderen (weet niet hoe dat voelt dus). En als we het zelf moeten betalen, ga ik liever met gezin een keer naar het buitenland samen.
Ze zei dat school het dmv sponsoring wil doen dus ben benieuwd vanavond.

En ik snap dat iig paspoort en ik denk vaccinaties (?) erover heen komen.
Ik vind het niet heel raar dat mijn dochter zegt dat ze alleen wil als een bekende ook gaat. Het is niet alsof ze naar Amsterdam gaan ofzo.
Je zus wil het graag betalen. Wat is je bezwaar daartegen?
Ars longa, vita brevis
Ik zou ook even je eigen bezwaren aan de kant zetten.
Dit is een superleuke ervaring die je je dochter kunt meegeven. Als zij enthousiast is, droom lekker met haar mee, and make it happen!
En als je zus wil betalen, waarom niet?
Ga jij lekker sparen voor je zoon.

(Ik denk ook, ze zit op het Praktijkonderwijs, heeft teleurstellingen meegemaakt. Gun haar dít! )
Bitje93 schreef:
17-11-2025 12:32
Suriname is een land waar ik een 14-jarig meisje echt niet alleen naar toe zou laten gaan.

Ze gaat toch niet alleen, ze gaat met school? Of bedoel je 'zonder ouders'? Waarom dan?
Op de school van onze kinderen betaal je dit zelf, dmv maandelijkse betalingen. En plaatsen zijn beperkt, dus bij interesse moest je ze meteen inschrijven inclusief aanbetaling, want vol is vol.

Ik zou het zeker aanmoedigen, het lijkt me echt een onvergetelijke ervaring zoiets.
Kletskous11 schreef:
Eens, we hebben altijd fantastische vakanties met de tent. En als kind heb ik hier ook hele warme herinneringen aan. Ik ben zelf met mijn ouders naar Parijs geweest toen ik in groep 8 zat, omdat het het laatste jaar was dat mijn oudere zus mee ging.
Later ook wel België Luxemburg ed maar niet buiten Europa nee. Ben vast niet de enige.

Ze is heel zelfstandig. Ze is een hele serieuze voorbeeld leerling. Ze zit op praktijkonderwijs omdat het qua rekenen net niet kon halen, regulier onderwijs.
Of je vakantie in eigen land viert (en zelfs of je überhaupt op vakantie gaat) moeten jullie uiteraard zelf weten. Ik vind het juist mooi dat jullie ondanks je eigen beperkte buitenlandse reiservaring overwegen om haar dochter te laten gaan. :)

Tegelijkertijd zegt het mogelijk iets over hoe wereldwijs/vreemd je dochter is, als ze op haar 13e zelfs nog nooit in België of Duitsland is geweest. Daar is ze vast niet de enige in, maar de meeste van die kinderen zullen als eerste buitenlandse uitstapje niet in een Surinaams gastgezin gaan, maar beginnen met een camping in Duitsland, weekend Parijs of een dagje Antwerpen. ;) Of dat een belemmering is kan jij alleen inschatten, jij ken je dochter het beste.

Ik was ook een zelfstandige en brave leerling, maar vond mijn eerste tripje buiten Europa best heftig (zowel positief als negatief). Dat was overigens een studiereis als twintiger, dus wij zagen wel meer van het land dan & gingen ook zelfstandig de stad in en zo.

Hopelijk geeft de informatieavond je genoeg handvatten om een beslissing te maken die goed voelt. :)
amaryllis wijzigde dit bericht op 17-11-2025 14:34
12.46% gewijzigd
nausicaa schreef:
17-11-2025 14:17
Dit is echt niet zo raar hoor. Wij hadden dat in de jaren 90 al, lang niet iedereen wilde hieraan mee doen, dus moest je je inschrijven en dan werd een selectie gehouden. En ‘zelf bekostigen’ betekent vaak dat je samen met de groep die gaat activiteiten onderneemt om het te bekostigen. Dus gezamelijk een veiling organiseren, klusjes doen of wat dan ook. Leren dat als je iets bijzonders wilt, je daar moeite voor moet doen. Lijkt me geen slechte leerschool.

En in ons geval was het een culturele uitwisseling met allerlei landen tegelijk. Er waren mensen uit Roemenië, Scandinavië, Griekenland, Nederland, Polen en nog een paar landen. Dat is een beetje lastig te doen ieder in zijn eigen land. Dus ja, dan moet je reizen. Ik neem aan dat het programma van deze reis ook niet uit aan het strand liggen zal bestaan. En nee, een uitwisseling in een gastgezin ter plekke is niet hetzelfde als in Nederland een paar mensen oorspronkelijk afkomstig uit Suriname ontmoeten.
Europese landen bezoeken is wat anders dan andere werelddelen bezoeken.

En ik weet dat het niet raar is.

Maar onomstreden zijn de reizen ook niet. Er is kritiek op. Onder andere door schoolbesturen die ermee stoppen omdat het ingaat tegen waarden die ze als school willen uitdragen.
Wat een ontzettend gave kans! En wat lief van je zus dat zij het wil financieren. Ga naar de voorlichting toe, vogel samen uit hoe dit tot stand moet gaan komen en gún haar die kans. Wat een avontuur.

Over je zoon hoef je je nu nog geen zorgen te maken. Kansen zullen niet (altijd) tegelijkertijd zich voordoen en het schaadt hem niet om hem niet op precies hetzelfde moment gelijk te behandelen. Als zij deze reis mag doen mag hij de reis met zijn school doen. En als dat niet naar Suriname is, dan is dat misschien jammer, maar het is niet anders.
Pinaco schreef:
17-11-2025 14:32
Wat een ontzettend gave kans! En wat lief van je zus dat zij het wil financieren. Ga naar de voorlichting toe, vogel samen uit hoe dit tot stand moet gaan komen en gún haar die kans. Wat een avontuur.

Over je zoon hoef je je nu nog geen zorgen te maken. Kansen zullen niet (altijd) tegelijkertijd zich voordoen en het schaadt hem niet om hem niet op precies hetzelfde moment gelijk te behandelen. Als zij deze reis mag doen mag hij de reis met zijn school doen. En als dat niet naar Suriname is, dan is dat misschien jammer, maar het is niet anders.
Hier sluit ik me ook bij aan. Ik zou me heel rot voelen als mijn ouders mijn sibling een gave kans hadden ontzegd, omdat ze niet zeker wisten of ik ook leuke kansen zou krijgen. Of erger nog: dat ik uiteindelijk wel een leuke kans had, maar niet zou mogen, omdat sibling eerder ook niet mocht om het voor mij 'eerlijk' te houden. :lol:
Wat een leuk initiatief, het zou een geweldige ervaring voor je dochter kunnen zijn. Wel vind ik 14 jaar wat jong.
Dat gezegd hebbende, mijn dochter was ook nog net 14 toen ze op uitwisseling ging (naar Londen, toch wat dichterbij) en het meisje waar ze verbleef en een paar maanden later bij ons kwam was een jaar jonger.

Wat betreft je zoon: grote kans dat ook hij de mogelijkheid krijgt voor een buitenlandreis. Dus daarom zou ik het niet laten. Tenzij je nu al weet dat je dat over een paar jaar niet kan betalen.

En verder even de informatieavond afwachten. Daar worden vast de meeste van je vragen beantwoord.
Pinaco schreef:
17-11-2025 14:32
Eens. En daarbij, misschien wil hij niet eens. Zo werkte dat bij onze dochters, de jongste wilde niet eens, die ging liever een paar datgen naar een Europse stad met school.
Ik zou vooral kijken of school hier al ervaring mee heeft en of ze dit dus al jaren doen. Misschien zijn er ook leerlingen aanwezig die tijdens voorgaande jaren zijn mee geweest. Ik zou mij dan vooral richten op hun verhalen en mijn vragen ook aan hen stellen.
Kletskous11 schreef:
17-11-2025 14:15
En waarom niet? (Mijn gevoel zegt hetzelfde hoor)
Ik vind 14 voor de meeste kinderen net iets te jong om zonder ouders op vakantie te gaan. Maar belangrijker is dat Suriname een arm land is, met veel bijbehorende straatcriminaliteit, er dergelijke. Ik beschouw dat niet als een veilige plaats voor een 14 jarige, zeker niet voor een meisje.
Kletskous11 schreef:
Mijn zus zei meteen 'ik betaal het wel '

Ik zou dat vooral even afhouden, juist als je twijfels hebt.
Je aarzelt omdat je kind jong en onervaren is. Als ze zelf het geld bij elkaar moet zien te harken door sponsoring, rommelmarkt, klusjes, whatever, dan doet dat een groot beroep op haar doorzettingsvermogen en improvisatievermogen en haar vermogen om moeilijkheden het hoofd te bieden.
En natuurlijk help je daarbij, en denk je met haar mee. Maar als blijkt dat ze daar een plan voor kan maken, en in elk geval een deel van het geld bij elkaar kan verdienen, dan geeft dat ook vertrouwen in haar zelfstandigheid. Dan heb je ook meer vertrouwen in zo'n reis.
Als zus meteen de zak geld op tafel legt, ontneem je haar die kans. Het is wel makkelijk, maar niet per se bevorderend voor haar probleemoplossend vermogen. En daarnaast: hoe doen andere kinderen dat? Als iedereen het (deels) zelf moet financieren ontstaan er ongetwijfeld gezamenlijke plannen en initiatieven. Lijkt me een stuk leerzamer om daaraan mee te doen dan meteen te kunnen zeggen "nah, ik heb het geld al".
En als nou in de loop der tijd blijkt dat het toch wel erg veel geld is om zelf bij elkaar te sprokkelen dan kun je altijd nog hulp aannemen van zus maar ik zou dat niet op voorhand meteen doen.
Harba lorifa
ZaphodBeeblebrox schreef:
17-11-2025 14:52
Ik vind 14 voor de meeste kinderen net iets te jong om zonder ouders op vakantie te gaan. Maar belangrijker is dat Suriname een arm land is, met veel bijbehorende straatcriminaliteit, er dergelijke. Ik beschouw dat niet als een veilige plaats voor een 14 jarige, zeker niet voor een meisje.
Dat zij wel dingen waar ik vanavond naar zou vragen als ik TO was. Ik lees op de website van de organisatie dat je met 2 of 3 kinderen in hetzelfde gastgezin zit, maar ik zou dus wel willen weten in welke mate ze bijvoorbeeld zelfstandig overdag of avond moeten reizen tussen hun gastgezin en een eventuele ontmoetingsplaats waar ze met de rest van de groep samenkomen om te starten met hun dagactiviteit. Worden ze opgehaald en weer 'thuis' gebracht of moeten ze zelf door Paramaribo reizen?
Haha oef, ik zou ook wel heel even slikken ja.
Maar mijn kind zou wel mogen. Mits….. ik het gevoel had dat ze het zelf wil en aankan. Zou ik mijn 14 jarige (bij wijze van) nog steeds na 1 nachtje schoolkamp op moeten halen van de heimwee, dan lijkt dit me geen goed plan. Maar is ze enthousiast en wil ze gaan, dan zeker!

En ja, dat is spannend. Maar vooral een ongelooflijk, onvergetelijk avontuur. Er zijn docenten bij, dus als er iets is kan ze daar terecht.

Elke dag bellen? Het is 2025, ik neem aan dat ze een mobiel heeft die ze kan gebruiken als ze wil?

Succes! Zet voor vanavond al je vragen goed op een rijtje. En verder hoop ik dat jullie niet beslissen vanuit jullie eigen behoeften (niet zo de behoefte om ver te reizen bedoel ik) maar vanuit wat jullie dochter graag zou willen. Succes!!
DG2015 schreef:
17-11-2025 13:19
Nee. Wat Surinamers leren kennen in Nederland is echt een heel andere ervaring dan daadwerkelijk in Suriname zijn.

Ik snap de bedenkingen wel, en vind 14 jaar ook wel wat jong. Een voordeel is dat de taalbarrière ontbreekt omdat daar ook Nederlands gesproken wordt.
ik heb op m'n 16e in een uitwisselingsprogramma met een Engelse school gezeten en ook met een Engels orkest. Daar heb ik fantastische herinneringen aan en ook vriendschappen aan overgehouden.
Los daarvan. Met de huidige anti-buitenlander-sentimenten in Nederland denk ik dat kennismaken met andere culturen binnen Nederland veel belangrijker is dan naar Suriname gaan.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Taskmaster schreef:
17-11-2025 13:13
Super gaaf voor je dochter.

Ik vind zelf dat je bizar weinig gezien hebt van de wereld. Gun je dochter meer, zou ik zeggen.
Dit dus
Frankly my dear, I don"t give a damn
Eenbeetjevanditendat schreef:
17-11-2025 15:05

Elke dag bellen? Het is 2025, ik neem aan dat ze een mobiel heeft die ze kan gebruiken als ze wil?
Nee, ze zitten ook een paar dagen echt in de jungle, ver weg van alles en iedereen en zeker van zendmasten, dus daarvan is toen wel gezegd dat je daar niet op moest rekenen, ook in het kader van verwachtingsmanagement, dat je niet meteen in paniek moet schieten als je een paar dagen niks hoort...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Solomio schreef:
17-11-2025 15:12
Los daarvan. Met de huidige anti-buitenlander-sentimenten in Nederland denk ik dat kennismaken met andere culturen binnen Nederland veel belangrijker is dan naar Suriname gaan.
Maar dat heeft hier verder weinig mee te maken, dat is Ook een goed idee.
Hoeft niet in-plaats-van-naar-Suriname
Solomio schreef:
17-11-2025 15:12
Hier zou ik als dochter van TO niks mee kunnen. Ik vind het ook flauw en een beetje vals.
Dochter is ws helemaal niet bezig hiermee, die lijkt het gewoon gaaf om naar Suriname te gaan. En dat is het ook, een mooie reis, die je niet meer gaat vergeten, de rest van je leven.
Taskmaster schreef:
17-11-2025 13:13
Super gaaf voor je dochter.

Ik vind zelf dat je bizar weinig gezien hebt van de wereld. Gun je dochter meer, zou ik zeggen.
Ik vind dit erg arrogant overkomen. Alsof je per definitie wereldvreemd bent en geen interessant leven hebt als je niet erg bereisd bent. Hier op het forum lijkt het soms alsof iedereen de financiële middelen heeft om allerlei spannende reizen te maken, maar het grootste deel van de wereldbevolking komt natuurlijk helemaal nooit buiten het eigen land en ook in Nederland zijn er heel veel gezinnen die niet verder komen dan Nederland of bijv Duitsland/België, of die nooit op vakantie kunnen. Zijn dat allemaal mensen die ‘bizar weinig gezien hebben van de wereld’? Of leef jij in een bevoorrechte positie dat het wel kan/kon?

Zoals ik al zei organiseer ik met leerlingen (vo) buitenlandreizen en ongeveer een derde van onze leerlingen komt dan voor het eerst in het buitenland. Niks raars aan.
Ze gaat niet zonder ouders op vakantie naar Salou hè. Dat zou mijn 14 jarige absoluut niet mogen. Maar in een groep onder begeleiding van een docent per 5 leerlingen, zeker als ze met meerderen bij gastgezinnen verblijven zou iets heel anders zijn.
Je mag er toch vanuit gaan dat school een reis organiseert die veilig is voor de leerlingen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven