Wereld op z’n kop

28-11-2025 15:45 151 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo lieve Viva volgers.

Ik ben al een jarenlange meelurker maar had nooit gedacht zelf een topic te openen. Maar toch is dat moment aangebroken.

Ik ga het proberen kort te houden, maar goed ben ik daar niet in.
Ik ben zo’n 12 jaar samen met mijn man waarvan een aantal jaar getrouwd. We zijn ouder van drie kinderen onder de 8 jaar.

De relatie met mijn man is nooit makkelijk geweest. Maar door jeugdtrauma en eerdere toxische relaties voelde dit als een verademing. We hebben samen veel meegemaakt en heel lang voelde het alsof we een sterk team waren.

Vanuit mijn complexe ptss die ik verdringen heb tot na de geboorte van ons eerste kind heb ik mezelf coping strategieën aangeleerd zoals enorm please gedrag, niet opkomen voor mezelf en emoties onderdrukken.

Mijn man heeft een eigen rugzakje, hoewel hij dat zelf sterk ontkent. Hier ziet dan ook direct een eerste obstakel. Hij is niet in staat om hand in eigen boezem te steken of te erkennen dat dingen niet lekker gaan bij/met hem.
Zo heeft hij de enorme behoefte aan controle en een structuur die in zijn plaatje past. Tegelijkertijd heeft hij geen natuurlijk gevoel voor discipline en stelt alles tot op de laatste minuut uit.
Een van de grootste dingen waar ik tegen aan loop is dat hij niets weg kan gooien. En als ik zeg niets, dan bedoel ik ook echt niets. Met als resultaat een over vol huis dat niet functioneel is door het overvloed aan spullen die überhaupt niet we mogen of op een moeilijke omslachtige manier.

Lange tijd kon ik dit accepteren en door de vingers zien om dat ik telkens de stille hoop koesterde dat zijn ogen wel een keer zouden openen. En zo ging het ook met zijn gedrag, alles onder de mantel der liefde. Want hij is er ook niets aan doen en doet ook maar z’n best. Hij zorgt toch maar goed voor mij.

Ikzelf ben chronisch ziek, al vanaf mijn pubertijd. Dit is heel lang goed onder controle geweest. Wel ben ik afgekeurd. Daarnaast kamp ik ook met veel mentale problematiek maar ben ik de laatste jaren door combinatie va goede hulp en medicatie stabiel. Wel staat mijn trauma behandeling nog steeds in de koelkast.

Hoewel we diepe dalen en mooie hoogtes hadden in onze relatie ging alles eigenlijk goed tot de zwangerschap van ons derde kindje. Deze heeft fysiek enorm veel van mij gevraagd en sindsdien is mijn gezondheid enorm gekelderd. Ik ken gelukkig nog steeds goede periodes maar ben wel meer afhankelijk van hulp. Na de komst van de derde ging het met onze eerste niet lekker, thuis en op school. Hij is onlangs gediagnosticeerd en zit op een speciale school.

3 jonge kinderen, het lange traject van onze oudste en mijn kelderende gezondheid (Waaronder meerdere operaties) heeft vee van ons als ouders gevraagd. Niet gek natuurlijk. Ik heb al die tijd alles op alles gezet om de ballen hoog te houden en mijn ma de hemel in geprezen als hij het een tijdje overnam.

Doordat ik afgekeurd ben en hij werkt is de rolverdeling zo ook automatisch bepaald. En dat ging lange tijd ook goed. Hij sprong bij wanneer ik minder kon en ik nam de boel weer over. Totdat hij een burn-out kreeg. Nu is mijn man vreselijk eigenwijs en vind het lastig om dingen aan te nemen. Helaas is hij veel te snel weer aan het werk gegaan en sloeg de adviezen van mij en omgeving in de wind. Hij is hier nooit van hersteld voor mijn gevoel. In deze tijd is zijn telefoon gebruik exorbitant gestegen. Iedere vrije minuut heeft hij dat ding in z’n handen en leeft hij in een andere wereld. Steeds meer ging hij zich terug trekken. Hij onderneemt ook nooit iets met de kinderen, behalve als het verplichte afspraken zijn zoals voetbal. In het weekend trekt hij zich terug en is urenlang niet zichtbaar of beschikbaar in huis. Stiekem kwam er steeds meer op mijn schouders terecht en begon ik te verzuipen in the mental load.

Vanwege de problematiek van de oudste en de belasting van het gezin die niet overeenkwam met de belastbaarheid van ons als ouders hebben wij begeleiding. Ook hebben we ongeveer een half jaar relatie therapie gehad om weer nader tot elkaar te komen en samen een front te vormen.
Zowel bij de ene vorm van begeleiding als de vorm die we momenteel hebben werd het duidelijk dat mijn man weinig open staat voor advies maar ook moeilijk te motiveren is om iets op te pakken.

De laatste maanden zijn loodzwaar geweest. Ik heb een pittige operatie gehad met flinke complicaties. Ik heb me daar weer boven p gevochten. De diagnose van onze oudste viel zwaar op mijn mans dak en hij heeft moeite deze te accepteren. Hoewel ik hem bleef prijzen voor wat hij doet begon ik steeds mere meer te merken dat hij structureel afwezig is binnen het gezin en voelde ik dat ik onze oorspronkelijke rolverdeling niet meer kon dragen. Helaas heeft man de afgelopen jaren in een gespreid bedje gelegen en is blijkbaar compleet vergeten hoe je de meest simpele take uitvoert en geeft ook aan niet meer in staat te zijn dit nog te leren.

De afgelopen weken is alles een beetje tot een hoogtepunt gekomen. Momenteel werkt hij fulltime, doet de was (machine aanzetten en was ophangen) en haalt de kinderen. De rest komt allemaal op mij neer. Sinds anderhalve week is daar ik het brengen bij gekomen doordat ik een lelijke blessure heb die me flink beperkt. Ik probeer al een aantal weken met hem in contact te komen over het herverdelen van de rolverdeling. Hij ketst alles af, voelt zich continue aangevallen en slaat ieder gesprek dood met ‘ik doe mijn best’. Hij word soms zelfs echt gemeen met valse beschuldigden, een kant die ik helemaal niet herken van hem. Ondertussen weigert hij iedere vorm van hulp. Hij wil niet opnieuw in relatie therapie en hij wil ook geen gesprekken of hulp met de betrokken begeleiding (wie ik wel op de hoogte houd, en hem daar weer van op de hoogte)
We zitten in een impasse waar ik al lang aangeef het niet meer te trekken alleen en hij z’n handen ervan af trekt.

Gisterenavond heeft hij mij nogmaals heel duidelijk gemaakt dat hij niet meer kan geven dan hij nu doet naast zijn werk. Hij klaagt dat hij alleen maar aan geven geven geven is. Toen mijn antwoord daarop was dat mijn ziek zijn nou eenmaal geen keuze is en dat dit is wat het is en ik toch met periodes op hem zal moeten leunen omdat ik gewoon niet beter word, alleen maar slechter leek er opeens een kwartje bij je te vallen. Mijn ziek zijn is namelijk ook iets wat hij moeilijk kan accepteren. Hij heeft vervolgens meermaals gezegd dat er dan maar de stekker eruit moeten trekken want dan heeft dit huwelijk ook geen zin meer. Het was alsof hij mijn hart er ter plekke uit trok en er op stampte. Ik checkte of ik het goed begreep en vroeg je wil dus en streep onder ons huwelijk zetten omdat ik niet meer beter word. Het antwoord daarop was ja, want op deze manier konden we onze kinderen niet goed opvoeden. Hij vond het daarna nodig om op te sommen wat allemaal niet meer mogelijk is zoals een mooi nieuw huis kopen/bouwen en verre reizen maken, kinderen andere culturen leren. Hij sloot zijn riedel af met dat hij zo geen toekomstperspectief zag en het maar een treurig vooruitzicht vond.

Ik was toen allang uitgecheckt. Muren omhoog en dissociatie aan. Ik speel al langer met het idee in mijn hoofd om uit elkaar te gaan. Niet omdat ik zoveel zin heb om het in mijn eentje te gaan doen dat idee vind ik doodeng. Maar ik draag nu de last ook grotendeels alleen met een groot 4e kind erbij. Echter na zijn uitspraken van gisteren merk ik dat ik klaar ben. Als je zo kunt praten tegen degene van wie je houd, die alweer weken afziet van de pijn, behoorlijk beperkt is en nog steeds constant doorgaat omdat jij de urgentie niet voelt om meer bij te dragen. Dan heb ik daar niks meer aan bij te dragen .

Ik ben echt kapot, mijn zenuwstelsel staat continue volledig aan. Ik heb vandaag alles aan de begeleiding verteld en deze gaat in overleg met collega’s hoe dit aan te vliegen omdat hij niet open staat voor verandering of advies. En ik denk dat ik een goed plan moet gaan maken. Ik sta in iedere geval sinds een paar weken ingeschreven bij de woningbouw. Mijn hart bloed en mijn hood stroom over en ik moest het gewoon ergens van mij af praten/schrijven.
En ik ben écht niet goed in kort houden! Sorry!
@Bontebok

Klopt, ook voor de kinderen heb ik hulp gehad. Ik kom dan ook niet uit zo’n fijne thuis situatie. De diagnose c-ptss heb ik echter pas sinds dit jaar. Had ik gewild dat ik alles uitgevogeld had voor de kinderen, absoluut!

Mijn belastbaarheid vergroten zit nog maar weinig ruimte in. Ik heb 2 keer een revalidatie traject doorlopen. Ik doe aan medisch fitness en krijg binnenkort een ergo therapeut over de vloer die naar mogelijkheden. Vergeet echter niet dat mijn man mij leerde kennen met mijn rugzak, net als ik hem met de zijne. Het is achteraf allemaal mooi praten maar iets met een koe en kont.

Ik geef in mijn eerdere bericht aan dat ik gehele ‘actieve’ burn out periode aan zijn kant gestaan heb. Ik heb hem volledig ontlast en heb altijd een luisterend oor voor hem gehad. Hij heeft zelf toe hij FT ging werken zichzelf hersteld verklaard maar ik heb daar altijd mijn twijfels bij gehad. Ik weet niet of wat ik nog meer voor hem
Had kunnen doen.

We deden leuke dingen ja. We hadden ontzettend leuke gesprekken, keken actief samen series. Gingen er veel
Op uit met het gezin want dat vonden we het leukste. Maar uiteraard lagen we ook genoeg avonden uitgeteld op bank, want tropenjaren. Nu heeft hij daar geen puf meer voor en dat probeer ik te respecteren. Ik doe nog wel eens een voorstel of zet een leuke serie op maar ook dan zit hij op z’n telefoon, vaak met oortjes in.

Ikzelf ga regelmatig naar het buurthuis
Om buiten te deur bezig te zijn en heb daar een minimale vrijwillige taak van een uurtje per week. Meer zit er niet in. En ben ik echt afhankelijk als ik zou willen dat mijn man af en toe iets meer meedraait in het gezinsleven?

@Blijfgewoonbianca

Twee kinderen delen een kamer, eentje ligt bij ons op de kamer. Feitelijk hebben we al zo’n 7 jaar een kind op de kamer (veel en lang co slepen). Hij schaamt zich wel want wil absoluut niet dat iemand het ziet. En hij geeft soms wel eens aan dat hij wil
Opruimen, maar dat betekend meer zooi verplaatsen naar zolder. Ik denk dat als we het gewoon zouden doen als hij naar z’n werk is hij ontzettend boos en paniek zou zijn.
Waar zijn jullie nog man en vrouw in plaats van hulpverlener en patiënt? Is er nog sprake van romantiek of intimiteit? Zit hij veel op het telefoon omdat ie een andere ijzer in het vuur heeft?
Nee er is nog maar weinig sprake van intimiteit of romantiek. En heel eerlijk raken we daarin een beetje in een welles nietes. Ik geef aan geen verbinding meer te voelen door z’n telefoon gebruik en hij geeft aan geen verbinding meer te voelen doordat ik me terugtrek.
Er is zeker weten 100% geen ander in het spel. Hij leest serieus iedere krant die bestaat online en zit veel op Reddit. Kijkt verder heel veel you tube filmpjes
Maar hij heeft dus een werkkamer waar niks meer in past en er is ook nog een zolder ?
Wat doet hij als je er op staat dat elk kind een eigen kamer moet krijgen ?
En wat doet / zegt hij als je vraagt of hij zijn telefoon nu even weg wil leggen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Die kinderen moeten hun eigen kamer. Het kan niet zo zijn dat kind bij jullie op de kamer moet slapen omdat vader te beroerd is om zijn rommel op te ruimen.
En een opslagruimte huren voor de overtollige zooi ? Ik neem aan dat je wel weet dat er allerhande hulp is voor hoarding ?
En ik lees dus dat jullie eigenlijk helemaal geen relatie hebben behalve een zorg/afhankelijkheidsrelatie. Ik lees weinig liefde en er is geen intimiteit. En een seksleven zal ook wel niet zijn. Wat doe jij om die relatie überhaupt leven in te blazen?
Bontebok schreef:
29-11-2025 23:44
Die kinderen moeten hun eigen kamer. Het kan niet zo zijn dat kind bij jullie op de kamer moet slapen omdat vader te beroerd is om zijn rommel op te ruimen.
Het zal best iets ingewikkelder liggen dan er te beroerd voor zijn.
Ze verdenkt hem ook van “ iets / ergens op het spectrum “ , toch ?
https://autsider.net/2024/05/26/hoarding/
NoaVale89 schreef:
29-11-2025 23:21
Nee er is nog maar weinig sprake van intimiteit of romantiek. En heel eerlijk raken we daarin een beetje in een welles nietes. Ik geef aan geen verbinding meer te voelen door z’n telefoon gebruik en hij geeft aan geen verbinding meer te voelen doordat ik me terugtrek.
Het gaat er niet om wie er begonnen is, het gaat er om wie een stap wil zetten naar de ander.
blijfgewoonbianca schreef:
29-11-2025 23:46
Het zal best iets ingewikkelder liggen dan er te beroerd voor zijn.
Ze verdenkt hem ook van “ iets / ergens op het spectrum “ , toch ?
https://autsider.net/2024/05/26/hoarding/
Ja natuurlijk, niks is eenvoudig in dit gezin. Het is echt niet gezond om zo lang op de kamer van je ouders te slapen. In het belang van dat kind moet echt wat gebeuren. En het kind koopt er helemaal niks voor dat vader en moeder elkaar beschuldigen en verwijten maken
De kruik gaat tot ‘ie barst en dat gebeurt zeker als jullie in dit cirkeltje blijven ronddraaien. Jij draagt al veel met je eigen rugzak, maar probeert dat over te dragen aan iemand die zelf ook worstelt om overeind te blijven. Niet houdbaar om steeds gewicht te blijven leggen op twee wankele pilaren.

Delegeer nu zo veel mogelijk: huishoudelijke hulp, opvang, vervoer van de kinderen, familie die af en toe bijspringt, vaker logeren bij opa en oma, anything! Jullie hebben beiden lucht nodig, niet een scheiding die alles nog verder op zijn kop zet. Succes!
Hij wil scheiden?
Dan is hij de eerste die gaat uitzoeken hoe hij dit gaat doen. Huisvesting met 3 slaapkamers (1 slaapkamer voor hem, 2 voor de kinderen) zoeken, een ouderschapsplan opstellen, uitzoeken hoeveel alimentatie hij gaat betalen*, ...

Tot zolang beweegt er niets want jij hebt toch geen plek om naartoe te gaan.

Desnoods blijven jullie nog een paar jaar als ouders onder één dak wonen zonder dat er echt nog een relatie is.

Daarnaast zou ik wel als de bliksem gaan eisen dat zijn spullen naar de zolder verkassen. Wél héél bewust 3 kinderen willen, maar dan niet je "rommelkot" willen opgeven om dat kind ook te laten slapen is natuurlijk compleet gek.
Of hij zet zijn spullen maar in een garage of in een tuinhok.

De strijd om zijn spullen weg te gooien zou ik loslaten. Verloren energie die je nuttiger kan gebruiken.

*Zelfs als het co-ouder wordt is de kans toch echt bestaand dat hij gezien jouw medische toestand en beperkte inkomen kinder-alimentatie betaalt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Bontebok schreef:
29-11-2025 22:18
Sorry TO, maar het is nog erger dan ik dacht. De problemen in jullie zijn gezin zijn groot en ze bestaan al veel langer. Al voor diagnose van je kind had je blijkbaar al externe hulp en begeleiding. En alles heeft te maken met jouw belastbaarheid, of het ontbreken daarvan. Daardoor is de relatie ook ongelijkwaardig. Wat ga jij doen om jouw belastbaarheid te verbeteren? Want ook jouw beperkingen zijn natuurlijk niet vaststaand slecht. Daarin valt ook nog wel wat te behalen heb je bijvoorbeeld wel eens een revalidatietraject gedaan?

Ook als het over je zijn burnout hebt leg je de oorzaak helemaal buiten het gezin maar een burn-out komt nooit van het werk alleen. De thuissituatie speelt een hele grote rol in een burn-out, zij het niet de grootste rol. Dat hij geen bedrijfsarts heeft gezien is helemaal niet relevant. Je hebt geen bedrijfsarts nodig om te herstellen van een burn-out. Je hebt wel steun van je partner nodig en de vraag is in hoeverre hij dat heeft.

Verder zeg je dat je kinderen het heel goed doen en veilig gehecht zijn, et cetera. Dat kan ik me moeilijk voorstellen anders zou er geen begeleiding zijn voor hen. Zij hebben ook last van deze situatie. Een moeder met psychische beperkingen is voor kinderen heftig. En ook een grote risicofactor om zelf psychische klachten te ontwikkelen. Ik denk niet dat je daarin een realistische kijk hebt.

Gaat jullie relatie wel over iets anders dan over hulp en ziekte en beperking? Doen jullie samen wel leuke dingen? Heb jij eigenlijk zelf een leven buiten je gezin? Dat soort vragen zijn ook belangrijk en het is voor jou belangrijk om te onderzoeken hoe je minder afhankelijk kan worden.
Dit is echt veel te kort voor de bocht. Haar verminderde belastbaarheid is helemaal niet de belangrijkste en enigste oorzaak van de problemen. Het ligt ook aan hem.

Puur afgaand op wat ik lees zie ik een systeem wat gewoon niet goed kan functioneren, dus ik heb met TO te doen. Ik praat nu niet in termen van schuld. Maar ik zie:
- een moeder die chronisch ziek is en mede door haar beperkingen de zorg voor een gezin van 5 niet aankan.

- een vader die vanalles heeft. “Iets” op een spectrum, een gebruiksaanwijzing, ook minder belastbaarheid (zo extreem veel doet ie niet. Ik werk fulltime met kinderen en doe meer). En die ook weinig zelfreflectie heeft. Ook hij kan de zorg voor een gezin van 5 niet aan.

- een ongeschikt huis (die hoarder-achtige trekken hebben echt enorme impact op de leefbaarheid)

- best een pittige financiële situatie. Een modaal inkomen en een uitkering zijn geen vetpot met een gezin van 5. En dan de houding van man over de financiën valt m’n mond van open. Hij “leent” je geld en houdt alles gescheiden? Dat is toch geen liefde?

- in ieder geval 1 kind met gezondheidsproblemen

Ik zie ook niet hoe je hieruit kan komen. Het heeft weinig zin om die man dingen te verwijten want hij kan dit ook niet in z’n eentje oplossen. Wat je dwars zit is het hele gezin wat jullie boven het hoofd is gegroeid.

Er is best veel hulp. Begeleiding, huishoudelijke hulp etc. En nog gaat t niet.

Bijna zou ik willen zeggen: jouw stress kan alleen minder worden als je juist gaat loslaten. Met de beperkingen van beide ouders en 1 ziek kind kan dit gezin niet op een normale efficiënte manier gemanaget worden. Wat wel te doen weet ik ook niet

Overigens denk ik dat de meeste last bij TO ligt. Zij moet met dat hoarder huis dealen, de primaire kinderzorg doen en de hele 3e shift ligt bij haar.

Maarja, TO is niet het type ouder dat gewoon het heft in eigen handen neemt en dat logeeradres regelt voor het zieke kind en het huis leegruimt. Terwijl dat m’n eerste reflex zou zijn. Moeilijk hoor, sterkte
Goede post @April.

Ik zie twee mensen die qua belastbaarheid/belasting al meer dan genoeg aan zichzelf hebben maar daar bovenop ook nog 3 jonge kinderen hebben waardoor het helemaal spaak loopt. En waarbij het dus zelfs met veel hulp van buitenaf nog steeds niet te doen is.
Ik zie ook een zeer ingewikkelde dynamiek tussen die twee mensen en bij de één weinig daadkracht en bij de ander gigantische weerstand.

Ik vrees dat het eerst nog heel veel erger moet worden, want op dit moment zitten jullie in een patstelling en wie gaat er (kunnen) bewegen? Gelukkig is er al hulp van buitenaf, hopelijk kunnen zij tijdig ingrijpen.

Wat je ondertussen zelf zou kunnen doen? Geen idee, want het klinkt niet alsof jij meer daadkracht hebt, het heft in eigen hand durft/kunt/wil nemen. Je geeft het in elk geval aan bij de hulpverlening, dat is al heel goed, blijf dat zeker doen.
Wat een lastige situatie voor alle partijen en ik heb te doen met de kinderen. Die gaan natuurlijk niet zeggen dat ze het ook moeilijk hebben met de situatie. Die zien of voelen ook wel dat er iets speelt, willen ouders niet tot last zijn en zijn loyaal naar ouders.

Echt zoek (meer) hulp.
Die zooi in huis lijkt me op te lossen:h uur een extra opslag. Van zijn geld. Hij houdt het geld strikt gescheiden, dan ook de spullen zo scheiden. En in de opslag is het beschermd tegen jouw opruimwoede.

Ik weet niet hoe je tot nu toe met hem over de zooi hebt gepraat. Maar dit is rationeel en rationeel uit te leggen:
- je bent met 5 mensen en ieder zou eenvijfde van het huis mogen gebruiken.
- ruimte kost geld. Spullen bewaren kost geld. In een onderneming, maar thuis ook.
- als hij wil scheiden, zal hij ruimte moeten maken. Totdat er woonruimte beschikbaar is, zal hij een eigen kamer voor jou leeg moeten maken.
- niet onwaarschijnlijk dat jullie bij scheiding het huis moeten verkopen. Dat kan alleen als het leeg is.

En vraag hier steun bij aan de hulpverleners.
jorchugh_jor wijzigde dit bericht op 30-11-2025 08:44
0.06% gewijzigd
Als ik tussen de regels door lees komt jouw man dus uit een rijk gezin? Klopt die aanname? Hoe is de band met schoonfamilie? Als je daar de probleem aankaart zouden die dan niet financieel willen bijspringen tijdelijk zodat je een professioneel opruimer en schoonmaakster kunt inhuren de zolder kunt verbouwen?

En natuurlijk zal het altijd scheef blijven bij jullie: man werkt en jij hebt geen baan en kan thuis niet alles doen. Je man zal ook wel rouwen om wat niet kan en dat snap ik ergens wel.
Zonnigzonnetje schreef:
30-11-2025 07:24

En natuurlijk zal het altijd scheef blijven bij jullie: man werkt en jij hebt geen baan en kan thuis niet alles doen. Je man zal ook wel rouwen om wat niet kan en dat snap ik ergens wel.
Maar TO heeft wel een uitkering en zoveel doet man nu ook weer niet. Als ze een aantal dagen had gewerkt had hij net zoveel moeten doen.
@TO, is al dat nieuws volgen dwangmatig? Doet hij dit om te ontspannen of is het gewoon een extra ‘taak’ voor hem? Kan het een soort verslaving voor hem zijn?
Bontebok schreef:
29-11-2025 23:54
Ja natuurlijk, niks is eenvoudig in dit gezin. Het is echt niet gezond om zo lang op de kamer van je ouders te slapen. In het belang van dat kind moet echt wat gebeuren. En het kind koopt er helemaal niks voor dat vader en moeder elkaar beschuldigen en verwijten maken
Het is op zich niet ongezond voor een kleuter om bij zijn ouders te slapen, in onze cultuur vinden we dat alleen niet horen. Neemt niet weg dat de oorzaak, zijn verzamelwoede, wel ongezond is natuurlijk. @TO, kunnen en willen je kinderen eigenlijk wel vriendjes meenemen om te komen spelen? Hoe vindt je zoontje het dat hij geen eigen kamer heeft?
__appelbloesem__ schreef:
30-11-2025 08:07
@TO, is al dat nieuws volgen dwangmatig? Doet hij dit om te ontspannen of is het gewoon een extra ‘taak’ voor hem? Kan het een soort verslaving voor hem zijn?

Het is op zich niet ongezond voor een kleuter om bij zijn ouders te slapen, in onze cultuur vinden we dat alleen niet horen. Neemt niet weg dat de oorzaak, zijn verzamelwoede, wel ongezond is natuurlijk. @TO, kunnen en willen je kinderen eigenlijk wel vriendjes meenemen om te komen spelen? Hoe vindt je zoontje het dat hij geen eigen kamer heeft?
Het gaat niet om een kleuter ze zegt dat de situatie al zeven jaar duurt.
Bontebok schreef:
30-11-2025 08:31
Het gaat niet om een kleuter ze zegt dat de situatie al zeven jaar duurt.
Ze slapen al zeven jaar met een kind op de kamer, maar dat hoeft toch niet steeds hetzelfde kind te zijn? Met drie kinderen onder de acht lijkt mij dat de jongste maximaal een jaar of vier, vijf is?
Ik heb moeite met de posts over: ‘waarom heb je kinderen genomen’?’ Die vind ik onnodig kwetsend. Tegelijk heb ik moeite met het antwoord van TO: toen we die beslissing namen, kon ik het allemaal nog. Dat lijkt in tegenspraak met: al sinds mijn puberteit ben ik chronisch ziek, ik ben afgekeurd en alleen bij mijn man viel pas onlangs het kwartje dat ik niet meer beter word, ik wist dat allang.
jorchugh_jor wijzigde dit bericht op 30-11-2025 09:59
0.12% gewijzigd
__appelbloesem__ schreef:
30-11-2025 08:38
Ze slapen al zeven jaar met een kind op de kamer, maar dat hoeft toch niet steeds hetzelfde kind te zijn? Met drie kinderen onder de acht lijkt mij dat de jongste maximaal een jaar of vier, vijf is?
Makes sense!
jorchugh_jor schreef:
30-11-2025 08:42
Ik heb moeite met de posts over: ‘waarom heb je kinderen genomen’?’ Die vind ik onnodig kwetsend. Tegelijk heb ik moeite met het antwoord van TO: toen we die beslissing namen, kon ik het allemaal nog. Dat lijkt in tegenspraak met: al sinds mijn puberteit ben ik chronisch ziek, ik ben afgekeurd en alleen bij mijn man viel pas onlangs het kwartje dat ik niet meer beter wordt, ik wist dat allang.
Het is vooral niet helpend. Aan de andere kant is het natuurlijk wel heel verbazingwekkend dat je in deze situatie drie kinderen krijgt, terwijl je allebei niet in staat bent het gezin draaiende te houden en dus afhankelijk bent van externe hulp. En je had ook moeten bedenken wat dat betekent voor de kinderen en nog steeds moet voorop staan wat dit betekent voor de kinderen, want die hebben er niet om gevraagd. En ik benijd die kinderen niet.
Ik lees een hardwerkende TO, die alle hulp aanpakt. En een man die mogelijk ergens op het spectrum zit, maar dat zelf niet wil/kan zien. En die zich helemaal terug trekt uit het gezinsleven.

TO, wat gebeurd als je bijvoorbeeld zo'n logeeradres voor de kinderen wel doorzet? Of andere zaken doet die man echt niet wil?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven