Pak jij gigantisch uit met Kerst

23-11-2025 21:09 266 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De titel dekt in alle opzichten de lading.
Pak jij gigantisch uit met Kerst? Eten jullie twaalf gangen met exclusieve gerechten? Steek je de gehele familie in het nieuw? Pas je elk jaar de kerstballen aan aan de trendkleuren van het jaar? Het hele huis versierd, dagenlange voorbereidingen?
Is Kerst bij jullie thuis een enorme happening, dat vraag ik me dus af.
Si abra la puerta hay lobos.
charlottew88 schreef:
26-11-2025 17:22
Ja ik ook. Doet mij aan Robert ten Brink denken want niemand mag met kerst alleen zijn :sick: .
Dat vind ik zo erg aan deze periode. Het word je door de strot geduwd, bah.
Maar in de voorbeelden die Verbena en Claire geven is toch helemaal geen sprake van de anonieme weldoener uithangen of barmhartige Samaritaan? @( Er wordt een (alleenstaande) vriendin met kind gevraagd, een buurvrouw, een bevriende boekhandelaar. Dat is toch wat anders dan een doos voor iemands' deur zetten met spullen waarvan je denkt: dat kan diegene goed gebruiken... Ik kan me voorstellen dat dat laatste ongemakkelijk is maar gevraagd worden naar je kerstplannen en dan uitgenodigd worden door iemand die jou graag mag en erbij wil hebben kan toch juist ook prettig zijn en warm voelen?
jorchugh_jor schreef:
26-11-2025 18:10
Maar hoezo is het liefdadigheid? Als je een stel uitnodigt is het voor de gezelligheid en als iemand single is, is het ineens voor de zieligheid?
Ik heb op dit forum al vaker precies over dit onderwerp gedoe gehad, dus ik hou het maar kort: ik ben als kind het onderwerp van compleet misplaatste liefdadigheid geweest en dat voel je echt wel. Gezellig iemand uitnodigen die je aardig vindt is niet hetzelfde als een "minderbedeeld gezin" uitnodigen en dan stiekem dankbaarheid verwachten terwijl je de hele tijd benadrukt hoe gul en goed jij wel niet bent.
Nogmaals, als jij zegt tegen je single vriendin "Carla, kom je bij ons Kerst vieren, lijkt me gezellig" is dat bij lange na niet waar ik het over heb. Tenzij je die arme Carla de hele tijd voorhoudt dat je ook gezellig met de familie alleen had kunnen zijn, maar dat je dan toch Carla maar uitgenodigd hebt want anders is dat ook zo zielig.
Overigens herken ik wel dat december een nare maand is, juist ook door die vervelende jeugd. December confronteert mij enorm met alles wat ik vroeger niet gehad heb en alhoewel ik intussen zo'n oud wief ben dat dat wel een keer klaar moet zijn, komt dat gevoel toch onverwacht om een hoekje soms. Ik heb het overigens nog erger met Oud en Nieuw, omdat veel narigheid in mijn jeugd met alcoholmisbruik te maken heeft.
Nou ik vind gevraagd worden naar kerstplannen dan weer volkomen shit, eerlijk gezegd.

Ik heb fijne familie en leuke plannen, maar 1 van de kerstdagen breng ik kind naar z'n vader en doe ik daarna verder helemaal niks. En als ik dat eerlijk zeg (wat ik dus niet meer doe) dan zijn er altijd mensen die dat Heel Erg vinden en in plaats van als een normaal persoon (met een kerstboom en een volle koelkast) word ik dan opeens behandeld alsof ik 3 weken met 1 zak chips ben gaan backpacken op de toendra en hoognodig gered moet worden.
Lady*Voldemort schreef:
26-11-2025 18:41
Heb jij enig idee hoe lullig je je voelt als er met kerstmis ineens een doos met kinderkleding op de stoep staat, terwijl je naar jouw idee van je niks je kinderen nog best aardig weet te kleden? Nou ik kon wel janken.
WTF doen mensen dat? Ik dacht dat we het gewoon hadden over iemand uitnodigen bij je aan tafel. :O
Rabarbara schreef:
26-11-2025 20:29
Overigens herken ik wel dat december een nare maand is, juist ook door die vervelende jeugd. December confronteert mij enorm met alles wat ik vroeger niet gehad heb en alhoewel ik intussen zo'n oud wief ben dat dat wel een keer klaar moet zijn, komt dat gevoel toch onverwacht om een hoekje soms. Ik heb het overigens nog erger met Oud en Nieuw, omdat veel narigheid in mijn jeugd met alcoholmisbruik te maken heeft.
:hug: ik snap waarom het zo beladen is voor je en dan zou ik het ook niet leuk vinden allemaal.

Sinterklaas, Kerst en Oud en Nieuw zijn voor mij de fijne herinneringen aan mijn jeugd. Dat waren de dagen waarop ik kon ontspannen en me op kon verheugen. Als er teveel nare gedachtes zijn over mijn jeugd die me lastigvallen, dan denk ik daaraan.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Paradise schreef:
26-11-2025 10:23
Er wordt nu een flinke karikatuur gemaakt van het gebaar iemand uit te nodigen, door te spreken over 'van straat plukken' en 'liefdadigheidsprojectontwikkelaar'.

Terwijl er ook omstandigheden denkbaar zijn waarbij een uitnodiging wel gedaan kan worden bij iemand die niet noodzakelijk een vriend is.

Bijvoorbeeld het uitnodigen van een buur die in een gesprek zegt op te zien tegen de kerstdagen.

Het verschil tussen een uitnodiging met de feestdagen of gedurende de rest van het jaar is mij niet duidelijk. Of is het sowieso not done om mensen thuis uit te nodigen?

Je mag best kritisch zijn op mensen die dit doen om zichzelf beter te voelen. Maar niet elke situatie is hetzelfde en verdient ook dezelfde cynische blik.
Van straat plukken kan best leuk zijn... In de dagen dat dat nog kon, had mijn jongere zusje allerlei vage kennissen in de buurt, waaronder een weduwnaar. Die had ze, bloedserieus, uitgenodigd voor Kerstmis. Dus die man is eens met haar mee naar huis gelopen om de moeder van dit meisje te spreken en of zij het ook okay vond. Ja hoor, prima. Mijn moeder en die man zijn nog jaren bevriend geweest. Mijn zusje kende ook een mevrouw die een kraampje had met van die zilveren ringen enzo. Die is ook weleens geweest met kerst en wij hebben weleens ( de drie zusjes) van haar ervaring gebruikgemaakt op Koningsdag om in Amsterdam spullen te gaan verkopen. Die is ook weleens met kerst geweest. En mijn moeder had een vriend ( heeft ze nog steeds) die een soort deel van ons gezin was, hij was er altijd met kerst. Totdat hij trouwde met zijn werkster maar toen waren wij ook allang uit huis... We waren compleet met aanhang op zijn huwelijk 😀 Bij ons was kerst vaak een raar samenraapsel van mensen of we vierden het met zijn vieren ( moeder en drie dochters) Goede tijd. Nu gezin oudste zus, mijn gezin en moeder. Helaas ( momenteel) geen contact met jongste zus.
Maar tweede kerstdag doen wij niks en een vriendin heeft zichzelf uitgenodigd... Vind ik best prima... Geldt trouwens ook voor oud en nieuw... Ik heb er nooit over nagedacht of mensen zich als een project zouden voelen....
Ceester schreef:
27-11-2025 00:23
Van straat plukken kan best leuk zijn... In de dagen dat dat nog kon, had mijn jongere zusje allerlei vage kennissen in de buurt, waaronder een weduwnaar. Die had ze, bloedserieus, uitgenodigd voor Kerstmis. Dus die man is eens met haar mee naar huis gelopen om de moeder van dit meisje te spreken en of zij het ook okay vond. Ja hoor, prima. Mijn moeder en die man zijn nog jaren bevriend geweest. Mijn zusje kende ook een mevrouw die een kraampje had met van die zilveren ringen enzo. Die is ook weleens geweest met kerst en wij hebben weleens ( de drie zusjes) van haar ervaring gebruikgemaakt op Koningsdag om in Amsterdam spullen te gaan verkopen. Die is ook weleens met kerst geweest. En mijn moeder had een vriend ( heeft ze nog steeds) die een soort deel van ons gezin was, hij was er altijd met kerst. Totdat hij trouwde met zijn werkster maar toen waren wij ook allang uit huis... We waren compleet met aanhang op zijn huwelijk 😀 Bij ons was kerst vaak een raar samenraapsel van mensen of we vierden het met zijn vieren ( moeder en drie dochters) Goede tijd. Nu gezin oudste zus, mijn gezin en moeder. Helaas ( momenteel) geen contact met jongste zus.
Maar tweede kerstdag doen wij niks en een vriendin heeft zichzelf uitgenodigd... Vind ik best prima... Geldt trouwens ook voor oud en nieuw... Ik heb er nooit over nagedacht of mensen zich als een project zouden voelen....
Leuk omschreven en herkenbaar. En heel iets anders dan dozen met kleren of eten bij iemand voor de deur zetten, want dat is ongevraagd en aanmatigend. Maar Kerst vieren met een samenraapsel aan leuke mensen zie ik ook niet als een project hoor. Ik denk wel dat veel mensen Kerst zien als een traditie die vooral om familie draait, een besloten feest dus, en zeker niet bestemd voor buitenstaanders, maar veel van mijn vrienden reserveren één kerstdag voor ‘verplichtingen’ bij (schoon)ouders en de tweede dag bouwen ze zelf een feestje, en daar zijn soms ook nieuwkomers of surprise-guests bij.
Lady*Voldemort schreef:
26-11-2025 09:16
Of je leert er gewoon mee leven dat niet iedereen het op prijs stelt om het lijdend voorwerp te worden van ongevraagde liefdadigheid en je probeert daar een beetje rekening mee te houden, in plaats van de beledigde samaritaan uit te hangen. Goede daden doe je namelijk voor een ander, niet voor jezelf.

Laat dat nou ook precies mijn beweegreden zijn. Jammer dat jij dat niet wilt begrijpen.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Het is gewoon leuk om iets te geven of te delen. Vind ik wel tenminste, ik kan me erop verheugen. En dat is niet omdat ik dan beter over mezelf denk of vind dat ik me verheven voel boven de ontvanger. Gewoon, iets vrolijks op een dag.

In de boeken over ‘geven’ lees ik, dat het juist is om de relatie te versterken en dat heb ik ook altijd gedacht. Dat geldt ook als je anoniem geeft, bijvoorbeeld bij crowdfunding, dan voel ik me meer betrokken bij het doel.

Maar nu lees ik dat het ook enorm kwetsend kan zijn en dat snap ik ook wel.

Lady V en Rabarbara, was er een vorm van ‘liefdadigheid’ geweest die wèl welkom was geweest en die het wèl makkelijker voor jullie had gemaakt?
jorchugh_jor wijzigde dit bericht op 27-11-2025 08:17
3.87% gewijzigd
Ik zit me nog af te vragen: maakt het nog uit of er veel ‘afstand’ is tussen gever en ontvanger? Dat de gever bijvoorbeeld stinkend rijk is of een gelukkig gezin met zes voorbeeldige kinderen heeft?

Ik ben niet rijk en vier geen modelkerst. Ik heb nooit het idee dat ik iemand iets inpeper als ik daarvan deel. De rollen zijn de volgende keer weer omgedraaid.
Liefdadigheid insinueert dat de ander het minder heeft of nood lijdt. Dat is helemaal niet per se het geval als je als mens alleen woont en geen kerst viert.

Dus vanuit de gedachte dat men niet alleen zou mogen zijn op 25 en 26 december uitgenodigd worden is al potentieel denigrerend, vind ik.

Zou je mensen ook uitnodigen als ze bijvoorbeeld moslim zijn? Omdat je zo graag wil delen?
Ik vind het altijd heel leuk om buiten veel lichtjes op te hangen met kerst. We hebben ook altijd een echte kerstboom. Verder vind ik deze periode zo druk dat ik totaal geen fut heb om veel werk van het eten te maken. Mijn ouders zijn gescheiden, dan zijn er nog schoonouders en meestal hebben wij dus 3 dagen kerst achter elkaar bij ons thuis omdat wij het grootste huis hebben. Tel daarbij de sinterklaas en kerst dingen op school bij op voor 3 kinderen en dan is de vermoeidheid compleet.

Meestal is het dus pizarette, bingo spelen, met mijn schoonouders iets simpels wat toch luxe voelt zoals een garnalen cocktail vooraf en daarna een rollade. Geen ingewikkelde dingen. Dit jaar zijn we voor het eerst met vakantie, ik ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn.
Ik zie het ook niet als liefdadigheid, maar meer als een ander behandelen zoals je zelf behandeld zou willen worden.

In mijn geval zou ik niet graag in mijn eentje uitgenodigd willen worden bij anderen met kerst, en zou ik dat zelf bij een ander dus ook niet snel doen.

Ik werd zelf wel blij als ik een tas met kinderkleren kreeg, en geef zelf kinderkleding ook weer door aan anderen. Heb me nog niet eerder afgevraagd of dat aanmatigend over komt. Ik hoop het niet.
Ik dacht dat het onder ouders ook best gebruikelijk was om kleren door te geven. Mijn moeder kreeg vaak een tas kleren van haar vriendinnen en kennissen. Dat weet ik nog wel, dat ik als kind heel blij was met een tas van gezin A (want die hadden gave kleren) en niet met gezin B. :$

Maar als het anoniem voor je deur wordt gezet is dat toch gek.

Overigens heb ik zelf ook wel eens totaal misplaatste liefdadigheid gehad, maar gelukkig ook heel vaak heel goed geplaatste. Het concept liefdadigheid is volgens mij niks mis mee: het kan soms heel verkeerd uit de hoek komen, maar om daar nu al het lieve gedrag van mensen voor af te schrijven, is wel wat cynisch.
bijtie schreef:
27-11-2025 08:45

Zou je mensen ook uitnodigen als ze bijvoorbeeld moslim zijn? Omdat je zo graag wil delen?
Absoluut. Sterker nog: dat ga ik doen. Niet per se met kerst want dat vier ik niet. Maar wel rondom die tijd omdat ik weet dat de familie van die persoon ver weg is.
Bedankt voor de lieve reacties. :redrose:

En over moslims uitnodigen met Kerst.
Ja zeker.
Mijn ex is moslim en zijn moeder vond de 'kersttraditie' van gourmetten zo leuk dat ze ook zo'n gourmetstel kocht en elk jaar wilde gourmetten.
Ze had ook haar huis versierd, zelfs buiten.
Ze vierden de religieuze betekenis niet maar 'gewoon' een gezellig feest.

Mijn ex viert hier dus Kerst en Pasen, ik maak ook altijd traditioneel eten voor hem en onze zoon op Islamitische feestdagen.
Ze zijn hier komen ontbijten na het gebed in de moskee tijdens Suikerfeest en we hebben met z'n allen een paar keer het vasten van onze zoon verbroken tijdens de Ramadan.
Mijn man is orthodox christelijk en we hebben zelfs een keer katholiek en orthodox Pasen gevierd omdat dat op andere dagen viel.
Katholiek Pasen werd gourmetten, orthodox Pasen traditionele Roemeense gerechten.

Kan gewoon allemaal aan één tafel. ;-)
Mooi, Kuzu!
Tavistock schreef:
27-11-2025 09:17
Ik dacht dat het onder ouders ook best gebruikelijk was om kleren door te geven. Mijn moeder kreeg vaak een tas kleren van haar vriendinnen en kennissen. Dat weet ik nog wel, dat ik als kind heel blij was met een tas van gezin A (want die hadden gave kleren) en niet met gezin B. :$

Overigens heb ik zelf ook wel eens totaal misplaatste liefdadigheid gehad, maar gelukkig ook heel vaak heel goed geplaatste. Het concept liefdadigheid is volgens mij niks mis mee: het kan soms heel verkeerd uit de hoek komen, maar om daar nu al het lieve gedrag van mensen voor af te schrijven, is wel wat cynisch.
Maar heeft het niet te maken met gelijkwaardigheid? Als je de ene keer iets ontvangt en de andere keer iets geeft is het prima, maar als jij alleen maar ontvangt van anderen is je relatie niet meer gelijkwaardig.
Ik geloof niet zo in puur altruïsme, er zit toch vaak een flinke dosis eigenbelang achter.
Lila-Linda schreef:
27-11-2025 09:57
Ik geloof niet zo in puur altruïsme, er zit toch vaak een flinke dosis eigenbelang achter.

Dat is ook zo, is ook wetenschappelijk onderzocht. We voelen ons beter, zinvoller, prettiger als we iets aardigs doen voor een ander. Evolutionair psychologen denken dat het te maken heeft met het willen in stand houden van de soort.

Maar so what? Wat maakt het uit? Waarom daarmee het afschrijven? Liever dan maar een wereld zonder lieve daden? Want er zit toch altijd iets achter?
Tavistock schreef:
27-11-2025 09:17

Precies, anoniem een zak met kleren ‘doneren’ is iets totaal anders dan vragen: “Ik heb een heleboel dingen die Pietje inmiddels te klein zijn, wil jij er misschien iets van hebben voor jouw kind?” Soms hebben mensen geen zin om iets op Marktplaats te verkopen en weggooien is zonde dus dan maak je er iemand anders blij mee.

Maar laatst vroeg een vriendin aan mij of ik het vond kunnen als zij haar oude zomerjurken aan haar werkster zou geven. Nee. Dat is aanmatigend. Tenzij ze een goede band heeft met de werkster, dan zou ze het eventueel kunnen opperen, maar zelf zou ik het risico niet willen lopen dat iemand zich een liefdadigheidsproject voelt.
Maar als je toch gewoon aan je werkster vraagt: “Hey, ik ga een boel kleding weg doen, wil jij er nog even doorheen om te kijken of er iets voor jou of je kinderen bij zit?”

Hoe is dat aanmatigend? Dat doe ik met mijn familieleden, collega’s, vrienden enzo ook.

Hoe langer ik dit gesprek volg, hoe meer ik denk: liever een keertje per ongeluk aanmatigend, dan steeds heel voorzichtig met lieve daden omgaan.
Ik heb een single vriendin, die niet veel om kerst geeft, maar toch laat ik haar elk jaar opnieuw weten dat ze welkom is bij ons. Soms komt ze, soms niet. Die uitnodiging is trouwens niet omdat ze zielig zou zijn want zoals gezegd geeft ze niet echt om kerst, maar tegelijkertijd wil ik ook niet niets zeggen, want dat zou ik dan ook weer lullig vinden.
Dit topic maakt het er niet makkelijker op!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven