Pak jij gigantisch uit met Kerst
zondag 23 november 2025 om 21:09
De titel dekt in alle opzichten de lading.
Pak jij gigantisch uit met Kerst? Eten jullie twaalf gangen met exclusieve gerechten? Steek je de gehele familie in het nieuw? Pas je elk jaar de kerstballen aan aan de trendkleuren van het jaar? Het hele huis versierd, dagenlange voorbereidingen?
Is Kerst bij jullie thuis een enorme happening, dat vraag ik me dus af.
Pak jij gigantisch uit met Kerst? Eten jullie twaalf gangen met exclusieve gerechten? Steek je de gehele familie in het nieuw? Pas je elk jaar de kerstballen aan aan de trendkleuren van het jaar? Het hele huis versierd, dagenlange voorbereidingen?
Is Kerst bij jullie thuis een enorme happening, dat vraag ik me dus af.
Si abra la puerta hay lobos.
dinsdag 25 november 2025 om 20:10
Ik wou het net zeggen.Lady*Voldemort schreef: ↑25-11-2025 19:56Het lijkt mij dus echt afgrijselijk om met kerst ergens te worden uitgenodigd omdat ik anders zo alleen en zielig ben.
Ik zou het heel onprettig vinden als ik het 'kijk eens hoe nobel wij zijn'-project van Kerst 2025 zou zijn.
Er zullen vast mensen zijn die dat op een ongedwongen en normale manier kunnen, maar liefdadigheid is heel ongemakkelijk.
Si abra la puerta hay lobos.
dinsdag 25 november 2025 om 20:31
Nee, kerstcadeautjes gaat via een lijstje en een vast bedrag. Kerstavond is altijd gourmetten met ouders, broer en schoonzusje, eerste kerstdag ga ik naar familie en eet ik zeer waarschijnlijk Chinees. Tweede kerstdag is nog onbekend qua eten maar gewoon relaxen thuis. Heb wel een nieuwe kersttrui gekocht van Takkie, denk dat ik die 1ste kerstdag aantrek zodat ie niet vreselijk gaat stinken tijdens de gourmet.
Ik heb het hele jaar door de Hollandse Huisjes op een kast staan, het ook een lichtsnoer gewoon het hele jaar laten hangen omdat ik het wel grappig vond. Ga na 5 december de kerstboom opzetten en daarnaast heb ik een mini nep lego kerstboompje staan van Primark en ik moet mijn Lego kerstster nog in elkaar zetten.
Met deze dagen ben ik echt blij dat ik gewoon single ben en niet alles minimaal x2 heb. Sommigen moeten echt 3 of meer adressen af wegens gescheiden ouders, grootouders die van alles willen omdat het zo zou horen etc. No thanks.
Ik heb het hele jaar door de Hollandse Huisjes op een kast staan, het ook een lichtsnoer gewoon het hele jaar laten hangen omdat ik het wel grappig vond. Ga na 5 december de kerstboom opzetten en daarnaast heb ik een mini nep lego kerstboompje staan van Primark en ik moet mijn Lego kerstster nog in elkaar zetten.
Met deze dagen ben ik echt blij dat ik gewoon single ben en niet alles minimaal x2 heb. Sommigen moeten echt 3 of meer adressen af wegens gescheiden ouders, grootouders die van alles willen omdat het zo zou horen etc. No thanks.
dinsdag 25 november 2025 om 20:37
Lady*Voldemort schreef: ↑25-11-2025 19:56Het lijkt mij dus echt afgrijselijk om met kerst ergens te worden uitgenodigd omdat ik anders zo alleen en zielig ben.
Dat kan, dan bedank je voor de uitnodiging.
Een single vriendin die hier ooit was gaat zelf aan kerst met anderen te willen vieren, maar zij had er last van dat iedereen dat viert met familie en daar kennelijk niemand bij wil.
Zelf heb ouders meer, geen partner dus geen schoonfamilie. Enig kind, dus geen broers of zussen.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
dinsdag 25 november 2025 om 20:48
Nou, het wordt niet opgedrongen of zo, op een vrijblijvende uitnodiging mag iedereen nee zeggen natuurlijk. Maar aangezien er best wat mensen zijn die uitgerekend met Kerst moeite hebben om alleen te zijn (wat ik snap) vind ik het geen liefdadigheid maar gewoon normaal gedrag.
dinsdag 25 november 2025 om 21:36
kerst bij opa en oma was trouwens pas echt een groot ding. Groot gezin (10 kinderen) en groot huis met een echte kerstboom van zeker 4 meter, met echte kaarsjes, en strikjes.
Iedereen op zn paasbest, ik ook als kind met een jurkje en kousen en linten in mijn haar. Afschuwelijk vond ik dat opgedirkte. Maar het was de nette kant, het moest van moeder (die losgeslagen was als puber, dus heel gek vond ik dat). Opa huurde een zaal ergens in een kasteel en daar gingen we dan met de hele meute eten. Inclusief dat moeilijke neefje dat altijd te veel cola dronk en met eten ging gooien. (adhd-er natuurlijk bleek later) opa en oma schaamde zich kapot. Daarna was het kiezen met wie ik mee wilde rijden naar het westen. (het feest vond plaats in het zuiden, en iedereen woonde versnipperd door het land) soms bleef ik logeren bij een oom of tante, dat was leuk.
maar ik mis dit soort kerst niet per se.
Iedereen op zn paasbest, ik ook als kind met een jurkje en kousen en linten in mijn haar. Afschuwelijk vond ik dat opgedirkte. Maar het was de nette kant, het moest van moeder (die losgeslagen was als puber, dus heel gek vond ik dat). Opa huurde een zaal ergens in een kasteel en daar gingen we dan met de hele meute eten. Inclusief dat moeilijke neefje dat altijd te veel cola dronk en met eten ging gooien. (adhd-er natuurlijk bleek later) opa en oma schaamde zich kapot. Daarna was het kiezen met wie ik mee wilde rijden naar het westen. (het feest vond plaats in het zuiden, en iedereen woonde versnipperd door het land) soms bleef ik logeren bij een oom of tante, dat was leuk.
maar ik mis dit soort kerst niet per se.
Vanity of vanities; all is vanity
dinsdag 25 november 2025 om 21:39
Gelukkig maar, dat zou er nog bij moeten komen. Maar mij lijkt het überhaupt enorm genant om op zo'n manier te worden uitgenodigd, en ik ben vast de enige niet. Hartstikke leuk dat mensen de barmhartige Samaritaan uit willen hangen en kijk mij eens menslievend zijn maar intussen lopen ze wel met grote dikke olifantspoten over de eigenwaarde van hun slachtoffers heen.
Graftak!
woensdag 26 november 2025 om 00:12
Wat gechargeerd zeg.Lady*Voldemort schreef: ↑25-11-2025 21:39Gelukkig maar, dat zou er nog bij moeten komen. Maar mij lijkt het überhaupt enorm genant om op zo'n manier te worden uitgenodigd, en ik ben vast de enige niet. Hartstikke leuk dat mensen de barmhartige Samaritaan uit willen hangen en kijk mij eens menslievend zijn maar intussen lopen ze wel met grote dikke olifantspoten over de eigenwaarde van hun slachtoffers heen.
Als je het zo zegt kun je überhaupt onmogelijk een gebaar naar een ander maken. Je loopt namelijk het risico over de eigenwaarde van die ander heen te lopen.
Ik vond het toen ik single was erg leuk om uitgenodigd te worden bij mensen. Mezelf uitnodigen vond ik een stuk lastiger.
woensdag 26 november 2025 om 01:11
Eens. Als ik door vrienden word uitgenodigd denk ik echt nooit dat ze eigenlijk op me neerkijken en mijn eigenwaarde willen breken. Ik denk dat ze het aan me vragen omdat ze het leuk vinden. Maar dat is blijkbaar te simpel gedachtParadise schreef: ↑26-11-2025 00:12Wat gechargeerd zeg.
Als je het zo zegt kun je überhaupt onmogelijk een gebaar naar een ander maken. Je loopt namelijk het risico over de eigenwaarde van die ander heen te lopen.
Ik vond het toen ik single was erg leuk om uitgenodigd te worden bij mensen. Mezelf uitnodigen vond ik een stuk lastiger.
woensdag 26 november 2025 om 06:13
Lady*Voldemort schreef: ↑25-11-2025 21:39Gelukkig maar, dat zou er nog bij moeten komen. Maar mij lijkt het überhaupt enorm genant om op zo'n manier te worden uitgenodigd, en ik ben vast de enige niet. Hartstikke leuk dat mensen de barmhartige Samaritaan uit willen hangen en kijk mij eens menslievend zijn maar intussen lopen ze wel met grote dikke olifantspoten over de eigenwaarde van hun slachtoffers heen.
Jeetje wat een nare gedachten haal jij er allemaal bij. Zegt meer over jou dan over degene die een ander uitnodigt.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
woensdag 26 november 2025 om 06:43
Schoonfamilie wel, dat is altijs goed uitgebreid en opgedirkt. Bij ons niet, heb een er helemaal niks mee en als student werkte in alle dagen in de horeca. En ook nu heb ik geen extra vrij. Wel mooi boom voor de kinderen.
Dit jaar komen er vrienden eten/slapen en gaan we naar schoonfamilie. Mijn ouders zien we het weekend van tevoren en de week erna. De rest van de tijd gaan we lekker films kijken, zwemmen en spelletjes doen.
Qua koken: bij schoonfamilie nemen wij de wijn mee en voor de rest lang leve de AH en Lidl met ovengerechten
Dit jaar komen er vrienden eten/slapen en gaan we naar schoonfamilie. Mijn ouders zien we het weekend van tevoren en de week erna. De rest van de tijd gaan we lekker films kijken, zwemmen en spelletjes doen.
Qua koken: bij schoonfamilie nemen wij de wijn mee en voor de rest lang leve de AH en Lidl met ovengerechten
woensdag 26 november 2025 om 08:21
Wij variëren een beetje per jaar. Soms vinden we het leuk om voor onze ouders 5 gangen te koken, andere jaren blijven we liever met zijn tweeën thuis. We hebben altijd wel één dagje dat we naar iets van familie gaan.
Toen ik single was vond ik het heel fijn om uitgenodigd te worden. Die drie dagen alleen vond ik maar niks. Liefdadigheid of niet, ik schoof graag aan en het was ook altijd erg gezellig.
Waarin liefdadigheid trouwens zo’n vies woord is voor sommigen snap ik ook niet. Wat is er mis met een ‘lieve daad’ doen?
Toen ik single was vond ik het heel fijn om uitgenodigd te worden. Die drie dagen alleen vond ik maar niks. Liefdadigheid of niet, ik schoof graag aan en het was ook altijd erg gezellig.
Waarin liefdadigheid trouwens zo’n vies woord is voor sommigen snap ik ook niet. Wat is er mis met een ‘lieve daad’ doen?
woensdag 26 november 2025 om 08:30
LemoosGaatDoor schreef: ↑24-11-2025 20:22We pakken niet flink uit maar het is wel hèt feest van het jaar voor het merendeel van de familie en ook voor mij. Als kind vond ik dat al spannender dan Sinterklaas. Meer zoals kerst in de jaren ‘70 werd gevierd denk ik. Met kerstbomen waarvan de decoraties stammen uit de jaren ‘20 van de vorige eeuw tot nu (niemand doet aan ‘trendy’ versieringen), wandeling met alle honden van familie, krijsende koters en ontplofte keukens. En als je weer naar huis ging, de traditionele ‘Tupperwaredans’ van alle tantes (iedere tante had haar eigen kleur Tupperware).
Sinds er veel mensen zijn gestorven, is het als volgt voor ons gezin: kerstavond met ons drietjes en een paar kleinigheden met hapjes. Eerste kerstdag eten bij mijn moeder samen met gezin van zus en broer+vriendin. Na het eten nog wandelen langs het kerkhof en her en der een kaarsje plaatsen bij overleden familieleden. Tweede kerstdag komt zus met gezin bij mij eten, waarschijnlijk gaat het Chinees worden (willen de pubers graag), waarschijnlijk waaien er nog wat neefjes en een nichtje aan. In de ochtend brunch bij schoonouders.
Rest van de schoonfamilie hoef ik niet meer te zien. Altijd gezeik, alsof ze hun ingebeelde traumaatjes (van de categorie: ‘Toen ik 7 was wilde ik de Legotrein en die heb ik nooit gekregen maar *naam van zijn zus* kreeg wèl die Barbie en dat is alleen omdat ik de middelste was en dus ernstig lijd aan middle child syndrome met mijn 38 jaar’) opspaarden speciaal voor rond de kerstdis. Er zat altijd wel eentje te janken, er rende altijd wel weer eentje de tuin in die het allemaal ‘teveel’ was geworden en dan weer getroost moest worden. Was er helemaal klaar mee. Ik heb man gewoon gezegd dat ik niet wilde dat ons kind dit als normaal ging zien en ik nog niet meer de energie kon opbrengen om te doen alsof het mij nog ene moer kon schelen welk jeugdtrauma nu weer naar boven kwam tussen het voorgerecht en het hoofdgerecht.
woensdag 26 november 2025 om 08:32
woensdag 26 november 2025 om 08:36
Met een lijdend voorwerp worden is ook niet per definitie iets mis.
Lijkt me dat dat van de ontvanger afhangt, en dat jij dat ook niet kan gaan bepalen op afstand.
En ondertussen klagen we steen en been dat we weinig omkijken naar elkaar.
Cynisch gedoe.
woensdag 26 november 2025 om 08:50
Ach ik ben lang single geweest en had het wel leuk gevonden als ik uitgenodigd was om bij iemand kerst te komen vieren, zéker bij een sibling. Maar mijzelf uitnodigen doe ik dan ook weer niet zo gauw en voor mijn siblings was dat om diverse redenen dan weer niet te organiseren of het gebeurde gewoon niet. Met kerst alleen zijn heb ik overigens nooit zo heel moeilijk gevonden, oud en nieuw zou ik moeilijker vinden maar dan hebben we een verjaardag in de familie en die gaat eigenlijk in principe altijd wel door.
woensdag 26 november 2025 om 09:16
Of je leert er gewoon mee leven dat niet iedereen het op prijs stelt om het lijdend voorwerp te worden van ongevraagde liefdadigheid en je probeert daar een beetje rekening mee te houden, in plaats van de beledigde samaritaan uit te hangen. Goede daden doe je namelijk voor een ander, niet voor jezelf.
Graftak!
woensdag 26 november 2025 om 09:58
Lady*Voldemort schreef: ↑26-11-2025 09:16Of je leert er gewoon mee leven dat niet iedereen het op prijs stelt om het lijdend voorwerp te worden van ongevraagde liefdadigheid en je probeert daar een beetje rekening mee te houden, in plaats van de beledigde samaritaan uit te hangen. Goede daden doe je namelijk voor een ander, niet voor jezelf.
Wat moet jij een gebrek aan eigenwaarde hebben, als je denkt dat een uitnodiging komt omdat mensen je zielig vinden.
Mijn vrienden weten gelukkig dat ik ze uitnodig omdat ik hun gezelschap op prijs stel, niet omdat ik de samaritaan wil uithangen.
Mijn man heeft niks met de feestdagen en als het aan hem ligt is er geen versiering, kerstmuziek of speciale maaltijd. Ik vind het leuk om er wel een feestje van te maken en daar horen mensen bij. Ik heb veel single vriendinnen (en de getrouwde hebben allerlei andere verplichtingen) dus als ik die vriendinnen uitnodig is het omdat ik het fijn vind als ze komen. Gelukkig gaan zij dan niet beledigd zitten doen over het feit dat ik ze uitnodig.
Harba lorifa
woensdag 26 november 2025 om 09:59
Er is altijd context. Je kent de mensen die je uitnodigt, waardoor je aanvoelt hoe diegene denkt over ongevraagde liefdadigheid een spontane uitnodiging. Ik denk niet dat jij bang hoeft te zijn voor een uitnodiging.Lady*Voldemort schreef: ↑26-11-2025 09:16Of je leert er gewoon mee leven dat niet iedereen het op prijs stelt om het lijdend voorwerp te worden van ongevraagde liefdadigheid en je probeert daar een beetje rekening mee te houden, in plaats van de beledigde samaritaan uit te hangen. Goede daden doe je namelijk voor een ander, niet voor jezelf.
woensdag 26 november 2025 om 10:06
Dat is iets heel anders dan dat je 'de man van de boekenwinkel' uitnodigt omdat ie je zo eenzaam lijkt niewaar? Dat je vrienden en familie uitnodigt lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend, dat je bij wijze van spreken zielige mensen van straat plukt om deel te nemen aan je rijkgevulde kerstdis niet.Ginevra schreef: ↑26-11-2025 09:58Wat moet jij een gebrek aan eigenwaarde hebben, als je denkt dat een uitnodiging komt omdat mensen je zielig vinden.
Mijn vrienden weten gelukkig dat ik ze uitnodig omdat ik hun gezelschap op prijs stel, niet omdat ik de samaritaan wil uithangen.
Mijn man heeft niks met de feestdagen en als het aan hem ligt is er geen versiering, kerstmuziek of speciale maaltijd. Ik vind het leuk om er wel een feestje van te maken en daar horen mensen bij. Ik heb veel single vriendinnen (en de getrouwde hebben allerlei andere verplichtingen) dus als ik die vriendinnen uitnodig is het omdat ik het fijn vind als ze komen. Gelukkig gaan zij dan niet beledigd zitten doen over het feit dat ik ze uitnodig.
En verder heb je gelijk over die eigenwaarde, in die zin dat ongevraagde liefdadigheid van halve of hele vreemden daar inderdaad iets mee doet en dat niet in positieve zin. Het heeft iets enorm bevoogdends namelijk, is mijn ervaring.
Graftak!
woensdag 26 november 2025 om 10:09
Een spontane uitnodiging, of zelfs een onspontane uitnodiging (joepie, een vriend of vriendin die geen andere verplichtingen heeft) is iets anders,
dat is geen opgedrongen liefdadigheid.
En ik geloof dat de meeste mensen dat verschil heel goed weten.
Een uitnodiging van vrienden kan fijn zijn,
een uitnodiging van een liefdadigheidsprojectontwikkelaar is niet fijn, en is ook niet afkomstig van een vriend.
een uitnodiging van een liefdadigheidsprojectontwikkelaar is niet fijn, en is ook niet afkomstig van een vriend.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
woensdag 26 november 2025 om 10:23
Er wordt nu een flinke karikatuur gemaakt van het gebaar iemand uit te nodigen, door te spreken over 'van straat plukken' en 'liefdadigheidsprojectontwikkelaar'.
Terwijl er ook omstandigheden denkbaar zijn waarbij een uitnodiging wel gedaan kan worden bij iemand die niet noodzakelijk een vriend is.
Bijvoorbeeld het uitnodigen van een buur die in een gesprek zegt op te zien tegen de kerstdagen.
Het verschil tussen een uitnodiging met de feestdagen of gedurende de rest van het jaar is mij niet duidelijk. Of is het sowieso not done om mensen thuis uit te nodigen?
Je mag best kritisch zijn op mensen die dit doen om zichzelf beter te voelen. Maar niet elke situatie is hetzelfde en verdient ook dezelfde cynische blik.
Terwijl er ook omstandigheden denkbaar zijn waarbij een uitnodiging wel gedaan kan worden bij iemand die niet noodzakelijk een vriend is.
Bijvoorbeeld het uitnodigen van een buur die in een gesprek zegt op te zien tegen de kerstdagen.
Het verschil tussen een uitnodiging met de feestdagen of gedurende de rest van het jaar is mij niet duidelijk. Of is het sowieso not done om mensen thuis uit te nodigen?
Je mag best kritisch zijn op mensen die dit doen om zichzelf beter te voelen. Maar niet elke situatie is hetzelfde en verdient ook dezelfde cynische blik.
woensdag 26 november 2025 om 10:24
De zin: 'als je niets te doen hebt ben je hier meer dan welkom, kijk maar' is geen opgedrongen liefdadigheid.feow schreef: ↑26-11-2025 10:09Een spontane uitnodiging, of zelfs een onspontane uitnodiging (joepie, een vriend of vriendin die geen andere verplichtingen heeft) is iets anders,
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in