Borrelen jullie vaak met vrienden thuis aan tafel?

23-11-2025 11:56 75 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In navolging van het logeertopic; doen jullie dat?

In programma’s waar mensen hun huis showen, roepen ze vaak dat ze aan de grote tafel borrelen en eten met vrienden en familie. Wij doen dat echt nooit (buiten de feestdagen) en in onze kring gebeurt dat ook zelden.

Hoe is dat bij jullie?
Altijd aan tafel. Bij ons zit visite nooit op de bank. We hebben ook geen salontafel dus we kunnen de borrelplank niet eens ergens op zetten.

En onze eetkamerstoelen zitten geweldig. Heel belangrijk! Kun je uren op doorbrengen.
Mijn ouders en ik verbazen zich ook altijd over die woonprogramma's waar dan een tafel voor 12 personen wordt gekocht inderdaad om gezellig te borrelen met vrienden. Zou hier weinig zin hebben. Ik heb wel veel vrienden maar die zijn ook allemaal druk. Als we elkaar spreken is het met 6 man in totaal en meestal buiten de deur met eten + activiteit. Als het thuis is is het tof als het met vrienden lukt en daar heb je geen gigantische tafel voor nodig. T zit net zo knus aan mijn kleine ronde tafel vind ik.
Wij doen meestal een drankje in de tuin en gaan dan lunchen buiten de deur. Comida in de middag. Mocht het in de avond zijn dan vaak meteen afspraak buiten de deur. Is hier ook gebruikelijk en goedkoop, dat scheelt ook natuurlijk.
Afkoelen heeft gewerkt
Ja, wij borrelen regelmatig met vrienden en zitten dan meestal aan de eettafel. We hebben 3 vriendenparen waarmee we ieders 1 keer in de 1 a 2 maanden op zaterdagavond of zondagmiddag een wijntje drinken, hapjes of tafel zetten en gezellig bijkletsen en soms een spelletje doen ofzo.
De eettafel vind ik gezelliger om aan te zitten als de bank. We hebben een hele grote bank waarop je alleen naast elkaar kan zitten. Heel gezellig om met de hele familie op de bank een film te kjjken maar met vrienden zit je een beetje gek op een rijtje en moet je een rare houding aannemen om elkaar te kunnen zien.
Aan de eettafel zitten voelt voor mij een beetje stijfjes, dus dat doen we alleen als we een spel gaan spelen, maar wij hebben een vaste vriendengroep waar we zeker één keer per maand een avond mee hangen en borrelen. De groep wordt steeds een beetje groter, want als er een kennis van iemand opduikt die down, gedumpt of in nood van meer leuke avonden is, trekken we die erbij. Inmiddels past het allemaal niet meer op de bank, maar dat maakt niet uit ;-D
We borrelen wel, maar liefst gewoon op de bank. Heel de tafel vol met hapjes. Gezellig.
De tafel wordt alleen gebruikt voor huiswerk, gezelschapspellen en om de was te vouwen.
De tafel in de keuken gebruiken we wel veel.
Als de buurvrouw ofzo op de koffie komt zitten we meestal in de keuken.
Geen idee waarom.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Nee nooit helaas. Ik heb daar wel ideeën of fantasieën over maar die zijn niet de realiteit.
Rilena schreef:
23-11-2025 13:37
Voor de kinderen: ja.

Nu in de tropenjaren 'nee'. Zijn druk met de hobby's van de kinderen in het weekend en het huishouden bij houden.

Vriendinnen zie ik tijdens etentjes. En appen veel.

Lekker overzichtelijk. Spreek al genoeg mensen op mijn werkdagen. En op niet werkdagen komen er al vriendjes spelen. Genoegen sociale reuring in mijn leven maar anders dan vroeger.
Hier precies dit op het moment. Denk in de toekomst wel weer wat meer vrienden over de vloer, als ik ook weer de tijd en zin terug heb om lekker in de keuken te staan.

Ik vind aan tafel zitten wel veel fijner dan op de bank. Met één vriendin vind ik de bank nog wel prima maar zodra we met >2 man zijn vind ik de bank veel te 'opgeprikt', omdat je meer naast elkaar zit dan aan tafel en ook steeds half moet opstaan voor een drankje of hapje.
apppie schreef:
24-11-2025 05:38
Aan de eettafel zitten voelt voor mij een beetje stijfjes, dus dat doen we alleen als we een spel gaan spelen, maar wij hebben een vaste vriendengroep waar we zeker één keer per maand een avond mee hangen en borrelen. De groep wordt steeds een beetje groter, want als er een kennis van iemand opduikt die down, gedumpt of in nood van meer leuke avonden is, trekken we die erbij. Inmiddels past het allemaal niet meer op de bank, maar dat maakt niet uit ;-D
Zo grappig, want ik vind op de bank dus heel stijfjes.
Ja, gisteravond nog. Maar soms aan tafel, soms op de bank. Wij zijn allebei nogal bourgondisch dus er zijn al snel hapjes etc.
Natte tosti..
RedRoseThorn schreef:
23-11-2025 21:40
Mijn ouders en ik verbazen zich ook altijd over die woonprogramma's waar dan een tafel voor 12 personen wordt gekocht inderdaad om gezellig te borrelen met vrienden. Zou hier weinig zin hebben. Ik heb wel veel vrienden maar die zijn ook allemaal druk. Als we elkaar spreken is het met 6 man in totaal en meestal buiten de deur met eten + activiteit. Als het thuis is is het tof als het met vrienden lukt en daar heb je geen gigantische tafel voor nodig. T zit net zo knus aan mijn kleine ronde tafel vind ik.
Je vergeet de wens voor de open keuken omdat je dan staat te koken en zicht hebt op de vrienden die lekker zitten te borrelen aan de enorm tafel. Persoonlijk vind ik het lichtjes overdreven allemaal. Bij ons komen gewoon soms (hooguit 1x per maand) wat vrienden over de vloer en dan drinken we een wijntje en ik maak een soepje. Dat gebeurt inderdaad aan een keukentafel.
Bergje65 schreef:
24-11-2025 09:40
Je vergeet de wens voor de open keuken omdat je dan staat te koken en zicht hebt op de vrienden die lekker zitten te borrelen aan de enorm tafel. Persoonlijk vind ik het lichtjes overdreven allemaal. Bij ons komen gewoon soms (hooguit 1x per maand) wat vrienden over de vloer en dan drinken we een wijntje en ik maak een soepje. Dat gebeurt inderdaad aan een keukentafel.
Ik wilde die open keuken vooral voor de kinderen, niet voor de vrienden.
Nu kan ik eindelijk koken terwijl ik ze zie spelen.
Die open keuken is ook al fijn met je partner/gezin toch? Dat als één staat te koken, er wel nog connectie is met de rest.

Ik woon in de grote stad, en ook niet enorm groot, en toch heb ik een relatief ruimte eettafel omdat ik het dus heel gezellig vind om daaraan te eten en te borrelen met vriendinnen. Valt mij op dat ik met vriendinnen die in dezelfde stad woon juist regelmatig thuis afspreek om te eten of te borrelen, en met vriendinnen die elders wonen eerder in de horeca (spreken we af in het midden).

Sowieso vind ik een grote tafel fijn, als je een keer ergens mee bezig bent (ik zeg maar wat: een puzzel, knutselen of een spel oid), dan hoef je niet alles meteen op te ruimen, er is ook nog ruimte over om aan te kunnen eten.
Zeker is de open keuken fijn. Maar borrelen met vrienden is niet mijn criterium voor de open keuken. Primair is de keuken er voor mij en voor mijn gezin/familie.
Prima om te borrelen met vrienden maar je hoort bij die programma's altijd dat het daarom gaat.
AnAppleADay schreef:
24-11-2025 09:18
Zo grappig, want ik vind op de bank dus heel stijfjes.
ik ook, ik heb altijd het idee, dat gesprekken aan tafel lekkerder lopen
Lila-Linda schreef:
24-11-2025 12:14
ik ook, ik heb altijd het idee, dat gesprekken aan tafel lekkerder lopen
Dat vind ik dus ook, de interactie is vaak veel beter. Je komt in mijn huis eerst in de woonkeuken binnen. Daar blijven wij dus meestal hangen aan de tafel, zie ik bij vrienden met woonkeuken ook.
Phlox24 schreef:
24-11-2025 12:17
Dat vind ik dus ook, de interactie is vaak veel beter. Je komt in mijn huis eerst in de woonkeuken binnen. Daar blijven wij dus meestal hangen aan de tafel, zie ik bij vrienden met woonkeuken ook.
Grappig, ik vind iedereen lekker relaxed op de bank veel gezelliger dan allemaal op een eetkamerstoel. Maar goed, ik heb ook geen woonkeuken. Ik heb gewoon een keuken ;-D
apppie schreef:
24-11-2025 16:32
Grappig, ik vind iedereen lekker relaxed op de bank veel gezelliger dan allemaal op een eetkamerstoel. Maar goed, ik heb ook geen woonkeuken. Ik heb gewoon een keuken ;-D
Iedereen stormt hier standaard rechtstreeks van de voordeur door de eetkamer, door de open keuken naar het salon met zicht op terras.
Want dat is 100 keer gezelliger dan mijn eetkamer met harde stoelen en "verkeerd" (ongezellig) licht aan de straatkant.

Waarbij "de straatkant" ook letterlijk betekent dat de auto's zo'n beetje langs mijn huis racen. Met nog geen 1 meter stoep tussen de voordeur en de straat.

Moest het praktischer zijn ik zou ze zelfs te eten geven in mijn salon :-). Maar "met bord op schoot eten" vind ik er dan weer over voor hoofdgerechten en gasten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik spreek altijd buiten de deur af. Zelden mensen thuis. Daar loopt mijn gezin en dan heb je weinig privacy en ander soort gesprekken.
apppie schreef:
24-11-2025 16:32
Ja, dat vind ik dus ook.
Bij ons hoeft niemand op de bank naast elkaar op een rijtje. We hebben een grote U-vorm bank en 2 losse stoeltjes voor erbij.
Op de salontafeltjes komen dan de hapjes enz.
Om "gewoon" te eten vind ik de tafel wel veel praktischer.
Onze keuken is gesloten. Er staat een tafel die atijd voor de helft vol ligt met zooi. Niet gezellig om met vrienden aan te zitten.
de wereld wacht om ontdekt te worden
AnAppleADay schreef:
24-11-2025 09:17
Hier precies dit op het moment. Denk in de toekomst wel weer wat meer vrienden over de vloer, als ik ook weer de tijd en zin terug heb om lekker in de keuken te staan.

Dat heb ik juist andersom. Sinds ik kinderen heb spreek ik veel vaker thuis af omdat ik dan geen oppas hoef te zoeken en alles gewoon kan doordraaien. Het is logistiek veel makkelijker. Koken doe ik overigens dan weer niet echt voor mensen behalve voor mijn kinderen want ik ben geen goede kok. Mijn man zorgt voor het eten want die heeft daar lol in. Zelf nodig ik mensen liever uit voor een borrel/spellen/dungeons & dragons/koffie. Ik zorg voor allerlei hapjes erbij, wil ook wel eens een keer wat eten bestellen maar koken dan weer niet.
Maar sinds ik getrouwd ben is de kwaliteit van de catering hier thuis een stuk gestegen
Ik krijg van het woord lekker borrelen al helemaal de kriebels.

Laatst hadden we met mijn werk een etentje in de stad waarbij er voor het diner nog 1.5 uur geborreld werd.
Ik zie daar de toegevoegde waarde niet van en was liever pas aangeschoven bij het diner.
Ik denk dat het dus ook heel erg ligt aan de setup van je huis.
Als je een ruimte woonkamer hebt of een salon of een inrichting die zich heel erg leent voor gezelschap op de bank. Maar ik, en veel vrienden, hebben één bank die toch heel erg gericht is op tv kijken, misschien nog net een stoel, waardoor je net wat meer 'op een rij zit'. Mijn bank is ook echt een 'hangbank', persoonlijk zit ik ook nooit op de bank, maar ik lig er graag op. Heerlijk maar minder geschikt voor entertainment.

En ik heb wel een eetkamer set-up die zich leent voor een gezellige borrel.
Als ik een kleine keuken en een grote woonkamer zou hebben, zou ik zeer waarschijnlijk het huis ombouwen; van de woonkamer de keuken maken en andersom. Of de hele benedenverdieping woonkeuken en een zitkamer maken van een slaapkamer. Wij gebruiken in de woonkamer eigenlijk alleen de bank om televisie te kijken en dat doen we zelden met visite, we weten niet goed wat te doen met de rest van de ruimte en krijgen het ook niet mooi ingericht.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Birdy schreef:
25-11-2025 09:43
Ik krijg van het woord lekker borrelen al helemaal de kriebels.

Laatst hadden we met mijn werk een etentje in de stad waarbij er voor het diner nog 1.5 uur geborreld werd.
Ik zie daar de toegevoegde waarde niet van en was liever pas aangeschoven bij het diner.
Met collega's hoeft dat van mij ook niet, maar met goeie vrienden wel hoor. Gezellig.
Nothing happens for a reason

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven