Vakantiewoning & geregistreerd partnerschap
donderdag 20 november 2025 om 05:49
Hoi!
Misschien heeft iemand tips
.
Met een erfenis (en deels een hypotheek) wil ik graag een vakantiewoning kopen (zelf gebruik en verhuur).
Deze woning zou ik buiten de gemeenschap van goederen willen houden (op eigen naam). Is dit mogelijk als je een geregistreerd partnerschap hebt (aangegaan na 2018)?
Misschien heeft iemand tips
Met een erfenis (en deels een hypotheek) wil ik graag een vakantiewoning kopen (zelf gebruik en verhuur).
Deze woning zou ik buiten de gemeenschap van goederen willen houden (op eigen naam). Is dit mogelijk als je een geregistreerd partnerschap hebt (aangegaan na 2018)?
donderdag 20 november 2025 om 07:45
donderdag 20 november 2025 om 07:58
In principe zou jij een lening op jouw naam moeten kunnen aangaan, wel ervoor zorgen dat dit ook goed vastgelegd wordt. Als je dit niet doet, valt het binnen de gemeenschap van goederen. Je gaat het namelijk aan tijdens je partnerschap. Zou hier met de notaris over praten, want er zijn aanvullende voorwaarden nodig.
donderdag 20 november 2025 om 08:26
Dit is niet van toepassing. Er is sprake van een beperkte gemeenschap van goederen.
Hier vallen erfenissen buiten.
donderdag 20 november 2025 om 09:04
Tenzij ze al een huis/onderpand heeft van voor de GP, dus alleen op haar naam, en ze dat kan gebruiken voor de hypotheek. Vandaar ook mijn vraag aan TO, wat het onderpand moet gaan worden voor de hypotheek die ze wil afsluiten.
donderdag 20 november 2025 om 09:35
Betreft het een vakantiehuis in Nederland of in een buitenland. In het laatste geval kan het complexer zijn.
Mocht het in Nederland zijn; bij een vakantiepark goed de voorwaarden lezen. Het is vaak niet zo lucratief als voorgeschoteld wordt en je zit vaak aan voorgeschreven inrichting vast.
Check ook goed of je inkomsten (belastingtechnisch) de moeite waard zijn.
Mocht het in Nederland zijn; bij een vakantiepark goed de voorwaarden lezen. Het is vaak niet zo lucratief als voorgeschoteld wordt en je zit vaak aan voorgeschreven inrichting vast.
Check ook goed of je inkomsten (belastingtechnisch) de moeite waard zijn.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
donderdag 20 november 2025 om 09:42
het gaat me niet om de vermogensbelasting. Het gaat me of de inkomsten in de gemeenschap van goederen vallen.Youonlyhaveonelife83 schreef: ↑20-11-2025 09:18Huuropbrengsten worden niet belast. Wel de waarde vd woning in box 3.
Vanaf 2028 worden (volgens de plannen) overigens de werkelijke huurinkomsten belast, er geldt dan ook geen vermogensvrijstelling meer.
donderdag 20 november 2025 om 10:18
donderdag 20 november 2025 om 10:29
Poeh, ik heb me verder nooit zo verdiept in vakantiewoningen. Maar ik wilde je er alleen op wijzen dat straks wel de huurinkomsten belast worden. Verder wordt bij verkoop ook de waardestijging belast. En de hypotheekrente is natuurlijk niet aftrekbaar. Of het uiteindelijk rendabel is, durf ik niet te zeggen.Youonlyhaveonelife83 schreef: ↑20-11-2025 10:18@SweetFirefly: in NL. En zeker niet op een park zoals jij omschrijft. Daar is het rendement niet aantrekkelijk.
@ Pelle: heb idd gelezen dat er het 1 en ander belastingtechnisch gaat veranderen. Maar dan nog steeds is er wel mooi rendement te halen denk ik.
Of zie jij dit anders?
donderdag 20 november 2025 om 11:09
Als je rendement wil maken op de verhuur, dan zou ik je aanraden héél goed te gaan rekenen.......het is echt minder aantrekkelijk dan het lijkt en het wordt nog minder aantrekkelijk..... Hou rekening met alle kosten! Box 3, onderhoud, parkkosten, WOZ, internet, GWL, verzekeringen, schoonmaken, bijhouden van de tuin, toeristenbelasting, forensenbelasting, waterschap, marketingkosten, hypotheek (als je die al krijgt op een vakantiewoning).....etc.
Zijn inkomsten uit verhuur een leuk extraatje om de kosten van de vakantiewoning wat te minderen, dan zeg ik: doen!
Zijn inkomsten uit verhuur een leuk extraatje om de kosten van de vakantiewoning wat te minderen, dan zeg ik: doen!
donderdag 20 november 2025 om 11:09
Youonlyhaveonelife83 schreef: ↑20-11-2025 10:18@SweetFirefly: in NL. En zeker niet op een park zoals jij omschrijft. Daar is het rendement niet aantrekkelijk.
@ Pelle: heb idd gelezen dat er het 1 en ander belastingtechnisch gaat veranderen. Maar dan nog steeds is er wel mooi rendement te halen denk ik.
Of zie jij dit anders?
Ik ben niet Pelle maar ik kan er misschien wel wat over zeggen.
Wij hebben een woning verhuurd via AirBnB. Deze woning is op een km afstand van ons woonhuis, en dat is prettig. Het is namelijk nogal intensief. Hoe meer je zelf kunt doen, hoe meer je er van overhoudt. Maar een vetpot is het niet, als je al je uren ook meerekent.
Als je het steeds voor 2-3 weken achter elkaar kunt verhuren is er wel een aardig rendement. Maar blijft het bij weekendjes, dan ben je dus iedere week een paar uur bezig met schoonmaak (in ons geval incl water van de jacuzzi verversen), en daarnaast tuinonderhoud, was (beddegoed brachten wij naar de stomerij, handdoeken etc wasten we zelf). In totaal toch wel een volle werkdag per week. Plus onvangst van de nieuwe gasten (maar een half uurtje werk, maar je kunt het tijdstip niet zelf plannen en moet er dus de hele dag rekening mee houden).
Het is moeilijk om een huis het jaar rond te verhuren.
Wil je er zelf ook verblijven, dan gaat dat ten koste van het rendement. In topweken zoals tijdens de feestdagen kun je een hogere prijs vragen dus beter verhuren dan zelf verblijven.
Dat het dicht bij ons woonhuis was, was dus erg fijn, dat betekende dat we ook zelf de tuin konden doen, en bijv de was aanzetten, 2 uur later terugkomen om het in de droger te doen, 2 uur later terugkomen om het op te vouwen.
donderdag 20 november 2025 om 11:28
Een paar jaar geleden hebben wij een vakantiehuisje gekocht. In eerste instantie voor onszelf, we hebben er toen speciaal geld voor vrijgemaakt. Om de kosten te dekken en er nog een beetje aan over te houden om verbeteringen te kunnen doorvoeren, verhuren we het ook. In de vakantieperiodes loopt het als een tierelier; er zijn erg veel mensen die 's zomers meerdere keren op vakantie gaan en dan ook een weekje in Nederland doorbrengen. In het begin verhuurden we ook weekendjes, maar dat is eigenlijk nauwelijks rendabel, zoals ook Mariana hiervoor al aangaf. Eigenlijk moet je het denk ik vooral doen voor jezelf, want belastingtechnisch is het een oninteressante investering gemaakt.
donderdag 20 november 2025 om 12:50
Youonlyhaveonelife83 schreef: ↑20-11-2025 09:16Wel een huis maar op beider naam verkregen na GP. Dus die kan niet als onderpand.
Wellicht is het vakantiehuis mogelijk als onderpand?
Dan kan maar daar zitten twee flinke maren aan:
1. een vakantiehuis is moeilijker om een hypotheek op te krijgen, dus het ligt eraan hoeveel je nodig hebt of een bank erin mee wil gaan
2. je moet een bank zien te vinden die ermee akkoord gaat om het echt alleen op jouw naam te doen en niet eist dat je man meetekent
Heel evident is het dus niet. Voor het rendement moet je het sowieso niet doen maar dat is je al uitgelegd.
donderdag 20 november 2025 om 18:41
Helemaal eens. Wij verhuren af en toe, en dan voor minimaal een week. Dan is de 'investering' van opruimen, spullen weghalen, schoonmaken, tuin op orde etc. nog te overzien. Voor een weekendje ga ik daar niet aan beginnen. We zijn met de verhuur zeker niet uit de kosten, maar voor ons is het een leuk extraatje wat we gebruiken voor (toekomstig) onderhoud.Kaatje_Ka schreef: ↑20-11-2025 11:28Een paar jaar geleden hebben wij een vakantiehuisje gekocht. In eerste instantie voor onszelf, we hebben er toen speciaal geld voor vrijgemaakt. Om de kosten te dekken en er nog een beetje aan over te houden om verbeteringen te kunnen doorvoeren, verhuren we het ook. In de vakantieperiodes loopt het als een tierelier; er zijn erg veel mensen die 's zomers meerdere keren op vakantie gaan en dan ook een weekje in Nederland doorbrengen. In het begin verhuurden we ook weekendjes, maar dat is eigenlijk nauwelijks rendabel, zoals ook Mariana hiervoor al aangaf. Eigenlijk moet je het denk ik vooral doen voor jezelf, want belastingtechnisch is het een oninteressante investering gemaakt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in