Pak jij gigantisch uit met Kerst
zondag 23 november 2025 om 21:09
De titel dekt in alle opzichten de lading.
Pak jij gigantisch uit met Kerst? Eten jullie twaalf gangen met exclusieve gerechten? Steek je de gehele familie in het nieuw? Pas je elk jaar de kerstballen aan aan de trendkleuren van het jaar? Het hele huis versierd, dagenlange voorbereidingen?
Is Kerst bij jullie thuis een enorme happening, dat vraag ik me dus af.
Pak jij gigantisch uit met Kerst? Eten jullie twaalf gangen met exclusieve gerechten? Steek je de gehele familie in het nieuw? Pas je elk jaar de kerstballen aan aan de trendkleuren van het jaar? Het hele huis versierd, dagenlange voorbereidingen?
Is Kerst bij jullie thuis een enorme happening, dat vraag ik me dus af.
Si abra la puerta hay lobos.
maandag 24 november 2025 om 15:23
En dit. Als men dat liever heeft is dat uiteraard ook prima.Felidaez schreef: ↑24-11-2025 15:16Maar neem je dan zelf wat mee?
Ik zou daar helemaal vrede mee hebben als mensen het allemaal zelf willen regelen.
In mijn ogen niet minder gezellig als iemand zijn eigen portie/eten meeneemt en opeet.
Ik kook regelmatig 3 verschillende maaltijden voor ons gezin van 3.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Stephen King
maandag 24 november 2025 om 15:38
Meestal werkt dat ook wel natuurlijk. Maar sommige mensen hebben zo'n specifieke smaak, dat jij het dan toch net anders maakt dan zij lusten. En dan heb je nog, het niet zo lekker vinden, maar nog wel kunnen eten of het gewoon echt heel erg vies vinden en echt niet weg krijgen. Dat laatste maakt samen eten natuurlijk niet gezelliger.Madam_Madness schreef: ↑24-11-2025 15:22En dat snap ik dus niet. Hoezo onhandig? Van familie weet ik wat ze wel en niet lusten. Dat hoeven ze me maar 1 keer te vertellen en ik onthoud het. En ik maak vaak twee dingen. Iets wat degene die weinig lust sowieso lekker vindt en iets anders waarvan ik denk dat de rest het eet (ik probeer wel eens een nieuw gerecht uit). Voor mij totaal geen moeite en het is voor iedereen gezellig.
maandag 24 november 2025 om 15:43
Ohja, dat is natuurlijk zo. Dan zou ik Solo wel snappen als ze zegt dat het niet gezellig en vooral onhandig is.AnnaNiem schreef: ↑24-11-2025 15:38Meestal werkt dat ook wel natuurlijk. Maar sommige mensen hebben zo'n specifieke smaak, dat jij het dan toch net anders maakt dan zij lusten. En dan heb je nog, het niet zo lekker vinden, maar nog wel kunnen eten of het gewoon echt heel erg vies vinden en echt niet weg krijgen. Dat laatste maakt samen eten natuurlijk niet gezelliger.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Stephen King
maandag 24 november 2025 om 15:44
Als weinig-luster weet ik dat een beleefd 'daar hou ik niet zo van' tot behoorlijk aandringen leidt. Want zo ongezellig als je het niet eet, of je lust het vast wel op deze manier klaargemaakt, enz. enz.Verbena schreef: ↑24-11-2025 14:52Nee, dat denk ik ook niet hoor dat Solomio zo praat. Het gaat mij nu even om de uitersten. Iets afslaan omdat je het niet lust vind ik niks mee. Ik kan alleen slecht tegen gesprekken aan tafel die maar door en door blijven gaan over wat iemand niet lust.
Het begon hier over type-lus-ik-nie. En dat is in mijn ogen dus iemand die dat doet. Ken er ook twee.
Ik kan overigens ook slecht tegen mensen die maar blijven aandringen. Doe ik dus ook niet.
Dus ja, dan snap ik wel dat iemand het even kracht wil bijzetten en het minder beleefd zegt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 24 november 2025 om 15:46
En toch: in het kader van dat tegenwoordig overal eten en drinken bij moet, én het toenemende overgewicht, zou het een goede ontwikkeling zijn als gezelligheid losgekoppeld wordt van eten.Madam_Madness schreef: ↑24-11-2025 15:22En dat snap ik dus niet. Hoezo onhandig? Van familie weet ik wat ze wel en niet lusten. Dat hoeven ze me maar 1 keer te vertellen en ik onthoud het. En ik maak vaak twee dingen. Iets wat degene die weinig lust sowieso lekker vindt en iets anders waarvan ik denk dat de rest het eet (ik probeer wel eens een nieuw gerecht uit). Voor mij totaal geen moeite en het is voor iedereen gezellig.
Niet dat dat bij mij echt een rol speelt, maar ik vind samen eten echt niets toevoegen aan gezelligheid.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 24 november 2025 om 15:56
Ja, dat kanFelidaez schreef: ↑24-11-2025 15:16Maar neem je dan zelf wat mee?
Ik zou daar helemaal vrede mee hebben als mensen het allemaal zelf willen regelen.
In mijn ogen niet minder gezellig als iemand zijn eigen portie/eten meeneemt en opeet.
Ik kook regelmatig 3 verschillende maaltijden voor ons gezin van 3.
Of ik red me met iets dat er is dat ik wel lust.
Ik houd er rekening mee dat ik niet veel zal eten en vind dat niet erg
Frankly my dear, I don"t give a damn
maandag 24 november 2025 om 15:56
Ik krijg niet zo vaak iemand te eten van wie ik geen idee heb wat ie wel en niet lust. In voorkomende gevallen vraag ik even na wat mijn gast absoluut niet lust, en als er dan een hele waslijdt volgt vraag ik wat ie wel lust en dan maak ik dat klaar. Ik zie eigenlijk niet in wat daar nou zo moeilijk aan is.
Graftak!
maandag 24 november 2025 om 15:59
The_Architect schreef: ↑24-11-2025 15:52Kunnen we weer een beetje naar het onderwerp van het topic? Volgens mij is het wat betreft wel/niet lusten wel een beetje uitgekauwd nu.
Eens.
maandag 24 november 2025 om 16:11
En dan zit je met 10 personen aan tafel die allemaal hun eigen dingen niet eten.Madam_Madness schreef: ↑24-11-2025 15:22En dat snap ik dus niet. Hoezo onhandig? Van familie weet ik wat ze wel en niet lusten. Dat hoeven ze me maar 1 keer te vertellen en ik onthoud het. En ik maak vaak twee dingen. Iets wat degene die weinig lust sowieso lekker vindt en iets anders waarvan ik denk dat de rest het eet (ik probeer wel eens een nieuw gerecht uit). Voor mij totaal geen moeite en het is voor iedereen gezellig.
De stapel die ik niet eet is "nogal groot".
Daar hoeven ze bij Kerst echt geen rekening mee te houden, er zijn er namelijk nog 9 anderen rond de tafel die ook hun eigen dingen hebben.
Als niemand hert of brocolli lust zet je geen hert met brocolli op je menu.
Als er 1 of 2 zijn die geen hert lusten ... ga gerust je gang met je hert.
Hier in de familie is er alleszins zo'n beetje geen enkel menu dat echt iedereen eet.
De ene moet geen vlees met been, de ander moet geen wild, de ene wil geen champignons, de ander moet geen witlof, ...
Er is gewoon niets gezamenlijk te bedenken waar niet iemand iets - vooral qua groenten of qua vlees - van laat liggen.
En dat is hier perfect oké. Zonder dat er aandacht op ligt.
Tegelijk zijn er zoveel gangen en staat er zoveel eten op tafel die dag dat niemand met honger naar huis gaat.
Eet je nauwelijks hoofdgerecht dan eet je meer hapjes, voorgerecht of dessert. Of koekjes / pralines bij de koffie.
Wie de boel organiseert pakt hier dus wel "groots" uit. Met versierd huis, tonnen eten, ... Waarbij de lokale kerstboom elk jaar te klein is om alle pakjes die iedereen meesleept eronder te krijgen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 24 november 2025 om 16:18
Ik vind eten in gezelschap meestal iets ongemakkelijks hebbenSolomio schreef: ↑24-11-2025 15:46En toch: in het kader van dat tegenwoordig overal eten en drinken bij moet, én het toenemende overgewicht, zou het een goede ontwikkeling zijn als gezelligheid losgekoppeld wordt van eten.
Niet dat dat bij mij echt een rol speelt, maar ik vind samen eten echt niets toevoegen aan gezelligheid.
Maar goed, soms moet je wel en ik ga inderdaad altijd mee als er een etentje is met vrienden ofzo...
Maar goed, los daarvan: met kerst hebben wij altijd grote diners etc Ik vind rode kool bijvoorbeeld altijd heel smerig, maar mijn schoonfamilie vindt het heel lekker en kerstig. Elk jaar weer dat spul op tafel! Maar ik zeg niks, ik schep het gewoon niet op en eet wat meer van wat ik wel lekker vind. Geen haan die ernaar kraait
maandag 24 november 2025 om 16:21
Lady*Voldemort schreef: ↑24-11-2025 15:56Ik krijg niet zo vaak iemand te eten van wie ik geen idee heb wat ie wel en niet lust. In voorkomende gevallen vraag ik even na wat mijn gast absoluut niet lust, en als er dan een hele waslijdt volgt vraag ik wat ie wel lust en dan maak ik dat klaar. Ik zie eigenlijk niet in wat daar nou zo moeilijk aan is.
Dat kan met een kleine koppel meestal wel. Maar hoe meer mensen hoe meer wensen.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
maandag 24 november 2025 om 16:24
Solomio schreef: ↑24-11-2025 15:44Als weinig-luster weet ik dat een beleefd 'daar hou ik niet zo van' tot behoorlijk aandringen leidt. Want zo ongezellig als je het niet eet, of je lust het vast wel op deze manier klaargemaakt, enz. enz.
Dus ja, dan snap ik wel dat iemand het even kracht wil bijzetten en het minder beleefd zegt.
Dat zou je bij mij niet overkomen, want daar kan ik zelf slecht tegen. Ik lust zelf bijna alles wel, maar er zijn heel wat calorierijke dingen waar ik niet dol op en die ik dus liever niet eet. Ken precies het aandringen ook. Zeker van de mensen uit de generatie van mijn (schoon)moeder. Irritant gedrag.
maandag 24 november 2025 om 16:37
Bewuste woordkeuze?The_Architect schreef: ↑24-11-2025 15:52Kunnen we weer een beetje naar het onderwerp van het topic? Volgens mij is het wat betreft wel/niet lusten wel een beetje uitgekauwd nu.
maandag 24 november 2025 om 16:57
Iedereen heeft wel iets. Tuurlijk. Maar bijna niets is wel wat anders. Helemaal omdat ze het al zegt zonder het ooit gegeten te hebben, want uiteindelijk blijkt ze dan alles wel lekker te vinden. Maar ik doe makkelijk. Kipfilet lust ze. Dus maak ik daar iets heel lekkers mee, Tot vorig jaar ‘lustte ze niet eens biefstuk’. Ze is geen vegetariër overigens. Dit jaar eet ze voor het eerst groene asperges. Hoeft niet, mag wel.Madam_Madness schreef: ↑24-11-2025 09:50Waarom zo denigrerend? Ze doet het vast niet expres. Ik vind dat men eens moet ophouden om denigrerend over mensen te praten die weinig lusten. Alsof ze minder zijn. Iedereen heeft wel iets wat minder handig of leuk is.
maandag 24 november 2025 om 17:11
Dan nog zul je van de meeste gasten echt wel zo'n beetje weten wat ze lekker vinden of niet. Ik kan me tenminste nauwelijks voorstellen dat er veel mensen zijn die jaarlijks uitgebreide 6-gangen festijnen aarichten voor grote groepen wildvreemden. En anders steek je er gewoon wat meer moeite in om het voor iedereen eetbaar en gezellig te houden, ook erg.
Graftak!
maandag 24 november 2025 om 17:19
Ik pak enorm uit met het kerstdiner!
Ik maak stamppot zuurkool met én worst én spekjes, met rozijnen én ananas en een heel pakje room voor de smeuïgheid.
En natuurlijk alles plantaardig
Dat eet ik eerste én tweede kerstdag
De katten krijgen - ipv één schepje - een heel half blikje natvoer per kerstdag, nomnomnom
Mijn outfit bestaat trouwens uit m’n gewone makkelijke kleren.
Ik app een beetje. Luister muziekjes. Kijk wat tv/stream. Haal een frisse neus. Drink thee want ik vergeet dat ik lekkere port in huis heb (nog van afgelopen winter).
En ik zit ws te legoën: ik geef mezelf als kerstkado
de Star Trek U.S.S. Enterprise
Ben vooral blij dat het licht weer terugkomt. Vind de korte dagen en al die donkerte best lastig.
Ik maak stamppot zuurkool met én worst én spekjes, met rozijnen én ananas en een heel pakje room voor de smeuïgheid.
En natuurlijk alles plantaardig
Dat eet ik eerste én tweede kerstdag
De katten krijgen - ipv één schepje - een heel half blikje natvoer per kerstdag, nomnomnom
Mijn outfit bestaat trouwens uit m’n gewone makkelijke kleren.
Ik app een beetje. Luister muziekjes. Kijk wat tv/stream. Haal een frisse neus. Drink thee want ik vergeet dat ik lekkere port in huis heb (nog van afgelopen winter).
En ik zit ws te legoën: ik geef mezelf als kerstkado
Ben vooral blij dat het licht weer terugkomt. Vind de korte dagen en al die donkerte best lastig.
wanneer was de laatste keer dat je iets voor het eerst deed?!
maandag 24 november 2025 om 17:19
Ik zie mijn halve schoonfamilie maximaal 2 keer per jaar.Lady*Voldemort schreef: ↑24-11-2025 17:11Dan nog zul je van de meeste gasten echt wel zo'n beetje weten wat ze lekker vinden of niet. Ik kan me tenminste nauwelijks voorstellen dat er veel mensen zijn die jaarlijks uitgebreide 6-gangen festijnen aarichten voor grote groepen wildvreemden. En anders steek je er gewoon wat meer moeite in om het voor iedereen eetbaar en gezellig te houden, ook erg.
1 keer met Kerst, 1 of 2 keer met verjaardagen.
Geen flauw idee dus wat "hun lijstjes" van niet-eten zijn.
Al ben ik er ooit toevallig op uitgekomen dat de helft blijkbaar geen aubergines eet.
Erg handig als er moussaka op tafel staat als hoofdgerecht.
In mijn familie wisselt het ook elke keer wie wat wel of niet eet.
Geen touw aan vast te knopen.
Het ene jaar is mijn zus vegetariër, het andere veganist en daarna eet ze weer wél vlees.
Same met haar husband.
Om over lactose-tolerant, gluten-tolerant, ... maar te zwijgen.
En de kinderen is al helemaal hopeloos
En zo vaak zien we elkaar ook weer niet etend.
wissewis wijzigde dit bericht op 24-11-2025 17:21
10.36% gewijzigd
Is dit nu later?
maandag 24 november 2025 om 17:21
Kerst vier ik al een paar jaar met een grote groep vrienden plus kinderen (en eventuele aanhang van kinderen), alles bij elkaar een man of 20 aan een grote tafel, en iedereen kookt iets of brengt wijn mee. Vooral de kinderen vinden het leuk om over the top aangekleed te zijn, glitters, hakken, grote oorbellen enzovoort. Het is altijd erg gezellig, zeker nu de kinderen wat ouder worden en onderling ook van alles te bespreken hebben.
Thuis vierden wij Kerst nauwelijks, we gingen altijd skiën in de kerstvakantie en mijn moeder legde op Kerstochtend een chocoladekransje naast ons ontbijtbord. Gekker werd het niet. Geen cadeautjes ook. Wij vierden Sinterklaas.
De enige 'traditionele' kerstvieringen heb ik meegemaakt bij mijn ex-schoonouders: verplichte kerstwandeling in de vrieskou, uren bij de haard zitten onder het mom dat het 'gezellig' was, en dan moest het kerstdiner - met een gevulde kalkoen die niet te eten was - nog beginnen. Maar dat is gelukkig voorbij
Thuis vierden wij Kerst nauwelijks, we gingen altijd skiën in de kerstvakantie en mijn moeder legde op Kerstochtend een chocoladekransje naast ons ontbijtbord. Gekker werd het niet. Geen cadeautjes ook. Wij vierden Sinterklaas.
De enige 'traditionele' kerstvieringen heb ik meegemaakt bij mijn ex-schoonouders: verplichte kerstwandeling in de vrieskou, uren bij de haard zitten onder het mom dat het 'gezellig' was, en dan moest het kerstdiner - met een gevulde kalkoen die niet te eten was - nog beginnen. Maar dat is gelukkig voorbij
maandag 24 november 2025 om 17:31
Lady*Voldemort schreef: ↑24-11-2025 17:11Dan nog zul je van de meeste gasten echt wel zo'n beetje weten wat ze lekker vinden of niet. Ik kan me tenminste nauwelijks voorstellen dat er veel mensen zijn die jaarlijks uitgebreide 6-gangen festijnen aarichten voor grote groepen wildvreemden. En anders steek je er gewoon wat meer moeite in om het voor iedereen eetbaar en gezellig te houden, ook erg.
Oh zeker doen we dat. Ik maak dan graag meerdere soorten groenten, meerdere soorten aardappelen, geen gemengde salade maar alle extra's op een aparte schaal etc, zodat er voor elk wel wat wils is.
Toch meegemaakt dat er over de garnering gedoe ontstond. Leg het aan de kant, en eet verder, denk ik dan.
Schoonmoeder ken ik al veertig jaar en weet precies zo lang dat ze geen vis lust, bij alles dat op tafel komt vraagt ze voor de zekerheid of er geen vis in zit. Ik heb het wat dat betreft enorm getroffen met de schoonfamilie.
Ik vraag ze ook nooit meer op het eten, en als man dat toch wil, mag hij koken en zelf de 'complimenten' in ontvangst nemen.
maandag 24 november 2025 om 17:48
Als je met een grote groep bent, vind ik het altijd leuk als iedereen iets kookt (of kant-en-klaar koopt, kan ook). Wij hebben een app-groep en daarin kun je aangeven wat je wilt maken, en zo ontstaat er dan gaandeweg en in overleg een redelijk uitgebalanceerd diner met voorgerecht, hoofdgerecht, soms nog een tussengerecht en een nagerecht. Degene bij wie het eten plaatsvindt, maakt in principe het vlees of de vis, en de anderen maken thuis een voorgerecht (meestal soep of oesters), aardappelgratin, salade (dressing apart meenemen), groenten en een nagerecht. Sommige dingen moeten nog in de oven of even opgewarmd worden, maar het is fijn dat de gastvrouw/heer niet de hele tijd in de keuken hoeft te staan, en het is leuk om samen zo'n diner te koken.
maandag 24 november 2025 om 17:55
Leugentje om bestwil wil ook wel eens helpen. Mijn opa had een immense hekel aan knoflook, een doorgewinterde vampier was er niks bij. Bij alles wat hem voorgeschoteld werd vroeg hij wantrouwig of er knoflook in zat, en zo ja dan kreeg je bij hem geen hap naar binnen. Behalve bij de knoflooksaus waar we altijd een liter of zo van klaarmaakten voor bij de fondue, want die noemden we dan peterseliesaus. Er ging een zooitje knoflook in waar je een kudde olifanten mee kon doodgooien, maar opa zag alleen de peterselie en slobberde in zijn eentje vol genot rustig een halve bak naar binnen 
Disclaimer: deze methode niet gebruiken als het gaat om levensbedreigend bedrog zoals in het geval van een dodelijke notenallergie.
Disclaimer: deze methode niet gebruiken als het gaat om levensbedreigend bedrog zoals in het geval van een dodelijke notenallergie.
Graftak!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in