Pak jij gigantisch uit met Kerst
zondag 23 november 2025 om 21:09
De titel dekt in alle opzichten de lading.
Pak jij gigantisch uit met Kerst? Eten jullie twaalf gangen met exclusieve gerechten? Steek je de gehele familie in het nieuw? Pas je elk jaar de kerstballen aan aan de trendkleuren van het jaar? Het hele huis versierd, dagenlange voorbereidingen?
Is Kerst bij jullie thuis een enorme happening, dat vraag ik me dus af.
Pak jij gigantisch uit met Kerst? Eten jullie twaalf gangen met exclusieve gerechten? Steek je de gehele familie in het nieuw? Pas je elk jaar de kerstballen aan aan de trendkleuren van het jaar? Het hele huis versierd, dagenlange voorbereidingen?
Is Kerst bij jullie thuis een enorme happening, dat vraag ik me dus af.
Si abra la puerta hay lobos.
donderdag 27 november 2025 om 11:34
Dat ben ik met je eens. En meestal voelen mensen wel aan wanneer een gebaar gewaardeerd gaat worden en echt aardig bedoeld is, of dat het kleinerend is (jij kunt vast geen mooie jurk betalen dus nu ben ik zo goed om jou mijn afdankertjes te geven). Maar gewoon vragen of iemand iets wil hebben, is natuurlijk de beste oplossing. Want nee is ook een antwoord.Tavistock schreef: ↑27-11-2025 11:25Maar als je toch gewoon aan je werkster vraagt: “Hey, ik ga een boel kleding weg doen, wil jij er nog even doorheen om te kijken of er iets voor jou of je kinderen bij zit?”
Hoe is dat aanmatigend? Dat doe ik met mijn familieleden, collega’s, vrienden enzo ook.
Hoe langer ik dit gesprek volg, hoe meer ik denk: liever een keertje per ongeluk aanmatigend, dan steeds heel voorzichtig met lieve daden omgaan.
donderdag 27 november 2025 om 12:45
Ik niet. Ik merk dat het bij mij enigszins een tegenovergestelde reactie oproept. Ja, misschien is het soms aanmatigend en voelen mensen zich compleet voor lul gezet doordat er anderen in de samenleving zijn die donaties geven en dat blijkbaar alleen of vooral voor hun eigen goede gevoel doen. Maar is het altijd alleen maar compleet verkeerd? Ik heb afgelopen maand een donatie overgemaakt aan de voedselbank. Omdat de feestmaanden er aan komen en hoewel er op scholen ook projecten zijn waar ik een blik soep of pak rijst kan neerzetten was mijn gedachte: ik heb het fijn, laat ik een klein steentje er aan bijdragen dat mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank een zo fijn mogelijk pakket kunnen krijgen en bij de Voedselbank kunnen ze dan inschatten wat er (naast de gegeven pakken rijst en chocolaatjes) nog ingekocht moet worden.Tavistock schreef: ↑27-11-2025 11:25Maar als je toch gewoon aan je werkster vraagt: “Hey, ik ga een boel kleding weg doen, wil jij er nog even doorheen om te kijken of er iets voor jou of je kinderen bij zit?”
Hoe is dat aanmatigend? Dat doe ik met mijn familieleden, collega’s, vrienden enzo ook.
Hoe langer ik dit gesprek volg, hoe meer ik denk: liever een keertje per ongeluk aanmatigend, dan steeds heel voorzichtig met lieve daden omgaan.
Of neem je politieke voorkeur. Is het dan per se beter als mensen die echt helemaal bovenaan staan qua salaris of vermogen allemaal zeggen: "Ik stem VVD. Houd ik zoveel mogelijk voor mijzelf." in plaats van: "Ik heb het sowieso al goed, met een wat progressiever beleid hebben meer mensen het allemaal ietsje beter en daarom stem ik links." Daarover denk je toch ook niet: "Bleeeh wat aanmatigend en belerend. Houd die rotcenten bij je want ik heb geen toeslag of kindgebonden budget nodig doordat JIJ per se denkt: oh ik betaal wel graag wat meer belasting hoor...."
donderdag 27 november 2025 om 12:46
Misschien hangt het van je bubbel af. Ik draag vrijwel dagelijks kleding die ik gekregen heb van familie, vrienden of zelfs collega’s en ik geef ook weer door. In mijn omgeving is dat vrij normaal. Maar ik wil de gever wel kennen en niet als een kledingdump gebruikt worden zodat iemand niet naar het Leger des Heils hoeft te fietsen.
donderdag 27 november 2025 om 12:56
Dala schreef: ↑27-11-2025 12:45Ik niet. Ik merk dat het bij mij enigszins een tegenovergestelde reactie oproept. Ja, misschien is het soms aanmatigend en voelen mensen zich compleet voor lul gezet doordat er anderen in de samenleving zijn die donaties geven en dat blijkbaar alleen of vooral voor hun eigen goede gevoel doen. Maar is het altijd alleen maar compleet verkeerd? Ik heb afgelopen maand een donatie overgemaakt aan de voedselbank. Omdat de feestmaanden er aan komen en hoewel er op scholen ook projecten zijn waar ik een blik soep of pak rijst kan neerzetten was mijn gedachte: ik heb het fijn, laat ik een klein steentje er aan bijdragen dat mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank een zo fijn mogelijk pakket kunnen krijgen en bij de Voedselbank kunnen ze dan inschatten wat er (naast de gegeven pakken rijst en chocolaatjes) nog ingekocht moet worden.
Of neem je politieke voorkeur. Is het dan per se beter als mensen die echt helemaal bovenaan staan qua salaris of vermogen allemaal zeggen: "Ik stem VVD. Houd ik zoveel mogelijk voor mijzelf." in plaats van: "Ik heb het sowieso al goed, met een wat progressiever beleid hebben meer mensen het allemaal ietsje beter en daarom stem ik links." Daarover denk je toch ook niet: "Bleeeh wat aanmatigend en belerend. Houd die rotcenten bij je want ik heb geen toeslag of kindgebonden budget nodig doordat JIJ per se denkt: oh ik betaal wel graag wat meer belasting hoor...."
Volgens mij zijn we het eens hoor
donderdag 27 november 2025 om 13:04
Het is niet altijd compleet verkeerd. Dat heeft ook niemand beweerd. Het kan alleen geen kwaad erover na te denken of mensen op jouw liefdadigheid zitten te wachten. Het lijkt er elke keer weer op alsof mensen beledigd zijn wanneer je tegenwerpingen bij dit onderwerp hebt. En dan kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat daar een zeker paternalisme onder verscholen zit: "zie je dan niet dat je dankbaar moet zijn voor wat ik jou geef?"
Als voormalig liefdadigheidsontvanger kan ik me enorm onprettige, vernederende momenten herinneren. Die hebben invloed op mij gehad. Het lijkt alsof je dat hier niet mag noemen omdat mensen die iets aardigs voor een ander gedaan hebben dan enorm boos worden. Terwijl het niet over jou gaat als het niet over jou gaat.
Als voormalig liefdadigheidsontvanger kan ik me enorm onprettige, vernederende momenten herinneren. Die hebben invloed op mij gehad. Het lijkt alsof je dat hier niet mag noemen omdat mensen die iets aardigs voor een ander gedaan hebben dan enorm boos worden. Terwijl het niet over jou gaat als het niet over jou gaat.
donderdag 27 november 2025 om 13:51
Het mag zeker benoemd worden. Maar ik vind het vanuit mijn zijde dan ook weer lastig. Ik ben me echt wel bewust van dat stukje bevoogdend paternalisme dat er onder schuilt. En dat doneren ook (of misschien zelfs vooral?) doen omdat dat henzelf een goed gevoel geeft maar behalve dat het vernederend kan zijn is er soms (helaas) ook wel noodzaak aan mensen die doneren. In het voorbeeld van de Voedselbank worden van gelddonaties bijv ook bonnen vervaardigd die mensen zelf kunnen besteden. Of er worden tampons, tandenborstels en tandpasta ingekocht omdat bij spullen inzamelen wel veel aan koekjes en chocolaatjes wordt gedacht maar hygiënische producten minder g auw op de tafels bij de scholen worden gezet. Het is voor mij een kleine moeite, ik vertel dat verder ook niet in mijn omgeving, maar ja, het gevoel speelt dus inderdaad óók mee, dat ik denk: door het doen van donaties help je een klein steentje eraan bij om de toch al zo dure decembermaand misschien net wat beter te kunnen dragen. Dus ik schrik er toch ergens ook wel weer een beetje van dat mensen er dus helemaal niet op zitten te wachten en er misschien vanaf 1 januari al rekening mee houden dat ze een beetje een fijne december gaan hebben dat jaar en dat daar geen cent van een "anonieme donateur" voor nodig is...Rabarbara schreef: ↑27-11-2025 13:04Het is niet altijd compleet verkeerd. Dat heeft ook niemand beweerd. Het kan alleen geen kwaad erover na te denken of mensen op jouw liefdadigheid zitten te wachten. Het lijkt er elke keer weer op alsof mensen beledigd zijn wanneer je tegenwerpingen bij dit onderwerp hebt. En dan kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat daar een zeker paternalisme onder verscholen zit: "zie je dan niet dat je dankbaar moet zijn voor wat ik jou geef?"
donderdag 27 november 2025 om 13:56
Nee. Wij gaan wel naar Nederland.
Wij hebben een bewogen jaar achter de rug. Mijn vader overleed eerder dit jaar en voor mama is het dus de eerste kerst als weduwe. Wij hebben volgende maand onze trouwdag en ook de verjaardag van mijn nichtje. Die verjaardag vieren we wel voor haar. Maar verder, de kerst kan wat mijn betreft de boom in (pun intended).
Wij hebben een bewogen jaar achter de rug. Mijn vader overleed eerder dit jaar en voor mama is het dus de eerste kerst als weduwe. Wij hebben volgende maand onze trouwdag en ook de verjaardag van mijn nichtje. Die verjaardag vieren we wel voor haar. Maar verder, de kerst kan wat mijn betreft de boom in (pun intended).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
donderdag 27 november 2025 om 13:58
donderdag 27 november 2025 om 14:25
Ik vind dit echt niet eens een beetje onprettig of stom van jou. Ik doe zelf dit soort dingen ook. Juist heel fijn dat het gebeurt. Mensen mogen hierbij ook zelf kiezen of ze er gebruik van kunnen maken. Ik denk dat dat het vervelendste is namelijk, als de regie over je eigen leven van jou afgepakt wordt door mensen met zogenaamd goede bedoelingen. Als er iemand op het schoolplein naar je moeder en jou toe komt lopen en zegt "zal ik Rabarbara dan maar meenemen, want dan krijgt ze een lekkere boterham van mij, dat is wel zo gezond!" alsof ik op paprikachips werd grootgebracht, zeg maar. Terwijl ik me een familie kan herinneren die gewoon zei: "joh, we hebben ons vergist en veel te veel gekookt, hebben jullie zin om het samen met ons op te eten" en dat was dan weer heel vriendelijk en gezellig (ook omdat het niet expres op een vol schoolplein gebeurde, want het ging er niet om dat andere mensen doorhadden dat zij goede dingen deden voor zielige figuren).Dala schreef: ↑27-11-2025 13:51Het mag zeker benoemd worden. Maar ik vind het vanuit mijn zijde dan ook weer lastig. Ik ben me echt wel bewust van dat stukje bevoogdend paternalisme dat er onder schuilt. En dat doneren ook (of misschien zelfs vooral?) doen omdat dat henzelf een goed gevoel geeft maar behalve dat het vernederend kan zijn is er soms (helaas) ook wel noodzaak aan mensen die doneren. In het voorbeeld van de Voedselbank worden van gelddonaties bijv ook bonnen vervaardigd die mensen zelf kunnen besteden. Of er worden tampons, tandenborstels en tandpasta ingekocht omdat bij spullen inzamelen wel veel aan koekjes en chocolaatjes wordt gedacht maar hygiënische producten minder g auw op de tafels bij de scholen worden gezet. Het is voor mij een kleine moeite, ik vertel dat verder ook niet in mijn omgeving, maar ja, het gevoel speelt dus inderdaad óók mee, dat ik denk: door het doen van donaties help je een klein steentje eraan bij om de toch al zo dure decembermaand misschien net wat beter te kunnen dragen. Dus ik schrik er toch ergens ook wel weer een beetje van dat mensen er dus helemaal niet op zitten te wachten en er misschien vanaf 1 januari al rekening mee houden dat ze een beetje een fijne december gaan hebben dat jaar en dat daar geen cent van een "anonieme donateur" voor nodig is...
Maar goed, het is een precair onderwerp.
donderdag 27 november 2025 om 14:26
We doen maar wat met kerst. Eerste kerstdag wordt er wat uitgebreider gekookt en misschien doen we een spelletje, misschien komt er nog visite, misschien kijken we film....ik heb geen idee. We hebben cadeautjes onder de boom en die pakken we eerste kerstdag uit.
Eerste jaar dat mijn nichtje hier niet meer woont en onze jongste is ook het huis uit dus ik gok en hoop op een rustige kerst.
Eerste jaar dat mijn nichtje hier niet meer woont en onze jongste is ook het huis uit dus ik gok en hoop op een rustige kerst.
donderdag 27 november 2025 om 15:21
Ja, het is inderdaad een precair onderwerp, want een goede daad kan de ontvanger een rotgevoel geven en soms zit er iets arrogants en kleinerends achter zo’n gul gebaar.Rabarbara schreef: ↑27-11-2025 14:25Ik vind dit echt niet eens een beetje onprettig of stom van jou. Ik doe zelf dit soort dingen ook. Juist heel fijn dat het gebeurt. Mensen mogen hierbij ook zelf kiezen of ze er gebruik van kunnen maken. Ik denk dat dat het vervelendste is namelijk, als de regie over je eigen leven van jou afgepakt wordt door mensen met zogenaamd goede bedoelingen. Als er iemand op het schoolplein naar je moeder en jou toe komt lopen en zegt "zal ik Rabarbara dan maar meenemen, want dan krijgt ze een lekkere boterham van mij, dat is wel zo gezond!" alsof ik op paprikachips werd grootgebracht, zeg maar. Terwijl ik me een familie kan herinneren die gewoon zei: "joh, we hebben ons vergist en veel te veel gekookt, hebben jullie zin om het samen met ons op te eten" en dat was dan weer heel vriendelijk en gezellig (ook omdat het niet expres op een vol schoolplein gebeurde, want het ging er niet om dat andere mensen doorhadden dat zij goede dingen deden voor zielige figuren).
Maar goed, het is een precair onderwerp.
Aan de andere kant vinden bijna alle mensen het ongelooflijk moeilijk om om hulp te vragen, in allerlei situaties, waardoor het advies meestal is: vraag niet aan iemand die het (om welke reden ook) moeilijk heeft of je iets voor hem kan doen (“Echt bellen hoor, ik sta voor je klaar!”) maar om gewoon de koe bij de hoorns te vatten en iets te dóen. Omdat mensen niet graag om een gunst vragen, want dat voelt ook weer vernederend.
Een goede vriendin was ernstig ziek en haar buren brachten ‘s avonds regelmatig ongevraagd een maaltijd voor haar en haar gezin. Was ze intens dankbaar voor.
Een vriend kwam psychotisch terug uit het buitenland en kon na zijn verblijf in een psychiatrisch centrum geen kant op, toen hebben we een crowdfunding onder vrienden opgezet en samen geregeld dat hij ergens kon wonen. Niet gevraagd, gewoon gedaan. Inmiddels is hij gelukkig weer redelijk hersteld en betaalt hij de huur zelf.
Het ligt echt aan de context of ongevraagde hulp goed of slecht valt, denk ik.
donderdag 27 november 2025 om 15:29
Dat gehang binnen met kerst, veel te warm en die semi verplichte familie bezoekjesk, bijv naar opa en oma, het verplichte gezellig doen met het gezin om dan maar in een bos de polonaise te gaan lopen achter al die andere gezinnen die met hetzelfde zitten.
Vreselijk, dus we gaan met de kerst altijd op wintersport. Lekker buiten, lekker sporten, geen gehang binnen en verplicht gedoe met familie en het hotel zorgt voor een lekkere kerstmaal. Helemaal top!
We pakken dus niet uit met kerst op de 'klassieke' manier, maar financieel wel natuurlijk. Het kost een paar kwartjes, maar dat hebben we er dus wel voor over.
Vreselijk, dus we gaan met de kerst altijd op wintersport. Lekker buiten, lekker sporten, geen gehang binnen en verplicht gedoe met familie en het hotel zorgt voor een lekkere kerstmaal. Helemaal top!
We pakken dus niet uit met kerst op de 'klassieke' manier, maar financieel wel natuurlijk. Het kost een paar kwartjes, maar dat hebben we er dus wel voor over.
donderdag 27 november 2025 om 17:23
Maar we hebben het toch helemaal niet over hulp aan goede vrienden of over doneren aan de voedselbank?Claire45 schreef: ↑27-11-2025 15:21Ja, het is inderdaad een precair onderwerp, want een goede daad kan de ontvanger een rotgevoel geven en soms zit er iets arrogants en kleinerends achter zo’n gul gebaar.
Aan de andere kant vinden bijna alle mensen het ongelooflijk moeilijk om om hulp te vragen, in allerlei situaties, waardoor het advies meestal is: vraag niet aan iemand die het (om welke reden ook) moeilijk heeft of je iets voor hem kan doen (“Echt bellen hoor, ik sta voor je klaar!”) maar om gewoon de koe bij de hoorns te vatten en iets te dóen. Omdat mensen niet graag om een gunst vragen, want dat voelt ook weer vernederend.
Een goede vriendin was ernstig ziek en haar buren brachten ‘s avonds regelmatig ongevraagd een maaltijd voor haar en haar gezin. Was ze intens dankbaar voor.
Een vriend kwam psychotisch terug uit het buitenland en kon na zijn verblijf in een psychiatrisch centrum geen kant op, toen hebben we een crowdfunding onder vrienden opgezet en samen geregeld dat hij ergens kon wonen. Niet gevraagd, gewoon gedaan. Inmiddels is hij gelukkig weer redelijk hersteld en betaalt hij de huur zelf.
Het ligt echt aan de context of ongevraagde hulp goed of slecht valt, denk ik.
Graftak!
donderdag 27 november 2025 om 18:38
Nee, het ging eigenlijk over iemand die je aardig vindt uitnodigen voor de feestdagen. Vervolgens ging het over mensen die de barmhartige Samaritaan uithangen en over gevoelens van anderen heenwalsen met zogenaamde goedbedoelde (en vaak anonieme) acties. En daarop vroeg ik mij weer af: kun je dan wel ongegeneerd een bedrag doneren aan de voedselbank. Ook dat doe je anoniem en vanuit de gedachte dat een ander gezin daarmee hopelijk ook een fijne decembertijd heeft.Lady*Voldemort schreef: ↑27-11-2025 17:23Maar we hebben het toch helemaal niet over hulp aan goede vrienden of over doneren aan de voedselbank?
Maar eigenlijk ging het gewoon erover dat je iemand in je nabije omgeving uitnodigt die je graag erbij wil hebben.
vrijdag 28 november 2025 om 15:11
ik vind het leuk om de boom op te tuigen en de rest te versieren.
mijn vriend is een halve grinch, dus die vind er bar weinig aan, maar ik ga los.
ochtends kerstontbijt met afbakbroodjes home-made scones.
en daarna gaan we naar mijn ouders, voor het eten, soms met andere familieleden of met het vaste gezin(ouders zussen met aanhang)
2de kerstdag is left-over en kerstfilms in pyjama dag/mij-niet-bellen.
verplichtingen hebben we niet, gourmetten heeft mijn moeder een hekel aan, maar we vinden het wel leuk om ons op te doffen.
vroeger hadden echter wel een ''strak'' plan met de kerst, gingen avonds altijd bij me tante op bezoek want ze was jarig , uiteindelijk ging ze emigreren en kregen we wat ademruimte.
mijn opa&oma organiseerde het weekend voor kerst altijd een diner, en iedereen was verantwoordelijk voor een gang, rond 15:00 kwam je dan eerst even koffie/borrelen.
rond 17:00 gingen we aan tafel en dan bleven we zitten/hangen tot 23.00, was altijd wel gezellig, goede gespreken, veel eten en fijne sfeer keek er altijd wel naar uit.
ben stiekem blij dat familie er heel relaxed in staat, als ik de verhalen hier lees/hoor wordt ik al bijna niet goed...
heb ook wel is kerst gevierd met schoon-familie en een keer in het buitenland was gezellig maar ik merkte ook verschillen wanneer ik het mijn familie vier
mijn vriend is een halve grinch, dus die vind er bar weinig aan, maar ik ga los.
ochtends kerstontbijt met afbakbroodjes home-made scones.
en daarna gaan we naar mijn ouders, voor het eten, soms met andere familieleden of met het vaste gezin(ouders zussen met aanhang)
2de kerstdag is left-over en kerstfilms in pyjama dag/mij-niet-bellen.
verplichtingen hebben we niet, gourmetten heeft mijn moeder een hekel aan, maar we vinden het wel leuk om ons op te doffen.
vroeger hadden echter wel een ''strak'' plan met de kerst, gingen avonds altijd bij me tante op bezoek want ze was jarig , uiteindelijk ging ze emigreren en kregen we wat ademruimte.
mijn opa&oma organiseerde het weekend voor kerst altijd een diner, en iedereen was verantwoordelijk voor een gang, rond 15:00 kwam je dan eerst even koffie/borrelen.
rond 17:00 gingen we aan tafel en dan bleven we zitten/hangen tot 23.00, was altijd wel gezellig, goede gespreken, veel eten en fijne sfeer keek er altijd wel naar uit.
ben stiekem blij dat familie er heel relaxed in staat, als ik de verhalen hier lees/hoor wordt ik al bijna niet goed...
heb ook wel is kerst gevierd met schoon-familie en een keer in het buitenland was gezellig maar ik merkte ook verschillen wanneer ik het mijn familie vier
Relax we're all crazy, it's not a competition
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in