Pak jij gigantisch uit met Kerst
zondag 23 november 2025 om 21:09
De titel dekt in alle opzichten de lading.
Pak jij gigantisch uit met Kerst? Eten jullie twaalf gangen met exclusieve gerechten? Steek je de gehele familie in het nieuw? Pas je elk jaar de kerstballen aan aan de trendkleuren van het jaar? Het hele huis versierd, dagenlange voorbereidingen?
Is Kerst bij jullie thuis een enorme happening, dat vraag ik me dus af.
Pak jij gigantisch uit met Kerst? Eten jullie twaalf gangen met exclusieve gerechten? Steek je de gehele familie in het nieuw? Pas je elk jaar de kerstballen aan aan de trendkleuren van het jaar? Het hele huis versierd, dagenlange voorbereidingen?
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 26 november 2025 om 10:29
Maar daar komt het wel op neer. Omdat er allerlei dingen worden toegeschreven aan mensen die met kerst iemand uitnodigen die ze niet heel erg goed kennen. Die zullen het vast wel voor zichzelf doen bijvoorbeeld.
woensdag 26 november 2025 om 10:33
Eens.
Je mag je hakken wel uit het zand halen en de tegenstelling die je leest laten gaan. Het is niet zo zwart-wit. En waar het wel zwart (of heel donkergrijs) is, of spierwit (of zeer helder wit) is het duidelijk. En daar is er wel sprake van ongewenste liefdadigheid of juist een prettige uitnodiging.
Dat er ook zeer onaangename uitnodigen en zelf intenties zijn waar mensen niet op zitten te wachten betekent niet dat elke uitnodiging fout is. Ik snap je aanval niet, lees eens met wat minder invulling.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
woensdag 26 november 2025 om 10:55
woensdag 26 november 2025 om 11:18
Heerlijk!Claire45 schreef: ↑25-11-2025 19:44Ja, daar is Kerst bij uitstek voor bedoeld! Wij hebben vaak een 80-jarige buurvrouw die anders alleen zit, en een keer een gescheiden boekhandelaar die ik regelmatig sprak in zijn winkel. Die kwam aanzetten met zijn date-van-de-avond, een vrouw die steeds opstond om liederen te zingenBizarre avond maar erg gelachen.
Ik denk wel dat spontane uitnodigingen misschien gebruikelijker zijn als het geen familiediners zijn. Ons kerstdiner is een zooitje ongeregeld dus daar past altijd wel iemand bij.
Ik krijg het gevoel dat jullie kerstdiners een ‘open herberg’ zijn; iedereen is welkom. Niet alleen eenzame/ single/ dwalende mensen, iederéén mag meedoen.
Dat is toch zeker een super-kerstgedachte!
wanneer was de laatste keer dat je iets voor het eerst deed?!
woensdag 26 november 2025 om 11:37
Kerst is bij ons wel een happening.Rabarbara schreef: ↑23-11-2025 21:09De titel dekt in alle opzichten de lading.
Ik doe niet aan elk jaar alle ballen in een nieuwe trendkleur maar dankzij enthousiaste kinderen en huisdeuren sneuvelt er elk jaar wel wat en dat moet dan toch weer aangevuld worden. Maar dat gaat over 5 ballen ofzo. Oh, en de lichtjes, vorig jaar stonden de 3 pubers onder stroom bij het aftuigen, dus die zijn ook vervangen. We zijn wel altijd een dagje zoet met huis, tuin en boom versieren. Gezellige dag en altijd hilarisch chaotisch.
De puberella's hier te huize kopen wat nieuws om aan te trekken, maar de rest echt niet hoor. Mijn schoonmoeder trekt haar glittersjaal weer uit de kast en dat is haar bijdrage. We zijn wel allemaal feestelijk gekleed, geen joggingpakken aan de kerstdis.
Op kerstavond ga ik met de kinderen die zin hebben naar de kerk en dat vind ik eigenlijk het fijnste begin van de kerst. Ik krijg er ook zo'n rozig gevoel van, je ziet allemaal bekenden naar de kerk lopen, iedereen groet elkaar, de kerk zit echt vol. En het herinnert me eraan dat kerst meer is dan vreten en cadeaus en geld uitgeven.
Met het eten pak ik uit. ik hou enorm van koken en kerst is een mooie gelegenheid om de tafel mooi te dekken en de familie te verwennen met lekkere gerechtjes. We zitten dan vaak ook wel met zo'n 15 mensen aan tafel. Ik kook alles zelf en doe niet aan potlucks, omdat ik het fijn vind als een menu mooi op elkaar is afgestemd, ik voer daar graag regie over.
woensdag 26 november 2025 om 11:51
Raar dat je zegt dat hetgeen ik stel zwart-wit is. En dan zelf met een zwart-wit-tegenstelling komen.feow schreef: ↑26-11-2025 10:33Eens.
Je mag je hakken wel uit het zand halen en de tegenstelling die je leest laten gaan. Het is niet zo zwart-wit. En waar het wel zwart (of heel donkergrijs) is, of spierwit (of zeer helder wit) is het duidelijk. En daar is er wel sprake van ongewenste liefdadigheid of juist een prettige uitnodiging.
Dat er ook zeer onaangename uitnodigen en zelf intenties zijn waar mensen niet op zitten te wachten betekent niet dat elke uitnodiging fout is. Ik snap je aanval niet, lees eens met wat minder invulling.
Nog raarder dat je mij een aanval toedicht. Of invulling. Of hakken in het zand.
Ik vind juist dat je niet zo moet oordelen. Jij bent volgens mij diegene die aanvalt, door te oordelen over de intenties van anderen. Je vult daarmee ook in.
Maar beter lezen kan nooit kwaad, zo blijkt maar weer eens.
paradise wijzigde dit bericht op 26-11-2025 11:52
6.41% gewijzigd
woensdag 26 november 2025 om 11:52
Voor mij ligt het er heel erg aan wie dat zou zeggen. Ik heb vrienden waarbij ik er elk jaar van baal dat ze niet aan me denken. Maar ik ben ook wel eens uitgenodigd door een vage kennis via facebook en daar kreeg ik inderdaad dat project-gevoel van en dat heb ik dus niet gedaan.
We're just two lost souls
woensdag 26 november 2025 om 12:08
Ik ben wel eens liefdadigheidsproject geweest. Niemand toonde belangstelling, alleen een oma stelde wat vragen alsof ik melaats was.
Ik was waarschijnlijk bedoeld als publiek voor hun kerstviering waar het "zoete inval" was en waar ze eenzame mensen verwelkomden.
In mijn eentje via Social Deal in het speciale Voordelige Kerst Social Deal hoekje van een restaurant gaan zitten was minder ongemakkelijk geweest.
Ik was waarschijnlijk bedoeld als publiek voor hun kerstviering waar het "zoete inval" was en waar ze eenzame mensen verwelkomden.
In mijn eentje via Social Deal in het speciale Voordelige Kerst Social Deal hoekje van een restaurant gaan zitten was minder ongemakkelijk geweest.
woensdag 26 november 2025 om 12:46
De man van de boekhandel was ook de vader van een vriendinnetje van mijn dochter dus ik kende hem gewoon, ook uit zijn winkel en daar dronken we wel eens koffie, en hij sprak over zijn scheiding en de eenzame kerst waar hij tegenop zag. Even voor de context.Lady*Voldemort schreef: ↑26-11-2025 10:06Dat is iets heel anders dan dat je 'de man van de boekenwinkel' uitnodigt omdat ie je zo eenzaam lijkt niewaar? Dat je vrienden en familie uitnodigt lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend, dat je bij wijze van spreken zielige mensen van straat plukt om deel te nemen aan je rijkgevulde kerstdis niet.
De buurvrouw was door iemand anders uitgenodigd. Iemand heeft ook eens een nichtje uit het buitenland meegenomen, zij werkte net in Nederland en kende nog niemand, of een vriend die niks te doen had. Als je met veel mensen bent maakt dat niet uit, maar misschien zie jij een heel formeel diner voor je? Gewoon aanschuiven en lekker eten, ik zie er niks ingewikkelds in.
woensdag 26 november 2025 om 12:51
Als kind vond ik kerst erg leuk, iedereen chique aangekleed, de tafel mooi gedekt, de hele familie bij elkaar.... Vaak ook een van de weinige gelegenheden dat we elkaar allemaal zagen. Er was ook wel wat onderlinge spanning maar dat kreeg ik eigenlijk niet zo enorm mee. Plus dat die onderlinge spanning kwam door ons gezin dus ik was daar ook wel aangewend want die spanning was er thuis ook en daar probeerde niemand de schijn op te houden.
Maar goed dat was toen. Inmiddels is de familie overleden/verhuisd/uit elkaar gevallen en die kerstviering bestaat allang niet meer. Mijn vader is met de kerstdagen overleden en dat heeft toch alles veel meer beladen gemaakt. De lol was er toen wel van af.
Jarenlang niet echt gevierd, vaak op reis in die periode.
Overigens ben ik wel christelijk dus wat dat betreft is kerst belangrijk maar het religieuze aspect staat verder natuurlijk los van de viering. Ik ging dus vaak wel naar de kerk, ook als we ergens op reis waren maar verder vierden we het dan niet.
Sinds ik kinderen heb en sinds ze iets ouder zijn en zich dus bewust zijn van de kerst vieren we het wel weer. Voor hun is dat leuk en ik vind het nu ook wel weer gezellig al is dat echte magische kerstgevoel weg.
We vieren het eigenlijk alleen met ons gezin omdat we verder nauwelijks familie hebben waar we echt contact mee hebben maar mijn moeder komt wel vaak.
Verder redelijk simpel, kerstboom en cadeautjes vinden de kinderen leuk, beetje feestelijk aankleden en qua eten niet perse traditioneel maar wel lekker natuurlijk. Vorig jaar lasagna gegeten op eerste kerstdagen en tweede kerstdag geluncht in een eetcafe met een paar vrienden.
Maar goed dat was toen. Inmiddels is de familie overleden/verhuisd/uit elkaar gevallen en die kerstviering bestaat allang niet meer. Mijn vader is met de kerstdagen overleden en dat heeft toch alles veel meer beladen gemaakt. De lol was er toen wel van af.
Overigens ben ik wel christelijk dus wat dat betreft is kerst belangrijk maar het religieuze aspect staat verder natuurlijk los van de viering. Ik ging dus vaak wel naar de kerk, ook als we ergens op reis waren maar verder vierden we het dan niet.
Sinds ik kinderen heb en sinds ze iets ouder zijn en zich dus bewust zijn van de kerst vieren we het wel weer. Voor hun is dat leuk en ik vind het nu ook wel weer gezellig al is dat echte magische kerstgevoel weg.
We vieren het eigenlijk alleen met ons gezin omdat we verder nauwelijks familie hebben waar we echt contact mee hebben maar mijn moeder komt wel vaak.
Verder redelijk simpel, kerstboom en cadeautjes vinden de kinderen leuk, beetje feestelijk aankleden en qua eten niet perse traditioneel maar wel lekker natuurlijk. Vorig jaar lasagna gegeten op eerste kerstdagen en tweede kerstdag geluncht in een eetcafe met een paar vrienden.
woensdag 26 november 2025 om 16:00
Dat is wel wat kerstmis eigenlijk isSaelle1 schreef: ↑26-11-2025 12:51Als kind vond ik kerst erg leuk, iedereen chique aangekleed, de tafel mooi gedekt, de hele familie bij elkaar.... Vaak ook een van de weinige gelegenheden dat we elkaar allemaal zagen. Er was ook wel wat onderlinge spanning maar dat kreeg ik eigenlijk niet zo enorm mee. Plus dat die onderlinge spanning kwam door ons gezin dus ik was daar ook wel aangewend want die spanning was er thuis ook en daar probeerde niemand de schijn op te houden.
Wij doen ook niks christelijks meer, hoor. Er komt wel altijd een kerststalletje onder de boom.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Stephen King
woensdag 26 november 2025 om 16:28
Dat lieve gastvrije image dat je hier ophoudt is ook maar een dun laagje vernis he?
Graftak!
woensdag 26 november 2025 om 16:53
Ik vind de feestdagen erg lastig.
Dat durf ik niet meer hardop uit te spreken. De laatste keer dat ik dat deed, bij de POH kreeg ik de reactie 'ahjoh, gewoon lekker van genieten, dan wordt het vanzelf leuk'.
Ik heb een bijzondere jeugd gehad, sinds enkele jaren geen contact meer met mijn psychisch gestoorde ouders.
Juist tijdens de feestdagen mis ik heel erg 'familie'.
Ik heb een hele grote familie maar door toedoen van mijn ouders met niemand contact. Ondanks dat ik het met meerdere familieleden heb geprobeerd komt contact niet van de grond, er is gewoon een enorme afstand ontstaan door het verleden.
Heel vroeger waren de feestdagen, zeker Kerst echt een lange tafel vol met eten, iedereen bij elkaar en dat is nu volledig weg.
Juist voor mijn zoon wil ik het leuk en fijn en ben ik altijd heel druk (te druk) met koken, het huis versieren.
Hij woont bij zijn vader (mijn exman) en komt samen met zijn vader altijd hier met de feestdagen.
Dan staat de tafel vol met eten, combinatie gourmetten, traditioneel Roemeens (vanwege mijn nieuwe man), een mooie kerstboom, kadootjes.
Niemand merkt dat ik van binnen gewoon heel verdrietig ben omdat het voor mij hele beladen dagen zijn.
Ik ben ook trots dat we met ons soort samengestelde gezin (met 3 culturen ook nog) dit allemaal kunnen doen, ik zie hoe mijn zoon geniet en dat is heel fijn, maar toch is er die pijn.
Dit jaar gaan we naar mijn schoonfamilie met Kerst, daar is het een heel belangrijk gebeuren.
Door omstandigheden afgelopen jaar staat m'n hoofd er absoluut niet naar maar we gaan.
We denken dat dit de laatste Kerst is van de oma van mijn man en ik weet hoe waardevol het voor haar is dat we komen.
Ik ben aan de ene kant blij om me niet uit te hoeven sloven want daar ben ik echt de prinses die alles aangereikt krijgt.
Het voelt zo ondankbaar dat ik zo klaag maar het was mentaal zo'n zwaar jaar, juist nu komen er veel jeugdtrauma's boven die juist in december heel erg aanwezig zijn.
Heb er gewoon ff geen zin in.
Dat durf ik niet meer hardop uit te spreken. De laatste keer dat ik dat deed, bij de POH kreeg ik de reactie 'ahjoh, gewoon lekker van genieten, dan wordt het vanzelf leuk'.
Ik heb een bijzondere jeugd gehad, sinds enkele jaren geen contact meer met mijn psychisch gestoorde ouders.
Juist tijdens de feestdagen mis ik heel erg 'familie'.
Ik heb een hele grote familie maar door toedoen van mijn ouders met niemand contact. Ondanks dat ik het met meerdere familieleden heb geprobeerd komt contact niet van de grond, er is gewoon een enorme afstand ontstaan door het verleden.
Heel vroeger waren de feestdagen, zeker Kerst echt een lange tafel vol met eten, iedereen bij elkaar en dat is nu volledig weg.
Juist voor mijn zoon wil ik het leuk en fijn en ben ik altijd heel druk (te druk) met koken, het huis versieren.
Hij woont bij zijn vader (mijn exman) en komt samen met zijn vader altijd hier met de feestdagen.
Dan staat de tafel vol met eten, combinatie gourmetten, traditioneel Roemeens (vanwege mijn nieuwe man), een mooie kerstboom, kadootjes.
Niemand merkt dat ik van binnen gewoon heel verdrietig ben omdat het voor mij hele beladen dagen zijn.
Ik ben ook trots dat we met ons soort samengestelde gezin (met 3 culturen ook nog) dit allemaal kunnen doen, ik zie hoe mijn zoon geniet en dat is heel fijn, maar toch is er die pijn.
Dit jaar gaan we naar mijn schoonfamilie met Kerst, daar is het een heel belangrijk gebeuren.
Door omstandigheden afgelopen jaar staat m'n hoofd er absoluut niet naar maar we gaan.
We denken dat dit de laatste Kerst is van de oma van mijn man en ik weet hoe waardevol het voor haar is dat we komen.
Ik ben aan de ene kant blij om me niet uit te hoeven sloven want daar ben ik echt de prinses die alles aangereikt krijgt.
Het voelt zo ondankbaar dat ik zo klaag maar het was mentaal zo'n zwaar jaar, juist nu komen er veel jeugdtrauma's boven die juist in december heel erg aanwezig zijn.
Heb er gewoon ff geen zin in.
woensdag 26 november 2025 om 17:00
Ik had het nadrukkelijk over context: hoe iemand kijkt, wat hij uitstraalt of zegt voordat hij spontaan wordt uitgenodigd. Jij zit er niet op te wachten en zal dat dus ook uitstralen of mededelen. En dus niet worden uitgenodigd. Maar dan is het blijkbaar weer niet goed?Lady*Voldemort schreef: ↑26-11-2025 16:28Dat lieve gastvrije image dat je hier ophoudt is ook maar een dun laagje vernis he?
woensdag 26 november 2025 om 17:01
Ja het is goed met je.Claire45 schreef: ↑26-11-2025 17:00Ik had het nadrukkelijk over context: hoe iemand kijkt, wat hij uitstraalt of zegt voordat hij spontaan wordt uitgenodigd. Jij zit er niet op te wachten en zal dat dus ook uitstralen of mededelen. En dus niet worden uitgenodigd. Maar dan is het blijkbaar weer niet goed?![]()
Graftak!
woensdag 26 november 2025 om 17:22
Ja ik ook. Doet mij aan Robert ten Brink denken want niemand mag met kerst alleen zijnLady*Voldemort schreef: ↑25-11-2025 19:56Het lijkt mij dus echt afgrijselijk om met kerst ergens te worden uitgenodigd omdat ik anders zo alleen en zielig ben.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
woensdag 26 november 2025 om 17:26
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in