Pak jij gigantisch uit met Kerst

23-11-2025 21:09 169 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel dekt in alle opzichten de lading.
Pak jij gigantisch uit met Kerst? Eten jullie twaalf gangen met exclusieve gerechten? Steek je de gehele familie in het nieuw? Pas je elk jaar de kerstballen aan aan de trendkleuren van het jaar? Het hele huis versierd, dagenlange voorbereidingen?
Is Kerst bij jullie thuis een enorme happening, dat vraag ik me dus af.
Si abra la puerta hay lobos.
dreuvel schreef:
23-11-2025 21:42
Tussen haakjes Rabarbara,

ik vind leuk te lezen dat jij het met jouw kinderen gezellig maakt met kerst!
Volgens mij doe je het hardstikke goed.

Sluit ik me bij aan.
Deck mich zu mit Zärtlichkeiten
Echt uitpakken niet echt. Zeker geen nieuwe kleding.
Waarschijnlijk gaan we bij schoonouders Chinees halen. Schoonvader heeft Alzheimer en schoonmoeder loopt op haar achterste benen.

Mijn vader doet er nooit iets aan en met mijn moeder heb ik sinds afgelopen kerst nauwelijks contact.
Man en ik gaan misschien samen gourmetten of zo. We zien het nog wel.
Zet wel een kerstboom en kijk 1 of 2 kerstfilms.
Oh, dat vind ik erg lief van jullie, maar het was niet uit onzekerheid. Het was echt uit autistische nieuwsgierigheid naar meer sociale scripts, ik kan het denk ik niet beter uitleggen. Met misschien eronder verstopt het idee dat ik mijn kinderen iets ontzeg, maar ik hoor vaak genoeg van ze dat het bij vriendinnen niet bepaald harmonisch is met Kerst thuis, dus vinden ze onze gourmetmaaltijd met 5 soorten kaas dikke prima verder.
Si abra la puerta hay lobos.
Mijn familie is redelijk van tradities. Er gaat dus wel mooie kleding aan en we doen ook wel wat cadeaus. Diner is meestal 4-6 gangen, aardig luxe en het tafelzilver van oma. Maar ook vooral gezelligheid.
Bij schoonfamilie is het vaak gourmetten, net zo goed gezellig.
Qua versiering in huis ga ik of all in, of ik heb geen zin. Dit jaar weet ik al dat ik geen zin heb, dus er komt niets in huis. Andere jaren heb ik een overvolle boom, een compleet besneeuwd kerstdorp met elektrische trein en overal lampjes.
Het is altijd nogal een puzzel om alle verplichte etentjes op een andere dag te krijgen. Jongste heeft ook een vriend met gescheiden ouders en gaat naar haar vader, dus op de dag van ‘onze’ kerstbrunch met familie moet ze ‘s avonds nog naar schoonfamilie. Dit jaar heb ik geen avond alleen omdat de kinderen op verschillende dagen naar hun vader gaan. Brunch bij ons is nog twijfelachtig. Vorig jaar wilde mijn vader dat liever bij hun doen (hij en partner) dus dit jaar moet ik nog vragen wat hij wil. Ik ben altijd degene die moet schikken want mijn vader gaat anders weken zitten mokken of ik krijg zijn boze feeks aan de telefoon.
Normaal gesproken is mijn avondje alleen dus het meest relaxt. Dan koop ik heel lekker eten wat alleen nog maar in de oven hoeft, film aan en lekker onderuit. Ik hoop dat er nog wel een gezamenlijk ontbijt met alleen de kinderen te plannen valt. Dat is ook altijd knus en dan pakken we de cadeautjes uit.
O, mooie kleren doen wij ook.
Dat is zo gegroeid met het kerstdiner van de koters op school, dat was net de tijd dat c&a begon met de kinderkerstkleding. Mijn dochter vond dat geweldig.

Ik ben zonder gelegenheidskleding opgevoed. En heb me regelmatig ongemakkelijk en underdressed gevoeld, én ook opgelaten als ik wel me op de gelegenheid kleedde. In plaats van mooi, netjes of feestelijk voelde ik me een bedrieger, ongemakkelijk, een clown in een apenpakkie.
Pas na jaren werd feestkleding gewoon fijn en passend.

Door van jongs af aan bij speciale gelegenheden speciale kleding aan te trekken hoop ik mijn kinderen dat soort gevoelens te besparen. (Mislukt toen ik mijn zoon zei dat hij gewoon zichzelf mocht zijn bij zijn diplomering, hij weet ook hoe underdressed voelt nu.)
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Rabarbara, je maakt het gezellig met je gezin, dus je ontzegt je kinderen m.i. helemaal niets, juist niet. Gezelligheid kan vind ik niet op tegen welke mooie kleding of welk 12-gangen diner of wat dan ook.

Hier wordt niet uitgepakt met kerst. Teveel dierbaren verloren de afgelopen jaren en alleenstaand zonder kinderen. Ik zie kerst dus gewoon als heerlijk een paar dagen vrij en weg van teveel werkstress, in mijn joggingbroek op de bank en wat klussen, lezen of tv kijken met wat lekkere hapjes erbij die ik mezelf eens per jaar gun van de eigenlijk veel te dure delicatessenwinkel in een naburig dorp. Soms ook een klein boompje met alleen lampjes. Misschien dit jaar met mijn broer en nichtjes met aanhang gourmetten, maar dat is nog niet helemaal zeker. Ik zie het wel, ik hecht er niet veel waarde aan.
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
Oké, gourmetten vind ik dan wel weer kindermishandeling ;-D

Nee hoor, ik hou daar alleen zelf niet van. Bij de gourmetsessies die ik meemaakte in de familie van mijn overleden eerste man was iedereen drukker met in zijn/haar pannetje roeren dan met elkaar.

Ik heb het eten liever van tevoren al klaar, zodat er meer gekletst wordt aan tafel.
We vieren kerst met familie en gaan dan altijd uiteten. Meestal koop ik voor de kinderen een feestelijke outfit hiervoor. Zelf kiezen mijn man en ik iets feestelijks uit onze kast.

We gaan altijd pas aan het eind van de middag naar familie en we houden ook altijd één kerstdag of kerstavond vrij om in onze kerstpyjama’s een kerstfilm te kijken en spelletjes te doen. We kleden ons hooguit even snel om met z’n allen te wandelen. We vinden vooral rust en tijd als gezin belangrijk met kerst.

We hebben ook allerlei tradities als gezin rondom het zetten van de kerstboom.

Kerst wordt hier dus wel uitgebreid gevierd. Maar met veel tijd voor rust en samenzijn als gezin. Nu scheelt het dat er in onze families geen samengestelde gezinnen zijn en niemand onregelmatig werkt. Dat maakt de planning ook eenvoudig.
GriebusDus schreef:
23-11-2025 22:31
Oké, gourmetten vind ik dan wel weer kindermishandeling ;-D

Nee hoor, ik hou daar alleen zelf niet van. Bij de gourmetsessies die ik meemaakte in de familie van mijn overleden eerste man was iedereen drukker met in zijn/haar pannetje roeren dan met elkaar.

Ik heb het eten liever van tevoren al klaar, zodat er meer gekletst wordt aan tafel.
Je hebt een punt :proud:
Purr-a-noia
Irrational fear that the cats are up to something
Rabarbara schreef:
23-11-2025 22:02
Ik vind het prima zoals het bij ons is. Ik heb gewoon de neiging mensen op hun woord te geloven als het om sociale gebeurtenissen gaat, omdat ik daarin nog weleens twijfel aan mijn eigen inschattingsvermogen en gewenst sociaal gedrag. En ik vond het moeilijk mijzelf voor te stellen dat andere mensen echt zo'n Kerstfeest hebben alsof ze recht uit de Allerhande gevallen zijn. Niet omdat ik het stom vind als mensen dat doen, maar omdat ik me het niet zo goed voor kan stellen. Hoe loopt dat dan praktisch enzo.
Ik ken wel een paar families waar het echt zoals in de Allerhande of zelfs in de kerstfilms gaat. Groot feest, cadeaus, helemaal opgedoft met nieuwe kleding, alles van begin tot eind happy.

Wat je dan meestal niet ziet is altijd ergens wel een zwaar gestreste vrouw die het allemaal amper kan rondbreien (of die niet gestrest is maar wel het hele feest mist omdat ze in de keuken staat), en ook hoe gruwelijk veel geld het kost. En dan is bii een familie die ik ken het echt wel een happy family, maar bij de rest is het voornamelijk wel schijn/compensatiedrang want in die families is heel veel ruzie en geroddel.

Kortom: het zegt geen zak, en ik vind het echt teveel gedoe, stress en geld zo’n groot feest.

Hier meestal op kerstavond ons eigen diner met gezin, met een paar vleesjes/vegas van de AH die je zo in de oven kan schuiven. Dan een van de kerstdagen naar wat familie naar meestal een soort tapas setting waarbij iedereen wat meeneemt. Maar het allerliefst ga ik lekker op vakantie rondom kerst 🎄
dreuvel schreef:
23-11-2025 21:42
Tussen haakjes Rabarbara,

ik vind leuk te lezen dat jij het met jouw kinderen gezellig maakt met kerst!
Volgens mij doe je het hardstikke goed.
Ja, heel knap/fijn inderdaad

Ik vind vooral het moeten erg vervelend. Moeten naar moeder/schoonmoeder of niet?
Wat doen onze broer en zus?

Dat vind ik het minste.

Hoe houd ik het zo prikkelarm mogelijk voor mijzelf en mijn zoon met ASS
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik versier het huis binnen met leuke kerstdingen en een boom. Het moet geen rommeltje worden, maar wel gezellig.
Schoonzus met man en schoonvader komen bij ons eten op 1e kerstdag. Ik maak er iets lekkers van, want dat vind ik leuk om te doen. Maar geen hele ingewikkelde dingen of veel gangen. Klein voorgerechtje, hoofdgerecht met 2 keuzes aan vlees en een simpel, maar lekker nagerecht.

Nieuwe kleren heb ik wel gekocht. Ik ben nogal gek op shoppen.

Omdat de man van mijn zus behoorlijk ziek is, wil ik wat extra doen. Dus leg ik voor iedereen een klein cadeautje neer.

2e kerstdag gaan man en ik voor het eerst dan uiteten.

Ik heb fijne herinneringen aan kerst vroeger. Het was simpel bij ons thuis, maar altijd gezellig. Gewoon met eigen gezin.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Ik zie al dat ik één van de weinigen ben die behoorlijk uitpakt met kerst qua versieringen. Ik start eind oktober met het leegruimen van de achterkamer en in 3 weken verschijnt daar een mega kerstdorp. Dan komen er 3 kerstbomen, 2 kleintjes, 1 grote. Overal guirlandes, kerstornamenten, arrenslee, kerstmannen, gnomen ( eentje van 1.80) Gek genoeg eet ik dan weer niet overdadig, met familie een brunch. Bord op schoot, want alle tafels staan onder het kerstdorp. En ‘‘s avonds met man een rollade of zo, aardappeltjes, stoofperen, want die horen bij kerst en ijs na. Niks fancy. Ikdraag al jaren dezelfde jurk met kerst, dus ook shoppen voor iets nieuws hoeft niet. Gelukkig, want daar heb ik zo’n hekel aan. En 2e kerstdag even op de koffie bij schoonpa en dat was de kerst.
"Boring conversation anyway"
Ik heb ook ASS en toen mijn schoonmoeder nog leefde vond ik kerst vieren echt niet fijn. Dat was de hele dag met schoonfamilie optrekken, van 's ochtends 11u tot 's avonds 23u. Niet te doen voor mij. Nu zij er niet meer is, is kerst veel minder een verplichting. Het duurt niet te lang en is gewoon gezellig.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Van wat ik me kan herinneren, is dat rondom kerst bij mijn ouders thuis er wat meer werd uitgepakt ten opzichte van andere dagen. Niet extreem, maar net wat uitgebreider dan anders. Er kwam een kerstboom in huis, kaarsjes en tijdens de kerstdagen trokken we onze nette, zondagse kleding aan. De sfeer was niet altijd even vredig in huis, en dat was tijdens kerst ook te merken. Iets met torenhoge spanningen en verwachtingen.

Mijn ex wilde altijd heel graag veel kerstspullen en -verlichting in en om het huis, vond dat altijd zo'n gedoe...

Ik associeer de maand december met veel verplichtingen, drukte (feestdagen, verjaardagen van mezelf en enkele dierbaren), duisternis / donkerte en dat maakt mij heel erg somber. Dit jaar wordt mijn eerste kerst alleen, zonder ex. Heerlijk, maar ook dubbel: aan de ene kant niet meer dat gezeik om alle kerstspullen neer te zetten of de kerstboom op te tuigen, aan de andere kant: geen idee hoe ik de maand december voor mijn gevoel moet vormgeven / doorkomen. Ik probeer het positief te houden, maar vind dat bij tijd en wijle best lastig.
In this mad house we must all survive
Wij gaan lekker op vakantie. Derde keer nu dat we met kerst in Noorwegen zijn, daar is het wel echt een familiefeest met sjieke kleding, cadeautjes, veel versieringen en uitgebreid tafelen. Wij houden het echter simpel met zijn 3en en hond. Liefst ergens in een blokhut met houtkachel, veel sneeuw, lekkere hapjes en een film of serie. Zou me niets verbazen als het dit jaar een horror wordt.

Schoonmoeder zou het liefst wel hele gezin met kleinkinderen en aanhang bij elkaar hebben. En er is dan altijd wel iemand in tranen of gedoe. Het is echt niet mijn ding..
_horizon_ wijzigde dit bericht op 23-11-2025 23:09
16.49% gewijzigd
Het verschilt per jaar: soms zijn we op vakantie, soms komt de familie, maar we hebben kerst ook een paar keer met vrienden gevierd. We pakken vaak wel uit: zeker als we logees hebben dan vind ik het gezellig om het hele huis te versieren. Guirlandes met lichtjes in het hele trappenhuis, kerstkrans op de voordeur, mooie boom, beetje kerstversiering op de kamers van de gasten. Kitscherige boompjes op de kinderkamers. Tja, ik vind dat feestelijk. En ook lekker kneuterig, ik houd er wel van.

We steken ons niet altijd in het nieuw, maar we kleden ons wel sjiek. Tegenwoordig doen we liever een uitgebreide kerstlunch in plaats van een zwaar diner. Meerdere gangen. Man is nogal traditioneel ingesteld: hij kan zich geen kerst zonder kalkoen voorstellen, maar we hebben ook wel eens wilde gans op tafel gezet. En dan met diverse soorten groenten, aardappeltjes en pastinaak uit de oven. Gezellig samen kokkerellen, glaasje bubbels erbij, kerstmuziekje aan. Bij ons was het vroeger thuis ook nooit gezellig met kerst, maar ik kan er nu echt van genieten.

Stiekem is kerst voor mij ook altijd een soort opmaat naar oud en nieuw en dat is traditioneel ook altijd groot feest bij ons, dus daar kan ik me dan ook echt op verheugen.

En dan is het januari en dan ben ik blij dat ik weer een beetje normaal in het ritme kan en dan moet al die kerstzooi ook stante pede weer opgeruimd ;-D
kaatje_ka wijzigde dit bericht op 23-11-2025 23:15
0.22% gewijzigd
Als kind nooit nieuwe kleren voor kerst gekregen, en geen kadootjes, wel versiering, lekker eten. En we kleedden ons feestelijk aan. Minimaal 1 bezoeken aan eenzame grootouder(s), echt gezellig vond ik de dag onder elkaar, gewoon met broers en zussen.
Goede herinneringen aan stalletjestochten in België, dan had elk dorpje een eigen stalletje, zo knus.

Ik heb een grote familie, en op een gegeven moment zijn we de last wat gaan verdelen en meerdere gangen gaan koken, iedereen neemt wat mee, en dat deed ik ook bij schoonfamilie.

Mijn ex is jammer genoeg nogal gierig geworden en dat compenseer ik door los te gaan, ik koop voor zoon wel elk jaar een kerstoutfit.

Maar de kern is eigenlijk: ik vier zoals ik leuk vind. Ik vind de winter stom maar aan kerst vind ik heel veel leuk, ik vind koken leuk, ik vind knutselen en versieren leuk, ik vind kleding voor kind kopen leuk, en ik kan eindeloos bladeren door kookboeken om te verzinnen wat ik nu weer zal maken.
Ik haal een boom die ik versier met de antieke ballen die ik al dertig jaar heb. Ik zet wat spulletjes neer die ik ook al jaren heb. Ik hou juist van dat nostalgische gevoel van die spullen weer uit de dozen halen en heb geen behoefte aan nieuw. 1 kerstdag vier ik met mijn kinderen en familie. Iedereen kookt iets, we doen spelletjes, sommigen maken een wandeling. Met mijn kinderen doe ik ook cadeautjes. Tweede kerstdag is voor mij en partner. Cadeautje voor elkaar, samen koken, film kijken. Ik koop geen nieuwe kleren maar doe wel iets feestelijks aan.
Wel hebben we de traditie dat we (kinderen en ik) voor kerst naar een kerstmarkt gaan en als we dan thuiskomen bestellen we pizza en dan kijken we in onze nieuwe pyjama’s (die ik koop) The Holiday en Love Actually en gaan veel te laat naar bed. Daar verheugen ze zich nu al op.
Kerst was altijd echt wel een ding hier.
Bij mijn ouders en feestelijke kleding en veelgangen eten. En cadeaus. Maar inmiddels (sinds 2 jaar) doet iedereen z'n eigen ding. En komen we hooguit 1 dag allemaal samen omdat mijn zusje het graag wil. Snap ik ook wel. die gezelligheid. :heart:
pink-freud wijzigde dit bericht op 23-11-2025 23:35
2.82% gewijzigd
Vanity of vanities; all is vanity
Brigitte Kaandorp heeft een briljante sketch over kerst in de Libelle. Hoe nep dat is.

En verder zou ik het allemaal wel willen, ik ben best een sucker voor versiering en een tafel vol eten, maar omstandigheden beperken ons waarschijnlijk tot veel autorijden, matig eten en weinig rustig zitten met spelletjes en kransjes.
Harba lorifa
Als kind trokken we met kerst onze mooiste kleren aan. Niet nieuw of zo. En met een geruit strikje of zo zag het er kerstig genoeg uit.
Overdag op bezoek bij opa's en oma's (grote families, altijd gezellig druk). Geen opgeprikte brunch of zo, maar tafels met lekkers waar je vanaf mocht pakken wat en zoveel als je wilde.
's avonds kookte mijn moeder wat luxer. Maar altijd eten dat wij kinderen niet lekker vonden. En uiteraard vienetta na!
Het was bij ons thuis altijd druk, dus buiten de familiebezoekjes vond ik het gewoon samen thuis zijn altijd heel fijn.

Nu verschilt het hier niet veel met vroeger. We eten nu wel een van de kerstdagen met familie. Andere kerstdag koken we zelf; juist wél iets wat de kinderen lekker vinden. Vaak pizza/gourmet/fondue.
Ik heb inmiddels 'kerstkleren' voor het kerstdiner met de kinderen op mijn school. Een serieus glitterpak 😆. Dus die doe ik met kerst ook aan. Verder ben ik dol op glitter en ben ik een goede verzamelaar maar waardeloze weggooier. Ik heb dus veel te veel kerstspullen. Het matcht allemaal totaal niet bij elkaar, maar het wordt een gezellige rommel.

En wat we NIET doen is cadeautjes onder de boom. We vieren Sinterklaas en daarmee is het klaar. Hebben ze ook nog nooit naar gevraagd, willen veel liever Sint dan kerst.

Edit: Oh, ik vergeet het belangrijkste: All you need wordt opgenomen en kijken we 2e kerstdag 's morgens languit op de bank vanonder een dekentje. Hoe we de dag door moeten gaan komen als Robert besluit te stoppen, dat weet ik niet!
Dat sommige mensen uitpakken betekent ook niet dat het dan maar nep is. Zullen gerust gevallen zijn waar veel spanningen zijn in de familie, of veel stress om het diner, maar er zijn ook mensen die gek zijn op kokkerellen en een familie hebben die heel goed samen gaat en het gezellig heeft.
Denk verder dat iedereen het lekker moet vieren zoals ze willen (of niet vieren natuurlijk). Het 1 is niet beter dan het ander, het is gewoon anders.
TinyTiny schreef:
23-11-2025 23:46
Dat sommige mensen uitpakken betekent ook niet dat het dan maar nep is. Zullen gerust gevallen zijn waar veel spanningen zijn in de familie, of veel stress om het diner, maar er zijn ook mensen die gek zijn op kokkerellen en een familie hebben die heel goed samen gaat en het gezellig heeft.
Denk verder dat iedereen het lekker moet vieren zoals ze willen (of niet vieren natuurlijk). Het 1 is niet beter dan het ander, het is gewoon anders.
Nee zeg. Sommige mensen genieten er echt van. En dit jaar kijk ik er zelf ook erg naar uit. Heerlijk om recepten uit te zoeken, huis te versieren en een paar uurtjes samen met schoonfamilie.
Stephen King

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven