Werk & Studie alle pijlers

s Avonds werken

03-12-2025 15:55 72 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi Viva forummers,

Ik ben al lang een meelezer, maar heb nu een account aangemaakt omdat ik op mijn werk tegen iets aanloop.
Ik werk (al heel lang) in het beroepsonderwijs. De laatste jaren wordt er steeds vaker gevraagd en verwacht dat wij ook s avonds kunnen werken. Eerst was dat 1 avond per jaar (de open avond), inmiddels zijn het er structureel al 4. Nu kwam er deze week weer een mailtje binnen van mijn leidinggevende met het verzoek of ik volgende week een avond kan werken. Ik wil dat eigenlijk helemaal niet. Ik vind s avonds werken belastend, en ik wil graag s avonds bij mijn gezin zijn. Ik werk in deeltijd en maak meer dan genoeg uren. Ik wil die extra uren ook niet compenseren, ik wil gewoon overdag werken.
Mijn vraag is: wat is hierin redelijk? Wat mag mijn werkgever verwachten? En welke grenzen mag ik hierin stellen? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Juist en MR en GMR zijn ook niet overdag. Niet voor ouders en niet voor de leerkrachten die er zitting in hebben. Ik vind het wat raar dat TO dit allemaal niet wil. Onderwijs is niet alleen een 'overdag' taak. Als dat wel zo geweest is met weinig uitzonderingen heeft TO lang mazzel gehad, zo kun je het ook zien.
Afkoelen heeft gewerkt
Meelezer070 schreef:
03-12-2025 17:24
Die directeur stuurt ook op de gekste momenten mailtjes, en belt me rustig op mijn vrije dag (hij heeft een collega zelfs op vrijdagavond gebeld, koekkoek). Ik wil gewoon dat mijn werk zich in principe overdag afspeelt, en dat dat normaal is. Dat was het nl altijd en ik vind het niet fijn dat dat nu lijkt te veranderen.
Niet op reageren tenzij het echt, echt dringend is en echt niet kan wachten en het niet eerder gevraagd had kunnen worden. Je bent namelijk niet verplicht om altijd maar bereikbaar te zijn voor je werkgever tenzij de werkgever je daarvoor betaald d.m.v. bereikbaarheidsdienst. En je werkgever behoort zich als een goed werkgever te gedragen wat inhoud dat die persoon je dus niet constant belt en mailt voor ieder wissewasje buiten werktijd.
Redhead70 schreef:
03-12-2025 17:44
Juist en MR en GMR zijn ook niet overdag. Niet voor ouders en niet voor de leerkrachten die er zitting in hebben. Ik vind het wat raar dat TO dit allemaal niet wil. Onderwijs is niet alleen een 'overdag' taak. Als dat wel zo geweest is met weinig uitzonderingen heeft TO lang mazzel gehad, zo kun je het ook zien.
Ik werk in het beroepsonderwijs, met voornamelijk meerderjarige studenten. Wij hebben geen MR voor ouders, maar een studentenraad en die is overdag. Wij hadden nooit ouderavonden, want meerderjarige studenten. Nu ineens wel, nieuw beleid.
Open avonden wel natuurlijk, al jaren. Die verdeelden we altijd zodat iedereen 1 avond per jaar moest komen. Zonder overleg zijn dat twee avonden geworden. Wij hebben geen musicals, feestavonden en dat soort dingen. Dus ik vind niet dat ik er goed vanaf kom oid, ik zit gewoon in een andere tak van de onderwijssport.
Het klinkt voor mij eigenlijk alsof je twee dingen door elkaar haalt. Het ene is je irritatie over dat je grenzen onder druk staan door de houding van de nieuwe directeur. Het andere is de avonden werken.

Ik vind 4 avonden per jaar ook echt niet veel. En ik denk inderdaad dat je snel als zeurderig te boek staat als je daar het gesprek over opent.

Dat je niet bereikbaar wil zijn voor je werk op je vrije dag of in de avond, dat is dan weer een totaal valide punt dat je zeker moet aankaarten. Want ik begrijp heel goed dat het stress geeft als je nooit helemaal uit mag staan.

Maar ik zou die twee niet mengen, dat vertroebelt alleen maar je valide punten over bereikbaarheid buiten werkuren.
Misschien heb ik er over heen gelezen maar om wat voor werkzaamheden gaat het? Iets wat duidelijk onderdeel is van het onderwijs of iets heel anders?
Meelezer070 schreef:
03-12-2025 17:24
We hebben een nieuwe (jonge, ambitieuze) directeur en ik merk dat veel collega’s nog een goede indruk willen maken en niet moeilijk willen doen. Ik vermoed dat de meesten er ook minder moeite mee hebben dan ik. Het event waar ik nu voor ben gevraagd is iets wat alleen ik of een andere collega kunnen doen. Die collega heeft al gezegd dat zij het wel wil doen in dit geval, maar het gaat me om het principe. Die directeur stuurt ook op de gekste momenten mailtjes, en belt me rustig op mijn vrije dag (hij heeft een collega zelfs op vrijdagavond gebeld, koekkoek). Ik wil gewoon dat mijn werk zich in principe overdag afspeelt, en dat dat normaal is. Dat was het nl altijd en ik vind het niet fijn dat dat nu lijkt te veranderen.

Maar daarvoor zal je zelf actie moeten ondernemen. Ze gaan niet op een magische manier opeens niet meer 's avonds bellen en jou niet meer inplannen om te werken. Dus ga in gesprek. Bedenk voor jezelf wat je acceptabel vindt (aantal avonden per jaar, ruim van tevoren ingepland, uren compenseren, etc.) en houd je daaraan. Het kan zijn dat je er niet onderuit komt en het moet accepteren of een andere baan moet gaan zoeken.
stokbootje schreef:
03-12-2025 18:02
Het klinkt voor mij eigenlijk alsof je twee dingen door elkaar haalt. Het ene is je irritatie over dat je grenzen onder druk staan door de houding van de nieuwe directeur. Het andere is de avonden werken.

Ik vind 4 avonden per jaar ook echt niet veel. En ik denk inderdaad dat je snel als zeurderig te boek staat als je daar het gesprek over opent.

Dat je niet bereikbaar wil zijn voor je werk op je vrije dag of in de avond, dat is dan weer een totaal valide punt dat je zeker moet aankaarten. Want ik begrijp heel goed dat het stress geeft als je nooit helemaal uit mag staan.

Maar ik zou die twee niet mengen, dat vertroebelt alleen maar je valide punten over bereikbaarheid buiten werkuren.
Ik vermoed dat je gelijk hebt over de zeurderigheid. Ik baal ervan, natuurlijk wil ik niet zo te boek staan, maar ik haat avonden werken echt vanuit mijn tenen. Verder ben ik overigens volgens mijn collega’s een leuke en zeer hardwerkende docent hoor :-D
Appletje schreef:
03-12-2025 18:10
Misschien heb ik er over heen gelezen maar om wat voor werkzaamheden gaat het? Iets wat duidelijk onderdeel is van het onderwijs of iets heel anders?
Ik kan het niet helemaal uitspellen, wegens herkenbaarheid, maar het gaat om een event waar ik een stuk van mijn praktijkvak zou moeten laten zien. Niet aan (toekomstige) studenten.
Meelezer070 schreef:
03-12-2025 17:51
Ik werk in het beroepsonderwijs, met voornamelijk meerderjarige studenten. Wij hebben geen MR voor ouders, maar een studentenraad en die is overdag. Wij hadden nooit ouderavonden, want meerderjarige studenten. Nu ineens wel, nieuw beleid.
Open avonden wel natuurlijk, al jaren. Die verdeelden we altijd zodat iedereen 1 avond per jaar moest komen. Zonder overleg zijn dat twee avonden geworden. Wij hebben geen musicals, feestavonden en dat soort dingen. Dus ik vind niet dat ik er goed vanaf kom oid, ik zit gewoon in een andere tak van de onderwijssport.
Dan je normjaartaak even goed bekijken. Wat moet qua uren invulling wel en wat niet. Voldoe je overdag al dan zijn de avonden niet nodig, of gaan er overdag taken af. maar gewenste taken moeten daaronder vallen. Zo niet valt het gewoon onder werktijd.
Afkoelen heeft gewerkt
Meelezer070 schreef:
03-12-2025 17:51
Sja. Mijn dochter is op haar 15e begonnen in het MBO en zij is echt de enige niet, dus die ouderavonden lijken me niet meer dan logisch.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
03-12-2025 18:24
Sja. Mijn dochter is op haar 15e begonnen in het MBO en zij is echt de enige niet, dus die ouderavonden lijken me niet meer dan logisch.
Op de HBO waar mijn zoon zat was ook 1 keer per jaar een ouderavond ondanks dat alle studenten meerderjarig waren. Gewoon om de ouders (de sponsoren 😁) te vertellen wat er dat jaar ging gebeuren.
Ik moest vroeger als student ook wel eens savonds op school zijn omdat er in de avonduren iets georganiseerd was bij een bepaald vak en ouders/familie/vrienden dan konden komen kijken. Of dat we na onze lesuren met een projectgroepje nog in de mediatheek zaten om iets af te maken. De school was op sommige dagen tot 20:00 open en je kunt studenten natuurlijk niet alleen in het gebouw laten. Niet dat er dan echt een docent bij moet zijn maar degene die in de mediatheek werkte kon niet zo maar om 17:00 zeggen zoek het uit ik ben naar huis.
En bij een opleiding was het als ik geluk had net 1 uur reizen van deur tot deur maar vaker 1,5 uur als het ov net niet allemaal op elkaar aansloot. Als je toen al OV fiets had, had dat zoveel tijd gescheeld.
Taken binnen het onderwijs zijn jaar op jaar best wat meer geworden. Ik weet niet hoe oud je bent natuurlijk, maar 'vroeger' is overal voorbij. Voor de een een zegen, de ander baalt. Nogmaals met 4 avonden in het onderwijs. Tel je zegeningen tegenwoordig ook binnen het mbo.
Afkoelen heeft gewerkt
Ja maar mag dat dan zomaar zonder overleg ingepland worden? Ik heb het even gecheckt en die twee open avonden staan in mijn jaartaak. De ouderavond niet, maar die zal wel onder het mentoraat vallen. Daar staat niet bij dat dat s avonds is. Nu dan dus weer een verzoek. Ik begrijp echt dat dingen soms s avonds moeten, maar ik wil wel weten wanneer ik nee kan zeggen. Want ik heb er wel last van als ik s avonds heb gewerkt. Het voelt gewoon alsof mijn werkgever eenzijdig de spelregels verandert, en dat vind ik niet oké.
En ja, ik hou van structuur. Ik ben niet zo flexibel als wat tegenwoordig blijkbaar voor normaal doorgaat. Ik ben wél heel goed in mijn werk (dat hoor ik vaak van studenten en collega’s). Ik wil eigenlijk gewoon niet mee met deze ontwikkeling, maar dat kan niet helaas.
Zolang het binnen je njt uren valt, mag dat in redelijkheid. Het liefst is dat start schooljaar bekend. Of in januari na vastelling van de formatie van het volgend schooljaar. Eenzijdig wijzigen mag niet. Dat ze een beroep op redelijkheid doen is begrijpelijk.en is het aan jou hoe je jezelf opsteld.
In redelijkheid zijn ouderavonden inbegrepen normaliter. Maar ook als jullie team met een wijziging van beleid instemde.
Afkoelen heeft gewerkt
-
Je hebt gelijk wat het salaris betreft hoor, en onze arbeidsvoorwaarden. Daar zal ik ook echt nooit over zeuren. Ik heb een hele fijne baan. Het is denk ik vooral het gevoel dat er steeds meer flexibiliteit gevraagd wordt, en dat ik daar geen invloed op heb. En wat ik zeg, ik slaap slecht na een avond werken, lig de halve nacht te woelen, maar moet er wel weer vroeg uit. Daar heb ik last van en daar baal ik van. En vier keer per jaar voelt dan wel als steeds meer. Maar goed, jullie reacties helpen me wel om te zien dat ik degene ben die zich er toch toe zal moeten gaan verhouden. Dankjewel daarvoor in elk geval!
Tja ik vind je een beetje een zeikerd. Ik snap dat zo kort van tevoren niet fijn is en dat zou ik ook wel laten weten. Dat als het kan, je het eigenlijk wil weten voor het gehele schooljaar wanneer die avonden zijn, zodat je er rekening mee kan houden. Je kan namelijk voor aankomende week als gewoon iets gepland hebben en niet kunnen, maar het helemaal niet willen werken in de avond vind ik echt gezeur
Meelezer070 schreef:
03-12-2025 19:09
Je hebt gelijk wat het salaris betreft hoor, en onze arbeidsvoorwaarden. Daar zal ik ook echt nooit over zeuren. Ik heb een hele fijne baan. Het is denk ik vooral het gevoel dat er steeds meer flexibiliteit gevraagd wordt, en dat ik daar geen invloed op heb. En wat ik zeg, ik slaap slecht na een avond werken, lig de halve nacht te woelen, maar moet er wel weer vroeg uit. Daar heb ik last van en daar baal ik van. En vier keer per jaar voelt dan wel als steeds meer. Maar goed, jullie reacties helpen me wel om te zien dat ik degene ben die zich er toch toe zal moeten gaan verhouden. Dankjewel daarvoor in elk geval!
Fijn dat je dat ziet. Dat wil niet zeggen dat je vanaf nu over je moet laten lopen he. Alleen goed afwegen.
Afkoelen heeft gewerkt
Los van wat wel en niet van je verwacht wordt, heb je eigenlijk al eens tegen je collega’s/leidinggevende gezegd dat je avonden werken zo verschrikkelijk vindt? Misschien kan er wat met dingen geruild worden, dat jij bijvoorbeeld iets in het weekend van een ander overneemt? Er zijn genoeg mensen die minder moeite hebben met avonden werken, en die kunnen ook niet ruiken dat jij dat wel hebt.
__appelbloesem__ schreef:
03-12-2025 19:36
Los van wat wel en niet van je verwacht wordt, heb je eigenlijk al eens tegen je collega’s/leidinggevende gezegd dat je avonden werken zo verschrikkelijk vindt? Misschien kan er wat met dingen geruild worden, dat jij bijvoorbeeld iets in het weekend van een ander overneemt? Er zijn genoeg mensen die minder moeite hebben met avonden werken, en die kunnen ook niet ruiken dat jij dat wel hebt.
TO werkt in het onderwijs, ik gok erop dat er in het weekend niet zoveel te doen is daar.
Graftak!
Redhead70 schreef:
03-12-2025 17:30
Zo is het ook gewoon geregeld. Dat je duo's hebt die dat altijd samen willen doen is aan hen. In principe werk je naar evenredigheid op jaarbasis. Overal in het onderwijs. Dat dat als zwaar wordt ervaren klopt. Dat het zwaar is is voor de een ja. De ander vindt het prima. 4 dagen bv is vaak 0.86 fte, dus 4 dagen lesgeven en de vrijdagochtend overig bv.
Ehm, nee. Mijn WTF bij 4 dagen was 0,8 en nu met 3 dagen 0,6. Dus niks nog een ochtend andere taken. Het is inherent aan het onderwijs dat dit gebeurt, maar ik weiger elke week veel meer uren te werken dan ik op contract heb. Ik weet dat ik 6 avonden per jaar MR heb en daarnaast een aantal avonden die aan het begin van het schooljaar vast staan en alles wat tussendoor komt is een optie, maar daarop kan nee ook een antwoord zijn.

TO, de sleutel ligt toch echt in het met elkaar bespreken hoe men het ziet. Hebben wij vorig jaar ook gedaan nadat in een paar jaar onze nieuwe zeer ambitieuze leidinggevende steeds meer en meer en meer vroeg. Net als bij jullie vonden een aantal collega’s dit helemaal prima, sommigen hadden niet echt een mening en een aantal vonden het net als ik de spuigaten uit lopen. Deze gesprekken hebben wel geleid tot verzoen afspraken opmppier over aanwezigheid buiten schooltijd. Voor wat betreft mails en telefoontjes buiten werktijd. Mij mail lees ik uit print niet op mijn vrije dagen, ook voor duidelijkheid richting leerlingen en ouders. Telefoontjes kun je ook niet opnemen…ik was toevallig net met de kinderen bezig.
"After all this time?" "Always."
Ik werk een deel van mijn werk ook in het onderwijs aan jongvolwassenen en krijg deze last minute verzoeken ook. Ik weiger deze zeker wel als het zonder dringende reden zo last minute is. Maar bijvoorbeeld een bepaalde accreditatie 's avonds van 18-20uur drie maanden van tevoren, sja, dat doe ik dan wel omdat het zo duidelijk gepland is. Ondanks dat ik al een half jaar concertkaartjes heb ergens voor en dus alsnog wel baal. Maar in dat geval weet ik dat het anders een erg lastig verhaal wordt en ik mezelf er ook mee heb.

Eerder bij een gemeente had ik ook wel eens een uitleg aan een commissie of raad en dat was ook 's avonds, maar planbaar. Of je kunt tenminste verwachten dat iets op een dinsdagavond in bepaalde maanden speelt.

Ik zou dit dus weigeren, maar wel duidelijk erbij zetten dat dit is omdat het planbaar was maar nu helaas te last minute om thuis te regelen.
madrigalscapybara wijzigde dit bericht op 03-12-2025 20:16
5.77% gewijzigd
Severus_Snape schreef:
03-12-2025 20:05
Ehm, nee. Mijn WTF bij 4 dagen was 0,8 en nu met 3 dagen 0,6. Dus niks nog een ochtend andere taken. Het is inherent aan het onderwijs dat dit gebeurt, maar ik weiger elke week veel meer uren te werken dan ik op contract heb. Ik weet dat ik 6 avonden per jaar MR heb en daarnaast een aantal avonden die aan het begin van het schooljaar vast staan en alles wat tussendoor komt is een optie, maar daarop kan nee ook een antwoord zijn.

TO, de sleutel ligt toch echt in het met elkaar bespreken hoe men het ziet. Hebben wij vorig jaar ook gedaan nadat in een paar jaar onze nieuwe zeer ambitieuze leidinggevende steeds meer en meer en meer vroeg. Net als bij jullie vonden een aantal collega’s dit helemaal prima, sommigen hadden niet echt een mening en een aantal vonden het net als ik de spuigaten uit lopen. Deze gesprekken hebben wel geleid tot verzoen afspraken opmppier over aanwezigheid buiten schooltijd. Voor wat betreft mails en telefoontjes buiten werktijd. Mij mail lees ik uit print niet op mijn vrije dagen, ook voor duidelijkheid richting leerlingen en ouders. Telefoontjes kun je ook niet opnemen…ik was toevallig net met de kinderen bezig.
Kan prima precies in 4 dagen. Hangt o.a. af van je overige taken. In mijn geval, niet lesgevend , wel onderwijs was dat 0,86
Afkoelen heeft gewerkt

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven